Jump to content

Oppgradering av Junker 22


Seilaren

Recommended Posts

Det medfører riktighet... :lol:

 

Jeg synes 10mm hørtes fryktelig tykkt ut!

 

Men finnes det en isolasjon som er så pen at jeg ikke trenger skrogtrekk? Jeg ser trekket godt i båten, det bli ikkje sjult bak noe.. :rolleyes:

 

Nå ska det bli rektigt koseligt i Junkeren med isolasjon. Nå mangle du bare et varmeapparat :wink:

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg min nye batteriladet fra CTEK. Så nå skal det bli strøm ombord til helgen :smiley:

Da jeg jeg ha CD spilleren på mens jeg skraper skottet og vasker med avfettning. :cool:

 

Men fy søren for et vær, på de 10 minuttene jeg brukte opp og ned til postkontoret var jeg våtere enn jeg var da jeg badet i sommer.. :diving: :diving: :diving:

 

Jeg har også kapret meg en strømkontakt på opplagsplassen. Det er ikke nok til alle, så jeg har koblet på en ledning som går ombord i båten uten at jeg har kjøpt strøm. (Betaler med et magnetkort med en saldo på) er det litt frekt? :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg min nye batteriladet fra CTEK. Så nå skal det bli strøm ombord til helgen :smiley:

Da jeg jeg ha CD spilleren på mens jeg skraper skottet og vasker med avfettning. :cool:

 

Men fy søren for et vær, på de 10 minuttene jeg brukte opp og ned til postkontoret var jeg våtere enn jeg var da jeg badet i sommer.. :diving: :diving: :diving:

 

Jeg har også kapret meg en strømkontakt på opplagsplassen. Det er ikke nok til alle, så jeg har koblet på en ledning som går ombord i båten uten at jeg har kjøpt strøm. (Betaler med et magnetkort med en saldo på) er det litt frekt? :rolleyes:

 

Regn?? Det finnes ikke dårlig vær bare dårlige klær seie de! :lol: Eg blei gjennomvåt når eg sykla fram å tebake te Kilden idag for å kjøpa noge snacks på Clas Ohlson!

 

Koss mye kosta CTEK laderen foressten?

Link to post
Share on other sites

Som jeg har nevnt tidligere har jeg hatt et problem med ca 20cm dødgang/slark på roret. Noe som var greit å ha på kryss, og grusomt på lens.

 

Nå har jeg demontert roret og funnet "feilen".

 

Her ser dere båten uten ror:

skraping_og_plugg_009.jpg

 

Dere ser rorakslingen kommer ned bak kjølen. Denne akslingen er formet som en 4-kant. Altså sett nedenfra og opp så er akslingen 4- kantet som er kvadrat. Denne skal passe oppi en gjennomføring i roret med den samme 4-kantede formen.

Hullet ser slik ut (litt dårlig bilde)

skraping_og_plugg_012.jpg

 

Dette hullet eller gjennomføringen i roret har blitt ødelagt av roret som har slått frem og tilbake når forrige eier hadde festet rorkulten opp langs kjøtet om vinteren. Når bommen har svaiet i vinden, har roret slått frem og tilbake og gnaget i gjennomføringen i roret... :cryin:

 

Hvordan i alle dager skal jeg fikse dette?

Sette akslingen nedi hullet og fulle igjen med polyester? Er redd dette bare vil sprekke opp igjen...

 

Har langtursplaner, og da må ting være i orden... :rolleyes:

 

Noe gode forslag???

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har vært inne på tanken av å bruke et firkantrør jeg også, men hvordan jeg rent praktisk skal løse det vet jeg ikke.

Lim har jeg ikke tro på sleipner.. :wink: Det er gansje mye mer krefter i roret på en seilbåt i forhold til snakka de...

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ja, det er det som er problemet. Men hvis jeg hadde støpt på noen metallplater på hver side av roret for å fordele kreftene litt?

 

I tillegg kunne jeg fylt rorgjennomføringen med epoksy med akslingen inni, slik at litt av kreftene kommer der som de er ment å være i tillegg....?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Joda. Det er en løsning det også.

Men roret er hult, så jeg vet ikke om det kan sprekke opp dersom det kommer beslag med mye press på siden??

 

Rorakslingen er også så lang er dersom jeg sveiser den fast i riret vil jeg ikke klare og trekke den ut, for roret vil gå i bakken.(Med mindre båten henger i stropper fra en kranbil)

 

Men dette er nok en god start på å finne den rette løsningen! :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Skeptisk til gjennomgående bolt p tvers. Enten må tverrbolten være så tynn at den vil flexe og deved knekke, eller så blir den så tjukk at gjennomføringshullet vil svekke rorakslingen betydelig.

 

Kanskje du bør fjerne glassfiberen på toppen av roret, finne en firkantprofil som passer rorakslingen, sveise denne til den eksisterende 'rammen' e.l. som ganske sikkert finnes inni roret, og så bygge opp med glassfiber igjen.....

 

Eller - sveise firkantrør og 'skjelett' og lage et nytt ror i glassfiber? Sikkert ikke så dyrt - men tidkrevende og lærerikt?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Tror du er inne på noe surprise.

 

Skal ta roret med meg hjem og undersøke det nærmere. Det må jo, som du sier være noe mer enn bare glassfieber inni roret.

 

Grunna er på forumet har laget nytt ror til Junker 22 tror jeg. Kansje han har noen tips?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Se der ja. Når jeg ser bedre på bildet av mitt ror så ser jeg at det kommer noen bolter gjennom roret.

Det ligger glassfieber over boltene, men det betyr jo at det må finnes en ramme inni der

paa_land_003.jpg

 

Her er tegningene over Roret til Junker 22 1972 -1976mod Jeg har en annen modell av båten (1978), med et ror som er mye mer firkantet, og rorkulten står helt akter oppå "benkene"

http://www.junker22.dk/tegninger/rortypea.PDF

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...