Jump to content

Ombygging av dynamo Hitachi 80 A


roaldbj

Recommended Posts

Hei Metrosen, det står masse om dette voltmeteret i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=SveinHa

Det var SveinHa som i minst to omganger organiserte felles innkjøp av dette gode voltmeteret her på BP. Lars H. har testet det ut og funnet at det fungerer bra. Jeg husker ikke prisen, men det var i området ca 280 kr. Det er mulig at SveinHa kan ha noen i reserve. Forsøk en IM til ham.

Link to post
Share on other sites

.......Vil du ha et praktisk regneeksempel?....Man har et 100Ah flatt startbatteri og en 100A dynamo. I det ene tilfellet har man en 50mm² 5 meter kabel, i det andre en like lang 25 mm² kabel. Motstanden i disse kobberkablene er 0,018 ohm x m/mm². ........................
Jeg har foretatt en svært grov sitering av innlegget til Lotus.

Poenget er å takke Lotus for innlegget. Dette fikk meg til å friske opp svært gammel kunnskap om motstand. Jeg fant ut at jeg med mine 2 meter avstand fra dynamo til ladefordeler og 2 x 35 kvmm kabel må beregne motstand med formelen: 0.018 ohm x 2 meter x 2 (frem og tilbake vei dynamo - ladefordeler) / 70 kvmm = 0,001 ohm.

Jeg målte i dag 30 A strøm fra dynamoen som gir 0.001 ohm x 30 A = 0,03 volt. Dette stemmer svært godt med en måling jeg gjorde i dag.

Jeg hadde helt glemt konstanten 0.018 ohm x m/kvmm. Nok et flott, praktisk innlegg fra Lotus.

Link to post
Share on other sites

Hva har man oppnådd av ulemper? Større fare for varmgang.

Er tynnere kabel et godt råd? Nei, ikke slik jeg ser det.

 

 

Dette er med respekt å melde det reneste sprøyt.

Det eneste vi har oppnådd er at vi genererer mer varme enn før i en tynnere ledning som blir varmere enn det ledningstverrsnitt vi egentlig burde hatt.

Så resultatet av dette "gode" råd? Sløse bort mer varme i tilførselsledning som ellers kunne brukes til å lade batteriet, samtidig som man har laget seg et anlegg helt på grensen av det forsvarlige.

 

Lotus. Jeg vet ikke motivet for å konsekvent misforstå det jeg skriver. Hvis du leser tråden sitatet er hentet fra så skjønner du hvordan det er mulig gjennom et spenningsfall å begrense overladning av startbatteriet. Normalt skal et startbatteri i de størrelsene vi her snakker om ha en strømbegrensning på ca 20 ampere, og når en regulator har senseledning er det enkelt å begrense overladning.

Her er et sitat fra noe du har skrevet tidligere, og jeg lurer på hvorfor du er bekymret for at ladekabelen skal bli varm når jeg skriver det og ikke når du selv skriver det?

Her er et sitat fra et innlegg du har skrevet i en annen tråd.

 

Jeg har ikke et eget batteri for min thruster i baugen, men det er uansett en god ide, riktignok er det ikke spesielt billig.

 

Jeg har ingen betenkeligheter med å strekke 20 meter med 10 kv.mm ledning til et batteri 10 meter unna.

Ynkelige 10 kvadrat og 20 meter ledning??? Er jeg ikke rekti navla!! Joda, ...... les videre du.

 

Jeg tror jeg tar sommerferie fra forumet, så får du eventuelt finne en annen å krangle med i mellomtiden.

God sommer alle sammen.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært inne på tanken å 'strupe' startbatteriet med en 25mm2 kabel fra Pro Split til batteri. Lengden er ca. 1 meter.

 

Vil dette ha samme effekt med Pro Split som med skillediode?

 

Beklager dette dumme spørsmålet. Skulle nok sagt at forutsetningen var at forbruksbanken var nedtappet og startbatteriet tilnærmet fullt.

 

Men det hadde kanskje ikke hatt noe å si for svarene??

