Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Er det ein ein sylindra motor? I såfall kan det vere ein av dei to livbåtmotorane dei lager. Den eine er på 12hk og er ganske kjend. Luftkjølt og ellers som den kjende type G. Den andre var på 14hk. Hadde direkteinnsprøyting og samme sylinderdiameter og slaglengde som 30hk motoren 2J.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Det er vel snakk om en oppfyringsmotor, den som kalles 3-5hk. Ikke veldig skjelden, disse krydde det av før i tiden her vestpå i alle fall. Men etter 50-60 år er det vel naturlig nok ikke så veldig mange igjen av disse. Onkelen min har en slik i garasjen, men det er nok 30-40 år siden den sist stod i en båt. Men starter og går fint, det gjør den!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Hei, det er nok en ren diesel, ingen oppfyring.

 

Da er det nok en spesiell sak ja! Ser at semidieselene har betegnelsene A B C og D, så da mangler E og F før vi kommer over til de velkjent G og H motorene. Har du et bilde av denne rariteten?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Fant følgende tekst i en annen tråd her:

 

Foresten er 1957 første årgang av Sabb Diesel, (fulldiesel) i 4 takter. Då dei eksprementerte med fulldiesel og 2- takt fra 1946 og utover. Desse vart kall type E og F. Så kom altså legenden type G på 8 hk i 1957, seinere auka til 10 hk.

 

Så da er nok din motor et av disse eksperimentene fra perioden 1946 til 1956. Den må du stelle godt med, dette er motorhistorie!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Prøver å stelle godt med sabben(e) ja. Den er nok ingen vellykket konstruksjon, men hadde vert artig å prøvd å fått gang på den. Beregnet for svinghjulstart, men bør nok ha dynastart om det skal være mulig å få den i gang.

 

Her er en lik motor på et motormuseum:

017.jpg

 

018.jpg

Link to post

Motoren skal vel ha kobling og vridbar propell? Samme hendelen, så hvis du vil bakke hardt, da kobler du ut...

 

Har en selv, men den har 3-punkt Bauer-apparat, og er fra begynnelsen av 50 tallet. Vil tippe din motor er fra rundt krigens dager. Noen som vet når 3hk fikk den nye toppen/kulen?

Link to post

Eg satt og tenkte på ein liten sikkerhets detalj som kunne ha vert bra og ha for folk som er mykje ute aleine i båten. Dødmanssnor som er på påhengsmotorer må vel gå fint og montere på dieselmotorer. Slik at båten ikkje reiser i frå kapteinen. Ein treng vel da ein stopp solenoid, men kvar skulle den i såfall plasserast? På røret frå tanken, røret frå filteret til trykkpumpa?

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
  • 2 uker senere...

hei alle sabb elskere sabben min trenger et strøk maling og da lurer jeg på hva slaks maling/lakk man bruker på motoren. motoren jeg har er en sabb 8-10 77 mod med blå farge. jeg troe at jeg ville ha plsert den ved røret frå tanken

Redigert av tlangset@msn.com (see edit history)
Link to post

hei alle sabb venner. jeg har gått til inn kjøp av en sabb 8-10 77 mod og i den andlending så lurer jeg på, er d bare å fylle på diesel å dra i sveiva, og er d gløder i motoren eller må jeg kåbble til strøm for å gløde den, og jeg ser at d er en sånn mutter som jeg kan ha i flint i den huff å huff er d noen som kan hjelpe meg, må jeg bruke flint

Link to post

Godag! :smiley: Først burde du peile oljen, og eventuelt kjølevannet om du har ein kjølevannstank. Står motoren på land må du rigge oppmed tank og pumpe for å sirkulere kjølevannet. Så er det berre å ha diesel på tanken, lufte systemet. Så kan du starte motoren. Kva stand er motoren i? Det kan godt hende at olje gryne må "vaskast/rensast", og dieselfilter burde nok og byttast. Men har du bruksanvisning så ordner nok alt seg. Om du ikkje har bruksanvisning kan du sjå HER

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

hei diesel248 da har jeg peilet oljen den var fin og jeg har rigget opp ett fat med 200 liter vann og pumpe å fyllt på diesel og luftet ut men jeg har ikke startet den enda du sier at d er bare å starte er d ikke gløding på sabben (ps) motoren er i bra stand i følge selger den vart overhalet for 3 år siden

Redigert av sabb 13 (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...