pernod Svart 25.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2014 (redigert) husker ikke hvilken kabel,men den må selvfølgelig være tilpasset styresnekka.dette ser du når du kjøper snekke.beregn minst 1 fot lengre kabel enn som oppmålt.200 mm vandring er nok.dette tilpasses lengde på arm ut fra manøverhendel på motor,slik at du får full vandring på denne.jeg har ca. en omdreining på styresnekka fra 0 og til full forover.det samme fra 0 til full akterover. Redigert 25.Oktober.2014 av pernod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sabbakar2h Svart 25.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2014 pernod skrev On 25.10.2014 at 20.12: husker ikke hvilken kabel,men den må selvfølgelig være tilpasset styresnekka.dette ser du når du kjøper snekke.beregn minst 1 fot lengre kabel enn som oppmålt.200 mm vandring er nok.dette tilpasses lengde på arm ut fra manøverhendel på motor,slik at du får full vandring på denne.jeg har ca. en omdreining på styresnekka fra 0 og til full forover.det samme fra 0 til full akterover. ok takk for svar Flere patenter er velkomne legger ut noen flere bilder av motoren https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57418/p1010293.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57418/p1010301.jpg Siste bilde lenke viser egen produsert patent for stopp kabel Selve kabelen kan kjøpes på biltema og heiter regulerings kabel den koster 80 kr. Denne kabelen kan og brukes til regulatoren dette er eit tips til sabbere der ute om nokon har flere og billeige løsninger på omstyrings problemet så del det her Eg er kjempe takknemlig. Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
Gavlabåt Svart 1.November.2014 Link til dette innlegget Svart 1.November.2014 (redigert) Hei, har hatt av toppen og staket kjølekanaler på en G 8hk fra 1958. Den ene styringen mellom blokk og topp som sitter i kjølekanalen i blokken (liten messingfarget rørstuss) ser ut til å være skadet og det kommer derfor ut litt damp mellom blokk og topp. Noen som vet hvordan man kan få byttet disse styringene? Er de loddet fast? Hvordan få løs de gamle og inn nye? Redigert 1.November.2014 av Thomas_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jensen2 Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Hola Sabb-folket. Kort fortalt. Sjøvannskjølt 2H. Vinterkonservering. Planen var å kjære gjennom frostvæske, men fikk ikke start. Måtte få gjort noe, så vi tappet av alt kjølevannet med to kraner på pumpa. Skrudde opp noe greier på lyddemper også. Er dette tilstrekkelig, eller må vi få start på rakkeren og gjøre det ordentlig? Sliter litt med tid nå på høsten, så vi håper å la alt stå til våren. Tror det bare er kondens eller noe som er problemet, startet for to uker siden. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Hei Jensen2, Du kan pumpe inn frostvæske ved å skru av røret som går frå vannpumpa til sylinderblokka. Sett ein slange inn på blokka og pump inn, da er du sikker. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Hvis du tror kondens er problemet, må du gjøre noe med det nå! Vann i pumpe eller dyser som får bli der vil forårsake dyre unødvendige skader. Så fiks det først og fremst. Frostvæsken hadde jeg ikke bekymret meg for , slik du beskriver det har dere uansett tømt motoren for sjøvann... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jensen2 Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 OK, takk for svar. Min teori er kondens, det er pga været vi har hatt nå, fuktig med store temperatursvingninger. I så fall, hva er trikset? Fylle opp full tank, på med Alron og prøve? Eller må det få stå litt? Andre ting man bør gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Tapp alt vann av tanken, skift filtre, luft til det kun kommer ren diesel ut og start opp. Så snart som mulig. Alron har lite for seg, du kan jo ha flere liter vann på tanken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kenneth Finsås Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 (redigert) Fikk et kraftig tau i propellen her om dagen, og fikk ikke reagert før det var for sent. I dag fikk jeg skjært laust tauet, og prøvde å koble inn propellen, men akslingen går ikke rundt. I tillegg er flens både ut fra motor og på aksling sprukket, noe man kan se av bildene under. Jeg skal ha opp båten i helgen, og tenkte da å ta ut motoren uansett. Spørsmålet er da om dette er lett å fikse, eller om jeg bare skal sette nedi en "ny" motor som jeg har som er helt lik? Denne motoren her vil jeg uansett prøve å reparere, men da er det ikke noen hast siden jeg får båten ut igjen rimelig fort. Er det noe rundt aksling/hylse/propell jeg bør ta en ekstra titt på i forbindelse med skaden, og evt. andre ting? Neste sak er at motoren pr. i dag er skrudd rett i skroget uten demping, noe som fører til vibrasjoner. Disse løsner boltene etterhvert, slik at motoren står "løst", og slik kan jeg ikke ha det. Ønsker derfor å lage til gummifester på motor, og ønsker innspill i forbindelse med dette. Tenker da på type, innfesting, dimensjonering osv, samt om man kan bruke original flens eller om man må ha en fleksikobling? Jeg ser for meg å frese ned i treverket slik at høyde på nye fester blir på samme nivå i dag, med tanke på aksling/hylse. Dette er en 22Hk Sabb 2G, for de som måtte lure. :) Redigert 5.November.2014 av Kenneth Finsås (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gavlabåt Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 (redigert) Prøver meg på et nytt spørsmål. Har også en annen sabb 1Gfra 1962. Denne er ferskvannskjølt, men tanken for ferskvannskjøling er ikke av den vanlige typen som står oppå lyddemperen, se bilde Redigert 5.November.2014 av