Jump to content

Vanvittig Spjærøyprosjekt


vivvi

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Her skjer det stadig noe nytt, men det tar for mye tid å sitte å oppdatere til enhver tid. Skal ta med kameraet ut senere i dag og ta noen nye bilder.

Men, om noen lurer så er både ny akterstavn, og forstavn på plass. Har startet med videre bording, og ser igjen lyst på livet!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Kanskje på tide med en liten oppdatering sann før jeg reiser ut igjen...

På styrbord side mangler det nå snart bare en bordgang så er skroget ferdig på denne siden. Samtidig er stevner limt, høvlet og slipt. Vil bare ikke justere de helt ferdig før stevnjern er på plass!

 

img_5171.jpg

Slik båten er akter, SB nå.

 

img_5169.jpg

Båten SB forut...

 

img_5174.jpg

Laget spor for å få inn bord i den nye akterstevnen.

 

Håper på å få gjort mye utover nå. Problemet nå er tørken. Er det noen som har erfaringer med bruk av luftfukter???????

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen tro på luftfukter. Det har vært brukt vannspreder, men da blir det ikke hyggelig å jobbe. Gamle Venus fikk plasket inn 200 liter Owatrol D1. Ingen sprekker, men heller ingen trutning. Hvilket i og for seg var greit. Du gjør forøvrig en praktfull jobb!

Link to post
Share on other sites

Skal helt klart få mange liter olje, men det må bli etter at jeg er ferdig med epoxylimet. Dette fester som kjent ikke i fete materialer.

 

Fikk forøvrig et tips av en båtbygger i dag om å sette inn noen åpne bøtter med vann, slik at dette fordamper i varmen. Skal prøve dette så får vi se.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Ingenting er som å jobbe med trevirke altså. Nyyydelig

:yesnod:

 

Det går framover, og det må være utrolig moro å se det blir nesten helt ny båt?

Kunne tenkt meg å se prosjektet en dag! Elsker like mye det håndtverket som det jeg selv driver med.

Epoxy er no' klin :tongue:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha rådført meg med en gammel båtbygger har jeg nå satt inn en del bøtter med vann under båten. Om det har noen effekt gjenstår å se, men det har i allefall ikke sprukket opp noe mer enda.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tidenes kjipeste oppdatering... Ble oppringt fra havna kl. 10 i dag tidlig om at hele båthuset hadde rast sammen forann båten, og at båten var vridd...

 

Reiste ut med en gang og så det triste synet, og så var det bare å gå i gang med oppryddingen. Slik det ser ut for meg må det ha vært en skypumpe som har tatt det, da det ser ut som om hele huset er løftet opp, snudd 180 grader og kastet i bakken igjen.

 

Heldigvis har det gått veldig bra med båten. Den har bare fått noen få sårskader i skroget, og dette kan enkelt fikses. En kjedelig start på ferien i år!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

kopi_av_havna_juli_4.jpg

 

Dette var kaoset som møtte meg da jeg ankom havna. Båten ligger her med akterdelen av kjølen på hjulet til hengeren ved siden av. Det vil da si at båten er vridd 45 grader... Forstå det den som kan. Det eneste jeg har fått forståelse for er at naturen kødder man ikke med...

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Hel...e for ett kaos! Så flott at det gikk så bra, det der kunne endt i katastrofe og litt til. Du har helt rett, naturen kødder man ikke med, den vinner som regel..

 

NB! Nytt dritt vær er meldt iløp av natten og utover morgendagen, så håper du har fått rettet opp og tjoret henne fast skikkelig og fått noe presenning over så du ikke får vannskader på toppen av alt annet du må stri med etter denne vindkula. mulig dere i Sarp'n slipper vinden men regnet er vel garantert at kommer..

 

 

Fra DMI: Onsdag den 14. juli 2010.

Der er kulingvarsel for Vestlige Østersø, Bælthavet og Sundet, Kattegat, Skagerrak, Fisker og Tyskebugt.

 

Krysser fingrene for at det holder seg roligere enn i forrige runde Vivi!

 

Mvh

 

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...