vanntrivsel Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 På den annen side kan det se svart ut når mange båtførere i henhold til opplysninger fra Norsk Test ikke fatter hva 5-tallet på skiltet ved inngangen til Blindleia og andre steder betyr. Men hvis føreren har et barn i nærheten som kan hjelpe, går det nok bra det også. Spørsmål til Lotus. Hvis man får motorstopp, grunnstøter eller får andre alvorlige problemer hvor man trenger hurtig bistand. Man ringer 02016 og ber om assistanse. Da kommer garantert spørsmålet , hvilken posisjon? Hva gjør man da, hvis man ikke har eller kan lese kartet og bestemme posisjonen? Spørre barnet om hjelp på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Enkelt, Havgapet. Visste du at mesteparten av fritidsflåten holder seg langs kysten? Om du ikke visste det, vet du det nå. Disse personene har omtrentlig peiling på hvor de er. "Jeg er rett utenfor den øya nord for Arendal, og jeg ser 2 store fyrlykter", er jo et godt svar. Og har de mobil, kan man jo bare sjekke hvilken basestasjon som er i bruk. Senest i dag var det en seilbåt som fikk hjelp 8,5 km utenfor kysten av Grimstad. De visste ikke hvor de var, men det gikk likevel greit å lokalisere dem. Redningsskøyta er vel ferdig med å slepe dem til land omtrent akkurat nå. Om de hadde båtførerprøven, vites ikke. Jeg kan faktisk ikke huste et eneste tilfelle der man ikke har klart å lokalisere den som trenger hjelp. Kan du huske et tilfelle fra de siste årene? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Mimbuster: Hverken herrene Lotus eller Mouche kverulerer. Tvertimot har de gjennomtenkte og høyst reflekterte holdninger i denne saken. De som kverulerer er de som tror at på julenissen. Han er omtrent like virkelig som effekten av et obligatorisk båtførerbevis. Jeg er ikke motsander av kunnskap og i så måte er båtførerprøven positiv, men at det å bestå prøven skal minske ulykkestatestikken - villmanskjøring, fyllekjøring og idiotisk oppførsel på sjøen - det er utopi. Vil båtførerfrøven være et aktivum til ferske båteiere - selvfølgelig! Det som skremmer meg er - vi har et problem i form av uvettige båtfører. Det må løses. De ansvarlige tror de har gjort sitt, - og vi blir sittende med de uvettige båtførerene. Og nå er jeg objektiv. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Din objektivitet 2. trikker'n, strekker seg kun til å lese disse få kommentarene fra de nevnte herrer, i denne tråden. Min kommentar gjaldt dessverre mer over tid, i mange tråder, gjennom utallige innlegg....om dette temaet. Ikke nødvendigvis i denne tråden. Hvis du skal forstå hvorfor jeg kaller de kverulanter, må du ta deg god tid....svært god tid. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Heisan. Litt ampert på mårran? Radio Norge kom i morges med et innslag i nyhetene om "bunnkjenning" En undersøkelse viser at blandt "båfolk" i Norge, så har vi 40% "folk i båt" Disse "folk i båt" har overhodet ikke noe nautisk kompetanse. De kan IKKE lese et sjøkart iflg. innslaget. I tillegg har vi en mellomgruppe på 10% av "båtfolk" som ikke har sjøkart i båten. Da båtførerbevis inkluderer et minimum av forståelse av navigasjon og lesing av sjøkart, så sier det seg selv at dette må bli obligatorisk så fort som mulig. De setter ikke bare seg selv i fare, men alle andre som også er i samme båt, og de som må trå til for å assistere ved uhell/havari. Ha en hyggelig og forsonenede sommermorgen. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
NilsPils Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Unnskyld meg, men det må da være lov å kjøre båt i Norge uten "nautisk kompetanse". Det er jo avhengig av hva slags båt og hvor en drar. Ser ikke at denne undersøkelsen sier noe om det. En mengde, kanskje de fleste, fritidsbåter er småbåter som mest ferdes i kjente farvann. I små, åpne båter er det heller ikke ikke praktisk med kart ombord. Store båter selges vel overhodet ikke uten elektronisk sjøkart. Ned med obligatorisk båtsertifikat! Frem for frihet på sjøen og for frivillig båtprøve. Mårn du! Er dette veien til Sverige....??? Sånne er det neppe så mange av. Har ikke truffet noen enda. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
