Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt


lano2

Recommended Posts

Noen som kjenner til om dette er tilgjengelig i "løsvekt"?

Husker det var en kar på Sjølystmessa for noen år siden som solgte/forhandlet slike madrassystemer. Husker selvfølgelig ikke hva firma heter, men jeg bet meg merke i at det kostet en del.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Helt enig Andreas !!

Pkt 1 har jeg ingen problemer med i min båt, siden yttervantene går helt ut til fribord.

Dvs: Man skjøter forseilene melom ytter og innervant. I tillegg gjør dette det enkelt å gå på dekk.

 

Jeg prøver å se dette for meg, men det må da være trøblete når man skal trimme forseilet. Kanskje det funker sånn noenlunde så lenge man bruker forseil som er mindre enn 100%. En ordentlig genua kan man vel ikke bruke. Altså er vel dette først og fremst en turbåt.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Jeg prøver å se dette for meg, men det må da være trøblete når man skal trimme forseilet. Kanskje det funker sånn noenlunde så lenge man bruker forseil som er mindre enn 100%. En ordentlig genua kan man vel ikke bruke. Altså er vel dette først og fremst en turbåt.

Så lenge forseilet er sånn ca rundt 100% er det som du skriver greit å trimme, og noen stor 150% genua får man ikke skjøtet inn på denne måten. Men det er ikke bare turbåter som bruker dette. Se f.eks på X35, den har også vantene ute i borde, fordi Jeppesen mener at den er så lettdrevet at den ikke trenger noen genua.

Link to post

....økt styrke i stabilisernigen av riggen (men er det nødvendig? Ingen rigger detter vel ned som følge av at vantene står for langt inn..), men får mye dårligere skjøtevinkel på genoaen.

Kryssfokk kan skjøtes på innsiden av vantene, så med den spiller det ikke så stor rolle.

 

Red: Økt bredde mellom vantene gir jo mindre belastning på røstjernene, sånn at disse kan bygges billigere / svakere.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post

Gjennomgående mast, gjør at man kan redusere mastetykkelsen, i følge Regina verftet. Da vil masten kunne reduseres, spesielt i toppen.

( Mastebuen kan starte under dekk ... osv .... Jeg er ingen konstruktør ... dette er bare ting de har fortalt meg ... )

 

Yttervant helt ut, gjøres først og fremst på brøkdelsrigger, hvor man sier at storseilet er "hovedmotoren".

En turbåt får også en bedre utsikt fremover når man reduserer litt på forseilene, samtidig som det er tryggere / lette og kontrollere.

( Storseil-skjøte må derfor være lett tilgjengelig )

 

Ulempen er jo at man ikke setter en genoa 1, men isteden på slør, benytter mer gennaker eller spinnaker.....

 

Kjellerklubben: Nei takk, jeg er ferdig med kjeller. Skal man bo store deler av året i båt, så må man opp over bryggenivå. Ellers tjener min private psykolog alt for mye penger på meg....

Link to post

Det var blitt en lang tråd, og det er litt for korte dager til at jeg vil bruke dem på å fotografere båtdetaljer. Uansett...

 

Kjøleboks

Her har Hanse en veldig grei løsning med en boks med dør i front og luke i toppen. Dermed blir det mindre dypdykking med langvaring gravearbeid i kjøleboksen. Om sommeren hiver jeg en ispose inn i skapet hver dag jeg har tilgang på slikt og ingen landstrøm, og jeg sparer en del batterikapasitet.

 

Tyskerskjøting

Her var definisjonene litt ukjente for meg. Når jeg seiler med selvslående fokk har jeg ikke behov for annet enn å trekke skjøtene til fokk og storseil til aktre vinsj på hver side. Jeg har aldri hørt dette omtalt som tyskerskjøting av storseil. Seiler jeg med genoa og ønsker å skjøte storseil fra aktre vinsj må jeg sette opp det jeg har lært at heter tyskerskjøting. Da trekker jeg begge ender av storseilskjøtet til et feste (f.eks. gjennom cleat) og til vinsj, en ende på hver side. Forseilet bruker vinsjen på le side, og da er storeilskjøtet fast på den siden og jeg bruker vinsjen på lo side.

