Jump to content

Vanvittig Spjærøyprosjekt


vivvi

Recommended Posts

Hei igjen :flag:

Da er vi igang igjen!!!!

 

Har vært ute i båten og satt inn ett par bord igjen, og nå skal vi se om ikke vi får fart i arbeidet igjen!

 

Skal legge ut bilder etterhvert som det skjer noe bemerkelsesverdig.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Legger inn en foreløpig og midlertidig tegning av båten sann den kanskje kan bli.

tegning_baaten.jpg

Jeg er ingen stor tegner og mange av vinklene og målene i forhold til hverandre stemmer ikke, men det er iallefall et lite utgangspunkt.

 

Ellers er båten "teoretisk" flytbar. Bunnen er ferdig bordet på både styrbord og babord side.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i dette med avrundede hjørner på vinduer o.l. og ser på bildene av spjærøyen din ja...

 

bilde_025.jpg

Gamlebåten vivvi har også et originalt overbygg bygget på spjærøy i 1985, og det blir dette jeg i all hovedsak kommer å ta utgangspunkt i.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Baugpropell har blitt et praktisk og nyttig hjelpemiddel nå i dette århundret, og ja, jeg er klar over at dette er en båt som ikke kommer til å drive av så lett som et lite "yoghurtbeger", men dette er mer snakk om å gjøre manøvreringen så enkel som mulig i trange havner o.l. Spørsmålet blir heller baugpropell og fast aksel bak, eller uten baugpropell og vridbar propell bak. Dette blir da kun en ren økonomisk tankegang for min del, da det skiller omlag 15.000 på prisene her.

Jeg er da klar over alle andre fordeler jeg ville hatt ved et vridbart propellanlegg!

 

Ellers en liten oppdatering:

img_4513.jpg

Måtte bruke mye fantasi for å klemme fast lista her, men dette funka veldig fint. :smash:

 

img_4516.jpg

Bunnen er ferdig også på babord side. Bare å luse igjen! :headbang:

 

img_4522.jpg

Bordet en del på styrbord side også :wink:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du trenger baugpropell på denne!! Som trebåtmann vil jeg jo si at det ser litt rart ut om det kommer inn en flott krysser og så starter hjulvispen?? regner med at du ikke har problemer med å finmanøvrere med denne etterhvert, fikk selv spørsmål om jeg hadde to motorer i snekka i sommer! hehe :flag: Skikkelig gøy når man lærer seg teknikken! Vridbart er jo mere riktig i en slik båt da og kombinert med gir vil du jo overhodet ikke ha problemer!!

Traff forresten en kar med en nydelig sak på Bolærne i sommer, denne båten var riktignok klinkbygd, men karen sa han hadde sluttet å telle timer da han passerte 150 på baugpropellmontasjen!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Det å montere propellen er ikke det vanskeligste her, og hvorvidt jeg kommer til å monterer eller ikke blir en vurderingssak for meg. Synd at den diskusjonen skal komme opp igjen nå, men...

Båtene er nok fine å manøvrere, men jeg har også sett eksempler på de som sliter i trange havner, og ved mye vind. Har også snakka med en som har samme skroget og montert baugpropell med svært god effekt. Vi får se når den tiden kommer, det er ikke det som er fokuset akkurat nå om dagen!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Nå ligger det en spjaeröy til salgs på finn, kanskje bildene kan väre til inspirasjon til overbygget finn.no Mötte i sommer en kar med en nydelig Spjaeröy i Lysekil( beklager, svenskt tastatur) Cornelia tror jeg skuta het, med hjemmehavn på vestfold siden. Den var bygd på slutten av 80 tallet i eik. Den var blodströken og hadde et veldig flott og harmonisk overbygg. Kanskje noen skjönner hvilken båt jeg mener og har bilder av den? Ellers er dette en også en flott båt med et flott overbygg lokalisert i Halden Spjaeröy

Link to post
Share on other sites

Det bør i hvertfall være tretunell da.

Han jeg møtte hadde lagd tunellen i syrefast med flenser på utsiden, kappet røret på midten, tredd det inn fra hver side og sveiset sammen igjen på midten inni båten!

 

Hei Christensen, du har ikke noe nærbilde av bakkanten på doghouset ditt? Jeg tenker på overgangen mellom tak og side, og hvordan kalesjeløsningen er gjort der. Det kommer inn regnvann på min, så jeg må finne på et eller annet. :headbang:

 

Skal se hva jeg kan finne!

 

 

 

Kalesjen er kneppet oppe på taket helt til den møter sideveggen på doghouset, der er den bare "brettet" rundt kanten og fremover på siden, ikke 100% tett hos meg heller, men ved å være litt nøye med hvilken retning "bretten" har så klarer jeg å lede det meste ut av båten.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

En liten statusoppdatering:

 

img_4524.jpg

Har begynt på forstavn på båten. Dette er et vesentlig arbeid da jeg er avhengig å få den på plass før jeg kan borde meg videre oppover. Her er den nederste delen tilpasset og limt på plass.

 

img_4526.jpg

På styrbord side er jeg nesten ferdig! Kommer ikke lengre opp nå før stavnen er på plass...

 

img_4529.jpg

På babord side er resten av det som skal bort fjernet :flag: Nå er det bare å pusle sammen igjen...

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har i dag begynt å lage siste delen til forstavnen :flag: Og dette blir bare en glede.

 

28032010024.jpg

Brukte en time på å grovsage dette sporet med bajonett saga. Deretter mye høvling og sliping.

 

28032010025.jpg

Blit bra til slutt. Bare tilpasse sporet i over og underkant nå så er vi der :wink:

 

Er avhengig av å få det på plass snart slik at jeg kan borde meg ferdig!

 

Skal ta med kameraet ut for å ta flere bilder neste gang. Disse er beklageligvis tatt med mobilen.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...