Jump to content

Vanvittig Spjærøyprosjekt


vivvi

Recommended Posts

Jeg har ikke så mye å sammenligne med, men er selv veldig fornøyd og synes det virker bra. Har byttet 3 bord selv. Det skal være seintvoksende furu, du får plukke selv og all plank er merket med dato etter når den er kappet.

Dette er jo en fordel da. En får også en liten pekepinn på hvordan tørkeprosessen har vært. Dette er veldig viktig for at en skal kunne få et resultat som holder seg år etter år etter år osv.

 

Jeg tror jeg betalte ca 500,- for 8-10 meter bord! Kan sjekke kvitteringen i morgen!

Da blir det ca. 50 pr meter, og det var, unnskyld, latterlig dyrt. De jeg handlet sist koste 25,- pr. meter. Men jeg venter spent på svar fra dem. Har også funnet et par andre her i Østfold som jeg skal ringe.

Link to post
Share on other sites

Materialene mine kjøpte jeg hos Svenneby Sag. Materialene var bra, riktig høvlet og tørket, men da han ikke er innteresert i mer handel får det bare være...

 

Så lenge prisen er i SEK er det ikke hakkende galt alikevel da...

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:flag: Jippi :flag: I dag er en gledens dag!!! Jeg er ferdig med å luse opp hele styrbord side :flag:

 

cimg2030.jpg

De sistge lusingene er på plass i dag!!! Er utrolig deilig å være ferdig med denne jobben!

 

cimg2031.jpg

 

cimg2035.jpg

Jeg er iallefall helt sikker på at kjølbordet skal sitte fast!

 

Jeg har også fått begynt å gjøre klart til å skjære av forstevn, og som det kommer fram av bildet under har jeg tegnet å målt opp slik at den nye skal bli så perfekt som mulig!!!

cimg2038.jpg

Har målt fra bordet og ut til ytterkant av stevnen i riktig vinkel for å få det til å bli bra igjen!!!!

 

Nå er det bare å jobbe på, for Eika kommer til uka og da skal det på plass igjen... Må bare få tak i meg noe stor papp til å lage maler av så går jobben en del enklere. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

hær er et bra tips til dere viss dere skal ha billig matrial

 

www.sag.no

 

dette er hjemmesiden for alle bygde sagene runt om i norge

dere kan søke på fylke og da spretter det opp dem som er medlem som holder til rundt dær dere er

 

jeg fikk tak i billige båtbord med bra kvalitet gjennom denne siden

Link to post
Share on other sites

Har nå sendt mail til 5 forskjellige sagbruk her på Østlandet så gjenstår det bare å vente på svaret. Hadde vært morro å fått noen flere materialer snart...

Link to post
Share on other sites

Har nå sendt mail til 5 forskjellige sagbruk her på Østlandet så gjenstår det bare å vente på svaret. Hadde vært morro å fått noen flere materialer snart...

 

 

vil nok annbefale deg at du ringer dem ...jeg har erfart at noen av dem som sager er ikke fult så oppe å gå på pc osv....

pluss at det er kansje bedre å forklare dem hva du er på leting etter for å få det rette produktet

Link to post
Share on other sites

Er nok enig i dette, men... Det er i første runde bare en forespørsel på om de i det hele tatt klarer å hjelpe meg!

Hvis de er så trange i toppen er det beklagelig for dem at de oppgir e-post adresse og har hjemmesider med kontaktskjemaer...

Link to post
Share on other sites

Har i dag igjen vært en tur i båten og begynt å "demontere" forstevnen.

 

cimg2039.jpg

Begynte med godt mot og Fein multimaster skulle klare jobben :yesnod:

 

cimg2040.jpg

Men Nei! Her måtte rå håndmakt til :cryin:

 

cimg2042.jpg

Dette var det jeg klarte å få ut ved hjelp av Fein og håndsag :headbang: Det viste seg at dette skulle bli mye vanskeligere enn jegg hadde først trodd, og dermed så begynte jeg med elektrisk høvel, for så å høvle av hele stevn :sweat: Dette var mye enklere, og etter en time var det høvelspon overalt og stevnen begynte å bli borte :flag:

 

cimg2047.jpgcimg2048.jpg

 

Ønsker også å rette en stor takk til mine to trofaste følgesvenner. Disse er upåklagelige og er alltid ved min side og sørger for at jeg får tatt en liten pust i bakken...

cimg2044.jpg

Link to post
Share on other sites

Da jeg leste begynnelsen på denne tråden, tenkte jeg det er et håpløst prosjekt. At han tørr å offentliggjøre dette som er dømt til å mislykkes.

