index Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Ta av toppen, og stak ut all gammel rust av kjølekanalene! Disse motorene har et problem med at kjølekanalene rundt eksosporten gror igjen, med den følge at toppen sprekker mellom ventilene. En litt uheldig konstruksjon med en stor eksosport gjør at kjølekanalene rundt denne blir ganske trange. Så med noen års mellomrom må toppen tas av og renses for rust. Gjør du dette, har du motor i mange år ennå... Jeg så en slik topp for et par år siden som hadde blitt staket opp. Rustflakene var samlet i en plastkopp, og den var faktisk full og med haug på! Så det kan være betydelige mengder rust selv i en så liten topp! Jeg hadde av toppen på en 2H jeg hadde for fire-fem år siden. Der var kjølekanalene nesten helt gjengrodd mellom blokk og topp, og mellom topp og manifoil. Utover dette så det ikke ut til å være noe videre rust. Ikke så verst for en nesten tredve år gammel sjøvannskjølt motor. Men det er klart, etter tredve år med sjøvannskjøling nærmer slutten seg, selv for en Sabb... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Jeg så en slik topp for et par år siden som hadde blitt staket opp. Rustflakene var samlet i en plastkopp, og den var faktisk full og med haug på! Så det kan være betydelige mengder rust selv i en så liten topp! Kan det være når Walter_S rengjorde kjølekanalene på Sabben sin når han bygde om til ferskvannskjøling? : Sitér dette innlegget Link to post
Gavlabåt Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Takk for tips. Kan jo alltids ta av toppen og prøve å renske opp, men vil jo helst ikke gå i gang med dette uten at det er nødvendig. Er det vanskelig å ta av toppen, må det byttes pakninger når toppen har vært av? Og er det noen som kan si noe om hvor mye kjølevann som skal gå gjennom en sabb i vanlig drift? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Vi har Ferkvannskjøling, det er ein god ting for SABB motoren. Gjør slik som Walter_S viste i sitt emne "Ferskvannskjøling" Da er 30 år berre innkjøyring! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Kan det være når Walter_S rengjorde kjølekanalene på Sabben sin Nei, det var en jeg jobbet med tidligere som gjorde jobben for en annen kollega som syntes Sabben gikk litt varmt. Koppen ble helt full, Walter sin kopp har bare litt grums i bunnen til sammenlikning. Tipper man kunne fått ut mye mer her også ved å ta toppen av for rengjøring. Angående montering, så kan du normalt bruke de gamle pakningene om igjen på denne motoren. Kopperpakningen bør imidlertid glødes, for å få den myk igjen. Fort gjort med en gassbrenner. Og når du likevel har toppen av, kan det være lurt å slipe ventilene litt også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Kontroler Dysene med det samme det er lurt! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Vi var ute og prøvde SABB -en på ekte tur kjøyring i fjorden. Lasta båten, 6 personer ombord (Det er plass til over 12) vi kjøyrde i vel 40 min. Motoren gjekk nydelegt, og vi fekk ikkje meir enn vel 60 grader (Vi kjøyrer ikkje på full) Men 1900 omdreininger per minutt og 2000 omdreininger per minutt gjekk fint og godt med full propell! Vi fek no visst i dag att vi kan trygt kjøyre på tur, så om to veker visst været holder blir det ein lengre tur. 5 timar Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Gavlabåt Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Takk for gode tips vedrørende problemer med kjølevann. Hadde litt vegring for å ta av toppen prøvde derfor noen grep for å få rensket opp i kanalene. Etter inspirasjon fra Walter sin opprenskning ifm. med ombygging til ferskvannskjøling helte jeg noen flasker eddik i kjølekanalene, koblet på hageslangen og kveiket opp motoren. Da løsnet det, og nå ser det ut til å fungere fint. Flott forum og få hjelp til trebåt og sabb på dette. vh. T Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Det er bra att det ordnerseg! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Rolfsnes Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Heisan godtfolk, eg skal ominnrede snekka og da blir det trangt rundt startsveiva på Sabben min (10). Ser i instruksjonsboka, at det går an å montere "Frontstart" på Sabb type "G". Har noen erfaring med slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 monter elstart! Sitér dette innlegget Link to post
