Jump to content

Vanvittig Spjærøyprosjekt


vivvi

Recommended Posts

;) i dag begynt jeg sjølve pussinga og vettu! gikk til med sandpapir på flaggtsanga, har visst aldri lakkert den før hehe... på tiden!

ellers er båten rydda 110% nå, og jeg fikk tatt en siste tur i stad, rundt kjærringholmen i 16tiden etter jobb. det var deilig i sola i stad! :yesnod:

til uka er det opp, og da får vi nyte hverandres selskap nok en herlig båtvinter hehehe..

jasså, hvem ga du hengeren til æ? :flag:

Link to post
Share on other sites

Så bra at du er klar til opptrekk da :flag:

Blir hyggelig med flere i havna igjen!

Hengeren fikk Mikke beskjed om at han bare kunne gi til noen som trengte den, og i dag så jeg at noen sto å kappa av støttene og gjorde den klar til omsveis, noe mer vet egentlig ikke jeg om den, men det er utrolig deilig å være kvitt alt sammen! Eneste jeg har liggende igjen nå er presenningene mine, og de skal jeg prøve å få opp på endene av båthuset, er av noe bedre kvalitet enn de lettpresenningene som sitter der nå :flag:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:flag: I dag er jeg endelig ferdig med alle spantetoppene (og to helt nye spanter) :flag:

Båten er nå klar til å bare bordes ferdig og det skal bli en glede å reise å kjøpe resten av hudplanken som trengs for å lage et perfekt skrog :flag:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Flott Vivvi! Kom med masse bilder, er kjempe moro og lærerikt å følge med! Så et spørsmål, har du hatt noen problem med jordslag på bart tre som har blitt stående ubehandlet over vinteren? evt. gjort noe for å unngå det?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Bilder kommer, må bare ta med kameraet ut.

Jordslag har jeg ikke vært plaget med, men nå skal ikke jeg heller skryte på meg det mest fuktige båthuset heller. Det er nok altfor tørt inni der :wink:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

ja, og mer skal det bli wasco... Her er det bare å følge med. Det skjer stadig noe nå. Har blant annet begynt å skru fast de nye spantetoppene, men det var mer jobb enn jeg trodde :smash:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

JuHu :flag:

Er vel på sin plass å legge inn en oppdatering på denne tråden igjen...

 

Skjer litt om dagen, og det går stadig framover. Velger å legge inn noen bilder, da disse gjerne forteller mer enn 1000 ord.

 

img_2577.jpg

Spantene satt fast, høvlet till på innsiden, og begynt bearbeiding utvendig...

 

img_2580.jpg

Det nederste bordet av det kravellbygde skroget er på plass :flag:

 

img_2588.jpg

Begynt stiving av spanter også innvendig. Legger opp en liten lekt på 50x20mm i de gamle sporene.

Skal også legge en i topp av spantene, men dette blir da skroget er tilnermet ferdig.

 

Bare en liten oppdatering!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Formen på spantene blir endelig formet da den gamle, øverste bordgangen er på plass. Det blir gjort på denne måten for å få en helt riktig vinkel.

 

Skal ikke bli noe overheng nei!!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:flag: Og da var 25 nye lengder med furubord høvlet og stablet :flag: Gleder meg til å komme igang med bordingen igjen!

Har også begynt med tilpassning av ny stevn. Bilder av dette arbeidet kommer senere da kameraet må være med en tur ut igjen :diving:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Må slutte meg til alle som gratulerer deg for din iherdige innsats og det flotte resultatet du har oppnådd. :flag:

Artig å se at du er like optimist hele veien (Du mistet heller ikke motet når plankene sprakk under oppspenning/borring) :eek:

 

Spjærøykrysserne er utrolig vakre og sjødyktige båter, og jeg ser at du får en kjempefin familiebåt i ditt prosjekt! :cheers:

 

Har du planene klare for bjelkeveier og dekksbjelker (Furu eller Eik?).