Link to post
Share on other sites

Hvis du har et batteri som bør / skal lades strømbegrenset i forhold til Ri, (indre motstand) og du ikke har en ladekilde som er strømbegrenset i forhold til dette fordi ladekilden er tilpasset et større batteri eller forbruker, (primært forbruksbatteri) så kan en strømbegrense denne ladestrømmen med Ry. (Motstanden i kabelen som representerer den ytre serielle motstanden i kretsen).

Jeg ser at du fortsatt gjentar feilen. La meg si det en gang til: Det er ikke mulig å strømbegrense ladingen av batteriet ved å gå litt ned på kabeldimensjonen.

Det har alltid vært feil og vil alltid bli feil av årsaker jeg akkurat har forklart. Når du påstår noe slikt, må du regne med at du får en tilbakemelding om at så ikke stemmer. Mer er det ikke å si.

 

Lotus. Jeg vet ikke motivet for å konsekvent misforstå det jeg skriver. Hvis du leser tråden sitatet er hentet fra så skjønner du hvordan det er mulig gjennom et spenningsfall å begrense overladning av startbatteriet. Normalt skal et startbatteri i de størrelsene vi her snakker om ha en strømbegrensning på ca 20 ampere, og når en regulator har senseledning er det enkelt å begrense overladning.

 

Nei, nei, nei. Et startbatteri av denne typen har ikke og vil aldri ha en strømbegrensning på ynkelige 20A.

Nei, det er umulig å begrense overladingen ved å prøve å få til et spenningsfall med en tynnere kabel.

Senseledning eller ikke. Det spiller ingen rolle så lenge regulatoren ikke klarer å nå reguleringsspenningen. Senseledningen er der for å få spenningen på batteripolene opp til reguleringsspenningen.

Og skulle regulatoren klare å oppnå reguleringsspenningen? Ja da er det fordi batteriet selv strømbegrenser. Ikke tilførselskabelen.

 

 

Hadde ikke jeg påpekt det gale i dette, og ingen andre heller hadde påpekt feilen, ville kanskje noen som leste det du skrev gå ned på kabeldimensjonen i den tro at rådet stemte.

 

Først sier jeg det på en pen måte. Så gjentar du akkurat det samme rådet uten å bry deg en tøddel om å sjekke at det jeg sier faktisk stemte. Vel, da får du det inn med teskje med eksempel og det hele. Likevel gjentar du det nå for tredje gang. Det blir ikke mer riktig av den grunn.

 

Og en ting til. Du skriver veldig mange innlegg her på forumet. Jeg kommenterer svært få av dem. Jeg kommenterer kun de innlegg der jeg mener du har skrevet noe feil, på samme måte som jeg kommenterer andres innlegg. Dette er tross alt et diskusjonsforum.

 

Så har vi alle innleggene der det ikke er noe fasitsvar om hva som er riktig og galt. Obligatorisk båtførerbevis f.eks. jeg er veldig i mot og diskuterer villig vekk med de fleste, men jeg er jo ikke i mot selve opplæring av den grunn.

 

God ferie og velkommen tilbake til mange nye diskusjoner etter ferien.

Link to post
Share on other sites

Beklager dette dumme spørsmålet. Skulle nok sagt at forutsetningen var at forbruksbanken var nedtappet og startbatteriet tilnærmet fullt.

 

Men det hadde kanskje ikke hatt noe å si for svarene??

Hvis jeg har forstått problemstillingen rett, så gjelder dette ved bruk av ProSplitR. Da denne, etter det jeg forstår, har en overvåking av batteriene, vil det batteriet som er mest utladet få lading først.

 

Legger ved klipp fra beskrivelsen:

 

"Each input & output terminal is independently

monitored to establish status before

deciding where charge will be delivered

and to prevent discharge from one

battery to another."

 

Da ser det ut for at alt skal være under kontroll. :confused:

Link to post
Share on other sites

Lotus har helt rett med hensyn til den teoretiske fremstillingen, bortsett fra at det ikke stemmer. :wink:

La oss belaste et batteri en stund om se på spenningen som faller. Så slår vi av belastningen og ser at spenningen stiger igjen.

