Jump to content

Hvordan tolke radarbilder?


roaldbj

Recommended Posts

Hei RoaldBj.

Har vært uten internettdekning så svarer litt sent. Det jeg lurte litt på er at det virker som FTC står av (OFF) i bildet nederst. Som du vet fungerer FTC (fast time constant) slik at den splitter opp store ekko ved å fremheve forkant av ekko og korte inn lengden (størrelsen på det). Litt knotete forklart, men du kan lese litt mer om FTC f.eks. HER hvis du er interessert.

 

Som du sikkert ser på skjermen din så vil større sammehengende ekko splittes opp, mens mindre ekko påvirkes mindre. Raymarine skriver også at FTC først og fremst benytte på litt lenger avstander, men anticlutter Rain brukes på de kortere avstander (range).

 

Det jeg registererte på dine bilder var at det virket som at du mistet et par ekko (båter?), og at landekko også ble ganske mye påvirket. Kan nesten se ut som FTC også er påslått, men den står er "off" iflgdet man ser i nedkant av bildet?

Nå kan det vel også ha seg slik at det har skjedd en del fra du tok bilde nr 1 til bilde nr 2, og at man ikke kan sammnelikne direkte?

 

OK, jeg lurte bare litt på hvordan du bruker kontrollene (FTC og anticlutter RAIN). Greit å høre om erfaringer fra andre som "seiler" mye.

Link to post
Share on other sites

Hvordan finner du feilen på babord motor med og ts ut dysene på styrbord motor?

 

Det ble kryss mellom ordene. Selvagt skal jeg ta ut dysene på BB motor. Har snakket med Asker Elektrodiesel som skal sjekke dysene. Forhåpentligvis er det en dyse som har feilen. Jeg "køler" mye grårøyk over 2.300 omdr. på bb-motor.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei OLPI. Det øverste radarbildet i # 193 viser innstilling range 1 1/2 nm og jeg møtte et forferdelig regnvær sør for øya Bile (vest for Jeløya ved Moss). Det nederste bildet viser utelukkende korreksjon for RAIN (52 % - som er for mye innstilt) og hvor FTC er av - som du påpeker. Jeg er kjent med at FTC har sin primære funksjon ved større range. Vanligvis justerer jeg RAIN kontinuerlig etterhvert som nedbørsområdet flytter seg. Lokale nedbørsområder er en typisk utfordring for radaren hvor i alle fall min nye 4 kW dome og Raymarine E pakken ikke fungerer på autoinnstilling. Her må man regulere radaren manuelt. Jeg pleier i slikt vær og på korte avstander primært å justere RAIN manuelt. Det er på de større havstrekkene jeg også jobber mye med FTC. Det er fasinerende å seile i Kattegat hvor store skip går i "melkerute". Her har jeg mange interessante opplevelser ved å følge med på endringen av radarbildet når RAIN og FTC justeres. Der har jeg jo fasiten i form av AIS-signalene. Dette er noe av det mer fasinerende navigasjonsarbeidet jeg utfører ombord. Det er mange ganger slik at jeg ser frem til ordentlige regnskurer, for da får jeg testet utstyret. Jeg har enda ikke seilt i snøbyger så jeg har ingen som helst erfaring med snøfall i forhold til lokale tette regnbyger. Jeg er ikke i tvil om at jeg prioriterer radar fremfor kartplotter, noe som også reflekteres av at jeg hovedsakelig seiler med radaren på, mens kartplotteren mest benyttes for å kontrollere at jeg er hvor jeg har markert på bestikket. Radaroverlay bruker jeg aldri - dette synes jeg bare gjør radarbildet mer uoversiktlig, men dette mener jeg å ha skrevet mange ganger tidligere.

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter nå og ser litt på sommerens radarbilder.

 

kattegatfugler2008.jpg

 

Disse møtte jeg ikke så langt unna Anholt. Det irriterer meg at jeg ikke klarer å finne det tilsvarende radarbildet i farten. Jeg fulgte fuglene ganske lang tid på radaren. Et fantastisk skue, som en slnge som forplantet seg over radarskjermen. Det er bare en radaropplevelse som har overskredet dette. Det var utenfor KielerFørde hvor et radarekko "gikk gjennom meg". Det viste seg at det var et stort militærhelikopter som passerte et par hundre meter over meg.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fundert så mye på dette bildet at jeg håper at du snart kommer med faciten.

