Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt

lano2

Recommended Posts

Nei, bildet er hentet fra Mastervolt sine sider.

Normalt setter jeg den i en mode, hvor jeg ser i prosenter hvor mye strøm jeg har igjen. I samme modus ser jeg også Ampere'ene med minus fortegn ( forbruk ) eller med pluss ( lading ) .

Den viser både start og forbruks batteriene mine. ( Og spenningen )

Redigert av lano2 (see edit history)

Jeg venter på bilder av skuta di jeg lano 2 , syntes ikke jeg har sett noen bilder av den . Ikke at det er så kjempe av innteresse , men flere i denne tråen har jo spurt deg om bilder . Og vis jeg har fått med meg alt så har jeg ikke sett noen enda . Tenkte kunne vært artig å se hvordan båten din ser ut , noen utvendig og kansje et par innvendig bilder . Vært artig å sett ossen båt det er da jeg ikke har så mye greie på merker når det gjelder seilebåter , men etter igjenntatta oppfordringer syntes jeg du bør vise fram noen fine bilder av skuta di . Vis det er mulig da ? :drink:

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

hehe jaja den ventet jeg på, det var virkelig noen bilder av en båt, men det er det samme det. Kos deg med den båten du har lano, det gjør vi andre også. Håper egentlig at du virkelig har en slik båt, for da må du være utrolig fornøyd med valget ditt, slik som du skryter av den og rakker ned på andre :wink:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

hehe jaja den ventet jeg på, det var virkelig noen bilder av en båt, men det er det samme det. Kos deg med den båten du har lano, det gjør vi andre også. Håper egentlig at du virkelig har en slik båt, for da må du være utrolig fornøyd med valget ditt, slik som du skryter av den og rakker ned på andre :wink:

Litt rart at folk her er så opptatte av en 35 foter ?? :confused:

Det er jo ikke akkurat den største skuta her på forumet....?? :confused:

Jeg hadde skjønt misunnelsen bedre hvis skuta var på 50 fot eller større....?? :confused:

....og jeg som trodde folk var opptatte med 3 fot sjuka, og målte båt i kubikkmeter... :confused::sleep:

Skal da komme med mine tre yndlingsdetaljer ved seilbåter som jeg av delvis ukjente grunner legger spesielt merke til:

1. røstjernet i salongen. Etter min mening ser man tydelig at riggerne ofte har ikke snakket et ord med interiørdesigneren og omvendt. Ser stadig at røstjernet i salongen ligger foran enten vinduer eller stuerom. Jeg venter på den dagen da jeg ser en seilbåt hvor du ikke kan åpne vinduet fordi røstjernet er i veien eller at du ikke kan åpne et skap av samme grunn.

2. et eller annet sted har jeg lest at døren til forpiggen har en sikkerhetsfunksjon. Går du i fart på noe som ligger i vannskorpen og slår hull i skroget så er det vel forpiggen som tar inn rikelig med vann. Da skal man kunne stenge døren til forpiggen og den skal da være helst rimelig tett og også tåle litt trykk. Det siste jeg så nå i Son var en skyvedør. Selv om den satt på riktig side (i forpiggen) for å overføre vanntrykket på skottet så var den nok ikke særlig tett. Andre dører åpner mot salongen, dvs åpner med vanntrykket (=tåler ikke særlig mye)

3. Noe veldig smart synes jeg har Feeling-båter: stuerommet under cockpitbenken er tilgjengelig fra toalettrommet. Bavaria 37 så jeg nylig har en støpt enhet som 'våtskap' i toalettrommet som med sikkerhet lett kan skrues ut og så innretter man seg på samme måte. Ikke minst er seiltøy som du henger til tørk også tilgjengelig fra cockpit.

Skal da komme med mine tre yndlingsdetaljer ved seilbåter som jeg av delvis ukjente grunner legger spesielt merke til:

1. røstjernet i salongen. Etter min mening ser man tydelig at riggerne ofte har ikke snakket et ord med interiørdesigneren og omvendt. Ser stadig at røstjernet i salongen ligger foran enten vinduer eller stuerom. Jeg venter på den dagen da jeg ser en seilbåt hvor du ikke kan åpne vinduet fordi røstjernet er i veien eller at du ikke kan åpne et skap av samme grunn.

2. et eller annet sted har jeg lest at døren til forpiggen har en sikkerhetsfunksjon. Går du i fart på noe som ligger i vannskorpen og slår hull i skroget så er det vel forpiggen som tar inn rikelig med vann. Da skal man kunne stenge døren til forpiggen og den skal da være helst rimelig tett og også tåle litt trykk. Det siste jeg så nå i Son var en skyvedør. Selv om den satt på riktig side (i forpiggen) for å overføre vanntrykket på skottet så var den nok ikke særlig tett. Andre dører åpner mot salongen, dvs åpner med vanntrykket (=tåler ikke særlig mye)

3. Noe veldig smart synes jeg har Feeling-båter: stuerommet under cockpitbenken er tilgjengelig fra toalettrommet. Bavaria 37 så jeg nylig har en støpt enhet som 'våtskap' i toalettrommet som med sikkerhet lett kan skrues ut og så innretter man seg på samme måte. Ikke minst er seiltøy som du henger til tørk også tilgjengelig fra cockpit.

Helt enig Andreas !!

Pkt 1 har jeg ingen problemer med i min båt, siden yttervantene går helt ut til fribord.

Dvs: Man skjøter forseilene melom ytter og innervant. I tillegg gjør dette det enkelt å gå på dekk.

Pkt 2 tror jeg de fleste seilbåter har orden på. Kan ikke si jeg har sett båter hvor døra går feil vei....

Pkt 3 har jeg også i Regina'en. Man åpner opp cockpitbenken, og kan nå våtskapet. Ikke noe must for meg, men "kjekt å ha" .

Hehe - da er jo startsveiv til Yanmar'n en svært praktisk detalj - selv med separat startbatteri.

Har du prøvd det?

Jeg hadde blått kjevebein i flere uker for noen år siden, aldri sånn sveivestarting igjen for min del iallefall...! :lol:

Pkt. 1 er faktisk noe av det jeg liker best med Comfortina 32, Arvika gjengen er så få at rigger, konstruktør og disponent er samme person!!

Det med et vanntett skott i baugen har jeg også tenkt på Andreas, i drømmende øyeblikk hvor jeg har fabulert om langtur.

Men det er endel hull igjennom diverse steder; strømkabler, luftrør fra varmeren mm. Det er ikke bare nok med vanntett dør hvis det fosser vann gjennom wallas røret på ø90 mm. Men men litt modifisering burde det være mulig.

Mvh.

Barsk II :sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...