nimbuster Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 (redigert) Noen (eller relativt mange) vil alltid være opptatt av dieselpriser, men andre (du og kanskje de fleste seilbåteiere) sjelden trenger å bry seg om dieselprisene. Sånn er det bare, men de ulike må jo få lov å gi uttrykk for det dersom de føler for det, i en tråd? For min del "justerer jeg prisene" ved lenger landligge og gjerne kortere turer, dersom jeg føler at dieselprisen blir for høy. Dersom prisene går ned pga lavere oljepris, hilses det velkomment! Jeg har en CR-motor, men i gjennomsnitt bruker ikke den noe mindre diesel enn en annen tilsvarende motor uten CR. Dette er jo et ralativt utsagn, men likvel......det har målinger vist, på samme utkjørt distanse, og samme fartsområde. Eneste forskjellen er at den andre hadde 440 hk og jeg 400 hk. Da blir jo min noe mer belastet, og derav øker forbrukdet noe. Men min ryker ikke.....det gjør den andre. Begge motorene er nye, og snakker om SabbIveco CR og Yanmar. Redigert 19.Oktober.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Drivstoffprisene stuper. Bensinprisene er på sitt laveste nivå hittil i år. De neste ukene blir både bensin og diesel enda billigere, ifølge oljeselskapene og ekspertene Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 Nå er det jo båt de fleste av oss her inne har, og der har ikke prisene akkurat stupt! Litt knotete å fylle på land.... Nå er faktisk situasjonen slik at avgiftsfri diesel er dyrere på marinaene enn avgiftsbelagt diesel på land. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 Og da er vel unskyldningen. At de fylte opp tankene tidlig i høst mens prisen fortsatt var høy. Så prisen går vel ikke ned før uti Juni en gang. Når de har fått solgt unna det de har på tankene sine nå. Hvis ikke prisene fra leverandør har gått opp igjen før det da. Merklig det greiene der. Når det stiger så går det fort, men å få prisen ned igjen. Se det lyt ta tid. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
27 knop Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 8,61! Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 Sorry, glemte Rogaland. Nå har det vel alltid vært lave dieselpriser der, i forhold til på østlandet....ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 argh.. nå får man båt diesel til 7-8 kroner ja.. skulle nesten ha fylt opp noen 200 liters fat i løpet av vinteren.. bare så synd det blir så tungvindt å fylle båten fra disse. :( Også var det dette med å lagre så mye diesel hjemme da.. Hvordan er egentlig reglene for oppevaring av diesel? må det være X antall meter fra nærmeste bygning? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
27 knop Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 8,74 kr i snitt per liter nå. Bedre nå... Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 OPEC innkaller til krisemøte. Oljeprisen har falt til en tredjedel av juli-nivået. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 14.November.2008 Del på Facebook Svart 14.November.2008 bare så synd det blir så tungvindt å fylle båten fra disse. :(Også var det dette med å lagre så mye diesel hjemme da.. Hvordan er egentlig reglene for oppevaring av diesel? må det være X antall meter fra nærmeste bygning? jeg har et 1000 liters fat som er kjøpt hor Shults (trur jeg det het) dette er godkjent for disel. Det ser egentlig ut som et vanlig plast fat men det er kledd med blikk utvendig. kosta ca2 lapper. Jeg har stappa en lensepumpe nedi når jeg skal fylle båten med suppe. litt klin har det lett for og bli men det går jo bra. Dette fatet kan du lagre disel over lenger periode, men hvis du lagrer på et gjennomsikig plast fat må man passe på at det ikke står lagret i sola for da er det et stoff som skiller seg ut og motoren kan bli ødelagt Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Njord Svart 14.November.2008 Del på Facebook Svart 14.November.2008 Ja hvor langt ned skal båtdieselen i pris mon tro? Sist uke kostet den 8,10 på Vassøy utenfor Stavanger. Jeg kjører fortsatt på 2007 diesel til 6,30 pr. liter. Tenker jeg venter en stund til og ser hvordan det utvikler seg. Har fortsatt nok på tanken til litt utpå vårparten en gang. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