Jeg oppfatter at du har nord opp og seiler ca 160 grader. Videre har du hale på ekkoene. Det kan virke som om du seiler i en kanal (menner jeg har sett noe lignende fra Telemarkskanalen en gang). Farten din er jo ikke all verden (4.7 knop - kanskje tomgangsfart + strøm). Jeg synes kvaliteten på halene er så like at jeg vil tro at alt omkring båten er landekko. De spredte blå ekkoene oppfatter jeg som tilfeldig støy.

Link to post
Share on other sites

Ja det er midt i en kanal, nærmere bestemt Spangereidkanalen som ble åpnet i fjor. Bredden på kanalen der radaren viser er ca. 15m. Som Roaldbj skriver er nord opp og jeg har brukt true motion og true trails. Dette betyr at båten beveger seg i bildet mens ekkoene står i ro. Røde ekko er kraftige ekko, gul og grønn svakere ekko. Blå ekko er trails eller etterslep, siden jeg benytter true trails vil gamle ekko bli stående på akkurat samme stedet på skjermen som første ekko ble tegnet, men nå i blått. Etterhvert avtar blåfargen i styrke og forsvinner. Det fine med dette er at man enkelt skiller ekko som står i ro og de som er i bevegelse. Denne sankt hans var vi alene i kanalen i søk etter ett bål og noe å grille, det fant vi i Vikingland men det er en annen historie...

spangereidkanalen.jpg

 

Flere radarbilder er velkommen, nye og gamle radarskjermer!

Link to post
Share on other sites

radar10.jpg

 

Jeg har lagt ut noen fotografier av radarskjermen tatt nå i høst.

Så er det litt opp til medlemmene å forsøke å tolke innholdet.

Det er endel informasjon om innstilling av radaren, som range, COG, SOG, orientering av radaren, "motion mode" (men dette kan jeg nesten ingen ting om i forhold til Frøken Fryd), vessel offset på radarskjermen (dere ser sikkert min "vanlige innstilling"). Det første bildet [Radar10] kan sikkert være en liten utfordring for flere radarbrukere?

 

 

radar11.jpg

 

[Radar11] Hva tror dere skjer her? (Jeg har glemt situasjonen - så jeg har ikke mer informasjon enn dere).

 

 

radar12.jpg

 

[Radar 12] Er dette en velkjent problemstilling?

 

 

radar13.jpg

 

[Radar13] Hva er utfordringene her?

 

 

radar14.jpg

 

[Radar 14] Hvordan vil dere vurdere min innstilling av radaren her?

 

Jeg har identifisert hvert bilde med [Radar xx] slik at det blir lettere å henvise til bildene i etterkant.

Jeg håper at flere enn min gode båtvenn Frøken Fryd deltar i diskusjonen.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Er indstillingerne:

 

Relativ Motion

Trails on

Nord op

 

???

 

I givet fald sejler du en kurs på 43 grader ud fra landmassen nederst til venstre.

 

Man ser en mole (?) gå vinkelret (øst-vest) ud fra kysten. Foran dig er fire-fem både (mindre) hvoraf de fleste er på vej i samme retning som dig. På din bagbord side er to både, der holder samme kurs og hastighed som dig.

 

Imod dig kommer et stort ekko (færge/lastbåd). Jeg kan ikke se range på ringene men gætter på at det store ekko er cirka 2-3 Nm fra dig.

 

 

Dette var mine gæt fra en ret uerfaren radarbruger.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Track var ikke oppfunnet da jeg holdt på med radar, men jeg prøver like vel.

 

Jeg tror du kjører True motion. Du går med 5.6 knop :cool:

Pa sb side har du 4 nære ekko som ligger stille (kan være hva som helst)

Det store ekko i bauen kommer mot deg, men siden ditt eget track ikke er på, kan jeg ikke se hvor fort han går.

 

På bb side er ekko nr 2 på motsatt kurs av deg. Resten har mer eller mindre samme kurs som deg, men går fortere.

 

Venter spent på svar.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tro at du til BB enten har landskap - lite trolig at det er ei øy. Her må jeg kjenne radaren din bedre. Vil også tro at du har en molo akterut. Jeg seiler også med off-center på radarbildet.

