ter-av Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Alt vel på danskekysten Svenning og undertegnede krysset over fra litt nord for Grebbestad og til Sæby (87 nm) fredag. Passe trafikk i havna her - og adskillig mindre enn da vi var her senere i juli i fjor. Vi ligger longside og utenpå hverandre ganske langt ute mot innløpet. Stille og rolig. Det har vært knallvær her fredag og lørdag. I dag er det (heldigvis) litt mindre varmt, men en flott dag. Skal komme noe regn i dagene som kommer. Vi planlegger blant annet en tur opp Limfjorden til Ålborg. Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Bonus Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Bekrefter at det som ter-av skrev er riktig Kan også tilføye at prisen på buffeten på Jensen Fiskehus er det samme som ifjor; 179 kr. Vi var der igår, og kom særdeles mette og fornøyde hjem. I disse dager er det deilig å ligge litt lenger ut mot innløpet av havnen da det lufter litt mere her. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Dyvig på øya Als nær grensen til Tyskland er en av våre favoritthavner i Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Er den nye kajakken med, Roaldbj ?? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Flere forhold gjorde at kajakken ikke ble med denne gangen. Har nå nettopp ankommet Fredrikshavn etter morgenseilas fra Göteborg. Innseilingen er godt merket. Riktig maritimt innseilingsparti. I det fjerne er bl.a. Sæby. Hyggelig velkomst med beskjed om at vi kan ligge på grønne plasser. En rekke av båsene er virkelig flotte. Her mellom en Princess 54 og en Princess 45 er det en leding bås til meg. Vann like ved båsen - helt flott. Greit å få av noe salt fra båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 MorMajor og bonus ligger nå i Nibe, et lite sted med en fin havn ca. 12nm vest for Ålborg. Det blåser rundt 10m/s her, fra vest. Turen idag gikk greit, men vinden er istand til å piske opp sjøen godt selv på Limfjorden. Blir vel her etpar dager. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Nibe er kjent for å ha en usedvanlig trang innseiling. Jeg har aldri prioritert denne havna i Limfjorden. Hvor går seilasen videre - østover eller vestover? Vi antar å legge til ved vår "faste" plass i Vestre Bådehavn i Ålborg lørdag eller søndag. Vindprognosene fra DMI ser bra ut for disse dagene. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Nibe er kjent for å ha en usedvanlig trang innseiling.Hvor går seilasen videre - østover eller vestover? Vi antar å legge til ved vår "faste" plass i Vestre Bådehavn i Ålborg lørdag eller søndag. Innseilingen er trang ja, men den er godt merket og det er ikke noe problem. Inne i havna er det god plass til å manøvrere. Det er flere resturanger her, og ikke stor avstand til gode forretninger. Havneanlegget er veldig bra med alle faciliteter. Her er etpar bilder: MorMajor til venstre og Bonus til høyre. Bilde tatt innover gjestemoloen Vi lå i Skudehavn (ved siden av Vestre bådehavn) de to siste nettene. Det var helt OK. Lettere å legge til der, men mere å se på / gjøre i Vestre. Men, de ligger jo rett vedsiden av hverandre. Kort vei å gå inn til sentrum av Ålborg (som vi gjorde igår) Vi blir nok liggende her etpar dager før vi går østover i Limfjorden igjen. Vet ikke helt enda hvor vi drar. (Er ikke det litt av det fine med ferie ??) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Ser ut som dere ikke lider noen nød. Det fine med ferien er å kunne ta ting på sparket. Vi planlegger nok i hverdagen. Kos dere! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
ter-av Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Svenning - stikk over brygga en tur. Rødvinen er klar og temperert :lol: Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Bonus Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Ser ut som dere ikke lider noen nød.Kos dere! Her lides det ingen nød nei Astor! Takk for hyggelig hilsen; vi lover å kose oss videre! MorMajor & Bonus Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Flott Svenning. Fikk dere tatt en tur innom Voergård slott, se innlegg # 159 i denne tråden. Vi skal dit om noen dager. Helt topp - dette er Danmark på sitt beste. Hva var inntrykket av maritime museet? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Svenning - stikk over brygga en tur. Rødvinen er klar og temperert Kommer plutselig Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) Reiser til Danmark i morgen tidlig for vår årlige sykkeltur som har blitt tradisjon. Håper at det blir noen maritime innslag på turen. Turen går fra Hirtshals til Skagen, videre ned til Ålbæk, Frederikshavn og Læsø. Vi kommer nok også til å sykle innom andre mindre steder / havner på vår ferd. Et fast innslag blir nok å besøke gjestehavnene for å kikke på båter og eventuelt prate med kjente og ukjente. Legger ved et bilde fra Skagen i fjor sommer. Fortsatt god sommer til alle. Redigert 9.Juli.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Det er ikke så ofte jeg ser denne vindsituasjonen om sommeren mellom Smögen og Hals. