Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Interessant tråd

 

Jeg tror en lærdom er at CE kategori A - "havgående fartøy" - er et rent skrivebordsprodukt.

Markedet verdsetter 'bokomfort pr krone' (turbåter) eller 'fart pr krone' (regatta) mye høyere enn ultimat stabilitet og grunnleggende solid konstruksjon.

 

Bavaria er av de flinkeste til å levere det markedet vil ha. Feil som smålekkasjer, dørkknirk, myke skrog etc er uvesentlige irritasjonsmomenter sammenlignet med en båt som kullseiler og ikke retter seg opp igjen.

 

Markedet har talt, og markedet har alltid rett.

 

Jeg mener at dette ikke har noe med markedet å gjøre, men med en litt skremmende "feie under teppet" kultur fra en stor seilbåtleverandør. Været og sjøen utenfor Lista kan være ille, men dette er ikke Kapp Horn eller kjent tsumanifarvann. Hadde produsenten og/eller importøren utvist noen som helst interesse for å etterforske hvordan i h... det kan ha seg at en stor, splitterny havseiler på kryss i Skagerrak kullseiler og ikke retter seg opp igjen, ja så hadde jeg kanskje hatt en snev av tiltro til denne innenlandstyske havseilerprodusenten. Men i likhet med alle de andre kjølhavariene på denne båttypen, synes det meget klart at det viktigste handlingsmønsteret derfra er å feie problemene under teppet og håpe på at minst mulig oppmerksomhet blir rettet mot et slikt ubehagelig emne. Dette er stikk motsatt av de prinsippene som anerkjent kvalitetssikringsteori bygger på. Og det er litt skremmende.

Link to post
Share on other sites

Ja, du har neste forstått det ... trådstarteren ville gjerne høre hvilke erfaringer nåværende og tidligere Bavaria-eiere har

og IKKE hva andre måtte ha lest, hørt, sett osv.

Det siste er det nok av i andre trådene.

 

Jeg skjønner på mange innlegg her at en "trådstarter" er noe som man skal ha like stor respekt for som en prest.

Jeg er ikke enig i det. En "trådstarter" har ingen sensurrett i forhold til hva medlemmer i et nogenlunde demokratisk diskusjonsforum kan finne på å uttale seg om i den tråden han har startet. Dersom han ønsker slik religiøs menighetsdebatt, får han velge andre former for kommunikasjon.

 

Noe av sjarmen med et diskusjonsforum er jo nettopp at debatten kan fly fra det ene ytterlighet, til den andre. Når noen har kommet med et utsagn, så har ALLE deltakerne på forumet FULL RETT til å kommentere hvilken som helst del av dette utsagnet uten å ha "respekt for trådstarter". At dette er en sjarmerende diskusjon som fanger interesse, kan man se på alle de som til enhver tid er inne og leser, og på det store antall innlegg.

 

Jeg har ingen problemer med flåsete forsøk på morsomheter, og latterlige motinnlegg fra de religiøse (for ikke å si: fundamentalistiske) forsvarerne. Noen ganger trekker jeg litt på smilebåndet, men for det meste raser blikket mitt vekk fra innlegget etter å ha skumlest noen få ord. På samme måte som blikket mitt også konsekvent hopper over alle innlegg som omhandler biler.

Som sagt: Jeg ser ingen problemer med dette. Selv om jeg må innrømme at det blir vel mange innlegg om hvordan vi bør diskutere (noe jo dette innlegget også er..). Dette innlegget er motivert ut fra et ønske om å framføre følgende konklusjon:

Forslagene om eksklusjon, meningsterror m.v. tar jeg klar avstand fra.

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg er også denne tråden nå ødelagt. Dette understreker det jeg det siste året har sett her på BP. Alt for mange tråder som startes "saboteres" av andre som sitter å kjeder seg forann pc`n. Tidligere kunne man bruke BP som en flott "database", der man somregel fant enkelt frem til det man søker etter. Nå fylles trådene opp av svada som ikke er relevant for hva trådstarters intensjoner egentlig var.

 

Humor og litt sarkasme har man alltid hatt her. Og det hart vært sunnt det også. Men når man i feks denne tråden tar helt av, er det ingen som er tjent med å kunne lete seg frem til relevante opplysninger de søker etter.