 

radar21juni2009a.jpg

Jeg passerte disse padlerne på ca en kvartmils avstand.

Bildet tatt med telelinse med stabilisator.

 

 

radar21juni2009b.jpg

Ekkoet av de to går sammen. Ekkoet ligger på SB side i bakkant, ca 160 grader SB for seilt kurs.

Jeg kunne ellers si mye om dette radarbildet. Jeg kommer tilbake med flere bilder utover sesongen.

Link to post
Share on other sites

radar1.jpg

 

Jeg var litt slem når jeg postet dette bildet for en skal være flink til å tolke alle ekkoene her.

Jeg har her passert Sotrabroen vest for Bergen og endrer kurs inn mot Byfjorden.

Innstillingene er North-Up, Relative Motion, Off-centered og True Trails.

Den rette linjen nederst er broen til Sotra, ekko fra Sotra går videre nordover, det er lett å se at dette ligger i ro siden det ikke har mye etterslep/trails/blåfarge rundt seg.

Rett nord ser man Hjelteskjæret og Askøy, rett til styrbord side begynner også bysiden å vise seg etterhvert som man runder neset.

Så til det morsomme, hvem beveger seg på fjorden. Rett forrut ser man ett stort ekko, nærmere bestemt Hurtigruten som er på vei ut byfjorden med eta Kirkenes 5 dager senere.

Den nye kanalbåten Bergencoast har passert på babord side og er på vei til å mette sultne gjester på resturanten på Bjorøy.

Så ser vi en tredje båt som endrer kurs i samme retning som meg bare litt lengre nord, den kom også fra sør og skal inn til Bontelabo å fortøye, en av de nye x-bowene til Bourbon.

Hav gjenstår da, jo det er 3 blå etterslep av ekko enda litt lengre nord for Bourbon båten, 2 har fortsatt ekko mens det tredje etterslepet mangler ekko. Studerer man disse tre blå strekene ser det ut til at de alle kommer fra Sotra og har retning mot Bergen, buen på etterslepet ligger parallellt med avstandsringene. Tilfeldig? Neppe, dette er nemlig hverken en båt eller noe annet, det er rett og slett falske ekko. Slike ekko kan oppstå når større konstruksjoner passerer hverandre, Bourbon båten er iallefall med her og jeg gjetter at Sotrabroen og Bysiden er med på å lage disse ekkoene. Det blir litt som å rope i en dal, da får man som regel flere svar...

Link to post
Share on other sites

Aldri hørt om true tack i rel motion.

 

True Trails eller True Track....?

 

Jeg har vært borti en del radarmodeller fra flere produsenter etterhvert, men bare noen få radarer fra Furuno som jeg har benyttet, har hatt denne muligheten for å vise True Trails i Relative Motion. Og på disse kunne man bruke funksjonen True Trails i Relative Motion med både Head Up, Course Up eller North Up.

 

Men med True Trails i Relative Motion og Head Up, medfører dette normalt at man må deaktivere og så aktivere denne funksjonen på ny ved større kursforandringer. Det slipper man i Course-Up. Mye giring ved sjøgang kan også være et problem med Head-Up. Men ved større kursforandringer er det uansett nauturlig å resette Course-Up også.

 

Etter min mening burde funksjonen med True Trails i Relative Motion ha vært mulig på langt flere radarer da det er en svært nyttig funksjon. Men på de fleste radarer må man ha de i True Motion for å kunne bruke funksjonen med True Trails da faste objekter som land, øyer, holmer, sjømerker osv. ellers vil få etterslep(Trails). Personlig synes jeg True Trails er å foretrekke fremfor ARPA(Automatic Radar Plotting Aid), mini-ARPA eller EPA(Electronic Plotting Aid) da True Trails-funksjonen viser sann kurshistorikk(True Trails) på alle radarekko som gjør fart, og da det er lettere å skille ut små fartøy som ligger kloss opptil land, og som gjør fart.

 

Isteden for ordet Trails, har jeg også sett en sjelden gang ordet Wakes blitt benyttet. Ordet Track har jeg ikke sett blitt benyttet i betydningen Trails, men for hva jeg vet, kan det godt hende det eksisterer.

 

Redigert for et par skrivefeil.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...