Rolfsnes Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Eg har det, men eg tenkte på viss i nøden ikkje strøm og då ikkje kjem til sveiva... så kan ein være ille ute. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 (redigert) ..."Frontstart" på Sabb type "G". Har noen erfaring med slikt? Hei Rolfsnes! Desverre så har jeg personlig ingen erfaring med dette. Men mener på huske at en del livbåter hadde denne løsningen, pluss på en del seilbåter på 60/70-tallet som hadde G-modellen som "hjelpemotor" (som det da ble kallt) - der var jo tett cockpitt over motoren, så de hadde slike frontstarter. Skønner ikke hvorfor det IKKE skulle funke? Det er jo ikke noe annet enn en aksel som går fra dagens startsveiv (startpallen) ført fremover og lagret underveis. Dagens startspindel byttes ut mot en ny (gjennomgående en) med et kjedehul (G35nk) på forsiden. En lang frontstartaksel med maken kjedehjul (S1-H35ru) monteres så litt ut mot styrbordside (for å unngå å komme i konflikt med vippestellet og dekompresjonshendelen) og kobles sammen med en kjede (lik en sykkelkjede). Det følger med en del opplagringsdeler, hylser, lager og foringer for å rette opp den nye startakselen parallel med den gamle. Har tilfeldigvis et bilde av en slik motormontering i en seilbåt med tett cockpitt-bunn. Man ser at til-og-med dieselfilteret er ført fremover for å komme til. :o) Hvis du gjennomfører dette og montere slik frontstart, da forventer vi selvfølgelig at du legger ut noen bilder og forteller om din erfaring med det. :o) Redigert 30.April.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Den avbilda motoren er ikke en G, men derimot en H. H er glidelagret og trykksmurt og filteret i forkant er smøreoljefilter. Godt kjennetegn er innfesting av svinghjulet. G har stor mutter. Sabb leverer sikker frontstart desom de får tilstrekkelig betaling. Ikke noe særlig avansert mekanisme som fint lar seg lage av den som har det nødvendige utstyr og kunnskaper. På den avbilda motoren vil det nok være enklere å mekke til ei sveiv direkte på svinghjulet slik som man finner på Lister og Petter motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Hei, Frontstart er heilt sikkert ei god løysning! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Håkon Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Kva for ei olje er å anbefale til Sabb 2HEG? Den som står i instruksjonsboka er ikkje god å få tak i lenger, og det finnes vel betre alternativ og? På førehand Takk Sitér dette innlegget Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt.. Helsing Håkon Berg Gunnarson Link to post
index Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Du skal bruke en 15W-40 olje. Det fikk jeg oppgitt av min Sabb forhandler, og de nye instruksjonsbøkene de selger nå er også endret til dette. Jeg brukte Texaco sin Ursa TD på min, fungerte helt topp! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Walter_S Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 (redigert) Åh du store Sabb-Oraklet - svar meg!! Sabb 2H-spørsmål Var så frekk og låner et bilde av Hengefjes: Jag siterer her 2 innlegg fra en annens tråd (Sleipner93 sin egen - Oppussing av trebåt!) hvor det omtalte tema - oljelekkasje i simmerringen ved Flenskobling / Hylse - først kom opp. ...Det som er litt dumt nå er at det har begynt og lekke olje fra koblingen... Så den ringen som skal tette må vel skiftes? Det går helt fint. Det står jo ganske godt beskrevet i bruks og deleboka på side 67. Ser at denne operasjonen er noe mer omfattende enn tilsvarende på 2G'en siden du må opp med koblingshuset og løsne fra inni der. Du må også løsne motoren fra fundamentet og vippe den litt forover for å kunne trekke ut flensen og akslingen, - det betyr også at du må rette inn motoren på nytt. ...Jøye det meg, leste det i boka nå, hele koblingshuset må jo av motoren Dette var ikke bare bare Både Hengefjes og Sleipner93 fant ut (ut i fra å se i boka) at koblingshuset må av for å skifte de 2 tetningsringer (pos. 11 + 13) som hylsa går gjennom - på en G-modell (Sleipner93 sin) Nå har det seg slik at min båtkompis (og amatørfilosof) Willy, som har en Sabb 2H i sin Viksund 660 (22'), også har en liten lekkasje akkurat der. Han trodde, ut i fra tidligere erfaring (han har hatt en 2G i mer enn 30 år) at disse tetningsringene og glidehylse kunne skiftes ved å ta av flenskoblingen, vippe motoren litt opp i akterkant og komme til for å skifte disse "bakveien" (altså uten å dele koblingshuset fra motoren) - noe han fant ut ikke var mulig! Det satt en slik plugg (pos. 59) i enden av akterste koblingsdelen (pos. 55) og da kom han ikke lenger, fordi han ikke visste hva som skjuler seg bak denne pluggen! Det står nemlig IKKE NOE om dette i selve bruksanvisningen og i reservedelskatalogen (bilde over) må man jo forstå mekanikken for å finne ut av det! Er det NOEN her som har byttet disse oljetetningsringene på en Sabb 2H før? I tilfelle, MÅ man dele motoren fra koblingshuset for å angripe saken fra den kanten? I så tilfelle - hvordan er denne "glidehylse" (pos. 57) festet? Hengefjes, kan du, ved å se på tegningen over, se om han MÅ dele koblingshuset fra motoren for å skifte "glidehylse" + disse 2 tetningsringene? Redigert 18.Mai.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
