Zikk Zakk Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Og hvis en går på trynet ned trapa så endern i oppvask kummen. Er ikke sikker på at jeg syntes dette virket smart. men men dagen seilbåter er jo laget for dere som liker å slikke sol godt fortøyd i brygga! Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 16.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Ovni 395 er jo en grei båt. Greie madrassløsninger.... Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Ovni 395 er jo en grei båt. Greie madrassløsninger.... Det der såg jo genialt ut. Noen som kjenner til om dette er tilgjengelig i "løsvekt"? Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
ulysses Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Leste et sted om airbags man kunne utløse ombord hvis det er fare for at båten skal synke. Kanskje noe som blir standard for kategori A båter om noen år? Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Det der såg jo genialt ut. Noen som kjenner til om dette er tilgjengelig i "løsvekt"? Har ikke sett det systemet som Ovni bruker, men Bedflex lager fjærende bunner man kan tilpasse. http://www.bedflex.com/ Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Noen som kjenner til om dette er tilgjengelig i "løsvekt"? Husker det var en kar på Sjølystmessa for noen år siden som solgte/forhandlet slike madrassystemer. Husker selvfølgelig ikke hva firma heter, men jeg bet meg merke i at det kostet en del. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
lano2 Svart 17.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Ja , Bedflex har en del gode produkter. Møtte sjefen sjøl sist gang jeg var på Hanseboot. Disse putene har vi hatt i noen år. De er greie, bortsett fra at sugeproppene ofte hopper ut av selve puta, slik at man må åpne opp glidelåsen og sette de inn igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Helt enig Andreas !! Pkt 1 har jeg ingen problemer med i min båt, siden yttervantene går helt ut til fribord. Dvs: Man skjøter forseilene melom ytter og innervant. I tillegg gjør dette det enkelt å gå på dekk. Jeg prøver å se dette for meg, men det må da være trøblete når man skal trimme forseilet. Kanskje det funker sånn noenlunde så lenge man bruker forseil som er mindre enn 100%. En ordentlig genua kan man vel ikke bruke. Altså er vel dette først og fremst en turbåt. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
ulysses Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Jeg prøver å se dette for meg, men det må da være trøblete når man skal trimme forseilet. Kanskje det funker sånn noenlunde så lenge man bruker forseil som er mindre enn 100%. En ordentlig genua kan man vel ikke bruke. Altså er vel dette først og fremst en turbåt. Så lenge forseilet er sånn ca rundt 100% er det som du skriver greit å trimme, og noen stor 150% genua får man ikke skjøtet inn på denne måten. Men det er ikke bare turbåter som bruker dette. Se f.eks på X35, den har også vantene ute i borde, fordi Jeppesen mener at den er så lettdrevet at den ikke trenger noen genua. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 (redigert) Flere båter har vantene festet helt ut i relingen. F.eks Beneteau: Er det noen som vet hvorfor Beneteau og andre velger denne løsningen ? fordeler og ulemper ? Er det pga av kostnader ? Ønske om økt styrke ? Bedre passasje på innsiden ? Eller andre årsaker ? Redigert 17.Februar.2007 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
OT-flyktning Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Du har jo økt styrke, ja (når alt annet er uforandret) , fordi basen blir bredere. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 (redigert) ....økt styrke i stabilisernigen av riggen (men er det nødvendig? Ingen rigger detter vel ned som følge av at vantene står for langt inn..), men får mye dårligere skjøtevinkel på genoaen. Kryssfokk kan skjøtes på innsiden av vantene, så med den spiller det ikke så stor rolle. Red: Økt bredde mellom vantene gir jo mindre belastning på røstjernene, sånn at disse kan bygges billigere / svakere. Redigert 17.Februar.2007 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Douro Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Ovni 395 er jo en grei båt. Greie madrassløsninger.... Velkommen til kjellerklubben, Lano2! Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 17.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Gjennomgående mast, gjør at man kan redusere mastetykkelsen, i følge Regina verftet. Da vil masten kunne reduseres, spesielt i toppen. ( Mastebuen kan starte under dekk ... osv .... Jeg er ingen konstruktør ... dette er bare ting de har fortalt meg ... ) Yttervant helt ut, gjøres først og fremst på brøkdelsrigger, hvor man sier at storseilet er "hovedmotoren". En turbåt får også en bedre utsikt fremover når man reduserer litt på forseilene, samtidig som det er tryggere / lette og kontrollere. ( Storseil-skjøte må derfor være lett tilgjengelig ) Ulempen er jo at man ikke setter en genoa 1, men isteden på slør, benytter mer gennaker eller spinnaker..... Kjellerklubben: Nei takk, jeg er ferdig med kjeller. Skal man bo store deler av året i båt, så må man opp over bryggenivå. Ellers tjener min private psykolog alt for mye penger på meg.