Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Her kommer nok et usaklig innlegg, usaklig siden jeg ikke har eid eller eier en Bavaria!

 

Nummer 5, 2006 av bladet Practical Boat Owners har under overskriften "New Bavaria cruiser fails survey" påpekt noen ganske graverende feil (potentially serious defects" som bl.a. at "two of the backstay chainplate fastenings missed the reinforcing plates".

 

Seilmagasinet hadde en artikkel for ca to år siden (har lett, men ikke funnet den) fra en ny eier av en Bavaria 42 (tror jeg) og er navnet Halo på eier/skribent, eller noe lignende? Han påpeker i hvertfall et par mulige strukturelle feil som skyldes meget slurvete arbeid. Dette gikk på innfesting av vant i skroget osv. Han påpekte også at anker/kjetting/vinsj var montert slik at det ble et skjevt drag med de mulige konsekvenser det har. Husker at jeg la merke til samme feilen da jeg så på noen Bavariaer på Båter i Sjøen for to år siden. Dårlig tilpasning av interiør og mye bruk av brun silikon for å maskere feilene, og smålekasjer her og der er av mindre betydning og "prisen" man må betale når man kjøper et typisk industriprodukt hvor man helt klart får mye for pengene. :yesnod:

 

Beklager denne ukvalifiserte avsporingen! :crazy:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sikker på at du ikke har en Bavaria liggende på plassen din GeV.

Kun eiere av Bavaria skal uttale seg, tidligere eiere skygg unna.

Her ønsker man de rette svarene. Herlighet.........

Jeg ønsker gjerne erfaringer fra tidligere eiere også ! Meninger om Bavaria er ikke relevant i denne tråden slik den ble startet.

 

Og nei, jeg har ikke en Bavaria på plassen min.Til det er plassen for smal. Det ligger en Rush 97 der nå, som er for salg :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at du gidder Sydvesten og dere andre Bavariaeiere! :confused:

 

ALLE har vi våre motiver for å gjøre de valg vi gjør, enten det gjelder båt eller kjærring.

 

Man behøver da vel ikke på død og liv rettferdiggjøre dette for gud og hvermann og attpåtil nærmest forlange annerkjennelse for klokskapen som ligger bak de valg man har gjort??

 

At noen ertesjuke og "vanntro" båteiere med andre logoer på sine farkoster finner førnyelse i å påpeke feil å mangler på hjertebarnet synes jeg blir like subjektivt og useriøst som de hardnakka forsøk DERE gjør for å overbevise almuen om fortreffeligheten på det som av mange kan oppfattes som folkebåten Bavaria!!

 

Å anntyde utestengelse fra dette forumet pga dette minner meg om han dærre turnkommentatoren som fikk sparken i NRK pga. folkevognvitsene sine på 60-70 tallet........Det er nå sikkert 30 år siden og verden har vel gått videre???

 

:flag:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig Gev, det startet rimelig bra før ikke eierne kom inn med sin enorme kompetanse på området... slik at vi som faktig er eiere og de som har vært ikke orker å delta med seriøse innlegg..

 

Siden jeg kun har eid min båt i ett år så har jeg ikke oppleved noe negativet eller noe å klage på så jeg er kjempe fornøyd.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Å anntyde utestengelse fra dette forumet pga dette minner meg om han dærre turnkommentatoren som fikk sparken i NRK pga. folkevognvitsene sine på 60-70 tallet........Det er nå sikkert 30 år siden og verden har vel gått videre???

 

Off topic.: Det var ikke folkevognvitsene, det var pølsebodvitsene som foranlediget til sluttpakke, uten lompe.

 

Men ellers så er jeg jo enig, når det gjelder båtgreiene. Jeg har skumlest, det som slår meg er at Bavaria har få feil, godt oppfølgingsapparat og fornøyde brukere. Selv kjenner jeg kun en bavariaeier, han har hatt båten i mange år og er fornøyd.

 

Så har vi den store og pågående grupperingen som trolig finner at alt annet enn det de har selv er mindreverdige produkter. Man skal ikke se bort fra at det er en smule markedspsykologi som slår inn. Vi som har noen års studier innen markedsføring hevder å vite noe om det. Kjøper har et til tider frenetisk behov for å bevise, ikke minst for seg selv, at han/hun har gjort et godt kjøp. Det kan lede til at man må nedvurdere enkelte/alle andre produkter, enn det man har vært dum nok til å kjøpe selv. Sånn er det bare.

 

Hulda har vært dum nok til å lage båten sin selv. Har derfor ingen andre enn kona å skylde på.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kikket på diverse Bavariaer nå. Hvordan er vinduene i disse båtene når det gjelder lekkasjer ?