vanntrivsel Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Enkelt, Havgapet.Visste du at mesteparten av fritidsflåten holder seg langs kysten? Om du ikke visste det, vet du det nå. Det er redningsmanskapene som skal vite hvor de finner folk som er i nød. De må de ha en posisjon å lete ut ifra. Det hender at redningsfolk ikke er lokalkjente. Et helikopter vet ikke hvor Møren utenfor Hvaler er. Det er vel 5 steder med det navnet. Her avslører du din uvitenhet Lotus. Det er faktisk slik at mange av båtførerene knapt vet hvor de er eller kan forklare hvor de er. Dette skaper hodebry for redningsskøyter , politi osv. Jeg forstår nå lettere hvorfor du er motstander av førerbevis. Dine enkle forklaringer holder ikke på greip. Nytt spørsmål til Lotus. Hvordan forklarer man posisjonen om man ikke ser fyr, staker eller andre kjennemerker? http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6130476 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 En mengde, kanskje de fleste, fritidsbåter er småbåter som mest ferdes i kjente farvann. I små, åpne båter er det heller ikke ikke praktisk med kart ombord. Store båter selges vel overhodet ikke uten elektronisk sjøkart. Det blir en veldig liten båt før det blir upraktisk med kart. Båtsportkart i plastlomme får plass de fleste steder. Og, jeg kan forsikre deg om at store båter selges uten elektroniske sjøkart. Det selges også en del plottere uten annet enn basiskart. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 NilsPils Jeg liker å generalisere og snakke med store bokstaver, når det er sagt er sevfølgelig denne saken full av nyanser, som alt annet. Tenkte jeg skulle legge inn setningen om småbåter med ferdsel kun i kjent farvann, men jeg var litt rask på labben og da fikk jeg den. OK. Den er berettiget. For noen år siden sto to cabincruisere av gjennomsnittlig bra størelse og "stanga" i Sarpefossen i Glomma og kunne ikke skjønne hvor Strømstad var. Det samme spørsmålet dukket opp etter at to tilsvarende båter feiet inn gjennom Papperhavn på Hvaler i 15 knop og, etterå ha rasert hele havna og stod på bunn i "grønnet" innløpet til Vauerkilen. Hvor er veien til Sverige. Hadde disse hatt et minimum av navigasjonskunnskaper så hadde de sittet og kost seg i gjestehavna i Strømstad i stedet. Jeg blir skremt. Tenk hvor mange hendelser som ikke blir refferert. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Mouche Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Kverulantene fornekter seg ikke.......jeg mener de mest innbitte motstanderne av obligatorisk båtførerbevis.....herrene Lotus og Mouche. I mine øyne kverulerer dere, men i deres øyne...sannsynligvis ikke. Jeg ser til min store glede at du har fått med deg ordet "obligatorisk" i ditt innlegg for det er en for meg meget vesentlig presisering! Hvis det å ha en mening om noe, være villig til å gi uttrykk for denne, også skriftlig og i all offentlighet og samtidig forsøke å komme med argumenter for sitt synspunkt er å kverulere, ja da er jeg vel en kverulant, men i såfall er vel også du det? Om dette er den riktige definisjon av begrepet kverulant er jeg noe mere usikker på, etter mitt syn! At du er uenig i mine argumenter, og andres, vel det er vel greit? I allefall er det greit for meg, men gir hverken deg, eller meg, rett (eller plikt) til å sette denne type "stempler" på hverandre? Tåler du ikke å bli motsagt, forsøksvis på nogenlunde saklig vis, ja du synes jeg kanskje du burde la være å skrive her? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 lenge siden jeg har sett deg krangle skikkelig nå mouche. venter i spenning til det smeller. synes egentlig du skulle brette opp ermene, og gi jernet. ellers er jeg som "vanlig" helt enig i det du skriver om obl båtførerbevis. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
