Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Ja, det er på tide å konkludere:

 

1. Bavaria lager verdens beste seilbåter fordi de selger best.

2. Alle som ikke har lyst på bavaria, mangler "gangsyn" og vet ikke sitt eget beste.

3. Det er omtrent aldri noen feil på disse båtene. Topp kvalitetssikring ved leveranser.

 

Løp å kjøp :lol:

 

Fint du kokluderer med det Lasse :lol: .

 

 

For jeg har ikke ment det :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Utdrag fra Mester Franks vise til årsmøtet i Bavariaklubben:

 

He-het! listen! hey, listen to me tellin ya: we are not groupies!

Naw, I never.. I never said...

We are not groupies! you better understand that!.. I told robert planet, I told

elton john, I told all those big guys...

Robert planet? !

We are not groupies!

 

Det ovenstående er overhodet ikke seriøst ment, som så mye annet i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er på tide å konkludere:

 

1. Bavaria lager verdens beste seilbåter fordi de selger best.

2. Alle som ikke har lyst på bavaria, mangler "gangsyn" og vet ikke sitt eget beste.

3. Det er omtrent aldri noen feil på disse båtene. Topp kvalitetssikring ved leveranser.

 

Løp å kjøp :lol:

 

Hei Lasse.

 

Jeg kan ikke se at noen av dine konklusjoner er korrekt, dessverre. La meg ta punkt for punkt:

 

Nr 1: Vi som kjøper Bavaria hevder ikke at disse er best (hva er forresten best, hva legges i dette begrepet??) Det vi hevder er at det er gode båter. Det er eiere av andre seilbåttyper som av en eller annen grunn mener å kunne hevde at de vet dette bedre enn oss. Nemlig at Bavaria IKKE er noen god båt :crazy: Kjære vene.....når vi nå er fornøyd med våre båter, så blir jo det en subjektiv greie og derfor temmelig uangripelig.

 

Nr. 2: Vi som eier Bavaria har respekt for andres båtvalg. Det fremgår av tråden ovenfor. Hvis du leser denne, vil du finne at innelggen fra Bavaria eiere stort sett er ganske saklige. Ser også at en del er kritiske til Bavaria og at dette argumenteres på en grei måte. Men du verden så mange udokumenterte og usakelige innlegg. Bare les tråden om igjen. Svært mye blir bare slengt frem uten videre god forklaring. Man har hørt ditt og datt...og jeg MENER BESTEMT AT... o.s.v. . Jeg som Bavaria kjøper respektere at andre velger anderledes. Hvorfor er det så vanskelig å repsektre mitt valg :confused:

 

Nr. 3: Det finnes feil på Bavaria, som på alle andre båter. Når noen Bavaria eiere er så dristige at de tør frembringe eksempler på feil/mangler på Orust båter, ja da blir noen hårsåre her. Til tross for hva andre har måttet tåle på dette forum i lengre tid. Merkelig.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er på tide å konkludere:

 

1. Bavaria lager verdens beste seilbåter fordi de selger best.

2. Alle som ikke har lyst på bavaria, mangler "gangsyn" og vet ikke sitt eget beste.

3. Det er omtrent aldri noen feil på disse båtene. Topp kvalitetssikring ved leveranser.

 

Hei Lasse,

 

Jeg er ikke enig i ditt forslag til konklusjon.

 

Så jeg har tillatt meg å lage et nytt og noe utvidet forslag:

 

1. De som har kjøpt Bavaria er klokere enn andre seilbåteiere.

2. Bavaria lager verdens beste seilbåter fordi de selger best.

3. Alle som ikke har lyst på bavaria, mangler "gangsyn" og vet ikke sitt eget beste.

4. Det er omtrent aldri noen feil på disse båtene. Topp kvalitetssikring ved leveranser.

5. Bavaria er ekstremt lett å omsette på bruktbåtmarkedet. Nå i vinter er det sannsynligvis omsatt 43 brukte båter i Norge

6. Dersom kjølen detter av en seilbåt, så er det ikke alvorlig.

7. Bavarias forhandler yter meget god service. Det er helt uvesentlig at erfaringer fra kjøltap, havari og rorproblemer holdes skjult for seilbåtfolket.

8. Bavaria har langt bedre kvalitet på detaljer i treinnredningen enn båter fra Orust, spesielt HR.

 

Som du ser, har jeg laget et nytt punkt 1 som skyver dine punkt lenger ned på listen. Det var jo dette budskapet som startet denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Hei "Mathilde"

 

Min konklusjon var ment som en spøk. :lol:

Bortsett fra det, så synes jeg enkelte bavaria eiere har en tendens til å lukte krutt hver gang en "ikke bavaria" eier skriver noe.

 

- Jeg kjenner flere fornøyde bavaria eiere, og jeg kjenner også til flere "litt mindre fornøyde" bavaria eiere.

- Jeg kjenner Bavaria eiere som ikke går av veien for en røff havseilas, og jeg kjenner bavaria eiere som sjelden er utenfor Drøbak.

 

- Jeg kjenner bavaria eiere som er førstegangskjøpere uten peiling på båt, og jeg kjenner folk som har seilt i 30 år, og som også velger Bavaria.

 

Vi kan derfor ikke putte Bavaria eiere i bås, og se på dem som en homogen gruppe. :lol:

 

Det er to ting jeg er litt skeptisk til når det gjelder bavaria og kjøp av nye båter:

 

1) Jeg liker ikke måten båtene prises på ifht leveranseklar båt

2) Kvalitetskontrollen fra fabrikk er for dårlig, og må kompenseres for av Lunde Båt med sikatuber o.l.