Jeg har akkurat lagt ned siste dekksbjelke i min båt, og brukte Eik.

Sterkt og godt å jobbe med. Foretrekker å høvle eik ettersom hardheten gjør at man ikke så lett river fiber.

Skal du ha heltre i dekket, eller går du for en kombinasjon av finer/heltre lagt i epoxy?

 

Hadde vært hyggelig å kunne komme ned og hilse på deg og se prosjektet ditt.

Hender jeg tar turen til Isegran for å søke litt motivasjon -der gjør de en fantastisk jobb på Mohawk!

 

Keep up the good work! Og fortsett å ta med kamera "på jobb" :seeya:

Link to post
Share on other sites

Brrrr!! Blir litt for kaldt å holde på i minus 30 :blush:

 

Spesielt når arbeidet består i å klø seg i hue over 5 forskjellige vinkler som skal passe samtidig :nonod:

Holder på med å felle inn en fortøyningspullert i akterskipet som skal stå ned i bunnen på båten, samtdig som den ligger mot 1 dekksbjelke, kravellen og bjelkeveieren. (Alle utgjør ulik vinkel på emnet...)

 

Måtte gå inn og finne varmen igjen før jeg trer på meg 4 lag med tekstiler og kravler ut på verkstedet igjen for å gå løs på nr 2.

 

Påstand: "Man må være gæern som holder på med slike prosjekter?"

Tilsvar: "Må ikke -men det hjelper..."

Link to post
Share on other sites

Nr 2 på plass... :cheers:

 

Apropos Spjærøy:

Kom til å tenke på at jeg sommeren for 2 år siden så en annonse på gammelt verktøy på Spjærøy Trebåtbyggeri.

Jeg reiste ned og kjøpte en diger båndsag med 80cm diameter på hjulene. Beistet veide over 600kg :eek:

Fikk den for 3500,- +mva (BILLIG). Uslitelig modell.

Gamlekara på båtbyggeriet var av det gode østfoldske lynnet -tid for å gå av med pensjon var visst kommet, og avvikling av drifta som konsekvens. Lå mye god historie i de lokalene!

Link to post
Share on other sites

Hei Svaap og Buster'n!

Takker for varmende ord! Og må bare si at jeg forstår frustrasjonen til Svaap i forhold til å tilpasse 5 vinkler som skal passe på en gang! Kommer nok dit en gang selv også.

 

Når det gjelder dekksbljeker har jeg tenkt å laminere opp disse i furu med epoxy. Har god erfaring med dette fra tidligere båt. Dette tar noe tid, men en slipper å "kutte" noen fibre i treverket.

 

Og nei! En må ikke være gal for å holde på med dette.

Akkurat nå har jeg tatt en pause på grunn av tempraturen. Har begynt med ett lite oppussingsprosjekt hjemme i stedet. Her er det iallefall ca. 25 grader :wink:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå har jeg tatt en pause på grunn av tempraturen. Har begynt med ett lite oppussingsprosjekt hjemme i stedet. Her er det iallefall ca. 25 grader :wink:

 

Fornuftig du! Jeg for min del har basket med vårpuss og bygging av ny badeplattform de siste ukene, i temperaturer ned til 12-15 minus. Satser på å bli ferdig i løpet av morgendagen, sånn at jeg kan få sjøsatt i løpet av uka. Så nå når mildværet er på vei er det tid for å sette i gang neste prosjekt: Oppussing av stua hjemme! Noe sier meg at jeg må ha bommet litt på rekkefølgen her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ang dekksløsning:

 

Jeg leste strengen på din forrige båt, og ser at du har gjort en veldig flott jobb med dekket der.

Blir veeeldig sterkt og stivt, samtidig som du får et tett dekk.

 

Var inne på tanken selv, men vet at et godt lagt heltre dekk (med tørre materialer) også kan gi en lekkasje-fri tilværelse.

 

Lykke til med stueprosjekt (ser for meg at du kommer til å legge parkett med natespor :giggle: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...