Jump to content

Vanvittig Spjærøyprosjekt


vivvi

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Tjo hei!

Nå er ferien over, og nesten hele ferien har gått med til opprydding og bygging av nytt telt, men nå er alt på plass igjen. Har fått tatt litt i båten igjen idag og det var utrolig godt.

 

Etter å ha sett over båten kan jeg ikke se noen store skader etter uhellet, det jeg har funnet skal lett kunne utbedres med slipemaskin, og eventuelt epoxylim for fylling.

 

Kommer tilbake senere med bilder!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Virkelig flott båt, og virkelig flott arbeid du legg ned i den! Du skal være klar over at tråden din er ein av dei faste eg sjekker kvar gong eg er innom her, det vil sei omlag ein gong kvar tredje månad (..) Det var synd å sjå kva som skjedde med presseningsnaustet ditt, og riggen båten stod på, men bra det gjekk så bra som det gjorde! Sjølv bedriv eg dagane med å bygge naust, med plass til to 30 fotara.. Du kan sikkert tenkje deg at eg gler meg til å ha tett tak på det!

 

Så over til noko anna: Eg såg du hadde teikna ei skisse av båten din, og den gjorde meg rett og slett inspirert til å teikne litt, no skal eg ikkje sei eit vondt ord om korkje planane dine, skissa di eller det du har gjort no, snarare tvert i mot. Men, eg syns heilt klart at eit så linjelekkert skrog fortener eit overbygg med linjer i, ikkje så mykje beine sider som mange bygger (og tabbar seg ut på)

 

Derfor har eg, i all beskjedenhet og ærbødighet , vel å merkje, lagt ved mi skisse av 30 ft. Spjærøykrysser.

 

vivvi_ii.jpg

M/B "Vivvi II" (om det skulle passe redaren då)

Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt..

 

Helsing Håkon Berg Gunnarson

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hmmm... Ser at det er over 2 mnd siden jeg har vært her. Heldigvis har humøret og inspirasjonen til å fortsette med båten kommet tilbake.

 

Etter å ha fått satt opp en skikkelig hall som er godt forankret i bakken har jeg kommet igang igjen med båten. Det har gått litt framover siden sist og båten er nå ferdig bordet i skroget. Det gjenstår nå bare en del klinking og finjustering av skroget så er det klart.

 

Skal ta med kameraet ut en dag igjen så vi får oppdatert med bilder!'

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Har lest en del på denne tråden nå, og plutselig kom jeg til å tenke på at det var en i båthavna her som fikk båthuset blåst over ende 2 ganger i sommer. Og etter å ha lest nærmere er vi vel jammen naboer.. Du har båten på SBF Høysand? Omtrent midtpå kortsiden innerst? Tore har vel båten liggende der også..

Da har jeg gått forbi deg mange ganger. Jeg bor nesten tvers over veien for båthavna der ute. Har dårlig rygg, så jeg gikk turer i båthavna nærmest hver dag i sommer...Får nesten ta med meg kaffekoppen og titte på skuta en dag om det er greit for deg. Savner lukta av olje og terpentin...

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Heisann Pettern1972!

 

Joda, jeg ligger i havna til SBF i Høysand. Har vært en sommer jeg garantert kommer til å huske, men hvis hallen min blåser overende nå så vet ikke jeg. Sitter med 10 jordspyd 70 cm ned i bakken med 4x4 stolper pluss mye barduner både ute og inne! samt en del armeringsjern ned både her og der så nå skal det sitte!

 

Bare å komme innom en tur når jeg er tilstede det, døra er ellers låst så da er det vanskelig å titte innom!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Høres ut som du har tatt dine forhåndsregler nå ja, har flaksa et par presenninger her nede den siste uka, så det står hardt inn. Men nå ligger du jo greit i le for de andre som ligger på land. Jeg har min lille "yacht" stående på henger nesten helt borte ved rorbua jeg, mørkeblå gammel mørebas. Har ikke fått lagt presenning over den ennå, så ved første "godveærsdag" må jeg få lenset den og hivd over presenningen. Er det det båthuset med den brune inngangsdøra som er din eller?

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering igjen!

 

dsc00026.jpg

Ivrig hjelper er med pappa og rydder!

 

dsc00028.jpg

Den nye hallen på vei opp!

 

dsc00049.jpg

Hallen slik det er ferdig!

 

dsc00052.jpg

Båten akter!

 

Beklager dårlig bildekvalitet men disse er tatt med mobilkameraet...

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ser man det, ser man det! Har en side her også jeg jo...

 

Nei, jeg har nok ikke gått i hi for vinteren, men skal man drive å oppdatere her hele tiden blir det ikke mye tid til båten.

 

Har forøvrig begynt å rette av toppen på skroget. Det vil da si at skroget begynner å nerme seg slutten! Desverre for meg, og noen fler har det vært noen kjøtthuer i havna som har hatt på fyring i båten og brukt noe så inn i h....tes mye strøm at styret har beslutta å slå av strømmen. Det vil da si at nå har det stoppet helt opp :headbang:

 

Ellers er det videre på gang, og jeg har vært dårlig på å ta bilder, men det kommer etterhvert.

 

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Skulle gjerne oppdatert med bilder igjen, men den funksjonen virker vist ikke!

 

Har kommet dithen at skroget er ferdig slipt og høvlet, og fasongen og springet er riktig.

Arbeidet med dekksbjelkene er nå i gang og ser frem til å arbeide med noe annet i tiden som kommer!

 

Bilder kommer senere!!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En lite oppdatering i bilder...

 

img_7171.jpg

2 dekksbjelker nesten på plass akter :thumbsup:

Bjelkene er lamminert opp med 5 lammeller a 15mm hver. Til lim er det benyttet West epoxy og filler 403.

 

img_7176.jpg

Skroget er ferdig rettet! Det er høvlet og slipt ned til riktig spring og nå er det bare å fortsette jobben.

 

img_7183.jpg

Har også forsøkt med med slipemaskinen :thumbsup:

 

Flere bilder kommer etterhvert!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...