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Det var blitt en lang tråd, og det er litt for korte dager til at jeg vil bruke dem på å fotografere båtdetaljer. Uansett... Kjøleboks Her har Hanse en veldig grei løsning med en boks med dør i front og luke i toppen. Dermed blir det mindre dypdykking med langvaring gravearbeid i kjøleboksen. Om sommeren hiver jeg en ispose inn i skapet hver dag jeg har tilgang på slikt og ingen landstrøm, og jeg sparer en del batterikapasitet. Tyskerskjøting Her var definisjonene litt ukjente for meg. Når jeg seiler med selvslående fokk har jeg ikke behov for annet enn å trekke skjøtene til fokk og storseil til aktre vinsj på hver side. Jeg har aldri hørt dette omtalt som tyskerskjøting av storseil. Seiler jeg med genoa og ønsker å skjøte storseil fra aktre vinsj må jeg sette opp det jeg har lært at heter tyskerskjøting. Da trekker jeg begge ender av storseilskjøtet til et feste (f.eks. gjennom cleat) og til vinsj, en ende på hver side. Forseilet bruker vinsjen på le side, og da er storeilskjøtet fast på den siden og jeg bruker vinsjen på lo side. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 17.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Hvilken Hanse modell snakker vi om her, Sjøtummel ? Sitér dette innlegget Link to post
hei Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 (redigert) Hvilken Hanse modell snakker vi om her, Sjøtummel ? Mener dette er fra Hanse 370 og oppover. Redigert 17.Februar.2007 av hei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Flere båter har vantene festet helt ut i relingen. F.eks Beneteau:Er det noen som vet hvorfor Beneteau og andre velger denne løsningen ? fordeler og ulemper ? Er det pga av kostnader ? Ønske om økt styrke ? Bedre passasje på innsiden ? Eller andre årsaker ? Jeg ville tro at mye av årsaken er at man ønsker å droppe genuaen som kan være stor og tung å skjøte inn. Dermed kan man ha mindre (og billigere) skjøtevinsjer. Mannskapet slipper også å løfte genuaen rundt i slagene når det er lite vind. I tillegg slipper man å ha røstjernsforsterkninger i salongen, som gjør det mer komplisert å bygge innredning. Hvis dekkssargene ikke er altfor brede, får man vel også bedre passasje ved å feste vantene i borde. Dermed blir det mer plass til et bredere overbygg og mer volum under dekk. For mer racingpregede båter som ikke skal seile som entype, tror jeg det ganske standard å legge opp til at man har en genua. For eksempel har Benetau First 36.7 vantene trukket inn. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 TyskerskjøtingHer var definisjonene litt ukjente for meg. Når jeg seiler med selvslående fokk har jeg ikke behov for annet enn å trekke skjøtene til fokk og storseil til aktre vinsj på hver side. Jeg har aldri hørt dette omtalt som tyskerskjøting av storseil. Seiler jeg med genoa og ønsker å skjøte storseil fra aktre vinsj må jeg sette opp det jeg har lært at heter tyskerskjøting. Da trekker jeg begge ender av storseilskjøtet til et feste (f.eks. gjennom cleat) og til vinsj, en ende på hver side. Forseilet bruker vinsjen på le side, og da er storeilskjøtet fast på den siden og jeg bruker vinsjen på lo side. Er det riktig at storseilhaling på med løygang på hyttetaket defineres som tyskerhaling? Jeg trodde det var når man hadde løygang i cockpiten, men dro skjøtet langs bommen frem mot masten og tilbake til vinsjer akter i båten? Slik f.eks. som på Wildcard: Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 17.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Er det riktig at storseilhaling på med løygang på hyttetaket defineres som tyskerhaling? Jeg trodde det var når man hadde løygang i cockpiten, men dro skjøtet langs bommen frem mot masten og tilbake til vinsjer akter i båten? Slik f.eks. som på Wildcard: Det trodde jeg også..... ..... Og: Er det vanlig å ha en vinsj på hver side ? ( Storseilskjøte ) ( På Reginaen er det bare 1 vinsj, siden den på babord side brukes til å rulle ut og inn ) Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Er det vanlig å ha en vinsj på hver side ? ( Storseilskjøte ) Hvis det er et poeng at man skal kunne skjøte fra lo. Hvis det ikke spiller noen rolle om man har vekt nede i le, klarer man seg vel med én vinsj. Men det er nok mest bekvemt å kunne skjøte fra begge sider, selv om du ikke seiler regatta. Sitter du oppe i lo, er det upraktisk å måtte ned i le for å slippe ut eller sveive inn på skjøtet. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Dette kan være praktisk hvis sprayhood'en begynner å bli gammel og vanskelig å se ut av....(Knipset på Hanseboot messen ) Dufour sprayhood, utrolig praktisk på en solfylt og varm dag, ly for solen og litt ekstra lufting. Dette er en detalj vi virkelig liker. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 17.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Dufour sprayhood, utrolig praktisk på en solfylt og varm dag, ly for solen og litt ekstra lufting. Dette er en detalj vi virkelig liker. Er du ellers fornøyd med Dufour'en ? Dufour er vel et hakk opp i pris fra Bavaria ? Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Om jeg er fornøyd?, jeg viser til hva jeg har skrevet under erfaringsdatabasen Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Dufour sprayhood, utrolig praktisk på en solfylt og varm dag, ly for solen og litt ekstra lufting. Dette er en detalj vi virkelig liker. Jeg har vanskelig å forstå denne detaljen. En sprayhood vil de fleste velge å legge ned nå været er fint - det er fordelen ved en sprayhood i stedet for en fast vindskjerm. En vindskjerm har selvfølgelig også sine fordeler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.