Vinduene er produsert av Lewmar og de har sålangt vært tette hos meg, men jeg synes ikke det er noen fordel at de som er åpningsbare går innover i båten... Har man glemt å lukke vinduet og vår Herre åpner slusene sine så blir det vått i båten...

 

Ungene har ved et par anledninger i sommer hatt vinduene åpne når vi har forlatt båten før regnvær, og da blir det vått i lugaren... Her som ellers så gjelder det å gjøre sjøklart eller regnklart ombord.. Det er fire lås på hvert vindu og alle må være satt skikkelig på om lekkasje skal unngås.. Her kunne åpenbart Lewmar gjort en bedre jobb og endre designet sitt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde egentlig bestemt meg for aldri delta i noen Bavariatråd mer men siden mouche var så modig så får jeg også ta sjansen:

 

Jeg har heller ingen erfaring med Bavaria, men jeg har snakket med tre bavariaeiere om deres erfaringer

 

Nr 1 hadde hentet båten i Danmark. Båten tok inn vann, det ble ruskevær og det ble en strabasiøs tur som skremte vettet av både kaptein og mannskap.

Opplevelsen hadde satt sine spor, og han hadde mer eller mindre bestemt seg for å kvitte seg med båten ved første anledning.

 

Nr 2 hadde også vært plaget med lekkasjer, men ikke i samme grad. Han fikk fikset dette raskt hos Lunde, og var ellers stort sett fornøyd med båten.

Mener det var en annen ting også som han hadde klaget på, og som Lunde ikke hadde fikset, men husker ikke hva det var.

Sansynligvis noe som ikke var så viktig, men mer et irritasjonsmoment. Han påpekte spesielt at han mente han hadde fått mye båt for pengene.

 

Nr 3 har nettopp fått båten, seilt den fra Danmark og har så langt ikke funnet noe å utsette på båten.

 

Nr 1 og Nr 2 ville hatt en orustbåt hvis de kunne valgt fritt, men de ville også gjerne ha en båt som var ny og dermed var orustbåt uaktuelt pga pris.

Link to post
Share on other sites

Her kommer nok et usaklig innlegg, usaklig siden jeg ikke har eid eller eier en Bavaria!

 

Nummer 5, 2006 av bladet Practical Boat Owners har under overskriften "New Bavaria cruiser fails survey" påpekt noen ganske graverende feil (potentially serious defects" som bl.a. at "two of the backstay chainplate fastenings missed the reinforcing plates".

 

Seilmagasinet hadde en artikkel for ca to år siden (har lett, men ikke funnet den) fra en ny eier av en Bavaria 42 (tror jeg) og er navnet Halo på eier/skribent, eller noe lignende?

:sailing:

Mouche, du finner artikkelen i det elektroniske arkivet, men ettersom det er en fil som er gratis kun for abonnenter, laster jeg den ikke opp her.

http://seilmagasinet.no/id/24940.0

Nummeret var uansett: SEILmagasinet 2/2005.

Andreas Holo påpeker en del ting ved Bavaria som andre også har påpekt, så som galvaniserte slangeklemmer, innredning som ikke passer helt med innerlineren og gummilisten akter som løsner. I tillegg kommenterer han en god del slurv i monteringen/sammensetningen. Det er imidlertid ikke noe av det han kommenterer som gjør at båten er direkte farlig, men det virker som om det kanskje går litt fort i svingene hos verftet av og til. Ettersom disse båtene produseres på en rasjonell og industriell måte, er det naturlig å anta at det ikke er store variasjoner mellom seriene heller. Jeg antar videre at Lunde Båt har påpekt en del av feilene overfor verftet, og at noe av det er rettet i senere modellserier.

 

Nå er kanskje herr Holo noe pirkete, men det bør man vel være hvis man skal bedømme kvaliteten av et produkt?

Link to post
Share on other sites

Dette er feil, det heter fornøyde eierer og misfornøyde ikke eiere/synsere her på forumet

Mener du at de (jeg vet ihvertfall om 2 her på forumet) som har eid Bavaria og nå har kjøpt seg noe annet ikke er berettiget til å uttale seg fordi de var sterkt misfornøyde med bavariaen ? Trodde trådstarter ville at både eiere og tidligere eiere skulle uttale seg slik at han fikk en korrekt samling av erfaringen og ikke bare de som eier nå.

 

Kun eiere av Bavaria skal uttale seg, tidligere eiere skygg unna.

Her ønsker man de rette svarene. Herlighet.........