 

Det er som jeg kan se ofte de samme som går igjen gang etter gang når man sporer av her inne. Synd at noen få skal ødelegge for så mange andre. Dette gjelder også medlemmer fra "Teknisk" som burde gå litt stillere i dørene.

 

Det er nok også mange som er for hårsåre her inne når noen tråkker dem på tærne. Slik er det overalt. Men meningen med dette forumet er vel ikke at man trenger å kverullere på det nivået vi har her nå ?

 

Skipsrådet prøvte tidligere å stanse avsporinger her inne. Dette skjer så vidt jeg kan se skjeldent nå. Dette er synd, for nå fylles forumet opp av for mye vås ! Det ligger jo en egen tråd for "Off topic" som de fleste kunne brukt her !?

 

Jeg vet det er mange kunnskapsrike båtfolk som vegrer seg for å skrive her lenger nå pga utviklingen her. Synd men sant.

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Trådstarter ba om erfaringer fra Bavaria eiere, og det mener jeg han har fått. Var ikke det hensikten med denne tråden? Det er dessuten fult mulig for andre Bavaria eiere som vil skrive om sine erfaringer å gjøre det. Forøvrig finnes det mange erfaringsinnlegg i de andre bavaria trådene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kikket på diverse Bavariaer nå. Hvordan er vinduene i disse båtene når det gjelder lekkasjer ?
Vinduene er produsert av Lewmar og de har sålangt vært tette hos meg, men jeg synes ikke det er noen fordel at de som er åpningsbare går innover i båten... Har man glemt å lukke vinduet og vår Herre åpner slusene sine så blir det vått i båten...
Når Vår Herre da evt bestemmer seg for å stenge slusene, ligger det da igjen noe vann rundt vinduene som kommer inn i skuta når man åpner disse ?

Var også litt skeptisk til dette med vinduer som går innover og sjekket derfor dette nøye med flere andre eier før jeg kjøpte. Ingen hadde hatt lekkasje-problemer. Mine er også potte-tette, men skjønner ikke hvilke rasjonale som ligger bak løsningen med innovervendte vinduer. Selve låsemekanismen virker solid med tre klemmer. Plastbeslaget rundt til pynt derimot kunne vært mere solid.

 

De fleste nyere båter jeg har hatt eller vært oppi har det vært noen dråper vann i kjølsvin fra regnvann, saltvann gjennom lufting osv. Egentlig en bagatell, men irriterende. Bavariaen er potte-tett. Ikke en dråpe vann noe sted, men skulle bare mangle.

 

For meg er også denne tråden nå ødelagt. Dette understreker det jeg det siste året har sett her på BP. Alt for mange tråder som startes "saboteres" av andre som sitter å kjeder seg forann pc`n. Tidligere kunne man bruke BP som en flott "database", der man somregel fant enkelt frem til det man søker etter. Nå fylles trådene opp av svada som ikke er relevant for hva trådstarters intensjoner egentlig var.

 

Humor og litt sarkasme har man alltid hatt her. Og det hart vært sunnt det også. Men når man i feks denne tråden tar helt av, er det ingen som er tjent med å kunne lete seg frem til relevante opplysninger de søker etter.

 

Det er som jeg kan se ofte de samme som går igjen gang etter gang når man sporer av her inne. Synd at noen få skal ødelegge for så mange andre. Dette gjelder også medlemmer fra "Teknisk" som burde gå litt stillere i dørene.

 

Det er nok også mange som er for hårsåre her inne når noen tråkker dem på tærne. Slik er det overalt. Men meningen med dette forumet er vel ikke at man trenger å kverullere på det nivået vi har her nå ?

 

Skipsrådet prøvte tidligere å stanse avsporinger her inne. Dette skjer så vidt jeg kan se skjeldent nå. Dette er synd, for nå fylles forumet opp av for mye vås ! Det ligger jo en egen tråd for "Off topic" som de fleste kunne brukt her !?

 

Jeg vet det er mange kunnskapsrike båtfolk som vegrer seg for å skrive her lenger nå pga utviklingen her. Synd men sant.

