Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Dagen i dag startet nærmest perfekt. Overskyet og ca 15 grader. Fikk malt første strøket klokken 10.

1stroek.jpg

Dette fikk en fin overflate, men grunningen skinner gjennom en del plasser. La tynt på for å hindre sig. Utover dagen kom sola, og temperaturen stiger ennå et par grader. Heldigvis, tenker jeg, skygger treet for sola klokka seks, da jeg skal starte på andre strøket. Når jeg kommer i gang, og blander malinga, ser jeg at temperaturen plutselig er bare 13 grader. 15 minutter senere, når jeg er klar til å starte har jeg 11 grader, og når jeg er ferdig, en time senere, har kvikksølvet lagt seg på ubehagelige 8 grader.

Resultatet ble da et fint og blank førstestrøk, og sandpapir som finish.

2stroek.jpg

Så får jeg bare håpe det tørker. I følge yr blir det kaldt så langt varselet rekker. Regn, kuling, og fare for snø. Det positive er at jeg får skylt av bilen som har skiftet farge av slipestøv.

Link to post
Share on other sites

Skikkelig vintervær i dag. 5 grader og sur vind. Heldigvis fikk jeg slengt over en presenning før det verste høljregnet satte inn.

presenning.jpg

Fikk på plass igjen taket

takpaa.jpg

og kan nå nesten stå fult oppreist. Folk flest kan i alle fall stå oppreist her nå. Skulle vel hevet det ennå mer, men var redd det skulle se ut som et fyrtårn. Forfengeligheten har sin pris. Har nå 187 cm takhøyde. Når jeg blir eldre og krymper litt blir det bra.

Noe skrogtrekk rundt vinduene blir det ikke plass til pga tykkelsen på karmene, så jeg går for maling. Med vifteovn på full guffe fikk jeg nesten bra malingstemperatur under presenningen. Malte med oljemaling.

malt3.jpg

 

malt2.jpg

 

Når dette tørker skulle det være klart til å sette inn igjen vinduene. Skulle gjerne hatt fire armer på seks meter, men får vel nok en gang bite i den sure telefonen og ringe etter hjelp. Verste jeg vet. Mye bedre å hjelpe, enn å bli hjulpet.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk prosjekt dette. Holder selv på med en Enes 25, og snart klar for å sette den på sjøen. Riktignok bare for å kjøre motoren så mye som mulig siden den har så og si stått i ro i et og et halvt år. Jeg har også ribbet skuten for det meste og som vanlig dukker det opp nye ting som må løses. :flag:

Link to post
Share on other sites

Siden vinteren kom tilbake sist uke, med haglbyger og snø som truet seg stadig lenger ned i fjellsidene, måtte jeg pakke ned skuta med presenning og beinfyre for å få sparkle og male. Gikk løs på bakveggen med endeløs pussing og sparkling.

spakvegg.jpg

Måtte også bygge opp dørstokken tilsvarende hevingen av taket.

pldoerstokk.jpg

Fikk til slutt grunnet.

prdoerstokk.jpg

 

prbakvegg.jpg

 

prbakvegg2.jpg

Har også lagt på et par strøk til i vindusrammene.

vndu1.jpg

Ser nå frem til å få måka ut alt støvet å få lukket båten. Gjenstår en hel del pussing utvendig, men da slipper jeg å dra det med inn. Junivinteren ser også ut til å være over. I går hadde vi strålende solskinn og temperaturer godt over 10 grader.

Link to post
Share on other sites

Kom litt videre i dag.

Fikk grunnet og malt første strøket på baksiden av døren.

grunndoer.jpg

 

maltdoer2.jpg

Som vindu har jeg brukt pleksiglass.

doervindu.jpg

Fuget fast med en slags monteringslim som skal tåle alt.

underdoer.jpg

Har ikke plastet baksiden av døren, bortsett fra helt nede. På undersiden ligger det flere lag med glassfiber og skulle være potte tett.

På bakveggen har jeg nå fått på to strøk maling.

mbakvegg.jpg

 

mbakvegg2.jpg

 

doerstokk2.jpg

Den nye dørstokken ble en klar forbedring fra den gamle. Likevel hadde det vært praktisk med noe aluminium oppå her. Sånn med riller. Får se om jeg kommer over noe.

