REM Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Først mener han bestemt at jeg må bytte hele banken til AMG. I dag har jeg 7 stk. 142 AH blybatterier (2 start, 1 generator og 4 forbruk). Kostnad ca. 30 000 NOK Så er det ut med Mastervolt Chargemasteren og inn med en Komi Mass 2500 VA - 100 A. Kostnad 25 000 Videre baler det på seg med sikringsskap, batterimonitorer og diverse småplukk 15 000 NOK Så til slutt arbeid 3-4 dager. Sikkert flott med AGM. For å holde budsjettet nede ville jeg beholdt bly/syrebatteriene, men jeg ville utøket forbruksbanken med et par hundre Ah til 7-800Ah. Jeg har Bly/syre i båten min og det fungerer aldeles utmerket. Tapper dog aldrig til under 60%. Behold Mastervolten din og gå for en separat inverter på 2000W. Få min elektrikkerkontakt til å kople opp det hele og du har ett fullgodt anlegg til en brøkdel av prisen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Frode S Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Dagens beste :) Synes vi burde merke alle uthavner for ulike brukergrupper, de som vil feste hele natta, småbarnsfamilier, seilere, motorbåtfolk, kanskje egne havner til avholdsfolket. Bare fantasien setter grenser :) Genialt, men ikke glem en egen til Amish-folket. Gjerne med egen bøye og tilhørende vimpel som man kun får som sertifisert Amish! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Nå har vi hørt om joller, gitarspill, vindgenerator oa som unnskyldning for å kjøre generator i uthavn. Merkelig at ingen har nevnt fall som klaprer. Sikkert en uteglemmelse. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 En fyrstikk, en skvett rødsprit og 5 minutts tenkepause så er min lydløse kaffe klar til å nytes. Rema 1000 metoden. Det enkle osv.... :thumbsup: :thumbsup: Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
bliss X Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Merkelig at ingen har nevnt fall som klaprer. Flere ting jeg kommer på i farten: - hunder som bjeffer - baugpropeller - angervinsjer - fotballkamper på TV - skurrende VHF'er - plasking fra folk som bader - røykere For ikke å snakke om griller som ryker og oser. Synes leverandørene av båtduppeditter også kunne konstruert en "finn irriterende lyder" dings som varslet automatisk om uønskede lyder så slapp man å bruke så mye energi på å lytte etter denslags. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Litt rauset her karer! For egen del reagerer jeg mer på støy i naturhavner enn i uthavner/gjestehavner og mer på støy send kveld/natt enn på dagtid. Ellers hjelper ofte bitende sarkasme... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 For ikke å snakke om andre båter - generelt altså. Virker det jo som. Sitér dette innlegget Link to post
Skhuds Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Flere ting jeg kommer på i farten: ............ - angervinsjer ............... For ikke å snakke om griller som ryker og oser. Synes leverandørene av båtduppeditter også kunne konstruert en "finn irriterende lyder" dings som varslet automatisk om uønskede lyder så slapp man å bruke så mye energi på å lytte etter denslags. -angervinsjer? Det høres smart, og litt skummelt ut! Er det en vinsj som automatisk trekker i motsatt retning av det den gjorde sist? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Sameksistens kan være krevende, spesielt når det er flere involverte...... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Kan ikke forstå hvorfor så mange skal sitte og irritere seg. Ikke har jeg generator, men har seilt sammen med 3 generator båter i sommer. Minimalt med lyd. Jollekjøring, helt herlig. Eneste muligheten og vokse inn i båtlivet. T o m de som hører på ni-timen er helt greit. I ferien skal det mye til at jeg gidder irritere meg Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
svebe Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Det meste løser seg med en cognac - spør om å få lade mobiltlf samtidig Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Jeg blir fryktelig irritert av slike som ikke gidder irritere seg... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Men hva skal man irritere seg over da? Skal man liksom bare sitte og kose seg på båttur da eller? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 T o m de som hører på ni-timen er helt greit. Det får da være måte på Et aggregat eller tre foretrekkes. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Jeg blir fryktelig irritert av slike som ikke gidder irritere seg... Innrømmer at jeg blir irritert av menn som fniser Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
overoe Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Finnes nok plass i skjærgården så det bør være plass til alle. De som vi være alene i sin stillhet må oppsøke plasser hvor det er mulig, ville da styrt unna beskrevne ankringsplasser og heller finne nye. Større sansynelighet for å være alene da. For min del så ser jeg an de som ligger et sted før jeg legger til. Ofte så kan man se om det er lurt å legge til eller ikke. Jeg har ofte 2 ungdommer i båten og en jolle som går flittig med mye musikk. Styrer da unna visse gruperinger. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Men hva skal man irritere seg over da? Skal man liksom bare sitte og kose seg på båttur da eller? Det skal vistnok være en app på gang: Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Genialt, men ikke glem en egen til Amish-folket. Gjerne med egen bøye og tilhørende vimpel som man kun får som sertifisert Amish! De har jo ikke motoriserte transportmidler, så de tar seg neppe fra USA (PA, OH, IN mfl) via kanaler til Atlanteren og til norske (eller svenske) uthavner og naturhavner. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Det skal vistnok være en app på gang: Det vil ALDRI skje. Garantert! Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Utrolig hvilke problemer enkelte har. Hvis jeg skulle bruke energi på et lite strøm aggregat så hadde jeg hatt null bekymringer her i livet. Flott at det finnes båtfolket med så få bekymringer. Skulle ønske det var meg. G Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Det vil ALDRI skje. Garantert! At du trakter kaffe kl 16:34? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Tiden er totalt irrelevant Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 (redigert) Helt rett, kaffe er godt til mange av døgnets tider. Ellers håper jeg at jeg ikke plaget noen (bortsett fra skipshunden vår) da jeg tok helgerengjøringen om bord men en hissig Volta 230V støvsuger her i middagstider. Men vi ligger i gjestehavn og det var nok 50 meter til nærmeste båt med folk i her på Klädesholmen. Redigert 16.August.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 At du trakter kaffe kl 16:34? Nå var jo sannsynligheten på app'en bare 67.5% da + beta versjon som ikke er helt ferdig utviklet.Man bør opp i 80 - 85% før man tenker konklusjoner. En hissig Volta støvsuger på 50 meters avstand vil nok gi et sikrere tall. Spesielt ved gunstige vindforhold Sitér dette innlegget Link to post
BETH Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 (redigert) Låg i lagunen i Sjernarøyene i helgen der startet tre båter hoved motorene å låg i flere timer etter kveldens frembrud. Slå den! Redigert 16.August.2012 av BETH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.