:yesnod::yesnod: Kunne ikke vært sagt bedre! Men la nå vi (99 % av alle medlemmene) som har seriøse hensikter fortsette med vårt og heller ignorere tullet. Ikke lett alltid, nei, men nok den eneste måten å fortsatt bevare et seriøst båtforum på, egentlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kikket på diverse Bavariaer nå. Hvordan er vinduene i disse båtene når det gjelder lekkasjer ?
Vinduene er produsert av Lewmar og de har sålangt vært tette hos meg, men jeg synes ikke det er noen fordel at de som er åpningsbare går innover i båten... Har man glemt å lukke vinduet og vår Herre åpner slusene sine så blir det vått i båten...
Når Vår Herre da evt bestemmer seg for å stenge slusene, ligger det da igjen noe vann rundt vinduene som kommer inn i skuta når man åpner disse ?

Var også litt skeptisk til dette med vinduer som går innover og sjekket derfor dette nøye med flere andre eier før jeg kjøpte. Ingen hadde hatt lekkasje-problemer. Mine er også potte-tette, men skjønner ikke hvilke rasjonale som ligger bak løsningen med innovervendte vinduer. Selve låsemekanismen virker solid med tre klemmer. Plastbeslaget rundt til pynt derimot kunne vært mere solid.

 

De fleste nyere båter jeg har hatt eller vært oppi har det vært noen dråper vann i kjølsvin fra regnvann, saltvann gjennom lufting osv. Egentlig en bagatell, men irriterende. Bavariaen er potte-tett. Ikke en dråpe vann noe sted, men skulle bare mangle.

 

For meg er også denne tråden nå ødelagt. Dette understreker det jeg det siste året har sett her på BP. Alt for mange tråder som startes "saboteres" av andre som sitter å kjeder seg forann pc`n. Tidligere kunne man bruke BP som en flott "database", der man somregel fant enkelt frem til det man søker etter. Nå fylles trådene opp av svada som ikke er relevant for hva trådstarters intensjoner egentlig var.

 

Humor og litt sarkasme har man alltid hatt her. Og det hart vært sunnt det også. Men når man i feks denne tråden tar helt av, er det ingen som er tjent med å kunne lete seg frem til relevante opplysninger de søker etter.

 

Det er som jeg kan se ofte de samme som går igjen gang etter gang når man sporer av her inne. Synd at noen få skal ødelegge for så mange andre. Dette gjelder også medlemmer fra "Teknisk" som burde gå litt stillere i dørene.

 

Det er nok også mange som er for hårsåre her inne når noen tråkker dem på tærne. Slik er det overalt. Men meningen med dette forumet er vel ikke at man trenger å kverullere på det nivået vi har her nå ?

 

Skipsrådet prøvte tidligere å stanse avsporinger her inne. Dette skjer så vidt jeg kan se skjeldent nå. Dette er synd, for nå fylles forumet opp av for mye vås ! Det ligger jo en egen tråd for "Off topic" som de fleste kunne brukt her !?

 

Jeg vet det er mange kunnskapsrike båtfolk som vegrer seg for å skrive her lenger nå pga utviklingen her. Synd men sant.

:yesnod::yesnod: Kunne ikke vært sagt bedre! Men la nå vi (99 % av alle medlemmene) som har seriøse hensikter fortsette med vårt og heller ignorere tullet. Ikke lett alltid, nei, men nok den eneste måten å fortsatt bevare et seriøst båtforum på, egentlig.

Link to post
Share on other sites

Dette er synd, for nå fylles forumet opp av for mye vås ! Det ligger jo en egen tråd for "Off topic" som de fleste kunne brukt her !?

 

Jeg vet det er mange kunnskapsrike båtfolk som vegrer seg for å skrive her lenger nå pga utviklingen her. Synd men sant.

Hei, GeV. Jeg vil oppfordre de kunnskapsrike båtfolkene til å se bort fra våset, og heller komme med fornuftige innlegg om deres båterfaringer og synspunkter. Det er det beste botemiddelet mot at forumet "fylles opp med for mye vås".

 

Jeg vil også oppfordre dere som har et slike sterke meninger om andres oppførsel her, til å lære dere å skumlese. Internett er FULLT av unyttig informasjon, og evnen til å skumlese tror jeg er viktig for å kunne dra ut det som er nyttig.

 

Når du sier at tråden er ødelagt for deg, har jeg en liten mistanke om at du ikke helt snakker sant. For da hadde du ikke vært her på tråden lenger. Og så vidt jeg har kunnet konstatere, er du en av de som har holdt ut imponerende lenge med dine bidrag. Jeg mistenker faktisk deg og alle andre som er så indignerte over denne og lignende tråder, for at dere egentlig også ser nytte- og/eller underholdningsverdien, eller i det minste spenningen ved å se: Hva er det nå som kommer.

