Jump to content

Vanvittig Spjærøyprosjekt


vivvi

Recommended Posts

synes jeg leste at du sleit litt med at bordene du skulle ha på plass sprakk da du skulle ha det på båten...jeg har akurat skiftet fire bord på min båt og jeg gjorde en genial ting...

jeg snakket med en rørlegge som fikk tak i en gammel varmtvannstank som jeg tok kobblet til et stort rør som jeg la båtplanken inni....jeg kobblet vekk termostaten og fikk det til og koke

 

eneste saken du må være opps på og som er veldig skummelt er at du må passe på at tanken ikke blir tett.en må altid sørge for at dampen ikke møter noe motstand på vei inn i det store røre som planka ligger i . pga da blir dette en torpedo eller som en liten bombe for å si det slik

den delen som varmtvannstanken er i kan du tette gjenn slik at dampen ikke stikker ut feil vei ..og den andre enden av røret kan du tette gjenn etter at du legger planka inn.....jeg for min del la et digitalt termometer inn i kanalen og fikk på det meste 83 grader inn i selve kanalen

du ser bilder av kanalen på hjemmesida mi

 

www.dorrygutten.webs.com

Link to post
Share on other sites

Hei Dorrygutten!

 

Imponerende hjemmesider du har der... Mye godt arbeide som er utført.

 

Ja, jeg har vært innom å steame bordene mine, men det er som jeg også nevner tidligere i tråden bare ett bord det har vært problemer med. Hadde jeg tenkt både bedre gjennom bordet og svingningene/vridningene på det, ville jeg aldri ha sattt det inn uten damp. Dette vil nok bli mye mer benyttet senere, men jeg sliter litt med å få tak i et skikkelig plastrør...

Link to post
Share on other sites

Hei Dorrygutten!

 

Imponerende hjemmesider du har der... Mye godt arbeide som er utført.

 

Ja, jeg har vært innom å steame bordene mine, men det er som jeg også nevner tidligere i tråden bare ett bord det har vært problemer med. Hadde jeg tenkt både bedre gjennom bordet og svingningene/vridningene på det, ville jeg aldri ha sattt det inn uten damp. Dette vil nok bli mye mer benyttet senere, men jeg sliter litt med å få tak i et skikkelig plastrør...

 

vell jeg for min del snakket med en maskin entrepanør om å få låne et rør av dem.....og det var ingen problem...du kan å bare bruke et piro rør..et slik rør i alu som brukes i ventilasjon.....du kan kle røret med varmematter eller gammle pledd for å undgå varmetap

Link to post
Share on other sites

så det du sier da sleipner ar atte jeg kan ''nate'' mellom bordgangenne på båten min? får jeg har likosm ikke bordgang på bordgang som så og si alle andre trebåter har. men den har en helt glatt overflate.så tror jeg velger sånt ''tau'' og en silikon type beragna til å bruke under vannlinje. har noen noe å si på det?

 

ps: du får deg en fin båt nå ja :sailing:

mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år

og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot.

jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt.

send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com

Link to post
Share on other sites

så det du sier da sleipner ar atte jeg kan ''nate'' mellom bordgangenne på båten min? får jeg har likosm ikke bordgang på bordgang som så og si alle andre trebåter har. men den har en helt glatt overflate.så tror jeg velger sånt ''tau'' og en silikon type beragna til å bruke under vannlinje. har noen noe å si på det?

 

ps: du får deg en fin båt nå ja :sailing:

 

 

tror ikke nate er rette tingen å gjøre for din del på selve skråget på båten din...men heller å luse mellom bordgangene. (slik som nevnt i tidligere hær )..dvs...frese ut et spor som er litt over halvparten av tykkelsen av bordene og lime inn en ny list med epoxy for så og pusse ned slik at du får en helt slett og fin overflate da blir båten potte tett viss du legger litt tid og ikke minst rett arbeid i jobben

Link to post
Share on other sites

Eller gjøre som det er gjort fra før: Fylle nesten opp med drev, og linoljekitt utpå dette. Drevet pakkes hardt med et drevjern, slik at det sitter godt.