:flag: tenk på blodtrykket nå

Seilmagasinet hadde en artikkel for ca to år siden (har lett, men ikke funnet den) fra en ny eier av en Bavaria 42 (tror jeg) og er navnet Halo på eier/skribent, eller noe lignende? Han påpeker i hvertfall et par mulige strukturelle feil som skyldes meget slurvete arbeid. Dette gikk på innfesting av vant i skroget osv. Han påpekte også at anker/kjetting/vinsj var montert slik at det ble et skjevt drag med de mulige konsekvenser det har. Husker at jeg la merke til samme feilen da jeg så på noen Bavariaer på Båter i Sjøen for to år siden. Dårlig tilpasning av interiør og mye bruk av brun silikon for å maskere feilene, og smålekasjer her og der er av mindre betydning og "prisen" man må betale når man kjøper et typisk industriprodukt hvor man helt klart får mye for pengene. :yesnod:

Beklager denne ukvalifiserte avsporingen! :crazy:

:sailing:

Det var skinnen som fører kjettingen fra brønn/vinsj og fram til baug "hjul" som var skjevt montert og i tillegg reagerte de i den artikkelen på at kantene i ankerbrønn ikke var plastet igjen slik at det her var potensielt store muligheter for vanninntrengning etter få år. Det ble også nevnt at dreneringen for vann i ankerbrønn var satt altfor høyt slik at det ble stående vann nedi brønnen til enhver tid med de bakdelene dette medfører (ekstra vekt på kritisk sted i båten samt rust osv)

Tror jeg skriver dette i nesten USYNLIG skrift slik at det ikke blir lagt merke til av de som bare vil ha inputs fra de som eier bavaria akkurat nå :lol:

 

 

Legger merke til at det veldig ofte fra bavariaeiere (ikke alle men noen få) blir tatt opp svenske båter som gjerne koster 100% mer i innkjøp som sammenligningsgrunnlag mot bavaria , det er som å sammenligne Golf Cabriolet fra 90tallet (tysk kvalitestingeniørkunst som ruster i filler) med Honda S2000 cabriolet. Den ene er folkeversjonen , den andre er litt dyrere og................. sammenlign heller som eksempel en bav39cruiser med en sun 39i eller en bav 37 med en 36i eller dufour 365 ,hanse370, bav 33 mot den polske båten som jeg ikke husker navnet på osv , det er båter som faktisk ligger i bavariaens prisklasse

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også lest om den ene båten til Bavaria som ikke hadde bommet litt med monteringen av akterstaget og det ble montert utenfor den innstøpte forsterkningsplaten.. Dette burde selvsagt vært oppdaget av de som monterte riggen eller de som monterte braketten... men dette er vel ikke en felles feil som medfører at en kan generalisere dette til å være en vanlig feil på Bavaria prosduksjen av noe over 1000 båter i året... men jeg er enig i feilen her var meget alvorlig.. Det er greit å sjekke litt rundt på båten... slik som de nye eierene av Hallberg Rassy gjør på Orust, dette medfører at HR stiller opp mannsterke for å utbedre feilene før den forlater havna.. Det var i allefall slik jeg fikk det fortalt av HR og deres kjøpere den dagen jeg var på verftet i juli.. Der tettes lekksajer, og alle mulige andre feil utbedres før den nye eieresn forlater kaien, vel noen feil ble utbedret på andre nærliggende havner også.,.. av de som ikke ble oppdaget ved verftet..

 

Jeg har en slik stygg ulempe at jeg prater med båteierne og skryter litt av båtene deres, da kommer gjerne sannheten frem og jeg blir invitert ombord... Da får en vite at verden er ikke så perfekt som enkelte Orust eiere vil ha det til

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Der tettes lekksajer, og alle mulige andre feil utbedres før den nye eieresn forlater kaien,

 

Er det ikke slik da at HR har lekkasjebasseng der slikt blir funnet før båten forlater byggehallen?

Og at båten går prøvetur før eieren får den?

 

Det ser ut til at det er blitt slik at en liten kritikk av en detalj på en Bavaria møtes av ett massivt angrep på Orustbåter fra Bavgjengen.

Link to post
Share on other sites

Har man glemt å lukke vinduet og vår Herre åpner slusene sine så blir det vått i båten...

Når Vår Herre da evt bestemmer seg for å stenge slusene, ligger det da igjen noe vann rundt vinduene som kommer inn i skuta når man åpner disse ?