Thomas_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Hei, Først til deg Kenneth, Du må skifte flensen på akslinga og flensen på motoren. Den på akslinga er ganske rett fram og skifte. Den på motor skal heller ikkje vere nokonproblem å få ut. Løsn dei tre boltane på lokket som simmeringane står i, samt ta ut omstyrings hendelen. Da trur eg du kan dra ut flensen frå motoren, og kjøpe ny. Sjå over glideboltane og koblinga i samme slengen, med tanke på at det har fått seg ein hard trykk. Kan hende du må skifte kloss i propellen også, da denne skal virke som ein brytepinn ved overlast. Så til deg Thomas, Den kjøletanken ser ut som ein som kommer frå ein ferskvannskjølt Marna Diesel. Det funka nok bra det. Men det er gjerne ikkje thermostat på anlegget, det er å anbefale at du skaffa. Enklaste er nok å få fat i ei brukt lydpotte med ferskvannstank eller ein ferskvannstank aleine frå ein Sabb. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Gavlabåt Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Hei, dette er Originale Sabb deler, se bilde Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Sitat Er det noe rundt aksling/hylse/propell jeg bør ta en ekstra titt på i forbindelse med skaden, og evt. andre ting? Når eg ser desse bildene, Kenneth, so vil det forbause meg om ikkje ogso akselklossen i propellen er knust. Eg ville ogso ha sjekka trustlagerea når propellen er open, og absolutt kontrollera at akselen er bein og ikkje vridd. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 (redigert) Hehe, ja sjå der ja Thomas. Eg ser det ikkje er frå ein Marna ja. Ditta er nok av dei første Sabb ferskvannskjøling tankane som kom på marknaden. Dei var meint å festast på dei gamle "runde" lyddemparane. Veit om ein annan motor som enda har dette systemet. Desse er sjeldne å finne i dag! Pass godt på tanken og stell den pent. :-) Du kan bygge inn ein termostat i systemet du har no. Enten ved å kjøpe eit eksternt termostat hus, eller ved å ombygge eit Sabb termostat hus. Kan sende eit bilete seinare av eit ombygd Sabb termostat hus om det er ønskeleg. :-) Redigert 6.November.2014 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Gavlabåt Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Ja det kan nok være forklaringen at dette er en tidlig løsning som bare ble produsert en kort stund, tar gjerne imot et bilde med litt inspirasjon om hvordan jeg kan legge opp en termostat. Motoren har vært under vann, men virker å være i grei stand. Har gitt den nye stempelringer og nytt rådelager. Hvis jeg får start skal den vaskes og males, så får jeg se om jeg kan finne en liten båt å bruke den i etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Radaren Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Hei! Har en 8 hk Sabb fra 1963 med en slik ekspansjonstank. Ekspansjonstankene fikk man kjøpt til sabben på de første type G motorene. har termostat hus med termostaten i på denne tanken denne termostaten åpnes på 55 °C Sitér dette innlegget Link to post
Gavlabåt Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Takk Radaren. Dette er nyttig, jeg har det samme huset og ser jo nå hvor termostaten skal sitte. Såvidt jeg kan skjønne blir det ikke noe omløp av vann her før termostaten åpner. Eller har tanken ett yttre kammer med utløp i bunn? Ser at min tank har to utløp, men det ene er blendet. Kan tenkes at dette er fordi den er kjørt uten termostat. Har du en eller to vannslanger ut av tanken i bunn? Sitér dette innlegget Link to post
Radaren Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 jeg har to utløp under jeg også, det ene utløpet (omløprøret) går inn på pumpa sammen med slangen ifra enden av kjølerøra og det andre utløpet går til kjølerøra. jeg har tatt og blendet omløprøret og kjører nå uten termostat grunnet for høy temp. det ser ut som din er kjørt uten termostat når omløprøret er blendet. Sitér dette innlegget Link to post
Gavlabåt Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Ok, takk. Tror jeg skjønner hvordan jeg skal koble dette nå hvis jeg får tak i en termostat hos Frydenbø. Vh. Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Henning G Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Er det noen som har tegninger på motorfester og hvordan dem skal se ut til Sabb G 10 hk? Skal monteres i en Skorgenes 23... Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Hei Henning. Teikningane er i bruksanvisninga for motoren. Ligger tilgjengleg på Sabb.no. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Henning G Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Det er bare tegninger for plastbåt, jeg trenger tegninger for trebåt.....kanskje meg som ikke finner..hehe Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Henning G, du har rett, tegning for trebåt er ikkje der. Beskrivelsen for montering av Sabb G i trebåt, er der: Men der er bilder i boka til 2G: og so då skulle det vera berre å ta bildet frå 2G og setja inn måla frå G Sitér dette innlegget Link to post
drfiskå Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Hei, byttet nylig olje på sabb g'en min, denne fikk jeg nå nylig, og leste at det skal være 2l olje i sumpen, men jeg pumpet ut totalt 3,5-4 liter olje. Noe som vil være et problem for motoren? Noen som har erfaring med dette? Jeg fylte på rett i overkant av 2l selv. Oljen var tykk og helt sort, og jeg klarte ikke å finne magneten i sumpen, så hvis denne mangler hva er en god plan for erstatning? noe spesielt med denne magneten? Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Kenneth Finsås Svart 28.November.2014 Link til dette innlegget Svart 28.November.2014 Hva er normalt oljetrykk på en 2G, i bar? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.