Andreash Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Sabb vet ikke selv at de har laget en type E, påstod vertfall at jeg hadde lest feil... Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Er det ein ein sylindra motor? I såfall kan det vere ein av dei to livbåtmotorane dei lager. Den eine er på 12hk og er ganske kjend. Luftkjølt og ellers som den kjende type G. Den andre var på 14hk. Hadde direkteinnsprøyting og samme sylinderdiameter og slaglengde som 30hk motoren 2J. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Andreash Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 (redigert) Det er en 1-sylindret totakt diesel. Tror den kan være ca 5hk. Veldig sjelden motor. Redigert 17.Februar.2010 av Andreash (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Det er vel snakk om en oppfyringsmotor, den som kalles 3-5hk. Ikke veldig skjelden, disse krydde det av før i tiden her vestpå i alle fall. Men etter 50-60 år er det vel naturlig nok ikke så veldig mange igjen av disse. Onkelen min har en slik i garasjen, men det er nok 30-40 år siden den sist stod i en båt. Men starter og går fint, det gjør den! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Andreash Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Hei, det er nok en ren diesel, ingen oppfyring. Det er nok forløperen til den vanlige 10hk type G. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Etter hva jeg kan se har ikke frydenbø lagt ut den dokumentasjonen som lå på den gamle sabb.no, linkene her er døde. Prøv denne: Sabb bruksanvisninger MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Hei, det er nok en ren diesel, ingen oppfyring. Da er det nok en spesiell sak ja! Ser at semidieselene har betegnelsene A B C og D, så da mangler E og F før vi kommer over til de velkjent G og H motorene. Har du et bilde av denne rariteten? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Fant følgende tekst i en annen tråd her: Foresten er 1957 første årgang av Sabb Diesel, (fulldiesel) i 4 takter. Då dei eksprementerte med fulldiesel og 2- takt fra 1946 og utover. Desse vart kall type E og F. Så kom altså legenden type G på 8 hk i 1957, seinere auka til 10 hk. Så da er nok din motor et av disse eksperimentene fra perioden 1946 til 1956. Den må du stelle godt med, dette er motorhistorie! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Andreash Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Prøver å stelle godt med sabben(e) ja. Den er nok ingen vellykket konstruksjon, men hadde vert artig å prøvd å fått gang på den. Beregnet for svinghjulstart, men bør nok ha dynastart om det skal være mulig å få den i gang. Her er en lik motor på et motormuseum: Sitér dette innlegget Link to post
Andreash Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Og her er type C, 5-7hk. Dette er forløperen til type C 5-9hk som ble en stor suksess. Denne typen på bildet var visst ikke noen god motor, og kanskje en del av årsaken til at Sabb en tid ble markedsført og solgt under navnet Ny-Sabb. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Ja, modell E kjenner eg og til. Eg har lest litt om den på www.gmms.no. Meget sjelden motor! Sjå HER Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Andreash Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Desverre kan en ta det meste som står på den nettsiden med en klype salt eller to.. Svært lite av opplysningene er dokumentert, eller kan dokumenteres. Noe er direkte usannsynlig. Forsåvidt et problem over alt når det gjelder "gammelmotorer". Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Prøv denne: Sabb bruksanvisninger Takk, de har tydeligvis lagt den gamle site'en under subdomenet 'temp'. Har rettet linkene i arkivet. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Flott tråd. Her er en type A,snart startklar. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Aaaaah! For eit nydelegt syn! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Andreash Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Den 3 hk din var svært pen, med originalt SABB dieselfilter og greier Mangler du reverseringen og sprederen? Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 (redigert) Takk for det Har kobling og spreder. Denne motoren har ikke reversering. Kom på senere modeller Sjeldent smøreapparat (dryppsmøring) som Sabb hadde på sine tidligste motorer. Usikker på årsmodell. Redigert 19.Februar.2010 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andreash Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Motoren skal vel ha kobling og vridbar propell? Samme hendelen, så hvis du vil bakke hardt, da kobler du ut... Har en selv, men den har 3-punkt Bauer-apparat, og er fra begynnelsen av 50 tallet. Vil tippe din motor er fra rundt krigens dager. Noen som vet når 3hk fikk den nye toppen/kulen? Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 En del detalj-arbeid igjen før den er ferdig til prøvestart. Vekesmøring på eksenteren. Slik så 3 hestern ut i sine første år: http://www.gmms.no/?id=362&title=1925-sabb Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Eg satt og tenkte på ein liten sikkerhets detalj som kunne ha vert bra og ha for folk som er mykje ute aleine i båten. Dødmanssnor som er på påhengsmotorer må vel gå fint og montere på dieselmotorer. Slik at båten ikkje reiser i frå kapteinen. Ein treng vel da ein stopp solenoid, men kvar skulle den i såfall plasserast? På røret frå tanken, røret frå filteret til trykkpumpa? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
tlangset@msn.com Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) hei alle sabb elskere sabben min trenger et strøk maling og da lurer jeg på hva slaks maling/lakk man bruker på motoren. motoren jeg har er en sabb 8-10 77 mod med blå farge. jeg troe at jeg ville ha plsert den ved røret frå tanken Redigert 8.Mars.2010 av tlangset@msn.com (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 SABB selger god original maling på sine internett sider. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
sabb 13 Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 hei alle sabb venner. jeg har gått til inn kjøp av en sabb 8-10 77 mod og i den andlending så lurer jeg på, er d bare å fylle på diesel å dra i sveiva, og er d gløder i motoren eller må jeg kåbble til strøm for å gløde den, og jeg ser at d er en sånn mutter som jeg kan ha i flint i den huff å huff er d noen som kan hjelpe meg, må jeg bruke flint Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Godag! Først burde du peile oljen, og eventuelt kjølevannet om du har ein kjølevannstank. Står motoren på land må du rigge oppmed tank og pumpe for å sirkulere kjølevannet. Så er det berre å ha diesel på tanken, lufte systemet. Så kan du starte motoren. Kva stand er motoren i? Det kan godt hende at olje gryne må "vaskast/rensast", og dieselfilter burde nok og byttast. Men har du bruksanvisning så ordner nok alt seg. Om du ikkje har bruksanvisning kan du sjå HER Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
sabb 13 Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) hei diesel248 da har jeg peilet oljen den var fin og jeg har rigget opp ett fat med 200 liter vann og pumpe å fyllt på diesel og luftet ut men jeg har ikke startet den enda du sier at d er bare å starte er d ikke gløding på sabben (ps) motoren er i bra stand i følge selger den vart overhalet for 3 år siden Redigert 8.Mars.2010 av sabb 13 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.