 

Jeg har ikke hatt noen som helst problemer ved å trekke ut informasjon fra Bavaria-eierne her om hvor fornøyd de er med båtene sine og med importøren, og hvilke feil de har hatt. Dessuten har jeg ved å lese denne tråden fått noen få andre nyttige opplysninger, og en meget liten smule underholdning.

 

Alt våset har jeg glemt for lenge siden. No Problem.

 

Alternativet til at de kunnskapsrike båteierne engasjerer seg, er meningsterror og eksklusjoner. Eller omfattende og våsete (og sannsynligvis unyttige) diskusjoner (som dette) om hvordan vi bør diskutere.

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal man på liv og død ha en tråd som kun er forbeholdt de som har, eller har hatt, en Bavaria? Selv de som har sett på diverse Bavariabåter, prøveseilt, seilt/seiler disse i regatta og/eller leiet en i flere uker er ikke ansett som kvailifiserte til å mene noe om disse. Og dette når dette finnes et helt eget forum for Bavariaeiere? Synes for meg at ledelsen av dette forum holder fast ved at det er menings- og tringsfrihet i dette landet, BRA, skulle ønske at det også ble akseptert/respektert av alle Bavariaeiere!

 

http://www.bavariaklubben.no/nbk/forum/default.asp

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Leste siste Seilmagasinet i dag og det må da være under enhver kritikk for ekspertene på forumet vårt.. Der bruker til og med Gran seil en Bavaria 38 med alt på rull i sin reklame for gode seil og seilegenskaper med resultater fra Færederen.. Dette kan jeg ikke skjønne kan være noe sjakk trekk.... og ennå værre er det med den 75 årige pensjonerte Hallberg Rassy importøren i Norge som etter 50 år seilerfaring seiler en Bavaria 39 og er til og med fornøyd med båten.. Forøvrig har han eid 3 stykker av en 39 foter produert på Ellös... kjøpte seg deretter en brukt Beavria 37 og deretter en ny 39 foter fra fra tyskerene... Er det nærliglliggende å tru at at vettet i skallen på den eldre garde seilere forsivnner med alderen, eller er det motsatt... jeg bare spør.. og ekspertpanelet har sikkert et troerdig svar også vil jeg tro.. :lol::lol:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Leste siste Seilmagasinet i dag og det må da være under enhver kritikk for ekspertene på forumet vårt.. Der bruker til og med Gran seil en Bavaria 38 med alt på rull i sin reklame for gode seil og seilegenskaper med resultater fra Færederen.. Dette kan jeg ikke skjønne kan være noe sjakk trekk....

 

All reklame er god reklame..

Forøvrig seiler man jo som du vet på LYS, noe som gjør at alle båter i teorien har like stor sannsynlighet for å vinne.

 

Dersom 90% av en båttype seiles av middelmådige-dårlige seilere, og har dårlige seil, vil dette påvirke LYS-tallet!

 

Om man da tilhører de siste 10%, som oppgraderer med det heftigste man får av seil har man fortsatt samme LYS-tall.. Er det i tillegg meget gode seilere ombord er altså sannsynligheten for å hevde seg meget stor!

 

Altså vil det være en fordel å ha en båt som stort sett seiles med kjipe seil og dårlig mannskap.

Link to post
Share on other sites

Leste siste Seilmagasinet i dag og det må da være under enhver kritikk for ekspertene på forumet vårt.. Der bruker til og med Gran seil en Bavaria 38 med alt på rull i sin reklame for gode seil og seilegenskaper med resultater fra Færederen.. Dette kan jeg ikke skjønne kan være noe sjakk trekk....

Tvert i mot Sydvesten. Hvis denne båten går så raskt med Granseil, hva kan ikke Gran da gjøre for båter med et større fartspotensiale? :crazy:

 

Jeg så en gang et bilde av et rullestorseil uten spiler lagt oppå et med spiler, og forskjellen i areal var slående. Rullemast forekommer jo i større grad på en del båtmerker enn andre, så dette er jo en kjempe gimmick for å markedsføre Granseil. Forøvrig er det vel en 32, ettersom LYS-tallet er såpass lavt.

Link to post
Share on other sites

Der bruker til og med Gran seil en Bavaria 38 med alt på rull i sin reklame for gode seil og seilegenskaper med resultater fra Færederen..