hengefjes Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Er det NOEN her som har byttet disse oljetetningsringene på en Sabb 2H før? I tilfelle, MÅ man dele motoren fra koblingshuset for å angripe saken fra den kanten? I så tilfelle - hvordan er denne "glidehylse" (pos. 57) festet? Jeg har aldri gjort dette på andre motorer enn 2G, men den glidehylsa jeg byttet ut virket som den var krympet på flensen - den satt noe så innih.... fast. Den nye glidehylsa jeg byttet til var imidlertid rommere og gled rett innpå flensen. Hylsa var ikke festet på noe annet vis... Hengefjes, kan du, ved å se på tegningen over, se om han MÅ dele koblingshuset fra motoren for å skifte "glidehylse" + disse 2 tetningsringene? Nei, det klarer jeg ikke . Synes det ligner ganske mye på gearet til G'en, og tror kanskje det må gjøres på samme måten. Men Jansen hos Sabb vet helt sikkert om du ringer ham. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Diesel248 Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Det er samme kobling på 2H og G. Får håpe det ordner seg! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Walter_S Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Det er samme kobling på 2H og G. O.K. - og det betyr jo da at koblingshuset må løsnes fra motoren for å skifte disse tetningsringene, ikke sant? :o/ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Arnie Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 (redigert) Hei alle sammen! Tenkte jeg kunne spørre her i stedet for å starte en ny tråd: Det har seg nemlig slik at jeg har fått tilbud på en sabb 2G som jeg vurderer å bytte med min sjøvannskjølte (trenger jeg si mer ) 2H. Jeg har studert målene på begge motorene og kommet frem til at det burde la seg gjøre med mindre forandringer på fundamentet. Er det noen som har noen meninger/erfaringer/ideer om dette? En annen ting er at 2G'en har gir og fast propell. Er det mulig å kople 2H'ens vridbare propell på 2G'en eller blir den for liten? Jeg lærte meg nemlig fort å like vripropell Redigert 20.Mai.2008 av Arnie (see edit history) Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
hengefjes Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 O.K. - og det betyr jo da at koblingshuset må løsnes fra motoren for å skifte disse tetningsringene, ikke sant? Ja, hvis jeg forstår bruks- og deleboka til G'en rett. Er det noen som har noen meninger/erfaringer/ideer om dette? Jeg har en 2G i samme skroget som du har i Nordfjorsnekka. 2G'en lager en del vibrasjoner, og det er greit for meg siden båten stort sett kun blir brukt til matauk. I en fritidsbåt tror jeg nok jeg hadde blitt ganske tossete av det samme lydnivået innendørs. Du bør også ta i betraktning at 2G'en er nesten dobbelt så tung som 2H'en. De ekstra kreftene vil forsvinne i at båten flyter tyngre og må dra på enda mere hekksjø. Det er mulig at skroget og overbygget på Myraen min er noe tyngre bygget enn i snekkeversjonen, men allikevel. På en god dag gjør jeg 6,3 knop - så hvis det er ekstra krefter og mere fart du er ute etter, tror jeg ikke 2G'en er det rette for deg. En annen ting er at 2G'en har gir og fast propell. Er det mulig å kople 2H'ens vridbare propell på 2G'en eller blir den for liten? Jeg lærte meg nemlig fort å like vripropell Du kan vel alltids sette stigninga på propellen ved å flytte flensen til den er bra, men din motor har samme reduksjon som 2G: 2:1 men har over 400 omdreininger/min. mere på maksturtall, - og da blir ei slik løsning lite effektiv tror jeg. Skal du ha gleden av vridbar propell må du flytte gearet også over på 2G'en - og det tviler jeg sterkt på at lar seg gjøre uten masse mikkmekking. Om jeg var deg, ville jeg heller lett etter en brukt 2H, evt. delemotor til den du har, og laget kjølesløyfe for ferskvannskjøling. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Arnie Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Takk for utfyllende komentarer Hengefjes Ser ut som det blir litt mikkmakk å bytte motor ja. Jeg tenkte ikke på at den var så mye tyngre enn 2H'en, det burde jeg jo ha sjekket... Om jeg var deg, ville jeg heller lett etter en brukt 2H, evt. delemotor til den du har, og laget kjølesløyfe for ferskvannskjøling. Jeg tror ikke 2H'en er i så veldig dårlig forfatning bortsett fra at kjølesystemet er begrodd. Den starter med en gang uten gløding og toppen har jeg trykktestet uten å finnen noen lekkasjer. Det holder kanskje å kjøre gjennom med systemrens og bygge om til ferskvannskjøling? Er det noen som har dimensjonene på denne kjølesløyfen? Jeg tenkte jeg bare skulle kjøpe vanlig kopperrør og lage en selv. Jeg så at sløyfen til 2G'en var 6mx3/8". Dette burde vel holde plenty til 2H'en? Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
Sleipner93 Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Walter_S bygde sin Sabb G om fra saltvannskjøling til ferskvann. Han lagde en tråd hvor du sikkert kan hente masse tips! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.