MPS Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Heisann, er helt fersk her. Jeg tar denne mye omdiskuterte båtførerprøven i disse dager. Jeg kan det rent tekniske ved å kjøre en motorbåt, men navigering og lese sjøkart osv osv er jeg temmelig dårlig på. Derfor tenkte jeg at BFP kunne være et OK sted å begynne, og det er faktisk bedre å kjenne sin egen begrensning og være litt ydmyk ovenfor det man absolutt ikke har peiling på, enn å gå ut med høy kølleføring for så å drite dseg skikkelig ut. (Nå er nok ikke BFP noen garanti for ikke å drite seg ut heller da) Tror det er bedre for egen selvfølelse og andres sikkerhet. Jeg føler jeg lærer en god del av å ta denne prøven. Andre kan sikkert si de ikke har noe nytte. Men den gir nok ikke "full effekt" uten en god del praktisk prøving og testing. Det er i hovedsak 3 grunner til at jeg ønsker å lære mer om båtkjøring i sjø/innsjø. 1. Det er et sikkerhetsaspekt her i og med jeg skal ha med to barn og kjerringa. 2. Har planer om en daycruiser rett i overkant av 20 fot, og med den prisen disse ligger på så er det greit å lære seg å ta vare på redskapen i vannet. Moder jord er hard å grunnstøte på. 3. Blir sikrere på meg selv. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Velkommen til båtplassen. Mange gode synspunkter du presenterer i ditt første innlegg. Håper at du i fremtiden blir med og beriker Båtplassen. For de som ønsker å se endel spørsmål og svar i tilknytning til obligatorisk båtførerprøve i Sverige er det en interessant artikkel på sidene 83 - 87 i siste nummer av På Kryss til den svenske kryssarklubben. Jonas Ekblad kommenterer den svenske regjeringens planer om å iverksette ordningen med virkning fra 1. april 2009. Han hevder at ordningen er byråkratisk og dyrere. Hans tips er at ordningen kommer til å legges i papirkorgen dersom det iokke intrer omfattende ulykker til sjøss i sommer. Begge aretiklene er vel verd å lese. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Det er mange syn på denne saken. Her kan dere se hvordan mannskapene på redningsskøytene oppfatter ståa. Litt forskjellig fra Lotus og Mouche's verden. Spol fram til 00.35 http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/387069 Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Din objektivitet 2. trikker'n, strekker seg kun til å lese disse få kommentarene fra de nevnte herrer, i denne tråden. Min kommentar gjaldt dessverre mer over tid, i mange tråder, gjennom utallige innlegg....om dette temaet. Ikke nødvendigvis i denne tråden. Hvis du skal forstå hvorfor jeg kaller de kverulanter, må du ta deg god tid....svært god tid. Dette var et godt eksempel på konstruktiv kritikk. Jeg tar det ad notam og skal gå tilbake i tid. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 En god ting kan ikke gjentas for mange ganger, så jeg gjentar det en gang til. Skadefrekvensen for fritidsbåter er 3,5 av 100. Det forteller statistikken fra Finansnæringens Hovedorganisasjon. Gjensidige sier at 64% as skadene skyldes grunnstøtinger. Det innebærer at 2 av 100 grunnstøter hvert eneste år! Og hvor ille er det? Statistikken viser at virkeligheten er mye mer behagelig enn redningsselskapet, forsikringsselskapene og diverse interessegrupper vil ha oss til å tro. 2 av 100 innebærer altså at den gjennomsnittlige båtfører kjører skadefritt i 49 sesonger. Og hvor ille er det? Ikke ille i det hele tatt! Og dette gjelder altså selv om 3 av 4 IKKE har båtførerprøven og når halvparten av oss ikke bruker kart. Og av de som bruker kart kan visst 40% av dem ikke lese det. (i henhold til Havgapets referanse til innslaget i NRK Østfold.) Hva betyr det? Jo det betyr at under en av 4 har mulighet til å nyttiggjøre seg et kart. Enten fordi de ikke har et kart eller fordi de ikke kan lese det. Videre betyr det at en del av de som har tatt båtførerprøven likevel driter i å ha med kart - kanskje fordi de ikke kan lese det likevel de heller! Unnskyld meg, men denne planeten er ikke den planeten jeg lever på. Virkleligheten er ikke slik. Absolutt ikke! Og jeg har faktisk en viktig støttespiller med på laget. Forsikringsstatistikken. Den juger ikke. Og de lave forsikringspremiene er den endelige bekreftelsen. Gjensidige som det her var referert til tjener jo så grovt med penger at de nylig har gitt tilbake en drøss penger til sine forsikringstakere - etter at alle andre - inkludert aksjonærer og ansatte har fått sitt og vel så det. Hallo? Kanskje noen her burde spørre seg selv? Hvem sier hva og hvorfor dette store spriket? Vel, det er alltid en grunn til at noen sier det de sier og grunnen er ikke alltid det man tror. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 (redigert) Gjensidige sier at 64% as skadene skyldes grunnstøtinger. Det innebærer at 2 av 100 grunnstøter hvert eneste år! Nå vet jeg ikke hvilken planet du bor på, men å lese en slik statistikk innebærer også å lese mellom linjene og stille bl.a. følgende spørsmål: Hvor mange har forsikret båtene sine, blir alle grunnstøtinger innmeldt og evt. hvor og hvor alvorlige er skadene? Fikk evt. kun båten skade eller var det personskader, hvor høy er egenandelen etc. Redigert 9.Juli.2008 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Lotus Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 (redigert) Det er grunn til å tro at skadefrekvensen for de som ikke har forsikret båtene sine er omtrent lik. Hvorfor skulle man anta noe annet? Jo forresten kanskje den er lavere? Det er jo en grunn til at noen velger å ikke forsikre og det er at de selv mener at sjansen for skade er så liten at de tar sjansen på å ikke forsikre. Har de rett i den tankegangen, har de uten forsikring enda færre skader enn de med. Og du? Ingen har vel forsikring, men lar være å melde skaden? Det er ikke noe bonustap på båtforsikringer som skulle kunne tilsi noe slikt. Når det gjelder hvor høy egenandelen er og hvor mye skade det er, så spiller vel det ingen rolle i denne sammenhengen? En grunnstøtingsskade er en grunnstøtingsskade, stor som liten, dyr som billig og den skjer i snitt hvert 50. år. Mer er det vel egentlig ikke å si? Redigert 9.Juli.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Jeg synes man skal sjele litt til statistikken til redningsselskapet også. I 2007 ble: 50 personer reddet fra den sikkre død. 144 fartøyer reddet fra forlis. 6269 fartøyer assistert. Hvor store er mørketallene ? Hvor mange fartøy fikk aldri assistanse fra NSSR ? Jeg har selv benyttet NSSR til assistanse èn gang og vet hvor høy terskelen er for å kontakte dem, så min ukvalifiserte gjettning er at situasjoner som har oppstått hvor man har hatt uhell/problemer uten at NSSR eller noen andre instanser er kontaktet er minst 50-100 ganger høyere. Med dette mener jeg at det er behov for mye mer opplysning/opplæring. Både til de som vil ha den og til de som IKKE vil ha den. Uasnsett hva man skulle mene om at presseoppslag skyldes vikarierende motiver hos de som står bak så synes jeg ikke sikkerheten til sjøs kan bli for god, det er altid rom for bedringer. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lotus Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Enig med deg her, VannTro. Det er alltid rom for forbedringer. Og Redningsselskapet gjør en glimrende jobb. Men også tallene til Redningsselskapet viser hvor bra det faktisk står til. Og disse tallene omfatter jo også ikke bere fritidsflåten men all trafikk som skjer langs norskekysten. Da blir det hele enda bedre for fritidsflåtens del. Jeg har sagt det ganb på gang. Sjøen er trygg og det skjer få ulykker og skader. Med nærmere 800.000 fritidsbåter fra den lille jolla og oppover samt yrkestrafikk i tillegg, er jo disse tallene fantastisk lave. Spesielt gledelig at 50 personer ble reddet fra den sikre død. 23 andre druknet dessverre fra fritidsbåt i fjor, hvorav en vesentlig andel i saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Enig med deg her, VannTro. Det er alltid rom for forbedringer. Så da går vi inn for obligatorisk båtførerbevis da, som jo er en forbedring... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