 

Min konklusjon etter å ha lest denne reklamen (som vel avbilder en Bavaria32 og ikke 38, men uvesentlig) er at den påpeker at en seilmaker kan gjøre det umulige mulig! :yesnod: Riktigheten av denne påstanden mener jeg intet om, til det er jeg for beskjeden! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Noe av sjarmen med et diskusjonsforum er jo nettopp at debatten kan fly fra det ene ytterlighet, til den andre. Når noen har kommet med et utsagn, så har ALLE deltakerne på forumet FULL RETT til å kommentere hvilken som helst del av dette utsagnet uten å ha "respekt for trådstarter".

:yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:

 

Dog, det bør fremdeles være anledning til å kreve saklighet, men saklighet er på ingen måte det samme som å begrense diskusjonen til f.eks. dem som eier et bestemt båtmerke eller båttype. Jeg vil anta at de som ønsker rene Bavaria-diskusjoner kan klare å få dekket behovet de har for dette i Bavaria-klubbens forum, men jeg ser ikke bort fra at drivkreftene bak baatplassen kan tilby å lage et eget Bavaria-forum.

 

Bortsett at detaljerte krav om hvem som får lov til å delta i en tråd kan virke litt provoserende, så bør det være mulig å delta i en diskusjon uten at personangrep og usakligheter tar overhånd.

Link to post
Share on other sites

Var også litt skeptisk til dette med vinduer som går innover og sjekket derfor dette nøye med flere andre eier før jeg kjøpte. Ingen hadde hatt lekkasje-problemer. Mine er også potte-tette, men skjønner ikke hvilke rasjonale som ligger bak løsningen med innovervendte vinduer. Selve låsemekanismen virker solid med tre klemmer. Plastbeslaget rundt til pynt derimot kunne vært mere solid.

 

Vil tro tanken bak de innovervendte vinduer er rene dekksflater og færrest mulig feller for føtter og tauverk.

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:

 

Jeg vil anta at de som ønsker rene Bavaria-diskusjoner kan klare å få dekket behovet de har for dette i Bavaria-klubbens forum, men jeg ser ikke bort fra at drivkreftene bak baatplassen kan tilby å lage et eget Bavaria-forum.

 

 

Syntes dette var et meget godt forslag fra Sjøtummel. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal man på liv og død ha en tråd som kun er forbeholdt de som har, eller har hatt, en Bavaria?

 

Som tittelen i denne tråden sier, så var jeg på jakt etter å finne ut hvilke erfaringer eiere og tidligere eiere av Bavaria båter hadde med båtene og leverandøren. Jeg har selvsagt lest en god del på Bavaria forumet, men der får man neppe "tak i" de som har eid en Bavaria tidligere, men derimot de som eier og forsvarer sin egen investering uansett hvor ille den måtte være. Poenget med at det skulle være eiere (tidligere og nåværende) er at jeg tror du må eie en båt over tid for å danne deg et komplett bilde av båten og leverandøren.

 

Hvis denne tråden hadde handlet om hvordan man skulle bygge sin egen kajakk av bruskorker eller hvordan man skal grille pølser i en ubåt, så har jeg ingen ERFARING med noen av delene. Hvorfor skal jeg da absolutt skrive i denne tråden hvis jeg ikke kan komme med den ERFARINGEN som trådstarter ønsker? Klart jeg har RETT og MULIGHET til å skrive eller tøyse, men hvorfor er det så viktig å delta for å delta? Om ikke jeg har den etterspurte ERFARINGEN, så skal jeg pinadø i hvert fall diskutere et eller annet, for delta, det skal jeg! Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor enkelte mener de MÅ poste i tråder de ikke har noe å bidra med. Så f.eks. Mouche eller Douro: Hvilket problem har DU med å hoppe over denne tråden, og heller bruke din energi på andre tråder hvor du kanskje har noe å bidra med?

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Jeg beundrer optimismen men savner "realismen" din Spinner, etter snart 5 år her på bastplassen så hadde jeg nok ikke ventet noen annen utvikling av denne tråden enn det den har fått..

 

Så du må nok klare med de fakta opplysningene du har fått fra nåværende Bavariaeiere og de andre opplysningene du har fått fra synsere, forståesegpåere og andre som har vært ombord i en Bavaria engang eller hørt av en annen på byrgge som ritkginok hadde hørt det av en annen.

