index Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Det kan det være, hvis den i det hele tatt har glødeplugger da! Jeg hadde en slik tidligere, og den hadde ikke gløding. Måtte ha litt olje i hver sylinder for å starte. Jeg monterte gløding etter et par år. Den ble da lettere å starte, men direkte lettstartet ble den vel aldri... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Zenit Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Joda, er gløding på den. Men skal nok kunne leve med at den er litt tungstartet. Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Heisann.. Er på jakt etter kontrollboks for å fjernstyre hurtigomstyringa. Sabb har sluttet å lage dette, så jeg må ut på markedet, men har ikke funnet noe som er egnet. Må jo være litt kraftige saker. Noen som har noe forslag til hva jeg burde kjøpe, og hvor? Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 (redigert) Nå ser jeg Baatplassen som eneste utvei igjen. Har en 2H fra 1974 (nr 67) Plages med å forstå "vandringen" på regulatorstangen (den med gaffel som griper inn på pumpa) den har normal vandring "forover" (minkende dieseltilførsel/stopp) mens vandringen "akterover" (økende dieseltilførsel) ser noe uryddig ut, ser ut som stanga gjør en opp/ned bevegelse eller en tilnærmet sirkel i stedet for en lineær bevegelse mot full åpning. Denne motoren har og en hendel for stopp, noe som ikke er avtegnet i deleboka, hvorfor det? Noen som kan forklare meg dette?? Redigert 25.Juli.2009 av Ex Vengsøyfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
index Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Har en 2H fra 1974 (nr 67) Nummererte de fra null hvert produksjonsår? Min fra 1976 hadde nr. 50... Egen stopphendel høres hjemmelaget ut. Har ikke sett noe om dette på motorer eller i instruksjonsboken. Høres ut som om den har tilhørt en lokal Petter Smart... Lenge siden jeg hadde regulatoren ute, men jeg kan ikke huske den type bevegelse du nevner her. Sikker på at alt er montert rett? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Stopphendelen ser ganske original ut (kan legge ut bilde i morgen) Saken er denne: Motoren har stått inne i 10 år p.g.a bytte av sylindre, topp, stempel ++ Har nå montert sammen motoren og gjort klart for oppstart før motoren blir installert i båten. Etter å ha gjort klart for kjøling, diesel og strøm begynnte jeg å lufte ut dieselsystemet. Fikk brennstoff gjennom filteret og frem til banjoskruen på pumpa, men ikke gjennom pumpa. Demonterte pumpa fra pumpehuset og fant ut at stemplene i pumpa hadde satt seg. Etter å ha fått dette til å gå lett igjen er pumpa montert tilbake, men mengden diesel som kommer gjennom pumpa er minimal. Har demontert regulatordekselet og sett på regulatoren og regulatorarmen, uten å ha demontert noe av dette (det er altså tilsynelatende i samme stand som før motoren ble tatt ut av båten) Men får ikke regulert pumpa til maks innstilling pga. den foran nevnte "sirkelbevegelsen" lurer på om noe kan ha kommet "ut av laget" siden regulatoren på pumpa satt dønn fast før jeg tok denne ut (og hendelen på utsida gikk som normalt)? Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Da har jeg vært ute og tatt bilde av styggedommen. Punkt 1 er tenkt å vise bevegelsen til regulatorarmen, den står her i midtstilling (tomgang) mot venstre er stopp, og høyre er full åpning. Punkt 2 er den ekstra stopphendelen, som virker inn på regulatorarmen og tvinger den mot venstre. Det må og tilføyes at når regulatorluken er demontert fra motoren er det liten motstand i armen på utsiden, men når den blir påmontert er den noe tregere (returnerer ikke til utgangspunktet, og vil komme "utover" et stykke) Håper det er noen som kan gi meg et fornuftig svar på dette Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
index Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Når jeg ser bildet tro jeg det stemmer at min også hadde en tilsvarende bevegelse. Det er vel derfor gaffelen har en såpass lang spalte, slik at den kan håndtere vertikalbevegelsen. Vask hele mekanismen i diesel, og påse at lodder etc beveger seg lett og fint når du smurrer på tannhjulet. Har du prøvd å starte motoren slik regulatoren er nå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Har nå vasket mekanismen, og funnet ut at en del av problemet var at gaffelen var bøyd, trolig har hendelen blitt tvunget forbi fullfartsstillingen en eller annen gang i løpet av tiden den har stått i hus. Nå ser det ut som om jeg må demontere pumpen igjen, for det ser ut som om den fremste dysen ikke får nok diesel. muligens rust/rusk i stemplet. Må bare lete litt å se om jeg finner noen tegninger på denne pumpen først. Takk for hjelpen så langt, kommer tilbake med flere spørsmål hvis det blir nødvendig. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Walter_S Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Nummererte de fra null hvert produksjonsår? Ja, hver modell får / fikk nytt produksjonsnummer hvert år. ...Må bare lete litt å se om jeg finner noen tegninger på denne pumpen først... Det skal godt gjøres å oppdrive tegninger av høytrykks-pumpen - Men, hvis du klarer det, så hadde det vært fint om du kunne legge de ut her? Eller legge ut en link til disse? Tror det er Bosch-pumper fra anno dazumal (betyr: nok-så-lenge-siden...) ... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
index Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Det er en Bosch pumpe ja! Jeg fikk min overhalt av et Bosch verksted, dvs byttet plungere, ventiler, fjærer m.m. Om det var nødvendig vites ikke, men de påstod nå så. Det gjør de sikkert uansett når de først har fått pumpen inn for rep. Mener jeg betalte rundt 5000,- inkludert nye dyser og arbeid. Etterpå påstod Sabb forhandleren at han kunne solgt meg ny pumpe billigere enn jeg betalte for overhalingen. Men sånn finner man jo alltid ut i etterkant... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 (redigert) Dobbeltposting! Dammit Redigert 26.Juli.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Vel Walter hadde nok rett, iallefall fant ikke jeg noen tegninger, men hva gjør vel det? Demonterte pumpa og tok den inn på operasjonsbenken... Plukket ut stempel og fjærer og vaska dette i diesel og blåste rein med trykkluft. Monterte sammen alt på sine respektive plasser og satte pumpa på plass i pumpehuset. Ser nå ut til at det kommer samme mengde diesel ut fra begge dyserørene, skal se i morgen om ikke sabben vil starte. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Walter_S Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Du er ikke skvetten, Ex Vengsøyfjord - å demontere en høytrykkspumpe hadde jeg IKKE turt! Lykke til med forsøket! ... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Tenker som så: Når det ikke fungerer i utgangspunktet kan det ikke skade å pille litt på det, om det ikke fungerer etterpå har jeg jo ikke oppnådd noe annet enn å se hvordan det ser ut innvendig men det må selvfølgelig demonteres forsiktig, og man må få med seg i hvilken rekkefølge/stilling alle delene står. Å hadde jeg ikke fått den til måtte jeg jo ha levert denn inn på et verksted uansett.. (nå skal det sies at motet mitt sviktet når det kom til trykkventilene, de fikk stå i fred) Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Du er ikke skvetten, Ex Vengsøyfjord - å demontere en høytrykkspumpe hadde jeg IKKE turt! Lykke til med forsøket! ... Kan berolige deg og andre med at pumpa fungerte helt etter boka etterpå, men oppdaget et nytt problem Ser ut til at "noe" (rusk) har kommet i mellom topp og toppakning under monteringen (det bobler i dieselen som ble sølt under lufting) Må derfor demontere toppen å sjekke her, skal og sjekke om toppen og blokka er plan mens jeg har det fra hverandre.(var ikke tilstede da dette ble montert) Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Diesel248 Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Går motoren no?? Husk etterteiting etter ti timars bruk. Motoren er iallefall med dei beste i verden !! Gratulerer! Lykke til!! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 3.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Vel, var nok litt rask ute med jubelen i forrige innlegg... Har tatt pumpa med meg til byen for å levere den til service Det viste seg at trykket ikke var høyt nok til å få åpnet dysene, så da må jeg desverre kapitulere.(mistenker trykkventilene) Men regner med at det er en enkel jobb for de som har utstyr til dette. Kommer tilbake med mer info når det skjer mer på SABBfronten. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
sarp32 Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Heisann heisann jeg driver å lager en foto montasje med sabb motorer og lurte på om det var noen her inne som hadde bilde av en Sabb g farge blå som ser ok ut... altså ikke full av plje og fett på utsiden... gjerne montert i en båt. mangler et skikkelig bilde av en G til bilde serien:) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 (redigert) Åhhh? Montert i en båt - vel, vent litt... Redigert 3.August.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
sarp32 Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Åhhh? Montert i en båt - vel, vent litt... Takker takker:) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 her er en jeg hadde for noen år siden (2H): Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Delfin 19 Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Hei hei Noen som vet om det ligger noen tråder som forklarer\viser olje skift og oljefilter til Sabb 10G ?? Litt usikker på dette når jeg leser i manualen at filter er et papir som jeg skal klippe til. Mener fortsatt at denne tråden bør ligge fast på forsiden Sitér dette innlegget Link to post
Delfin 19 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg flytter denne til toppen igjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hei Delfin19! Ingen som har svart deg ennå, ser jeg... Det er slettes ikke sikkert at dette "papirfilteren" er der ennå. Mange år siden, da jeg hadde maken motor, skulle jeg også finne og skifte det. Fant det aldri. Tror Sabb har gått bort i fra det. Ta heller og skift olje oftere enn anbefalt. Med rimelig Biltema-olje (husk: bruk kun mineral-olje!), f. eks. så blir det ikke så dyrt. Men, det er en annen ting du gjerne kan ta ut for å rense, og det er magneten på bunnen i veivhuset. Den tar til seg og samler opp metallspon som finnes i systemet. I innlegg #18 i tråden Oljeskift gjennom peilepinnehull har jeg lagt ut noen bilder om hvor man finner den. Og, hvis du først tar ut magneten så kan du like godt vaske / rense hele veivhuset - men husk å ha reservepakning til veivhusluka klar. Er den gamle pakningern av kork, så får du den garantert ikke av uten at den ødelegges. Nyere pakninger er av et annet materiale, som tåler litt mer. Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.