Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Med den løsningen der må vel en skapdør til for å nytte rommet i benken
Var inne på tanken, men tror jeg skal finne en løsning for luke i toppen. Plass til mer da.

I helgen har jeg forsatt med maling.

"Dashbordet" fikk igjen originalfargen etter en omgang med skrape.

graadasj.jpg

Var brukt enkomp. vannbasert maling på glatt gelcoat, så det var en smal sak.

maltdask.jpg

Med skikkelig maling, ble det blankt og fint. Mye bedre resultat med kost enn rull. verdt å merke seg før siste finishen utvendig.

Skottet under fikk seg tre strøk oljemaling.

bb.jpg

Andre siden.

stb.jpg

 

mlt.jpg

Får etter hvert litt mer effekt av spottene med hvite flater.

mtaklugar.jpg

 

mtakfpig.jpg

 

mtakbad.jpg

 

mtakoppe.jpg

Fjernet vinduslister nedenunder..

vndlistr.jpg

..og isolerte under. Rundt vinduene får jeg uansett ikke isolert, så jeg avslutter slik.

isolvndu.jpg

Bedre enn ingenting vil jeg tro.

Neste episode blir liming av skrogtrekk mellom vinduene.

Link to post
Share on other sites

Fant frem gardinbrettene som jeg fjernet i starten av prosjektet. Disse var meget solide, og det var gjort et imponerende stykke arbeid med å tilpasse profilen til både skrog og tak. Syntes derfor de måtte opp igjen, selv om det sikkert finnes bedre løsninger i forhold til den nye innredningen. Siden de opprinnelig dekket hele lengden av lugaren, måtte de nå kappes til.

gbrbb.jpg

Babord side.

gbrsb.jpg

Styrbord side/bad.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt ble den gamle trappen ned til lugaren noe kort.

gmtrapp2.jpg

 

gmtrapp.jpg

På tide å lage ny.

Fant litt kapp i garasjen...

kapp.jpg

..og et gammelt kjøkkenbord i heltre.

nytrapp1.jpg

 

nytrapp2.jpg

Så var trappen på plass.

Skal kle igjen mellom trinnene, og sidene, så blir slangene fra defrosteren skjult. Tilkomsten til rommet bak, tar jeg gjennom en luke på badet, og under køya i lugaren. Fester også trinnene så jeg kan løfte av de to øverste. Så enkelt var det problemet løst. Det hender seg det hjelper å tenke litt.

Link to post
Share on other sites

Lanterner.

De gamle lanternene virker å være hele, og av bra kvalitet, så skal få følge med videre. Pærene ønsket jeg derimot å bytte ut med led.

Etter en del leting fant jeg disse på Komplett fritid

led.jpg

24V BAY 15D, 141 kr stykket.

Forsøkte med hvite pærer i sidelanternene, og fikk oransje og blått lys. Hadde mistanke om at dette ikke ble helt riktig, så jeg hadde også kjøpt fargede pærer.

groenn.jpg

Grønn pære i grønt glass, fungerte helt fint.

roedled.jpg

Så også med rødt i rødt.

Blir ellers tynt med oppdateringer frem mot jul, da jobben på nytt har inndratt helg og fritid, men satser på å komme sterkt tilbake i julestria.

Link to post
Share on other sites

Fikk lagt opp siste slangen fra defrosteren idag.

defslan.jpg

Hadde for lite slange sist, men har nå hatt denne liggende i lang tid. Blir liksom ikke tid til å ta igjen ting når man har gått videre.

Grunnen til at jeg måtte ta meg sammen å få gjort dette, var at jeg måtte ferdigstille trappa.

Sån ble den.

trapplys.jpg

Maling mellom trinnene og sidene gjenstår. Ble litt overrasket da jeg slo på lysene og så at det ene var blått. Ser nå at det står blått lys på embalasjen, men ellers er de kliss like de hvite. Tror jeg skal bytte de hvite med blå, og bruke dem andre steder. Forøvrig ovrraskende godt lys av de hvite, mer enn hva jeg trenger for å se trinnene i trappa.

Link to post
Share on other sites

satser vel på å få vann under kjølen til våren da
Blir nok litt ut å sommeren. Regner med å ha innredningen ferdig i løpet av Januar. Motorommet i Februar/Mars. Mangler så noe utvendig finish som må vente til lyset og varmen er tilbake i Mai. Sikter meg altså inn mot Juni for sjøsetting. :sailing:

Da har jeg sagt det. Ingen veg tilbake.

Fikk lurt meg en snartur i båten i dag også. Tettet "hullet" under køya i forpiggen pluss noen gamle høytalerhull under benken. Siden jeg nå har en endelig avgrenset dørk, kunne jeg foreta en siste tilskjæring av belegget i lugaren.

blegg1.jpg

 

blegg2.jpg

Link to post
Share on other sites

må gjøre ferdig den du har først :wink:
Skal nok det, men gruer meg litt til den er "ferdig"

Ellers har jeg fått gjort litt listing, og maling i trappen.

listing.jpg

 

listing2.jpg

Listene er gjenbruk. Litt mørke, men ellers helt ok.

 

Har også fått festet opp "servicelukene" i konsollen i taket.

serviceluke.jpg

Hengsler fremme..

serviceluke2.jpg

..og fester i bakkant med en vinkellist. Slike finnes ikke på garasjelageret, så det blir en tur på Biltema før dette kan ferdigstilles.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det går da unna ser jeg. I tillegg til alle smarte detaljer begynner det å bli fin finish også. Dette blir en svært praktisk båt. Det har vært en glede å følge med på denne tråden.

Og kanskje kan vi begynne å glede oss til oppfølgeren? Den Fjord'en kunne under dine kyndige fingrer ha blitt en perle. En kan jo alltids håpe? :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for tilliten. Hadde potensiale den ja.

 

I den virkelige verden har jeg gjort litt mer listing.

hjlist1.jpg

Med presisjonssaging mot trappen.

hjlist2.jpg

Fått strøm på leselys.

lselys1.jpg

Liten, men tidkrevende jobb.

lselys2.jpg

Benyttet anledningen til å samtidig trekke frem kabler til nivågiveren for vanntanken. På tide å få avklart hvilke instrumenter som kan brukes.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke hadde funnet noen plass for riks tv boksen, ble denne lagt til sides tidligere. Nå som vintersporten har startet, måtte denne monteres skikkelig, ellers blir det lite lørdags og søndagsarbeid fremmover.

tvant.jpg

Fikk skrudd opp antennen.

dkodr.jpg

Dekoderen fikk plass i en hylle under vasken.

splitter.jpg

Fant denne splitteren på Europris, og fikk koblet antennen innom forsterkeren.

skisk.jpg

Så fikk jeg jobbe i båten mens Bjørndalen gikk inn til seier.

Har normalt sett kun Nrk, og det passer bra på vinteren. I dag kunne imidlertid Riks tv by på litt ekstra.

ftbl.jpg

Det ble etterhvert lite jobbing. Men alternativet er å sitte hjemme i stua og få gjort ingenting. Visse ting kan man bare ikke gå glipp av.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...