27 knop Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Ja hvor langt ned skal båtdieselen i pris mon tro?Sist uke kostet den 8,10 på Vassøy utenfor Stavanger. Bra spørsmål Njord. Per i dag er maxprisen 10 kr, mens laveste på Herdla er 7,50 kr; snittet har sunket enda litt til 8,67. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 var på Framnæs maritime her om dagen.. Det sto en fiskebåt og fyllte tanken på marinaen.. 8.55 mener jeg det var.. Har de egne rabbatkort kanskje?? eller har dieselen blitt lavere her på østlandet også?? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Capitaine Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 - Oljeprisen skal fortsatt ned. Oljeanalytiker utelukker ikke en oljepris på 30-tallet før nyttår. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 jeg skal fylle diesel i morgen , sist jeg fylte kostet den 10,32 men det var i sommer , er det noen som vet hva dieselen koster hos siver wågen på askøy ? Sitér dette innlegget Link to post
sjøleik Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 jippiii! prisen for "avgiftsfri diesel" er gått ned her i marinaen (Kavringen/Nesodden) Nå KUN 11,30... (i byen koster vanlig bildiesel rundt 10Kr) :nonod: Sitér dette innlegget Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post
Mulligan Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Trist. Det betyr at forbruket går opp, og knappheten som IEA har spådd kommer tidligere. Med så lave priser søkes ikke alternative leteområder, og eksisterende felt begynner å gå tomme. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Har 9 kroner liter'n i havna vi ,ingen som klager på det .Hatt det noen mnd ...... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
GeirT Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 I utgangspunktet burde man kunne forvente at drivstoff priser fulgte svingningene som er på rå-oljeprisene. Går de opp - går drivstoffprisene opp, går de ned - går drivstoffprisene tilsvarende ned. Vel.. for ett par mndr. siden var rå-oljeprisene på en "all-time-high" = 120 USD/fat og dieselen m/avgift ca. 14 Kr/l. Var å fyllte igår. Rå-oljeprisen = 48 USD/fat og dieselprisen m/avgift 12 Kr/l !! Hvorfor går drivstoffprisene kun ned 7% mens oljeprisen går ned 60% ????? Noen bruker myndighetenes avgifter som argument, men de er de samme uansett hva råoljeprisen/drivstoffprisene måtte være. Vi nordmenn godtar hva det måtte være... vi er dumsnille !!! Geir PS Hvor i svarten ble klokka mi av ??! God natt.... Sitér dette innlegget Geir Link to post
Thorlyn Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 Jøss konkuransen kan jo ikke være stor nede hos deg.. her så ligger både bensin og diesel på 9,90 igår ihvertfall. Enorme variasjoner om dagen.. Det er "noen som tjener penger" om dagen ja. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mouche Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 Hvorfor går drivstoffprisene kun ned 7% mens oljeprisen går ned 60% ????? Valuta, rafinering, transport, marginer, marked og avgifter! Og så tar det jo litt tid fra oljen pumpes op et sted i verden til den kommer inn i båten din? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 Som bensinbruker både på bil og båt er det forsåvidt liten interesse hva prisen på diesel er i dag egentlig, men lurer "muligens" på en båt med dieselmotor.Men så er spørsmålet: Er der egentlig noen prisforskjell i dag på den såkalte avgiftsfri dieselen kontra autodiesel.Høres ut i fra en del innlegg, så er jo "båtdiesel" på mange marinaer faktisk dyrere enn vanlig autodiesel. Så med en liten snekkemotor kan det vel lønne seg og fylle i kanner fra bensinstasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 jeg skal fylle diesel i morgen , sist jeg fylte kostet den 10,32 men det var i sommer ,er det noen som vet hva dieselen koster hos siver wågen på askøy ? Prøv på maritimt ved laksevåg, eg fylte og kostet 8.60 og det var i oktober mnd. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Capitaine Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 Hvorfor går drivstoffprisene kun ned 7% mens oljeprisen går ned 60% ????? Valuta, rafinering, transport, marginer, marked og avgifter! ...tid fra oljen pumpes op et sted i verden til den kommer inn i båten din? I USA derimot er prisen på bensin(vet ikke hvordan det er med diesel) mer enn halvert siden juli 2008. Lurer oljeselskaper, og kansje også noen forhandlere, naive norske kunder? Flere oljeselskaper går med rekordoverskudd, og det er kanskje ikke så rart? Drastisk fall i bensinprisene - Siden juli har bensinprisene falt med over 50 prosent. Det viser nye tall fra en landsomspennende undersøkelse fra alle bensinstasjoner foretatt av motorgruppen AAA, skriver CNNMoney.com. Sitér dette innlegget Link to post
skrotrot Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 Dette er det vanlige sytekoret....... Tank å kos dere nå.... Neste gang vi får en oppgangstid , skal jeg love dere drivstoff priser , som får dagens til å ligne på LOMMERUSK. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.