Så slår vi på en belastning som er dobbel så stor og gjør det samme. Slik gjør vi flere ganger og øker belastningen for hver gang.

 

For å lage en lang historie kort, så stiger spenningen etter at man slår av belastningen fordi vi har noe som heter diffusjonsrate i batteriene. Rart hvordan elektronene ikke følger reglene til elektrikerne med en gang vi har med elektrokjemi å gjøre.

 

Vet ikke om Jørg vet sammenhengen her, men han har vel nevnt resultatet av dette fenomenet 100 ganger omtrent i flere sammenhenger.

 

De som måtte lure på resten får sende meg en IM, så skal jeg fortelle det uten å plage Lotus mer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en PDAR spenningsregulator. Den stresser dynamoen maksimalt. Faktisk er den så bra et den klarer å trekke 82A ut av min 80A dynamo selv om ladespenningen bare er 13,8V. Slett ikke verst.

 

Batteribanken min er i de tilfellene så sulten at dynamoen ikke klarer å levere det batteriet etterspør. Hva gjør dynamoen da? Jo den stiller seg inn med en lavere ladespenning. En ladespenning så lav at batteriet ikke vil spise mer enn de maksimale 82A.

 

Hva så om vi la inn en motstand i ladeledningen for å begrense spenningen og stagge strømslukeren? Vel, resultatet er null effekt fordi min PDAR regulator tvinger dynamoen til å levere maksimalt av det den kan levere. Litt spenningsfall på vei til batteriet gjør batteriet mindre sultent, men PDAR øker øyeblikkelig spenningen og og kompenserer for spenningsfallet. Nå er ikke spenningen 13,8, men kanskje 13,85 - og det er langt opp til 14,7V. PDAR kommer til å tyne dynamoen min maksimalt helt til dynamoen er i stand til å regulere til de 14,7V PDAR ønsker. Den gjør jobben sin. Det er derfor jeg har kjøpt den. Gjør dynamoen tegn til å ikke yte maksimalt, ja da øker PDAR spenningen igjen, og igjen og igjen ettersom batteriet blir fullere og fullere og mindre sultent. Her skal det lades med 82A helt til spenningen er på 14,7V. Først da skal dynamoen få lov til å slappe av.

 

Jeg har ikke engang senseledningen tilkoblet. Jeg har ikke dioder eller releer, bare skikkelig kvadrat kabler etter Jörgs anbefalinger. Om jeg hadde satt inn mindre kabler med mer spenningsfall, ville regulatoren bare ha øket spenninga opp mot den spenningen den ønsker. Det er jobben dens og det er derfor den er der.

 

Jeg har ett battmeter tilkoblet. Jeg ser derfor denne teorien i praksis. Det er slik det funker. Det funker fordi batterets fastlåste kjemiske egenskaper gjør at sultfølelsen varierer voldsomt med spenningen, samtidig som regulator/dynamo ikke engang trenger å anstrenge seg det grann for å øke spenninga når strømtrekket er lavere enn dynamoens maksimale kapasitet. Det vil ALLTID oppstå et nytt likevektspunkt mellom strøm og spenning. Hvor det ligger er KUN avhengig av batteriets trang etter ladestrøm - og regulatorens evne til å gi en anstendig ladespenning.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å lage en lang historie kort, så stiger spenningen etter at man slår av belastningen fordi vi har noe som heter diffusjonsrate i batteriene. Rart hvordan elektronene ikke følger reglene til elektrikerne med en gang vi har med elektrokjemi å gjøre.

Helt korrekt, men nå er du plutselig over på utlading av batteriet.

La oss gjøre oss ferdige med ladingen av batteriet, så tar vi utladingen etterpå.

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg en hund og begynn med dressur. De første gangene du kaller på hunden så skjønner den ikke hva du mener og kommer derfor bort til deg somlende og mer av tilfeldighet. Du er ikke fornøyd med det hunden presterer så du gir den et rapp over ørene.

 

Tror du hunden er interessert i å komme bor til deg neste gang du roper på den slik du behandler den?

 

For min del tror jeg du regner deg selv for ferdig utlært og rapper til de fleste som ikke er enige med deg.