 

Punkt 1 er en utvikling jeg ikke liker, og som medfører at andre leverandører også må kutte ned på hva som er inkludert i grunnprisen. Dette har egentlig ingenting med selve båten å gjøre.

 

Punkt 2 kan sikkert gjøre noe med, og jeg regner med at det skjer en utvikling som går riktig vei.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse,

 

Jeg er ikke enig i ditt forslag til konklusjon.

 

Så jeg har tillatt meg å lage et nytt og noe utvidet forslag:

 

1. De som har kjøpt Bavaria er klokere enn andre seilbåteiere.

2. Bavaria lager verdens beste seilbåter fordi de selger best.

3. Alle som ikke har lyst på bavaria, mangler "gangsyn" og vet ikke sitt eget beste.

4. Det er omtrent aldri noen feil på disse båtene. Topp kvalitetssikring ved leveranser.

5. Bavaria er ekstremt lett å omsette på bruktbåtmarkedet. Nå i vinter er det sannsynligvis omsatt 43 brukte båter i Norge

6. Dersom kjølen detter av en seilbåt, så er det ikke alvorlig.

7. Bavarias forhandler yter meget god service. Det er helt uvesentlig at erfaringer fra kjøltap, havari og rorproblemer holdes skjult for seilbåtfolket.

8. Bavaria har langt bedre kvalitet på detaljer i treinnredningen enn båter fra Orust, spesielt HR.

 

Som du ser, har jeg laget et nytt punkt 1 som skyver dine punkt lenger ned på listen. Det var jo dette budskapet som startet denne tråden.

Tillat meg å korrigere punkt 2. Det er Beneteau som er verdens største produsent av seilbåter (produserer også i USA for det amerikanske markedet).

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Lasse.

 

Har lagt merke til gjennom lengre tid at du er en av de mer seriøse skribenter her på Båtplassen. Derfor leste jeg nok innlegget ditt for seriøst :lol: , men ser ironien nå ved ny gjennomgang. Beklager Lasse.

 

Når det gjelder ditt neste innlegg, syntes jeg at det var en nyansert fremstilling. Den kan jeg godta.

 

For øvrig:

Er det noen som reagerer på aktiviteten i denne tråden her. Det i seg selv sier vel en del......

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi kan vel konkludere at Bavaria selger mest i Norge, Sverige, Tyskland og Frankrike. Samt sikkert andre land.

Stemmer det virkelig at Bavari selges mest i Frankrike, hjemlandet til Beneteau/Jeanneau ? Spesielt med tanke på at franskmennene jo er kjent for å være ganske ..ehem ... nasjonalistiske .. av seg. Beneteau er jo ikke mye dyrere enn Bavaria.

Link to post
Share on other sites

1-0 til seilbåtene :smiley:

 

Men klarer vi å slå ut tildligere dieselavgift diskusjoner :diving:

 

Lugn Lasse...

 

det löser sig av sig självt...dieseln ar snart slutt eller så dyr.

 

....då kan dom sitta der på flybridgen i hjemmehavnen o snakke om gamle gode tider med hekkbölger ... ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Stemmer det virkelig at Bavari selges mest i Frankrike, hjemlandet til Beneteau/Jeanneau ? Spesielt med tanke på at franskmennene jo er kjent for å være ganske ..ehem ... nasjonalistiske .. av seg. Beneteau er jo ikke mye dyrere enn Bavaria.

 

Det stemmer, det er derfor Benetau og Jeanneau har senket prisen. Sjekk prisene på 39,40, og 42 fotere

fra Bav, Jea og Bene. For oss brukere er det positivt.

 

 

 

Denne tråden er som en regatta, bra tempratur. Mye seriøst, Noe useriøst. Alt i alt en hyggelig Happening.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tillat meg å korrigere punkt 2. Det er Beneteau som er verdens største produsent av seilbåter (produserer også i USA for det amerikanske markedet).

Og siden diskusjonen her går på kvaliteten til de forskjellige båtene, kan det være artig å nevne at i USA er oppfatningen den at franskproduserte Beneteau holder en mye høyere kvalitet enn USA-produserte. Hvorviidt dette stemmer med virkeligheten har jeg ingen formening om.

Link to post
Share on other sites

Jeg tar oppfordringen til Mathilde :smiley: :

 

Det tror jeg på.

 

Etter min mening, så holder Bavaria høyere kvalitet på båtene enn det Hunter gjør.

 

( Ja, jeg kjenner Huntere som har havarert midt i Atlanterhavet.... Ny båt på vei hjem fra USA )

Hunter har lenge hatt et mildt sagt frynsete rykte i USA. Men man får jo "mye båt for pengene".....

Imidlertid har jeg hørt (her er det kun ryktebasert synsing) at Hunter har skjerpet seg betraktelig de aller siste årene, og at Hunter som produseres idag stort holder samme kvalitet som Benteau, Bavaria og andre AWBs.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det tror jeg på.

 

Etter min mening, så holder Bavaria høyere kvalitet på båtene enn det Hunter gjør.

 

( Ja, jeg kjenner Huntere som har havarert midt i Atlanterhavet.... Ny båt på vei hjem fra USA )

 

 

Hva slags havari? Skade? Fullt tap?

Kunne vært interessant å vite årsaken til havariet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...