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Det er sikkert flere som kjenner dette sjømerket på seilasen mellom Fredrikshavn og Hals Barre. Det er flere ting å si om dette radarbildet. For det første er det dårlig teknisk. Avstanden mellom ringene er 1/2 nm. Merk dere dybden. Denne ligger på dette nivået på hele seilasen mellom Fredrikshavn og Hals Barre selv om jeg seiler ganske langt utenfor kysten. Dette er noe av den spesielle opplevelsen i Danmark: å seile med liten vanndybde under kjølen. Jeg har vært på sanddyner 3 ganger med tidligere båter. Like før man går på blir det en god fartsøkning. Her ved Hals Barre, innseilingen til Limfjorden fra vest. Her bør man være nøye med å gå på de riktige sidene av lateralmerkene. Jeg har sett flere fritidsbåter stått på sandgrunnene bare i kort avstand fra lateralmerkene på feil side. Her har vi utsikt mot Hals. Dette er ferja som går nærmest kontinuerlig mellom Hals og Egense. Antar at dette er toppfarten til ferja. Jeg lurer på om dette er en av mudringsbåtene som kontinuerlig mudrer/sandstøvsuger Limfjorden? Dette er en av infosidene jeg bruker. 223 nm siden jeg forlot Horten. 107 nm siden siste tankfylling på Bjørkø. Dagens seilas 46 nm. Dybde under kjølen på båtplassen 2.3 meter. Nå er jeg godt fortøyd med 4 fortøyningsrep. Landstrøm på, men ganske unødvendig idet batteribanken allerede er full. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Her er noen bilder fra Fredrikshavn havn. Først en båt (supplyskip?) i tørrdokk. Ett litt snodig hvitt belte i overflatevannet i havna. Her er tre isbrytere samlet. Jeg husker ikke navnet på den som er delvis skjult. Her utsikt sørover mot Flådehavnen og Fredrikshavn marina. Kanskje Pride of Telemark ligger her i påvente av reperasjoner? Et yrende måkeliv når Osloferja forlater Fredrikshavn. Trolig godmat i sjøen? Baugthrusteren på ferja har brukbar skyvekraft og skaper sterke vannstrømmer. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Ligger i en av Danmarks største lystbåthavner - Rungsted utenfor København. I følge havnevaktene er det mye dårligere besøk i havnene enn normalt. skylder på finanskrisen! ICE har fungert utmerket langs hele Svenskekysten og på Nordsjælland. Heller ingen problemer med havneplass langs Hallandskysten. Få norske båter syd for Gøteborg. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Roaldbj: Innlegg 241: Hals Barre: Den ligger da vitterlig på innseilingen fra ØST? Vi gikk inn fra vest i går, hovedproblemet her er strømmer og bølger fra Vesterhavet, det gikk greit (seniormatrosen som stort sett hadde sovet over Skagerrak syntes dette var en passende jobb for ham, så fikk far og skipper heller konsentrere seg om havnebeskrivelser etc.) Dårlige værmeldinger for de neste dagene, men hva er galt med å ligge i Lemvig, lese bøker og spise god dansk mat, og nyte god drikke som er tilgjengelig i Danmark (ikke nødvendigvis produsert lokalt). Deler Catlinas inntrykk, til nå har det vært rikelig plass i de havnene vi har frekventert. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
ter-av Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Deler Catlinas inntrykk, til nå har det vært rikelig plass i de havnene vi har frekventert. Vi lå på Læsø fra i går til i dag. Der var det i alle fall ikke rikelig med plass. Utpå kvelden lå de i klynger, og til og med i flere lag på utsiden av de lokale fiskebåtene. Da fire-fem seilbåter utenpå hverandre fysisk stengte en fiskebåt fra å komme ut måtte havnesjefen gripe inn Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
roaldbj Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Laholm, selvfølgelig har du rett - jeg tar stadig feil i forhold til å seile mot vest og seile fra vest. Bra at du kontrollerer meg. Dette var ikke ment som en test. Jeg er i full aktivitet i Ålborg fra fredag. Jeg måtte ta en liten avstikker til Norge i forbindelse med en uønsket hendelse. Kanskje noen legger ut bilder fra Marinemuseet i Ålborg - det kan riktignok ikke måle seg med marinemuseet i Horten. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 i Vesterø havn så jeg to BP-vimler utenom vår egen igårkveld. Fin vind, men regnbyger sørover Læsø Rende og Svitringen mot Ø Hurup i dag. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
MajorAndy Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Catlina: Velkommen til hjemme-egnen Husk at gå lige over Strandvejen fra havnen og gå en tur i forfatterinden Karen Blixens park (gratis adgang!) Stille og rolig oplevelse! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Akkurat i dag er det ikke videre stas på danskekysten, ligger i Skagen og kjeder meg mens jeg hører vinden ule, krysser over til Sverige i morgen. På mandag plukker jeg opp kjerring og barn i Gøteborg, så tusler vi oppover kysten... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Laholm Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Her i Struer har vi hatt noen regnbyger i dag, men ikke verre enn at jeg hadde en flott sykkeltur i morges. Deretter ble det shopping i Holstebro etter råd av Bjørn Kenneth, så nå er båten fylt opp så det holder med mat i flere dager(!) Jeg skal på ingen måte påberope med kompetanse til å gi Hallaron gode råd, dertil kjenner jeg hans kompetanse for vel. Men jeg ville nok ha omdirigert kone og barn via fergen fra Gøteborg til Fredrikshavn, og heller tatt turen inn i Limfjorden. Masse attraksjoner for alle aldre, og et behagelig nedjustert tempo. Vi hadde planlagt avgang herfra i morgen tidlig, men ettersom værmeldingen for i morgen ser bra ut, blir vi her og slapper av, sykler litt, noen spiller volleyball, eller bare sløver. Kan man ha det noe særlig bedre? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.