Jump to content

Oppussing av trebåt!

Sleipner93

Recommended Posts

Ja, det kan du. Men jeg ville ikke gjort det.

Ville heller da fylt sand i sekker og brukt som ballast.

Du kan jo kjøpe disse sekkene med strøsand som de pleier og selge på bensinstasjoner vinterstid, ikke er de dyre heller.

Alt, om du får tak i bilslanger og klipper den av på mitten slig at du får en lang pølse som du fyller med sand.

Jeg hadde ett par traktorslander med sand i den forrige båten, men det ble for tungt og bakse med.

Hvis du kontakter en dekk forhandler, kan du få mulighet til å kjøpe gamle blylodd som har blitt brukt på felger på bilene. Dette kan du fylle i kanner å legge i bunnen. Tar mye mindre plass enn om du skulle brukt sand.

Forholdet mellom vekten du legger i båten og vanlinja kan være stor. Er viktig å legge i balasten riktig slik at du ikke får en båt som blir alt for tung i baugen da den kan "stupe" ned i sjøen. Fordelen med bly på kanner er at du slipper å engste deg om en sekk med sand skulle ryke å spre seg ut i bunnen på båten. Eller du kan støpe det om til barrer og legge flytende bly i rør. Lett å stable og greit å håndtere.

Forholdet mellom vekten du legger i båten og vanlinja kan være stor. Er viktig å legge i balasten riktig slik at du ikke får en båt som blir alt for tung i baugen da den kan "stupe" ned i sjøen. Fordelen med bly på kanner er at du slipper å engste deg om en sekk med sand skulle ryke å spre seg ut i bunnen på båten. Eller du kan støpe det om til barrer og legge flytende bly i rør. Lett å stable og greit å håndtere.

Det beste å enkleste er vel betong i midten?

... bilslanger og klipper den av på mitten slig at du får en lang pølse som du fyller med sand...

:headbang: Vil på det sterkeste fraråde å bruke bilslanger fyllt med sand! Skal du bruke sand, så bruk for gud's skyld noe som ikke går i stykker!!

sandislange800x600.jpg

Slangegummi og oljerester er en ytterst dårlig kombinasjon. Oljen gjør at gummi'en blir morkent og går i oppløsning. Sanden har deretter en egen evne til å spre seg godt innover kjølsvinet, legge seg godt til i alle kroker og tar knekken på mange lensepumper før du orker å stupe nedi mørket for å grave ut alt svineriet :cryin: - med teskje...

Belive-you-me, dette er IKKE moro...

:nonod:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hva skal du med den ballasten?

Jeg syntes båten din av mer enn tung nokk fra før av, litt rulling må du tåle!

Den var vannskelig nok å legge til med den slarkete propallen din allerede.. :wink::lol:

Propellen blir ordna te våren så du ska få prøva igjenn visst du føle for det :wink:

Vil ha ballast fordi eg ikkje vil skrapa vekk bunnstoffet som e malt for høyt :wink:

Kremt... Barn kan komme på mye rart, men dette burde vi skjønne ikke går. Bunnstoffet ditt går 20-25 cm over vannlinjen, og da skal det mer enn en slange med sand til for å få båten til å ligge så tungt i vannet.

Du komme til å ende opp med flere knop senere toppfart, og Gangsfjorden kommer til å bli tørrlangt bak deg om du skal "senke" båten så mye.

Tror nokk latskapen din har straffet seg nå, og du må bare skrape og pusse vekk alle giftstoffene dine som er over vannlinjen. Du har en god mulighet til det nå, for du kan se den ekte vannlinjen på båten din uten problemer.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

LAg hvit stripe på 7 cm på øverste del av det blå. Plukk rullestein i passende størrelse og legg dette etter sidene fra bunnen og opp slik at du får den litt mere ned. LÅs av steinen med bord eller lignende slik at denne ikke får røre seg.

Vet det er mange som mener at ballasten skal være nederst men min erfaring etter 2 sjarker hvor den ene hadde midt ballast og var rank som fy den andre hadde stein lagt opp etter sidene og var duvende behagelig.

Dette kommer sikkert an på skrogformen men jeg ville uten tvil ha begynt slik

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

LAg hvit stripe på 7 cm på øverste del av det blå. Plukk rullestein i passende størrelse og legg dette etter sidene fra bunnen og opp slik at du får den litt mere ned. LÅs av steinen med bord eller lignende slik at denne ikke får røre seg.

Vet det er mange som mener at ballasten skal være nederst men min erfaring etter 2 sjarker hvor den ene hadde midt ballast og var rank som fy den andre hadde stein lagt opp etter sidene og var duvende behagelig.

Dette kommer sikkert an på skrogformen men jeg ville uten tvil ha begynt slik

Du tror dette er enklest? Igår bestemte jeg meg egeentlig for å skrape det overflødige vekk.. Men hvor mye ballast tror du jeg trenger for å senke den litt ned? (kg)

Har ingen aning om hvor mye du trenger da dette kommer mye an på båte men 150-300kg burde gjøre noe

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har ingen aning om hvor mye du trenger da dette kommer mye an på båte men 150-300kg burde gjøre noe

Ja det vil jeg også tro, når vi var seks stk på tur en gang, gjennomsnitt på 50kg var bunnstoffet riktig, Men så skal jeg jo ha den hvite stripa også på så 150kg høres jo greit ut.. Det virker litt skummelt å ha så mye vekt på bordgangene på sidene? :crazy: Eller kanskje jeg kan ha noe i midten også?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...