Delfin 19 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Kjempe flott Takk skal du da Walter_S Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Ja, jeg overtok denne som det burde være mulighet for at skal bli en fin båt igjen. Tok av toppen på Sabben, da motoren sto fast og fant etterhvert grunnen til det. Den hadde nå fått vanninnsprøytning bak eksosventil pga tæring fra sjøvannskjølingen. Så her må det nok ihvertfall en ny topp til .... Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Ja, du trenger nok ny topp. Men skaff deg ferskvannskøling med rustbeskyttende frostvæske. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Seilaren Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 (redigert) Låner denne Sabb tråden om det er greit. På jobb kjører jeg av og til rundt i en gammel livbåt på tur med elevene... Det sitter en Sabb Dieselmor i båten, mer vet jeg ikke. Er det noen som ut fra disse bildene kan fortelle meg mer om motoren. Nødvendig vedlikehold. Rutiner før start osv..? Uansett, god motor... Redigert 5.September.2009 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Tja er vel ikke så mye å si, det er en Sabb 2G 16-22hk. Tunbygd motor. Jeg har vane å peile olje å vann om den er ferskvannskjølt før hver start. Da finner man jo også fort ut om det lekker vann/motoren bruker olje. Instruksjonsbok finner du på www.sabb.no Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Direktelink til instruksjonsbok, 2G og 2J Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Du bør nok også kansje se på peilepinnen til Gearet? (er vel fastgir iom det er livbåt?) evt frikoblinga. Kansje den skulle hatt et oljeskift også? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Seilaren Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 (redigert) Motoren virker ganske godt vedlikeholdt, uten at jeg vet så mye om hva som er gjort med den. Får høre med sjefen Tusen takk for manualen. Skal få skrevet den ut og lagt den i en perm. Kan komme godt med.. Får ta meg en tur ned i båten en dag det ikke regner (neste sommer...?) og peile olje, vann girolje og alt som kan peiles.. Redigert 8.September.2009 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Glafa Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Hei! Håper noen kan hjelpe meg. Har kjøpt min første kogg med sabb g 10hk. (saltvannskjøling). Skal ha båten ute i vinter, og er litt usikker på hvordan jeg tapper vannet av den for å hindre frostsprengning. Detaljerte svar mottas med takk;) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Steng igjen bunnventilen i båten og koble fra røret/ slangen mellom bunnventil og pumpe. Ta oppblandet frostvæske i en bøtte og lag deg en slange som du kan koble inn på vannpumpa som sirkulerer kjølevannet i motoren. Start opp og la motoren suge til seg frostvæskeblandingen, og motoren er konservert for vinteren Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 For å tappe av sjøvannet, skruer du løs de to messingskruene på vannpumpen. Skrues ca halvveis ut, slik at du ser vannet renne ut. Dette drenerer motoren rimelig effektivt. Jeg monterte et T-stykke og en ventil med slange mellom inntak og pumpe på den Sabben jeg hadde. Da kunne jeg stenge bunnventilen, åpne kuleventilen og suge opp en kanne med frostvæskeblanding når det var behov for det. Enklere enn å tappe motoren for sjøvann, og i tillegg hindrer det korrosjon. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Glafa Svart 2.November.2009 Link til dette innlegget Svart 2.November.2009 Takk for svar. Båten skal bli brukt en del i vinter, så blir vel å løsne skruene som du beskriver for å tappe. Men blandingen med frosvæske skal jeg huske på i perioder med sprengkulde. Den bunnkranen som nå sitter i ser så sliten ut, at den tør jeg ikke røre på. Får heller sette inn en ny kran ved vårens bårpuss;) Sitér dette innlegget Link to post
Delfin 19 Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Har så småt startet planlegging til vår pussen. En av jobbene til neste sessong er nytt kjølevanns inntak samt rør.Derfor et par spørsmål til dere som er sabb brukere Hvorfor velge messing framfor syrefast ??? Har sett litt på deler hos Maritim, messing og syrefast. Inne i selve vann pumpen er det en gummi belg som beveger seg med stempel staget. Hvor ofte burde denne vært skiftet. Dette gjelder da selvfølgelig en sabb 10G Sitér dette innlegget Link to post
