Lukas Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Hei Er det noen som kan fortelle meg om vannpumpe til G er den samme som brukes på 2H? Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 skal jeg gi dere en helt sann opplysning om sabb? SABB ER BEST! men det visste dere jo:P hehe Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 skal jeg gi dere en helt sann opplysning om sabb?SABB ER BEST! .... Saninga er talt Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
tromøy 22 Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 hei alle sabb elskere. er i gang på 2. sabb`n min. konge motorer.... den forrige var en 8hk 75mod som bare gikk og gikk, til og med etter at den ved en feiltagelse ble fyllt med vann. (kommer inn på det en annen gang) Men var så heldig å komme over ny båt med 02mod 10hk. og derav spørsmålet mitt: det står bar G på motoren, og H på den forrige. Hva betyr disse forskjellige tall og bokstav kombinasjonene?????? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Type H er en litt mindre type på (6?) - 8hk. Type G er derimot litt større og yter 8-10hk eller bare 10. Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Eg solgte mi gamle tresnekka med Sabb G. No ligg gavlen desverre på botn av fjorden. Men Sabben har eg og far min kjøpt tilbake for å ha i hagen. Skal bli fantastisk å få den i gang igjen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Er det noen som kan fortelle meg om vannpumpe til G er den samme som brukes på 2H? Det vil jeg tro, det er i det minste samme prinsipp med en tykk gummimembran. Kan ikke skjønne hvorfor de evt. har laget to forskjellige... Type G er derimot litt større og yter 8-10hk eller bare 10. Den gamle G'en er 8hk. Disse betegnelsene med to forskjellige effekter ble brukt på de gamle oppfyringsmotorene (semidieseler). 8hk versjonen har litt lavere turtall, og en litt annerledes topp enn det som kom på 10hk'eren hvis jeg ikke husker helt feil. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nedgård Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 det kan hende at H er mindere ja. jeg har en tosylindret sabb (22hk) den heter 2G jeg vet at tosylindret sabb 18hk heter 2H. sannsynlig at (1)H og (1)G er ensylindrere der H er den minste og G er den største Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 H-maskinene er såkalt "lettbygde", dvs ikke så tunge som G serien. 2H ble bygget for fritidsbåter, der 2G var litt i tyngste laget. Samt for utbytting mot 10hk G motor om denne ble for liten. Den bruker blant annet samme propellanlegg som G'en. Den ensylindrede H'en er jeg litt usikker på, kan den være bygd for livbåter? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tromøy 22 Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 takk for gode svar..... Sitér dette innlegget Link to post
sailor83 Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Tenkte jeg skulle dele et bilde skal stå på et sjøhus med tiden, for litt fin musikk Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 5.April.2009 Del på Facebook Svart 5.April.2009 Hei Jeg trenger assistanse igjen. Er det noen som har satt inn en 2H der det tidligere har stått en G? Har nå studert tegningene til begge motorene og lest monteringsanvisning nøye flere ganger, men det er et par ting som er litt uklare. De gamle langskipsstokkene var pill råtne i endeveen og jeg tok de ut og laget nye. De er nå felt inn over spantene slik som de gamle. 10 hesteren som satt der var montert rett på stokkene uten labber og utfra måltegningene er det eneste som skiller festene på de to at 2H er 7 cm lenger fra bakre til fremre feste. Avstand i bredden er den samme. Problemet er det at jeg hadde tenkt å bruke gummilabber i den nye instalasjonen fordi det ville lette opprettingsjobben og gi litt ekstra bonus i form av mindre vibrasjoner. I instr.boka står det "samme fundamenthøyde for gummioppheng og fast montering", men det kan da ikke stemme??? Jeg hadde tenkt å eventuelt felle ned gummilabbene i stokkene for å kompensere for det en gummilabb bygger i høyden, men det er jo snakk om en 7-8 cm for de fleste labbene jeg har sett og når selve motorfundamentet består av en 4"/4" går det ikke an å felle de ned så mye. Motoren blir stående for høyt til at flensen på motoren ligger på samme nivå som flensen på akslingen. Hva er det Sabb mener med "samme fundamenthøyde for gummioppheng og fast montering"? Forslag til hvordan jeg skal løse det her? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Hei, Eg har ikkje montert maskiner sjølve, berre deltatt. Men om du ikkje kan felle ned kan det bli vanskelegt. Enten kan du la motoren stå på langstokkane (eventuelt på ei "gummipakning"?). Og ein 2H rister ikkje mykje, vi har ein i båt, og den har jamn og rolig gange. Skikkeleg gode motorar alle SABB motorane. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