hifo Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Unnskyld meg, men denne planeten er ikke den planeten jeg lever på. Virkleligheten er ikke slik. Absolutt ikke! Og jeg har faktisk en viktig støttespiller med på laget. ja hvor er han? har mouche sovet lenge i dag tro? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Athene Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Uasnsett hva man skulle mene om at presseoppslag skyldes vikarierende motiver hos de som står bak så synes jeg ikke sikkerheten til sjøs kan bli for god, det er altid rom for bedringer. Det er ikke vanskelig å være enig med deg i det. Problemet oppstår når man ser hva enkeltpersoner og myndigheter er villige til å gjøre for å få det til. For meg går det en grense for hva jeg aksepterer av tiltak for å oppnå dette.. Tenk om obligatorisk båtførerprøve blir innført og ulykkestallene ikke synker. Hva gjør myndighetene da? I engelske båtblader har det vært referert til myndigheter og organisasjoner som allerede foreslår at også fritidsbåtskippere er ansvarlig for å levere ferdplan med bl.a mannskapsliste, ankomststed og tid til havnemyndighetene før avgang, og ha skriftlige planer for alternative ankomsthavner ombord i tilfelle det ikke er mulig å nå den opprinnelige ankomsthavnen kunne bøtelegge førere av fritidsbåter som benytter båtene i farvann de ikke er godkjent for i henhold til CE-godkjennelsen Årlig teknisk kontroll av fritidsbåter tilsvarende EU-kontroll for bil og der politi/havnemyndigheter kan stanse båter for å gjøre stikkprøvekontroller for å kontrollere sjødyktigheten obligatorisk ansvarsforsikring og et system der skipperen kan stilles til økonomisk ansvar for alt som måtte skje med personer ombord, det være seg mannskap i en regattasituasjon og noen får bommen i hodet, sjefen som tar med seg de ansatte på båttur og noen drikker mer enn de burde og falt i vannet, eller en sak som visstnok har gått langt i rettssystemet: ansvar når man setter en person i land inntil en høy kai og personen faller i vannet og drukner fordi stigen han klatret oppover var råtten.. For ikke lenge siden refererte de samme bladene om en "redningsaksjon" der skipper og mannskap ble kommandert til å forlate båten de befant seg i og plukkes opp av et redningshelikopter. Årsaken var at skipperens kone hadde ringt en lokal redningsstasjon og uttrykt bekymring om at båten ikke hadde dukket opp som avtalt. Rutinene (og overivrige redningsmenn) førte deretter til at en redningsaksjon ble utløst. Når båten ble observert i god behold og den overraskede skipperen forklarte at alt var bra ombord, men at været gjorde at de var blitt forsinket ble dette ignorert og skipperen kommandert til å forlate båten. Hadde det ikke vært for at skipperen kunne dokumentere svært god maritim kompetanse og var en person man ikke så lett kunne overse hadde vel dette også endt som en vellykket redningsaksjon i statistikkene.. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Å ha et topp utstyrt, topp bemannet akkuttmedisinsk mottaksapparat i hver eneste lille kommune i kongeriket er en stor forbedring av akuttberedskapen. Likevel er det ikke veien å gå selv om det beviselig kan redde flere mennesker. Obligatorisk teoretisk båtførerbevis er en forbedring ved at flere lærer mer teori. Også de som kan teorien fra før må delta, effekten av teorien på antallet ulykker er ikke utredet, men kan synes marginal. Kostnadene er derimot ikke marginale og de er utredet til gangs. Det sier seg selv at ingen bruker enorme summer på ting som akuttmedisinsk beredskap på hvert gatehjørne, selv om det beviselig gir god effekt. Hvorfor bruke enorme summer på obligatorisk teoretisk båtførerbevis når vi ikke engang har gjort forsøk på å anslå effekten på ulykkesstatistikken og om det faktisk har effekt over hode? For selv om man tror det har effekt og det virker sannsynlig at det har effekt, kan det jo hende man tar feil av den enkle grunn at båtførere flest er mer fornuftige og flinkere enn en del later til å tro. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 (redigert) (Gjelder hifos kommentar om Mouche lenger opp i tråden. Glemte å kopier sitatet). Mulig han er opptatt med finne dokumentasjonen jeg har etterlyst. Obligatorisk båtførebevis blir forøvrig litt kjedelig å diskutere i lengden, gjelder forøvrig alle selvfølgeligheter. Vil heller vurdere å kreve D5L for fartøy som går fortere enn f.eks. 15 knop. Redigert 9.Juli.2008 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.