hengefjes Svart 20.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2007 (redigert) Sorry for at det blir rot her - var veldig treg å redigere det forrige innlegget mitt, og Sleipner93 og M/S Bastard svarte vel på spørsmålet: Tror du dette er skjørtebank? Redigert 20.Desember.2007 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
hengefjes Svart 20.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2007 (redigert) Vanskelig å si hva det er, du er helt sikker at ventilene er justert riktig?, kan høres som om dem er for stramt (ikke klaring) i det heletatt.Jonn Kan prøve å justere dem litt opp. Dersom du leser innlegg 147, som jeg endret, på ny, finner du da noen ledetråder??? Dersom det er skjørtebank - kan det skade foringa??? - kan jeg starte den opp igjen uten å være forferdelig bekymret?? Redigert 20.Desember.2007 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sleipner93 Svart 20.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2007 Jeg vet ærlig talt ikke helt hvor mye en 2G skal banke. Min G motor "banker" endel på forskjellige turtall og på andre turtall kan den svive mye "lettere". Derimot ville jeg prøvd å la den svive litt med å kanskje pumpe litt olje inn i sylinderene så de går seg til. Alt er jo honet opp å må gå seg til. Men, det er folk inne her som har mye mer peiling enn meg.. Men av å følge med her har jeg lært endel! Og det er det som er så genialt med Baatplassen.no ! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 20.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2007 Tror nesten jeg må skaffe en båt med Sabb igjen etter og ha fulgt med på denne tråden Flott lyd i disse, særlig med tørr eksos. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2007 Jepp, ut med BMC'en og inn med en 22hk Sabb heller Bastard, så skal jeg gi deg ett år til før sjøsetting! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 20.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2007 Nei, må skaffe en liten sjark elller noe sånt med Sabb i. Fin lyd i Bmc´n og, når den får tørr eksos Skulle hatt en båt til den gamle FM´n også, men den blir nok stående i stua når den er pusset opp Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 20.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2007 Jeg holder ikke uuut Jeg må i garasjen igjen - Kanskje ventiljusteringa ikke er helt bra - skal først heve dekompresjonsboltene enda mere slv om jeg ikke kunne kjenne tikking i dem når jeg tørnet motoren - kanskje det var oljen i sylinderene som ga klankinga . . . jeg bare må Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
M/S Bastard Svart 20.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2007 Lykke til, ta opp mere film hvis du har mulighet da. Følger fortsettelsen i morgen, nå er det natta for meg Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2007 Hehe, jeg kjenner den følelsen av at man bare må ut i garasjen igjenn! Ta å skru opp dekompresjonen helt slik at du er sikker på at du får full komp. Det tror jeg kan være et forsøk. Evt når du tar av ventildekselet for å stille ventilene kan du starte uten dekselet på. Lykke til, og som Bastard sier ta gjerne opp film visst du har mulighet! Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Hei, ja jeg og tenkte på dekompresjonsboltene , husker en gang at jeg overhalte toppene, da hadde motoren denne lyden, tetter ikke helt før at stemplene får fart på seg. løsne på dem du. og juster ventilene etterpå. Jon N Molde Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Ta av toppdekselet, og sjekk ventiljusteringen. Hvis du er usikker på om dine merker på svinghjulet stemmer: Sveiv rundt motoren til du ser at ventilene på den ene sylinderen veksler, dvs når dene ene ventilen er på vei opp og den andre ned. Nå kan du stille begge ventilene på den andre sylinderen. Gjenta samme prosedyre på den andre sylinderen. Da skal i alle fall ventilene stemme. Start opp uten deksel, for å utelukke evt feiljustert dekompresjon. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hengefjes Svart 21.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 I går natt tok jeg til fornuft når jeg kom i garasjen, - av hensyn til naboer men skal prøve å starte uten hetta, samt sjekke ventiljusteringa. I dag MÅ jeg imidlertid ta meg tid til litt julegaveshopping og forberedelser, så blir det kanskje tid til noe morsomt i kveld... Dette er ikke en ny oppstart, - bare en repetisjon fra gårdagen: Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