 

Jeg ser ingen grunn til å fortelle deg noe som helst slik du oppfører deg, og derfor tar jeg ferie fra forumet.

 

God sommer igjen.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om Jørg vet sammenhengen her,

Morn. :smiley:

Om hva?

Jeg følgter ikke med på alle innlegg over langhelgen og må lese det først.

Det gjør jeg på kvelden siden jeg må jobbe nå.

 

...hehehe, Dere er nesten "verre" enn meg ang. laaaange innlegg.

Bare at det er av stor fordel at dere skriver kristallklart.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

....... I det ene tilfellet har man en 50mm² 5 meter kabel, i det andre en like lang 25 mm² kabel. Motstanden i disse kobberkablene er 0,018 ohm x m/mm². Det gir henholdsvis 0,0018 ohm og 0,0036 ohm................
Dette er fritt sitert fra Lotus.

Jeg har gjort noen målinger i båten i dag og lurer på om to separate 35 kvmm kobberledninger vil ha samme motstand som en separat 70 kvmm kobberledning, eller om man må legge inn en korreksjonsfaktor?

Andre spørsmål gjelder avstanden fra batteri til forbruker. Jeg antar at dersom avstand fra batteri til forbruker eksempelvis er 4 meter, så må man bruke den doble lengden i formelen til Lotus?

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort noen målinger i båten i dag og lurer på om to separate 35 kvmm kobberledninger vil ha samme motstand som en separat 70 kvmm kobberledning, eller om man må legge inn en korreksjonsfaktor?

En måte å kontrollere dette på er å måle strømmen som går gjennom hver 35 kvadrat ledning nå det går en del strøm gjennom ledningene. Dersom strømmen er den samme i begge ledninger vil også motstandene være like. Om strømmen ikke er lik i begge ledninger kan det kan flere årsaker, det kan være dårlig kontakt et sted på den ene eller at de ikke er helt like lange. To 35 kvadrat kabler skal være det samme som en 70 kvadrat.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det er mitt inntrykk at remslitasjen ikke har økt etter montering av PDAR. Har faktisk ikke registrert noe sluring på reima eller gummistøv de 10-15 driftstimene som er kommet på.

 

Du har vel allerede flere timer enn dette roaldbj?

 

Er du ellers fornøyd med resultatet av ombyggingen?

Link to post
Share on other sites

Jeg mottok idag 12 stk vifteremmer.

12 stk. :eek:

Nå overdriver du vel litt.

Håper du fikk kvantumsrabatt. :wink:

 

Forøvrig fungerer strammeren Gullfisk konstruerte utmerket.

En STOR takk til Gullfisk.

"Gullfisk-rem-strammeren" er bare genial.

Burde rett og slett vært i produksjon denne Gullfisk. :yesnod:

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
...............Jeg kan garantere deg at du får et reimproblem med vanlig 13mm kilereim. Spesielt siden reimstrammemulighetene på denne Yanmaren er dårlige og knotete. Slike kilereimer har problemer med å dra rundt en 80A last. Det gikk imidlertid bra så lenge dynamoen hadde en slapp regulator..........
Jeg har nå med ekstern laderegulator ladning med 14.3 volt. Jeg har kjøpt inn mange ekstra reimer. Jeg har seilt mangte timer nå på forsommeren. Jeg har ladet med mange AH fra dynamoene. Jeg undersøker stadig støvdannelsen på dynamoene. Nå lurer jeg på Lotus når den store slitasjen kommer?
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå med ekstern laderegulator ladning med 14.3 volt. Jeg har kjøpt inn mange ekstra reimer. Jeg har seilt mangte timer nå på forsommeren. Jeg har ladet med mange AH fra dynamoene. Jeg undersøker stadig støvdannelsen på dynamoene. Nå lurer jeg på Lotus når den store slitasjen kommer?

Den kommer når du får opp ladespenningen til 14,65V som PDAR leverer.

14,3V? Det er jo like dårlig som den originale regulatoren. Kanskje det bare er den originale regulatoren? Sikker på at ikke du har koblet feil?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...