Jump to content

Vanvittig Spjærøyprosjekt


vivvi

Recommended Posts

Nå er jeg ikke helt sikker på denne påstanden; men jeg tror at jeg har skrevet det tidligere, men i alle fall: jeg skal bare bytte ytterstevnen. Det vil si fra bordene og ut. Dette gjøres bare på grunn av at den gamle har vært frostsprengt bak den gamle skoinga. Den har overhode ikke vært dårlig, men... Utseendet betyr mye :cool:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Har bestilt meg 6 meter med 9'x4' eik som sjeg skal tilpasse med garantert mye frustrasjon og iritasjon. Denne limes og skrues inn mot den delen som allerede sitter der med 8mm syrefast gjengestål som også blir limt i hullene og skrudd. Dette skal da sitte som støpt, samtidig som jeg da setter på beslag i skjøtene som det var der fra før.

Har forøvrig prata med båtbygger om denne metoden, og det er en del nye store trebåter som få stevnen sin laget på denne måten. Det er vistnok en mye enklere måte å lage stevn på da en lager ny båt fordi de slepper å være så nøye med sporet som lage til bordene da dette høvles og slipes till etter at skroget er ferdig laget.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Da er det vel klart for noen bilder igjen da...

 

Etter å ha inspisert stevnen har jeg funnet to plasser som det så litt "rart" ut. Har her frest ut, for så å legge inn nye og friske emner. Dette har blitt limt inn med Epoxy lim så jeg håper at dette blir bra...

 

cimg2064.jpgcimg2067.jpg

Her er sporene laget, og stevnen er utvetet med tynn epoxy, klar for å lime på nye emner...

 

cimg2066.jpg

Her er de nye emnene klare til å sette på plass, også disse utvetet med lim...

 

cimg2068.jpgcimg2070.jpg

Og her er de på plass :flag: Bare å slipe til nå neste gang jeg skal ut så blir det fint :smash:

Link to post
Share on other sites

:flag: I dag er en gledens dag :flag:

Har fått vite at Eika til stevn er klar til avhenting, har også fått vite at jeg har mulighet til å skaffe resten av materialene jeg trenger til skroget for en billig penge :flag:

 

Har også vært å jobbet noen timer nå, og det går sakte men sikkert fremover, var synd jeg ikke hadde med kameraet ut i dag, da jeg nemlig oppdaget at jeg har fått en leieboer i båthuset. Oppdaget et lite søtt piggsvin som kom krypende ut fra en liten haug med materialkapp som jeg har liggende under båten, og selvfølgelig skal den lille tassen få være :saint:

Link to post
Share on other sites

:flag: Og da var 20 meter med 3'x8' furu i "hus", tørr og fin, foruten regnvannet som kom inn under plasten på vei hjem :flag:

Har vært ute i båten en tur igjen i dag og fått begynt å lage topper til spantene da skroget skal opp en bordgang!

Til fredag henter jeg Eika, og på lørdag mere hudplank! Da er det bare klinker som mangler så er alt til skroget på plass, foruten maaaaaange timer :flag:

 

PS: Bilder kommer senere :saint:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Nydelig båt dette.

Synes den ligner på en jeg har kjøpt ( skroget)

Men sliter litt med å finne ut hvilken båt type jeg har :-)

Hvordan fikk du bildene inn ?

Ellers så er jeg også ny eier av båt, kjøpte trebåt og alle jeg vet om er negative og himler meg øya :-)

Noe skal man finne på i fritiden og

Ja til nei og bort med vekk, og Norge ut av golfstrømmen

Link to post
Share on other sites

Nydelig båt dette.

Synes den ligner på en jeg har kjøpt ( skroget)

Men sliter litt med å finne ut hvilken båt type jeg har :-)

Ellers så er jeg også ny eier av båt, kjøpte trebåt og alle jeg vet om er negative og himler meg øya :-)

Noe skal man finne på i fritiden og

 

Hei Trebåteier!

Det at alle himler med øynene skal du ikke ta så tungt, det blir man vandt med etter hvert, men det jeg tenker på og har også tengt tidligere er at den som ler sist ler best, og dette er den andre båten jeg driver med. Sist gang jeg sjøsatte etter en lang vinter med umåtelig jobbing på Vivvi var det mange lange øyne som beundret det de så, og måtte bite i seg mange sure ord som hadde kommet i løpet av vinteren.