 

Jeg tror nok også at om en ønsker god og saklig informasjon fra de meg førstehåndskjennskap til båtene så er det svenske Bavariaforumet å anfale.

 

Når det gjelder utviklingen av baatplassen så har jeg i det aller lengste ikke tenkt å bruke muligheten til å blokkere de useriøse brukerne, men man ser jo klart fordelene med denne funkjsnonen... Jeg regner med at det sikkert er flere som har blokkert meg alt, men de får jo ikke lese dette innelgget slik at jeg får aldri vite det. og bra er det..

 

Det morsomme med ekspertene her på baatplassen er at når en Bavaria gjør det godt er det skipperen og ikke båten, alle andre situasjoner så er det båten og ikke skipperen som gjør noe.... Er det regatta så er det en hvaseilas og de andre båtene fikk ikke vind osv,... eller at skipperen er på den andre båten er god gammel. Jeg beundrer konklusjonene til kritikerne ekspertene her, de snur seilene kappen etter vinden.

 

Samtidig som beundrer jeg evnen deres til å tie ihjel feilene på de svenske små produsentene, det som Festina Lente tar opp i annen tråd... Det lå en maken bår fra samme varvet på Skjerkøya (Wector Yachting/Thor Nilsen) for noen år siden, en bekjent av meg utførte reperasonene der.. Den hadde også sprekt opp i noen meter lengde etter et besøk hos moder jord.. Fordelene med slik verft jo at de hemmligholder alt for sine kunder og ikke spiller med åpne kort.. *Da unngår man jo gjerne spekulasjoner og lever i troen at alt er perfekt..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så f.eks. Mouche eller Douro: Hvilket problem har DU med å hoppe over denne tråden, og heller bruke din energi på andre tråder hvor du kanskje har noe å bidra med?

 

Hei, Spinner:

Jeg svare deg slik:

  1. Du har postet et spørsmål i et ÅPENT DISKUSJONS-forum.
  2. Da har ALLE FULL RETT til å kommentere meninger og synspunkter som framkommer i både det opprinnelige innlegget og i de påfølgende.
  3. Dette er noe av styrken ved et DISKUSJONS-forum. Debatten kan ta av, MANGE kan engasjere seg, og da kan det komme fram informasjon eller synspunkter som er interessante eller nyttige (eller morsomme) - selv om de framkom fordi noen ikke var bibeltro i forhold til "den høyst ærede Trådstartes" dekreter.
  4. Ting som kommer fram under diskusjonen kan være nyttige for andre, selv om dette ikke anses som nyttig for "Trådstarter" og hans menighet. Dette er en nytteverdi som kan være like stor og verdifull som de bibeltro svarene på "Trådstarter"s spørsmål. Dette er et åpent diskusjonsforums vesen.
  5. Du har selv her gitt uttrykk for at du syntes informasjon om produsents/importørs manglende oppfølging av et av Bavarias mange kjølhavari var interessant. Dette var informasjon som framkom som følge av at kjetterske "ikke Bavaria eiere" ikke var bokstravtro mot "Trådstarters" dekret.
  6. Jeg mener altså at du har INGEN SOM HELST RETT til å sette krav til hvem som skal delta i debatten.
  7. Jeg synes faktisk det er ganske freidig av deg at du nevner meg spesielt som en som skal "hoppe over" debatten her. Jeg har deltatt i beskjeden grad, med 2 budskap: Jeg synes det var formålstjenlig å rette oppmerksomheten mot et annet mulig kjølhavari med en Bavaria, da det framsto for meg som om forsamlingen her hadde en oppfatning av at kjølhavariet ved Grebbestad var det eneste og mest alvorlige her til lands som produsent/importør (og Bavariamenigheten) har forsøkt å "feie under teppet" (eller "tie i hjel" for å bruke Sydvestens retorikk). Jeg har også benyttet meg av retten til å delta i debatten om dette forumet skal forbli åpent og demokratisk eller om det skal bli mer preget av meningspolitimenn. Og det mener jeg at jeg har full rett til å gjøre. Selv om jeg ikke er Bavariaeier.
  8. Eller mener du at jeg ikke har rett til å svare på spørsmålet i ditt siste innlegg, fordi jeg ikke tilfredsstiller kravene som du framsatte i første innlegg???