 

Litt utav sporet i denne tråden lurer jeg også på erfaringene med inredningsløsningene på B 36 og B 37. Langsgående benker som i 36 tiltaler oss mest. Men toalettet fremme gjør at plassen i forpiggen blir mindre. Kommentarer ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

ligger det da igjen noe vann rundt vinduene som kommer inn i skuta når man åpner disse ?
Jepp, der kommer en ørliten skvett.

 

Jeg har samme Lewmarvinduer i min -92 modell Beneteau og de er fremdeles 100% tette men låsene må dras til helt for å tette. Jeg antar vinduene åpnes innover for å være ute av stand til å huke seg fast i tauverk, føtter og denslags...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik da at HR har lekkasjebasseng der slikt blir funnet før båten forlater byggehallen?

Og at båten går prøvetur før eieren får den?

 

Det ser ut til at det er blitt slik at en liten kritikk av en detalj på en Bavaria møtes av ett massivt angrep på Orustbåter fra Bavgjengen.

 

ihht gjeldende krav/norm for CE merking (forøvrig bare tull/swada) skal alle vinduer/luker/eller hvor vannlekkasje kan være mulig stormspyles kontinuerlig i 20 minutter for å verifisere at de er tette før den forlater "verftet".

 

har forøvrig aldri skjønt at om noen som overhode har sett, verifisert og/eller gått igjennom en HR eller liknende - engang har snudd blikket mot en Baviaria.

 

mine 2 riksdaler........;)

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er også enig i at bare toalett i forpiggen ikke er optimal plasseing under seilas, men noe kompromiss blir det gjerne. Når det gjelder det at det blir liten plass i forpiggen med dassen der er vel ikke alltid helt riktig... Det stemmer muligens på de små båtene... Jeg har en dass i forpiggen og en akterut, begge benyttes aktivet, da stort sett kun den aktre dassen under seilas av meg da.. men hva ungene og skipperfruen gjør er jeg ikke sikker på...

 

Plassen i forlpiggen er alt for stor etter mitt syn og kunne med fordel vært utnyttet noe bedre til aktivt bruksrom... Jeg er kun i forpiggen for å sove... og trenger ikke såstor plass til det selv om jeg er feit og bleik. På dassen driter jeg stort sett og det er heller ikke særlig plasskrevende (men god ventilasjon er gjerne påkrevd)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at Bavarias båter er typegodkjente og at testen derfor ikke behøver utføres på alle båter?

Ellers er "alle vinduer/luker/eller hvor vannlekkasje kan være mulig stormspyles kontinuerlig i 20 minutter" en sterk overdrivelse av kravene i ISO 12216.

 

Jeg har ellersi ngen erfaring med, eller spesiell mening om Bavarias båter.

Men etter å ha skumlest denne tråden sitter jeg igjen med inntrykket av at Bavaria lager båter med lite feil, har fornøyde kunder og en god representant i Norge. Jeg synes det er påfallende få negative erfaringer når en tar i betraktning Bavarias store omsetning.

 

Mitt inntrykk er derfor så langt: myth busted!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kun eiere av Bavaria skal uttale seg, tidligere eiere skygg unna.

Her ønsker man de rette svarene. Herlighet.........

Ja, du har neste forstått det ... trådstarteren ville gjerne høre hvilke erfaringer nåværende og tidligere Bavaria-eiere har

og IKKE hva andre måtte ha lest, hørt, sett osv.

Det siste er det nok av i andre trådene.

 

Geir :seeya:

 

PS.

Denne tråden ble straks mer saklig og interessant etter å ha tatt i bruk Ignorer bruker funksjonen

Takk for tipset hallaron !

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hadde egentlig bestemt meg for aldri delta i noen Bavariatråd mer men siden mouche var så modig så får jeg også ta sjansen:

 

Modig? Noen vil vel heller si (har sagt?) dum, ufin, blander seg i noe man ikke har noe med osv? :wink:

 

Mouche, du finner artikkelen i det elektroniske arkivet, men ettersom det er en fil som er gratis kun for abonnenter, laster jeg den ikke opp her.

Nå er kanskje herr Holo noe pirkete, men det bør man vel være hvis man skal bedømme kvaliteten av et produkt?

 

Takker, er abbonent, men fant den ikke!

 

Herr Halo gir vel også uttrykk for i denne artikkelen at han er, i hvertfall anses for å være, litt pirkete, men på strukturelle ting så er ikke ordet "pirkete" noen uting! :wink:

 

Forøvrig er det min oppriktige mening at vi har mye å takke Bavaria for, ikke minst har en rekke andre produsenter fått et spark i ræææææva og gjort noe med både design, produksjon og prising. Dette er til gavn for oss alle, meningsberettigete Bavariaeiere såvel som oss meningsløse! :lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...