Hva slags båt du har, og eventuellt sammenligne den med noe, er vanskelig uten bilde :wink: , men som jeg skriver så er dette en original Spjærøykrysser bygd hos brødrene Olsen på Spjærøy, Hvaler.

 

 

:flag: I dag igjen, en gledens dag :flag: Mye Eik på plass i garasjen til tørk!!! Stor takk til Fange Sag i Aremark som fikset dette til meg, var virkelig noen nydelige stykker :flag:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Båten skal selges for det motoren er verdt, hvis ikke blir det vel motorsaga

 

Kjenner igjen løsningen fra en jeg kjenner. Rimelig strøken båt på 29-30 fot, et par år gammel motor, gear, aksling og propell, og et pent og praktisk overbygg i aluminium. En riktig pen båt, velstelt og romslig. Etter å ha prøvd noen måneder å selge båten til en pris som tilsvarer motorens verdi, måtte han bare gi opp. Båten ble tatt på land, overbygg tatt av og kjørt bort, motor og drivverk tatt vare på og resten ble sagt opp til opptenningsved. Så nå har han motor til salgs i stedet, regner med at denne er mer lettsolgt. Litt tragisk egentlig at det ikke er mulig å bli kvitt en slik grei trebåt selv til motorens verdi, men sånn er det bare...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er nå i full gang med å lage nye topper til spantene slik at båten kan bli bordet opp en bordgang rundt hele :flag: Mens jeg har holdt på med dette har jeg funnet en spant til som må lages ny :headbang: , men det er vel bare å hive seg i det! Dumt å la være så får en den jobben om noen år i stedet!

 

Bilder kommer senere!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Skal en noen gang bli ferdig må en stå på, og nå har vi endelig fått skikkelig rutiner på når jeg er i båtene :saint: Lovprise kona for tålmodigheten :lipseal:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Har bare lyst til å legge ut et bilde av hvordan båten så ut en gang i tiden...

Det var vistnok sann den så ut før forrige eier rev den fra hverandre...

 

spjaeroeykrysseren_slik_den_var_en_gang.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Til dere trebåteiere.

 

Hulda var innom Gjennbruket Moss i dag for å kjøpe noen forskalingsplater. Disse er 2400X600X15 mm av den vannfaste og belagte typen. Pris pr. plate er kr. 200. Jeg har tenkt å bruke dem til kledning/dørker rundt motorerrommet der vekt er av det gode for støydemping. Det er også andre plater der.

 

I tillegg ligger det et par lastebillass med furu båtbord. Tykkelsen er forskjellig, men hovedsaken så ut til å kunne bli ca. 25 mm tykkelse etter høvling. For enkelte bord (løs vekt) tar de kr. 59 pr. løpemeter, uansett bredde. De som skal ha mer enn en lengde har lov å prute.

 

Det ligger mye annet rart der også, eldorado for en skrotnisse. Og skal madamen ha dere med inn i en eller annen antikk/bruktsjappe, ta en tur til Gjenbruket. Alt fra gammeldags, vedfyrt bryggerpanne til vinballonger. Mye skrot for enhver smak.

Link to post
Share on other sites

Da er det vel kanskje på sin plass å få lagt ut noen nye oppdateringer...

 

img_0865.jpg

Nye spantetopper ferdig på Styrbord side... Her er det klart til å begynne tilpassingen og sette opp bord.

Hensikten med dette er selvfølgelig å få båten en bordgang høyere :flag:

 

img_0872.jpg

Sett aktenfra Babord side...

 

img_0870.jpg

Da jeg tok av de øverste delene fra to spanter, fant jeg "litt" råte i den nedre spantedelen. Her ble det da frest inn 16mm, også limt inn ny frisk furu med West epoxy! Dette resultatet ble veldig bra :yesnod:

 

img_0879.jpg

Og her er vi igang med å lage en helt ny spantetopp. Den gamle var sååååååå råten og fæl at den bare måtte byttes :headbang:

 

img_0882.jpg

Bosch Variosliper! Kunne ikke vært foruten denne lille båndsliperen her!!!!!!

 

Flere oppdateringer kommer senere, men dette er det jeg har nå!

 

PS. Bildene er tatt i 12mp. så de skal egne seg til å sees i full størrelse...

 

Vivvi

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...