Leksand12 Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Hej.. Hade också tänkt att byta kylvattens intaget, men har kollat lite på brons. Kan det vara ett bra material? Mvh Peter Sitér dette innlegget Link to post
Delfin 19 Svart 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2009 Jeg flytter denne til toppen :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2009 Inne i selve vann pumpen er det en gummi belg som beveger seg med stempel staget. Hvor ofte burde denne vært skiftet. Jeg kjøpte en ny til min, men hadde ingen kjøleproblemer de fem årene jeg hadde båten. Kanskej en ide å bytte den ut og beholde den gamle som reserve ombord? Dette er ikke noe som trenger å byttes årlig, men det er jo gummi og over tid vil den bli stiv og sprekke. Så når du ikke kjenner alderen på den ville jeg nok ha byttet for sikkerhets skyld. Bronse er det ideelle til kjølevannsinntaket. Jeg er litt skeptisk til syrefast, da det kan korrodere betydelig der det ikke kommer luft til. Sånn sett er jeg mer komfortabel med messing hvis dette er alternativet, men om dette er reelt er jeg usikker på. Bronse er uansett det beste, om du kan få tak i det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2009 Byttet membraner på begge pumpene mine hvert år de to første årene jeg hadde båten, og sjekket de etter hvert år. Ikke vits å bytte hvert år, men ta opp og sjekk den for syns skyld. Nå har jeg ikke skiftet på 4 år, bare sjekket Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Mr. Hilde Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 2010 står for døren og klargjøringen for sesongen er i full sving: Glanet på pakkboksen på min 2J - 30 hk med vribar propell er nå skrudd helt inn. Jeg regner derfor med å måtte bytte talgpakningen ganske snart. Ser i reservedelskatalogen at det er 1/8" x 600 mm talgpakning. Er det noen som kan si meg hvor jeg kan få tak i denne pakningen? Får ikke tilslag på nettbutikken til Sabb. På nettbutikken til Maritim har de kun 6 og 8 mm. 1/8" skulle vel tilsi 3 mm?. Legges pakningen på i en lengde som en spiral, eller bør den kappes i opp i ringer? Antallet gir seg vel selv når lengden er 600mm? Er det greit å bytte denne pakningen nå som båten ligger på vannet eller må jeg vente til jeg skal slippsette om et par måneder? Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 (redigert) Ingar på forumet her la ut ei glimrende zip-fil om hvordan man legger pakninga: Pakkboks Jeg bytta mi med båten på vannet, - gikk helt fint. Vri litt fett på hysa først. Jeg brukte 3 mm grafittpakning - er visst bedre enn de gamle talgpakningene, og fås kjøpt i de fleste maskinforretninger vil jeg tro. Redigert 31.Desember.2009 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Mr. Hilde Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Takk for svaret hengefjes. Det var akkurat det jeg trengte. Får jakte litt etter grafittpakninger framover. Sitér dette innlegget Link to post
svartflesa Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Er det noen som har erfaring med å demontere svinghjul på Sabb type G? Muttere (str 50) sitter "dønn" fast.. Noen som har et "tjyvtriks" å komme med?? Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Mutteren kan sitte litt ja, men er ikke noe problem om du har fastnøkkel. Sett fastnøkkel på, og gi den noen gode slag med en liten slegge. Hjelper ikke dette,lås svinghjulet med et spitt, og gjenta samme prosedyre. Da vil den nok komme. Mutteren pleier vanligvis ikke å være utfordringen, men derimot avtersing av svinghjulet kan by på utfordringer. Jeg var heldig å få låne meg en spesiallaget ters, da gikk det forholdsvis greit. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Hei, om mutteren og svinghjulet er meget fast, så kan ein iallefall prøve og varme mutteren til omtrent 100 grader Celsius (trygt for lager og jern/stål deler). Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Andreash Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Hei alle Sabbfolk der ute:) Noen som har informasjon om Sabb Diesel type E? Svært lite informasjon å finne desverre:( Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Etter hva jeg kan se har ikke frydenbø lagt ut den dokumentasjonen som lå på den gamle sabb.no, linkene her er døde. Noen som kjenner til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.