mitsu Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 (redigert) Da har jeg fått meg en ny hobby: 2 stk SABB 5-9 modell C semidiesel 1952 mod Den ene komplett,den andre som delemotor+masse deler. Eneste jeg mangler (tror jeg) er fyrlampa Håper på god hjelp og tips fra Sabb-guruene her på forumet siden de må gjennomgås nøye før oppstart.. http://i168.photobucket.com/albums/u190/fr...le/DSC00098.jpg http://i168.photobucket.com/albums/u190/fr...le/dsc00100.jpg http://i168.photobucket.com/albums/u190/fr...le/DSC00097.jpg Redigert 19.April.2009 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 (redigert) Hva er det Sabb mener med "samme fundamenthøyde for gummioppheng og fast montering"? Forslag til hvordan jeg skal løse det her? Dersom motoren skal monteres på med gummioppheng så må motorfestene på veivhus og reverseringshus byttes. På eldre motorer (Før 1978) kan dette være vanskelig da labbene på reverseringshuset er støpt i ett med huset. På disse motorene må fundamentet senkes tilsvarende høyden på gummiopphenget. Det er også viktig at hylserør og pakkboks blir skiftet ut (GUP-25) eller at det blir montert fleksibel kobling (FAK-25) slik at bevegelsene i motoren ikke lager problemer for pakkboks og hylse. Redigert: Etter å ha sett på installasjonstegningen for G motoren ser det ut som om det skal være mulig å bytte fra G til 2H uten å gjøre noe med fundamentet og fundamentsboltene. Se ekstra hull i motorfestene aktenfor de forre boltene på bildet under. Senteravstand mellom forre og aktre bolt på denne motoren er 180 mm. MVH Fiks Redigert 19.April.2009 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Da utgår gummioppheng. Min er en 1971 og som du sier så er labbene faststøpt. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Glødeplugger gjør underverker på starten! Lettere start på ein god motor! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Lillerovde Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Hei. Har en sabb 22G fra rundt 60 tallet som jeg kaver med å få start på. Sliter kjølevann i oljen å litt forskjellig. Fikk tatt av toppen i går og kanten manglet på den ene ringen, og det var en liten rift i den ene gummi pakningen. Er det mulig å få bestillt dette noen plass? Sitér dette innlegget Link to post
Tulling16' Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 (redigert) Har en Sabb 2h med gløding og det er absolutt å anbefale! Båten ligger ute hele året og når det er -10 grader og veldig lite strøm igjen på batteriet så starter den uten problem. "Gamlekara" i havna var forundret på hvor lettstartet den var. Det er en til i havna med samme motor og den er virkelig tungstartet! Men jeg lurer på hvor lenge jeg skal gløde? Bruker vanligvis ca. ett minutt, det er vel ikke for mye? Forskjellen på Sabb H 8 hk og Sabb G 10hk er vel at H har mindre sylindervolum enn G. Tror de(H) er brukt endel i seilbåter. Og så ser jeg endel mindre snekker. I livbåter så var det nok mest en luftkjølt utgave som ble brukt på 12 hk. kalt GA. Og noen livbåter fra oljeinnstallasjoner i Nordsjøen hadde 2G med fast gir. Her er en liten filmsnutt fra i våres: http://www.youtube.com/watch?v=5Q9qs-x2pQ4...re=channel_page Redigert 28.April.2009 av kjølsvin (see edit history) Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
index Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Hvis det er de nye glødepluggene du har, så er ett minutt alt for mye! Max 20 sekund, var beskjeden jeg fikk når jeg kjøpte plugger til min tidligere 2H. Den gamle typen var tregere, og måtte vel ha rundt minuttet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tulling16' Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Da er det nok den gamle typen jeg har. Etter 20 sek. er det liten effekt. Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
hengefjes Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Fikk tatt av toppen i går og kanten manglet på den ene ringen, og det var en liten rift i den ene gummi pakningen. Er det mulig å få bestillt dette noen plass? Ser at du kan bestille hele pakningssettet hos Sabb, men om du kontakter maritim.no skal vel de kunne skaffe enkeltpakninger. Men jeg lurer på hvor lenge jeg skal gløde? Bruker vanligvis ca. ett minutt, det er vel ikke for mye? Mener å ha hørt at 10-15 sekunder skal være nok, - det er det iallefall på min 2G. Har hørt at man skal være forsiktig med å gløde for meget, da det går ut over glødepluggene (svindyre hos sabb dersom du må skaffe nye). Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Lillerovde Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Takker :) Sitér dette innlegget Link to post
Lillerovde Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 (redigert) Har en kamerat som var litt i tvil om det var mulig å bruke oppigjen toppakningene som såg bra ut. Han mente at en toppakning var gåen i det man løsnet toppen. Det er vel slik på biler, men gjelder det for så gamle båtmotorer også? Redigert 3.Mai.2009 av Lillerovde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 På Sabb er det en kobberring som toppakning. Denne kan brukes på nytt, det du må gjøre er og varme den opp så den blir rødglødende så den blir myk igjenn. Riktignok må ringen(e) være sånn noenlunde hele.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.