 

Kjøpte for noe siden et billig kompass for horisontal montering, men fant ingen plass å montere det på grunn av stor missvisning. Måtte opp i høyden for at det skulle vise rett. Måtte derfor finne et for vertikal montering. Plutselig var 300 blitt til 1300 kr.

kompass.jpg

Eneste alternative de hadde på butikken var dette Riviera kompasset. For den ekstra tusenlappen får jeg da lys og krengningsindikator. Kjekt å ha.

kompass2.jpg

Her oppe var en grei plass å parkere det. Fikk nå ingen utslag fra jernklumpen under dekk.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen - jeg følger stadig med på denne. Mye pent arbeid her!

 

Men en liten miss så jeg nå: Et kompass bør egentlig alltid monteres i siktlinje rett forover fra førerplass. Stereo og kompass burde altså byttet plass.

Småpirk... :smiley:

 

Alicraft'en med samme skrog som er omtalt i starten av tråden er forøvrig nå tilsalgs. Sjekk http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17575480

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Et kompass bør egentlig alltid monteres i siktlinje rett forover fra førerplass. Stereo og kompass burde altså byttet plass.

Det har du rett i. Siden platen disse er montert på er for liten etter hevingen av taket...

kompass.jpg

...er det nok enklere å skifte den ut enn å skøyte på. Da kan jeg organisere det som du foreslår.

Fin båt forresten.

Link to post
Share on other sites

Siden vinteren kom tilbake sist uke, med haglbyger og snø som truet seg stadig lenger ned i fjellsidene.....

 

Junivinteren ser også ut til å være over. I går hadde vi strålende solskinn og temperaturer godt over 10 grader.

 

...Plutselig var 300 blitt til 1300 kr.

 

....For den ekstra tusenlappen får jeg da lys og krengningsindikator. Kjekt å ha.

He-he!

Sarkasmen lenge leve!

:smiley:

 

Det er godt å ha humor og en god porsjon sarkasme når været spiller en en puss, ja. :yesnod:

 

Det går fremover ser jeg, og med en gang man får maling på så blir det seendes bedre ut enn man noen gang tror, mens man bare sparkler og sliper, og sparkler og sliper..... :cool:

 

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er godt å ha humor og en god porsjon sarkasme når været spiller en en puss, ja. :yesnod:

Nå har været bedret seg seg såpass at jeg kunne fjernet presenningen og fortsatt rundt omkring etter som anledningen byr seg, men har bestemt meg for å fortsette undercover en stund til så jeg får tatt dekket.

Grunnen ser man her.

undertre.jpg

Et nys, og dekket er fullt av barnåler.

Hvordan få flatt dekk, var noe jeg funderte lenge på. Hengte meg opp i problemstillingen med å senke dekksluken flukt med dekket, og samtidig få drenert vekk vannet. Etter hvert snudde jeg på problemstillingen. Begynte å tenke på å heve resten av dekket, og la luken være som den er. Greidde ikke helt å bestemme meg før jeg kom over samme problemstillingen i Walters tråd. Tar meg den frihet å kopiere den praktiske utførelsen, da dette ble meget bra på Malaika.

Før jeg vekker støvdjevelen igjen skal jeg derimot sette inn døra og ta en skikkelig runde med støvsugeren innendørs. For en gangs skyld ser jeg frem til å rydde.

Link to post
Share on other sites

En ting som surret i hodet da jeg holdt på med maling utvendig, var denne blå stripen på siden.

2stroek.jpg

Ser ganske mørk ut her..

natt.jpg

.men fargen kommer bedre frem her. Siden det blir en helt "ny" båt i forhold til den originale kalesjebåten den engang var, ønsker jeg å gjøre en endring her, bare for å understreke at en tid var. Valget står da mellom å male den hvit, eller finne en ny farge. Etter å ha lett gjennom på Finn, har jeg funnet en hel bråte båter med slik stripe, fordelt på ganske få farger.

I tillegg til blå, er mørk brun en gjenganger. (Om den da ikke er grå, svart eller noe i den dur)

brun4.jpg

Rød er også populær.

roed.jpg

Men så blir det langt mellom båter med andre farger.

graa3.jpg

Grå finnes en sjelden gang.

gul.jpg

Gul er nærmest unik.

Forslag? :confused:

Link to post
Share on other sites

Travel helg med fotballkamp og tivoli. Fikk først i dag tid til noen timer i båten. Primært ble det rydding og støvsuging. Til min store overraskelse fant jeg både bord og dørk.

stoevsuging.jpg

Lenge siden sist.