Link to post
Flere båter har vantene festet helt ut i relingen. F.eks Beneteau:

Er det noen som vet hvorfor Beneteau og andre velger denne løsningen ? fordeler og ulemper ?

 

Er det pga av kostnader ?

Ønske om økt styrke ?

Bedre passasje på innsiden ?

Eller andre årsaker ?

Jeg ville tro at mye av årsaken er at man ønsker å droppe genuaen som kan være stor og tung å skjøte inn. Dermed kan man ha mindre (og billigere) skjøtevinsjer. Mannskapet slipper også å løfte genuaen rundt i slagene når det er lite vind. I tillegg slipper man å ha røstjernsforsterkninger i salongen, som gjør det mer komplisert å bygge innredning.

 

Hvis dekkssargene ikke er altfor brede, får man vel også bedre passasje ved å feste vantene i borde. Dermed blir det mer plass til et bredere overbygg og mer volum under dekk.

 

For mer racingpregede båter som ikke skal seile som entype, tror jeg det ganske standard å legge opp til at man har en genua. For eksempel har Benetau First 36.7 vantene trukket inn.

Link to post
Tyskerskjøting

Her var definisjonene litt ukjente for meg. Når jeg seiler med selvslående fokk har jeg ikke behov for annet enn å trekke skjøtene til fokk og storseil til aktre vinsj på hver side. Jeg har aldri hørt dette omtalt som tyskerskjøting av storseil. Seiler jeg med genoa og ønsker å skjøte storseil fra aktre vinsj må jeg sette opp det jeg har lært at heter tyskerskjøting. Da trekker jeg begge ender av storseilskjøtet til et feste (f.eks. gjennom cleat) og til vinsj, en ende på hver side. Forseilet bruker vinsjen på le side, og da er storeilskjøtet fast på den siden og jeg bruker vinsjen på lo side.

Er det riktig at storseilhaling på med løygang på hyttetaket defineres som tyskerhaling? Jeg trodde det var når man hadde løygang i cockpiten, men dro skjøtet langs bommen frem mot masten og tilbake til vinsjer akter i båten?

 

Slik f.eks. som på Wildcard:

8_1171619419325.jpg

Link to post
Er det riktig at storseilhaling på med løygang på hyttetaket defineres som tyskerhaling? Jeg trodde det var når man hadde løygang i cockpiten, men dro skjøtet langs bommen frem mot masten og tilbake til vinsjer akter i båten?

 

Slik f.eks. som på Wildcard:

 

 

Det trodde jeg også..... :eek: ..... Og: Er det vanlig å ha en vinsj på hver side ? ( Storseilskjøte )

( På Reginaen er det bare 1 vinsj, siden den på babord side brukes til å rulle ut og inn ) :yesnod:

Link to post
Er det vanlig å ha en vinsj på hver side ? ( Storseilskjøte )

Hvis det er et poeng at man skal kunne skjøte fra lo. Hvis det ikke spiller noen rolle om man har vekt nede i le, klarer man seg vel med én vinsj. Men det er nok mest bekvemt å kunne skjøte fra begge sider, selv om du ikke seiler regatta. Sitter du oppe i lo, er det upraktisk å måtte ned i le for å slippe ut eller sveive inn på skjøtet.

Link to post
Dufour sprayhood, utrolig praktisk på en solfylt og varm dag, ly for solen og litt ekstra lufting. Dette er en detalj vi virkelig liker.

Jeg har vanskelig å forstå denne detaljen. En sprayhood vil de fleste velge å legge ned nå været er fint - det er fordelen ved en sprayhood i stedet for en fast vindskjerm. En vindskjerm har selvfølgelig også sine fordeler.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...