 

Helt enig i den Index, men linoljekittet løsner en gang og krever igjen arbeid. Det gjør ikke lusingene, de sitter der helt til de råtner (dvs aldri...)

 

Kommer nok ann på hva en ønsker å legge i en båt, og jeg for min del som bygger opp et skrog fra bunnen av velger å frese, lime og luse. Dette gjør jeg også for at jeg får alle bordskjøtene helt "rette", og at jeg kan sette opp en anleggslist og frese med en gang, mens bordet overfor er ute.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da skulle det vel være på tide å komme med noen oppdateringer da det har begynt å skje litt igjen. Har fått satt inn MANGE lusinger på styrbord side nå, og det går utrolig enkelt da en først kommer igang :wink: Lusingene er høvlet til med elektrisk høvel, og kapp og avskjær fra bordingene kommer godt med nå, så mange penger blir spart bare en tar litt mer jobb... Etter at lusingene er tilpasset har jeg utvetet treverket, både fresesporet og lusingen, med en basis epoxyblanding. Det vil da si bare resin og Herder. Da dette er gjort blander jeg en nokså tykk blanding med epoxy og fyllstoff nr 403 som er beregnet for å tåle sterke påkjenninger. Denne fylles da inn i fresesporet før lusingen presses inn. Jeg skraper bort det overflødige før det herder og om et døgn er alt slipbart selvom det ikke er gjennomherdet.

 

Resultatene blir da som følger:

 

cimg1772.jpg

Lusiner satt inn sett forfra

 

cimg1777.jpg

Lusinger satt inn sett fra akter

 

cimg1778.jpg

Etter en del grovsliping med vinkelsliper og K24 papir ser det slik ut, pluss en veldig støvete mann!

 

cimg1775.jpg

Etter noe mer finsliping med eksentersliper og K40 papir syntes jeg ikke resultatene blir så aller verst :wink::rolleyes:

Videre i arbeidet nå så skal det luses ferdig og bordes videre opp og jeg gleder meg vilt til å bli ferdig med skroget!!!

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for det Sleipner93!

 

Neste steg da skroget er ferdig er å starte på dekksbjelker og dekk/dollbord. Videre blir det hytte, doghouse paralellt med innredning. Vil sette opp så mye av grunntankene som jeg har over innredningen før båten blir helt lukket. Blir da enklere å få skott helt kant i kant med bjelker o.l.

Link to post
Share on other sites

Har ikke laget noen tegninger enda, men det kommer????? Tror jeg da i hvertfall. Helt klart at jeg vet hvordan det skal se ut, og hvis du ser på overbygget til Vivvi (min andre båt) så er dette et originalt overbygg bygd på Brødrene Olsen på Spjærøy i 1985! Skulle nok ikke bli så veldig ulikt dette da jeg har lyst på en så original båt som mulig.

Link to post
Share on other sites

Kalesje???? Helt klart! Dette skal være en god familiebåt som skal kunne huse minimum en familie på 4 i minimum 3 uker med dårlig vær... Her trengs all mulig plass!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Framgang er det alltid Sleipner. Skal ta med kameraet ut neste gang nå. Har vært litt stillestående prosjekt da tiden ikke alltid har strekt til å gjøre alt en har lyst til. Driver fortsatt å skal selge den andre båten min, og så lenge vi har den prioriterer vi også noen turer ut på sjøen.

 

Men, jeg har i allefall bestil 6m 9'x4' eik som skal brukes til stevner både for og akter. Dette blir ett spennende prosjekt som jeg gleder meg til å starte med. Videre driver jeg å jobber med å skaffe meg mere furu bord, da jeg snart er tom, og han jeg handlet av sist ikke er innteresert i å prate med meg så står vi på bar bakke igjen :headbang: og det tar mye tid...

 

Så videre til båten. Båten er snart helt ferdig i det slettbygde på styrbord side. Det gjenstår bare 3 små lusinger så er det klart til å slipes...

 

Bilder kommer snart...

 

Vivvi!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke så mye å sammenligne med, men er selv veldig fornøyd og synes det virker bra. Har byttet 3 bord selv. Det skal være seintvoksende furu, du får plukke selv og all plank er merket med dato etter når den er kappet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...