Fikk også lagt ned dørk over dusjbrønnen, og belegg på dørken.

dassdoerk.jpg

Mest for å få gjort noe som viser igjen. Deprimerende med en hel helg uten fremgang.

Link to post
Share on other sites

Har i lang tid vært på jakt etter en brukt 24V forsterker. Da dette er strømkrevende greier, kunne jeg risikere at 12V omformeren knelte av forsterkeren alene. Nylig fant jeg denne på Finn.

24forsterker.jpg

2x75 + 175Watt, og en av de få 24V modellene jeg har funnet overhodet.

Så nå skal "byggforsterkeren" byttes ut. En billig kinasak. Grei nok rånelydforsterker, men med holdbarhet som en banan. De siste månedene har den kun virket på en utgang, og det uten at jeg noengang har skrudd opp volumet nevneverdig.

For å balansere Kinafordommene mine litt, kan jeg nevne at jeg har en kineser i kjelleren også.

kinaforsterker.jpg

Denne kostet derimot sju lapper, og snuser på high-end klassen i lyd (og vekt). Så de kan om de vil, men det koster å produsere kvalitet, selv for kinamannen.

Link to post
Share on other sites

Ang farger: Den mørke fargen på NW900'en du har bilde av er helt mørkebrun, men ikke svart. Har sett flere som sliter med å holde denne pen, den gråner fort i sola.

 

Jeg liker nå godt gråfargen på min Tresfjord, som er noe lysere grå enn på NW740'en som er vist ovenfor:

 

29072008248.jpg

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Har sett flere som sliter med å holde denne pen, den gråner fort i sola.
Det er noe å tenke på, ja. Har observert dette selv. Den skuta di, er så fin i seg selv at gråfargen gir en diskret eleganse. For min del vil det nok være mer passende med en skrikende farge som sier "Jeg er stygg, men stolt av det" (Da tenker jeg først og fremst på båten). Likevel tenker jeg litt på svart, som i Pelle politi...båt. Men det er i dag, har kanskje skiftet mening flere ganger i morgen.

alicraft_politi.jpg

Tja, det var vel litt i overkant.

Link to post
Share on other sites

Spennende å følge med på denne tråden. Jeg er imponert over alt arbeidet du legger ned i båten din, og hvor godt du klarer å utnytte plassen.

 

Når det gjelder dette med stripe på skroget, tror jeg den beste løsningen er ensfarget hvitt skrog

Du har et ganske stort overbygg på båten, og da er det viktig at det står i proporsjon med skroget. En mørk stripe gjør at skroget ser lavere ut, og overbygget blir dermed veldig dominerende. Det sorte taket kan du derimot beholde, da ser overbygget litt lavere ut.

Du får leke litt mer i Paint, og se hva som ser best ut.

 

Den andre Alicraften som Edmund har linket til lenger oppe, fjernet også en bred, blå stripe da den ble lakkert for et par år siden. Jeg syns det var en forandring til det bedre. (Også slipper man problemet med sår og matt lakk på stripa :smiley: )

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Måtte snarest montere opp forsterkeren for å få tilbake godlyden. At den var større enn den gamle var ikke helt etter planen.

nyforsterker.jpg

Fikk heldigvis skvisa den inn på høykant der den gamle sto.

montforsterker.jpg

Med musikk tel arbe, startet jeg på prosjekt "flatt dekk"

storluke.jpg

Siden luken dekker det meste av dekket, blir det å bygge opp rundt.

lektet.jpg

Lektet først opp, og gikk så til skrothaugen i kjelleren og fant frem disse gamle dørkplatene.

gamleplater.jpg

Den ene hadde pålimt isolasjon, og var pill råtten, mens de andre stort sett var bra.

gamleplater2.jpg

Litt råte utmed sidene, men friske og fine inni.

sageplater.jpg

Saget til disse, og fikk akkurat nok.

Luken var altfor stor, og krevde full dekksrydding for å kunne åpnes. Lite praktisk.

Delte den derfor i to, og laget en renne over støtten i midten.

deleluke2.jpg

Til slutt så det slik ut.

festetplate.jpg

Så blir det masse pussing og plasting, men nå kan jeg i det minste lukke døra og holde støvet utendørs. :tongue:

Redigert av 10ta9c (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...