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det var formålstjenlig å rette oppmerksomheten mot et annet mulig kjølhavari med en Bavaria, da det framsto for meg som om forsamlingen her hadde en oppfatning av at kjølhavariet ved Grebbestad var det eneste og mest alvorlige her til lands som produsent/importør (og Bavariamenigheten) har forsøkt å "feie under teppet" (eller "tie i hjel" for å bruke Sydvestens retorikk).

 

Først og fremst så vil jeg ha meg frabett at du referer til meg i saker som går å feie kjølproblemer under teppet... Det er vel ingen andre her inne som har gått lengere enn meg å oppklare dette som hendte utenfor Sverige i mai i fjor. Det er greit å referere til meg når du har dokumentasjon på at jeg står inne for det...

 

Videre så har du åpenbart informasjon som ingen andre om at det var kjøhavari som medførete 40 foteren sank utenfor Lista.. Så jeg forventer selvsagt at du som en seriøs aktør her på foumet kommer opp med god dokumentasjon om at kjølen forsvant som var årsaken til dette havariet¨, ryktespreding er det ingen serøsie personer som tjent med..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei, Sydvesten,

Først og fremst så vil jeg ha meg frabett at du referer til meg når det gjelder å feie kjølproblmere under teppet... Det er vel ingen andre her inne som har gått lengere enn meg å¨oppklarer dette som hende utenfor Sverie i mai i fjor. Det er greit å refedre til meg når du har dokumenttasjon på at jeg står inne for det...

 

Jeg tror du misforsto. Jeg refererte til deg KUN for å gi uttrykk for at det begrepet du har brukt ("tie i hjel") er det samme som har vært benyttet her tidligere: ("feie under teppet"). Jeg mente ikke noe annet med den parantesen.

 

Videre så har du åpenbart informasjon som ingen andre om at det var kjøhavari som medføreta v 40 foteren sank uten forr Lista.. Så jeg forventer selvsagt at du som en seriøs aktør her på foumet kommer opp med god dokumentasjon om at kjølen forsvant som var årsaken til dette havariet¨, ryktespreding er det ingen serøsie personer som tjent med..

Her misforstår du garantert!

Jeg har INGEN SOM HELST informasjon om at havariet utenfor Lista skyldtes kjølhavari.

Det eneste jeg ønsket å oppnå ved å trekke fram denne hendelsen, var å bidra til diskusjon og oppmerksomhet mot et havari som jeg syntes var meget mystisk. Det har jeg også forsøkt å gjøre tidligere, men da har jeg blitt "tiet i hjel". Jeg tror at jeg har mine ord i behold når jeg antyder at en plutselig kullseiling av en splitterny, stor havseiler kan skyldes et MULIG kjølhavari. (Det at båten sank raskt etterpå, kan tyde på at kjølen fremdeles var på). Poenget mitt er at slike hendelser burde vært etterforsket av både myndigheter og av seriøse produsenter/importører. Og deretter burde det blitt kommunisert forbedringer eller endredede prosedyrer i forhold til bruk av slike havseilere basert på bakgrunn av hva etterforskningen frambrakte. Dette er normal kvalitetssikringspraksis bl.a. innenfor luftfarten og i seriøse industribedrifter som er opptatt av kvalitetssikring.

 

Det er ikke uoverkommelig å etterforske et slikt havari med dagens teknologi. Vi har meget avanserte undervannskamera i oljenæringen. For noen år tilbake ble Colin Archeren "Christina" hevet fra 500 meters dyp etter at den sprang lekk og sank i Norskerenna. (Neida, den hadde ikke mistet kjølen).

 

Så jeg tar avstand fra dine beskyldninger om at jeg er en "ryktespreder". Jeg forsøker å diskutere mulige årsaker til et alvorlig havari, og slikt mener jeg at det er nyttig at vi gjør her på Båtplassen. Det kan bidra til økt oppmerksomhet fra andre aktørers side, som igjen kan bidra til å styrke sikkerheten.

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper det er greit med et motorbåtspørsmål i denne tråden? Snuser litt på større båt og følger jevnlig med på Finn.no på motorbåter fra 33-38 fot og mitt inntrykk er at på bruktmotorbåtsiden så utmerker ikke Bavaria seg som spesielt mye båt for pengene. Gjelder det bare seilbåtene? Eller er eierne av brukte Baviaraer så fornøyde med båtene sine at de forlanger overpris?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...