 

Nå er jeg meget imponert. Dette vil du lykkes med. Det kommer til å bli et smykke av en båt, når du er ferdig. Lykke til og jeg vil være en trofast leser av tråden.

Link to post
Share on other sites

Takker for det :flag: Som du selv sier det ligger det mye skepsis i prosjektet fra andre, men jeg har et veldig godt støtteapparat rundt meg som hele tiden gir meg mye positivt, og ja; prosjektet skal lykkes!!!!!

 

Hyggelig å høre at du blir en trofast leser av tråden, for det medfører at jeg stadig må inn å oppdatere med nye bilder og mer tekst :sweat:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Veldig imponrende arbeid...

Satt i går å tenkte på alle de båtvrakene som folk prøver å gi bort. Lurte på om det egentlig finnes noen som i det hele tatt våger å gå løs på slikke prosjekt...

 

Også leser jeg denne tråden og får svar på akkurat det spørsmålet....jo det finnes noen :flag:

 

Men når jeg ser alt du har gjort, så lurer jeg på om det ikke hadde vært like greit å bygge en ny båt, helt fra bunnen....

Men det er jo noe med dette å ta vare på gamle ting.

 

Imponerende, og mye å lære :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Joda jeg er enig i det med å bygge en båt helt fra bunnen, men da jeg fant dette "vraket" så var det kjærlighet ved første blikk. Til nå har det gått med ca 120 meter med båtbord, og det var i utgangspunktet det som skulle til for å rehabilitere hele skroget. Som du sikkert skjønner da så har det blitt mye mer enn det som var planlagt.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Det blir det jo alltid...

Har enda til gode å høre noen som har gitt seg ut på et slikt prosjekt si at det ble mindre arbeid en de hadde regnet med ... :giggle:

 

Men som jeg sier.....trebåteier er synonymt med "evig opptimist"

 

 

 

e ikkje d bra da?...kan ikkje gå rundt å være pesimist hell ...eller ?

Link to post
Share on other sites

Trebåteiere er en egen rase som har utviklet seg ved det som Darwin kaller "naturlig utvalg" :yesnod:

 

En pesimist vil aldri gå i gang med et trebåt prosjekt. Han ser bare problemer og vanskeligheter.

Opptimisten derimot ser muligheter der pesimisten ser problemer.

 

Naturen har da ordnet det slik at trebåtfolket - de er sjøens opptimister.

Derfor er trebåtfolk hyggelige mennesker. De er alltid opptimister, og har evnen til å se lyst på livet :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg er virkelig imponert! Jeg vet litt om hva som skal til for å lykkes med et slikt prosjekt. Innsikt og tålmodighet x 10. Men som enkelte sier: "God planlegging er halve jobben og riktig verktøy er den andre halvparten". Så da bør det gå greit! Det ser ut til at du har det som trengs (inkl. ny termos).

 

Jeg må jo fortelle om et prosjekt jeg satte i gang med for mange år siden: Reddet en 29' trebåt fra 1922 som var i noe dårlig forfatning fra St.Hansbålet. Satte i gang med restaurering. Skiftet flere råtne spant og noen bordganger og alle dekksbjelkene. Da jeg skulle begynne på baugen, hente en episode. En løpsk Mercedes rente inn i hagen og smadret akterstevnen. Vel, tenkte å skifte det ødelagte selv om det ble en stor jobb. Så inntraff neste hendelse. Et stort tre blåste ned og knuste baugen. Da gav jeg opp. Den båten skulle nok ikke på sjøen mer, fant jeg ut. (Vet ikke om Darvin kom inn i bildet her?). Motoren (Marna 2 cyl. diesel 16 Hk fra 1966) gav jeg til det lokale motormuseumet. Der kan jeg gå å titte på den, iallefall, og tenke på det som kunne vært.

 

Jeg ønsker deg lykke til videre med trivelig arbeid, og ser frem til flere bilder og reportasjer.

Link to post
Share on other sites

Takker for en god historie trikkern :giggle: synd det gikk som det gikk da, men :sweat:

 

Jeg har alt jeg trenger av verktøy og utstyr ja... Bare få handlet inn mer materialer nå så er vi ett steg nærmere ferdig båt :flag:

Link to post
Share on other sites

Er riktignok mye biler og trafikk i havna, men er vel større fare for veltende båter... (ikke for at jeg tror at det skulle skje da :sweat: )

 

 

huff oh huff.....ser for meg den episoden med den bilen..men at en båt velter under en høst storm eller av for mye snø er det vell en større sjangs for at kommer til å skje enn at en bil går løpsk på havna..meeeeen.....det er utrolig hva som kan skje med automatgir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...