hengefjes Svart 21.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 I dag var jeg og kona innom hos et vennepar av oss. Han har jobbet som mekaniker på anleggsmaskiner i masse år. Jeg spurte han om han kunne titte på videoen. Han tok fram laptoppen og et par lukkede hodetelefoner, og så på videoen mens lyden var skikkelig høy. Etter en stund ropte han ut: "TENNINGSBANK . . . KLASSISK TENNINGSBANK" - hele familien så på ham og lo. Etter å ha snakket om temaet en stund skjønte jeg at det ikke er særlig lurt å vaske ALLE sotete deler i såpevann. Må innrømme at dysene også fikk seg en omgang. Så når kona slipper meg til garasjen skal jeg snu dysene og se hvordan de fungerer. Håper jeg kan vaske dem slik som beskrevet i manualen og at de skikker seg, - ellers får jeg vel skaffe nye. Etter hva jeg fortstår kan jeg ha ødelagt dysespissene... Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
TMe Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Akkurat! Typisk banking forårsaket av at hele mengden drivstoff blir sprøytet inn i sylinderen før dette antennes.Da blir det detonering istf. forbrenning. Vær obs. på at litt banking ikke er uvanlig ved oppstart av diesel. Håper det var kjølevann på motoren da du startet opp. Starte opp en motor uten at denne er fyllt med kjølevann er en dødssynd.Man får lokal oppvarming som lett kan utløse spenninger i godset og skader på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 21.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Håper det var kjølevann på motoren da du startet opp. Starte opp en motor uten at denne er fyllt med kjølevann er en dødssynd.Man får lokal oppvarming som lett kan utløse spenninger i godset og skader på motoren. :blush: ehh . . javel, hadde ikke tenkt å kjøre motoren i mere enn ti sekunder allikevel Vel - jeg lærer! Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sleipner93 Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Kan vel ikke ha gjordt noe for de få sekundene? Tar vel endel stund å få varma opp alt det godset vel? Men er jo bare å koble på en hageslange Hengefjes! Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Har hatt samme motor i mange år ,og hører IKKE noe Umormal lyd her . . (men.... ikke lett og høre "feil"på YouTube lyd kvaliteten). Jeg hadde også fri -eksos dvs ikke kjøling på eksos Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Hei. den lyden på videoen høres jo ikke så veldig alvorlig ut. hadde en lignende lyg på en yanmar tidligere, den klakket endel akkurat når den var startet opp, men dette ga seg etter noen sekunder. vile startet opp med kjøling og latt den gå i noen minutter for så å se om det er noen ulyder. det er ofte det kommer noen ulyder etter overhaling men det kan være slikt som går seg til. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Den banker vel litt kraftig Ficher? Ihvertfall i mine øre. Men jeg vet ikke heeelt hvordan en 2G skal høres ut. Bare for å være litt pirkete også, det er ikke youtube som gir dårlig kvalitet, det er kameraet som har tatt det opp! Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 (redigert) Jeg er heller ikke overbevist om at det er noe galt med motoren. Når de startes på land uten kjøleveske i kappa vill de knakkle litt så lenge når de er kalde. Jeg har litt dårlig lyd på PC`n. En fin måte undersøke om ventilløfteren treffer dekompresjonsknotten er å legge fingen på tappen som hendeln går igjennom under gange. Da kjenner du dette i fingertuppen ved minste kontakt mellom v.løfter og dekomp.knotten. Lyden kan eller minne litt om dysebank. Skjørtebank har jeg aldri hørt på noen av de gamle motorene jeg har vært borti og veit ikke hvordan dette høres ut. I motoren fra 64 var rådelager og rammelager slitt godt utover slitasjemålene og oljetrykket var lavt, men det var ingen rådebank å høre så det kan neppe være det som er feil. Hvordan var oljetrykket ? Redigert 21.Desember.2007 av arnbr0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 22.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Kan vel ikke ha gjordt noe for de få sekundene? Tar vel endel stund å få varma opp alt det godset vel? Men er jo bare å koble på en hageslange Hengefjes! Ja, jeg får vel lage et slags kjølesystem da. Tror kanskje det at ikke ALT godset blir varmet opp er det som er faren. Det vil jo være en fordel om godset blir jevnt varmt. Metallet vokser jo litt når det varmes, - da kan det vel være svært uheldig om noen lokale punkt blir veldig varme mens godset rundt fremdeles er kaldt. - Det er vel gjerne da ting sprekker. Jeg er heller ikke overbevist om at det er noe galt med motoren. Når de startes på land uten kjøleveske i kappa vill de knakkle litt så lenge når de er kalde. Jeg har litt dårlig lyd på PC`n. En fin måte undersøke om ventilløfteren treffer dekompresjonsknotten er å legge fingen på tappen som hendeln går igjennom under gange. Da kjenner du dette i fingertuppen ved minste kontakt mellom v.løfter og dekomp.knotten.Det var slik jeg justerte dem, men vel og merke mens jeg sveivet motoren for hånd, - altså ikke mens jeg brukte starteren eller når den gikk. Det var kanskje ikke reelt nok.. Ellers er det godt å høre at dere er optimistiske, - jeg har roet meg litt angående det stempelet nå Skjørtebank har jeg aldri hørt på noen av de gamle motorene jeg har vært borti og veit ikke hvordan dette høres ut.Han som mente dette var tenningsbank sa at skjørtebank mere artet seg som en bilyd. En annen lyd som man hører i tillegg til den normale gangen, - som en slags lyd som får deg til å spisse ørene og tenke; "hva er det der for en lyd?" Hvordan var oljetrykket ?Jeg har dessverre ikke noe måler oppkoblet, - men så har jeg jo heller ikke gjort noe som skulle endre dette nevneverdig annet enn å vaske ned inni motoren å fylle på ny 10W-40 olje, mineralsk sådan. Når motoren stod i båten lå trykket vanligvis på 2,5 (bar?) under gange. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
hengefjes Svart 22.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 (redigert) Neste økt, når nå det måtte bli i disse juletider, blir kontroll av dysene. Da skal jeg snu dem på hodet i setene og se hvordan de arter seg når jeg sveiver. Tror nok det må være disse som er årsaken. Jeg har forstått det slik at dersom dysene hadde virket som de skulle, ville jeg fått forstøvet "dieseltåke" ut av hullene til starsigarettene når jeg hadde boltene ute. Hos meg var det bare en flau liten bekk. Kan ikke dette være et sikkert tegn på at dysene ikke virker som de skal? Redigert 22.Desember.2007 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
index Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Høres ut som om dysene er litt tvilsomme ja! Prøv først med å snu dem opp ned, og hold et hvitt papir et par centimeter over når du sveiver rundt. Dysene skal forstøve fint og jevnt, og lage en fin liten sky på papiret. Du vil normalt også høre en knatrelyd når de åpner, som kommer av at nåla "klipper" strålen. Hvis de ikke de forstøver skikkelig, må du nok til med nye dyser samt at de må shimses inn til korrekt åpningstrykk. Fort gjort, hvis man har utstyret til det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Lag til noe kjøling til neste oppstart så den kan svive litt lenger ihvertfall. Når jeg holdt på med en Sleipner motor i hagen kobla jeg hageslangen rett på. Var litt heldig da slike "koblinger" for hageslangen passa rett på vannpumpa. Men det er sikkert mulig å få til noe enkelt på Sabben også! Men pass på så du ikke besvimer av eksos da! Min motor stod i et drivhus så jeg hadde bare en bøyelig eksoslange utav døra. Vet ikke hvor langt det er til døra på din garasje så det er ikke sikkert det lønner seg.. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 ...skjønte jeg at det ikke er særlig lurt å vaske ALLE sotete deler i såpevann. Må innrømme at dysene også fikk seg en omgang. Etter hva jeg fortstår kan jeg ha ødelagt dysespissene... ...Da skal jeg snu dem på hodet i setene og se hvordan de arter seg når jeg sveiver. Tror nok det må være disse som er årsaken. ... Tror nok du er inne på noe hvis du har vasket dysene i såpevann, ja. De er visstnok så empfintlige for rust / korrosjon at man ikke må ta på de med fingerne en gang, ikke selve spissen ihvertfall. Det skønner man også når man forstår hvor fin mekanikken og toleransene på klaringen, samt form på selve nålen er i forhold til setet: Men helt gåen kan de ikke være, da hadde du ikke fått start på'n tror jeg. Jeg kan ikke helt fri meg - i mine ører hørtes det mere ut som ventil-klakking. Minner meg litt om lyden når jeg bruker start-gass i kulda. Da tenner vel motoren litt feil (før den skal - gassen tennes for tidlig) i forhold til hva som er riktig i forhold til ventilstyringen. Fra 2H'en min. Skaff deg noen mindre skiver til å legge under festeboltene for å utligne anlegg, fordi den lille kanten som stikker opp på dyseholderen, rett under boltehodet gjør at bolten får skjev / feil angrepsvinkel når du teiter opp. Omtrent slik vil forstøvingen på en god dyse se ut. Fin-fin dieselsky, nesten bare tåke-dis... Jeg husker at jeg måtte bruke maske når jeg sveivet, fordi skyen flyr rett i ansiktet på deg, når du bøyer deg over motoren for å sveive. Det å ha brille på seg gjorde det heller ikke særlig bedre - et sveiv og jeg så ingenting.... For å studere forstøvingen er det lurt å ha mørk bakgrunn og et sterkt, konsentrert lys på skrått mot deg på selve strålen, da syns kjeglen godt! Lykke til, hengefjes - dette er rene spennings-føljetongen! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.