Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Begynte å lure på om du hadde gitt opp, men trodde egentlig ikke det.

Nei, ingen fare. Fikk så vidt kommet i gang igjen denne uka.

Startet på badet.

isolasjon.jpg

Fikk noe isolasjon med en som hadde hatt den stående i lang tid. Noe stiv , men gratis. Skal bruke denne å isolere taket i lugaren, og skroget over vannlinjen.

isolert.jpg

 

bilde028.jpg

Måtte holde den på plass i lang tid før kontaktlimen heftet, men det ble bra til slutt.

sageplate.jpg

Kledde så med kappet fra deleveggen mellom bad og lugar.

 

Gjennomføringen fra vasken måtte flyttes.

utvask1.jpg

La en remse glassfibermatte over hullet og støper igjen utenfra senere.

utvask2.jpg

Monterte ny gjennomføring under vasken.

bilde033.jpg

Omsider ferdig, og fuget.

ferdig1.jpg

 

ferdig2.jpg

Gikk tom for hvit plate, så jeg brukte noen rester jeg hadde liggende over dassen.

ferdig3.jpg

Feil farge, men fungerer. Nå kan folk pisse oppetter veggene så mye de måtte føle for.

Defrosterslangen til vinduene kom litt mer i veien enn jeg hadde tenkt meg.

defslange.jpg

Hadde vært bedre med en 90 grader for tilkobling av slangen, men det har jeg ikke kunnet finne. For å fordele luften til dysene, har jeg lagt respatexplater mellom to stivere, og plastet tett rundt. Dette tomrommet fordeler luften ut til de fire vindusdysene. Enkelt og holdbart skulle jeg tro. Respatexplater fant jeg en hel haug av på loftet hjemme. 2-3 mm tykke.

 

Siden det nå begynner å bli tidlig mørkt, er det praktisk å få opp noe fast belysning. Disse led lampene fra Biltema er rimelige, og gir imponerende dårlig lys.

biltemaled.jpg

Etter å ha testet en, stakk jeg oppom Biltema og kjøpte en hel haug til. Teorien er at mange nok dårlige lamper må til slutt gi nok lys.

Startet så å legge himling i styrehuset.

tak1.jpg

 

tak2.jpg

Brukte 5mm finerplate kalt luan?. Aner ikke hva dette er, men den var billig, og kvistfri.

Koblet opp lampene gjennom en bryter på dashbordet.

tak3.jpg

Da har jeg en bryter som slår på alle spottene, men kan samtidig slå av hver enkelt ved å trykke på glasset.

Neste blir å isolere og legge tak nedenunder. Tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Var en tur å sjekket lysstyrken nå på kvelden.

spotlys.jpg

Som vi ser, kan man til en viss grad finne frem i mørket.

Rett under spottene er går det en skarpt avgrenset lyskjegle med hvitt ubehagelig lys.

lyskjegle.jpg

På en god meters avstand er ikke lyskjeglen større enn ca 30 cm. Utenfor denne er lysstyrken tilsvarende lyset du får fra en mobilskjerm.

Konklusjon: Led har sikkert sine praktiske bruksområder, men belysning er er ikke en av dem.

Link to post
Share on other sites

Før jeg kunne starte å legge takplater i lugaren måtte det monteres ventilasjon. Kjøpte tre stykk solcelleventilatorer på Biltema, og monterte en i hvert rom.

ventilator1.jpg

Lugarer...

ventilator2.jpg

...og dass

ventilator3.jpg

Mye vinkler og trange kår å få tilpasset den første platen.

nyplate1.jpg

Monterte en ledlampe rett over trappen.

nyplate3.jpg

Fikk også stuet vekk kabelrør og høgtalerledninger som hang som hang ned over nedgangen.

nyplate2.jpg

Link to post
Share on other sites

kjekt å ha en egen båt en vet bare finnes en av

Den største fordelen med et slikt prosjekt er å få bygget en båt etter egne behov. Vinduer som heller utover og rett bakvegg hadde vært perfekt, men jeg synes dette ble for mye å ta tak i. Ellers begynner jeg å bli rimelig tilfreds med innredningen, og målet er å ferdigstille denne, før jeg tar kjelleren utover vinteren. Siden det har regnet uavbrutt hele august og september står det igjen endel finish utvendig som må vente til våren. Så får man krysse fingrene for at temperaturen stiger til over 15 grader før Juli. (Noe jeg slet med i år)

Ellers forbausende lite å vise til de siste dagene.

isleringtak.jpg

Isolering.

nyplate.jpg

Plating.

spyledyse.jpg

Vindusspylerdysen får jeg ikke skjult under himlingen, men har en plan for å få skjult dette.

sagefeil.jpg

Er forferdelig dårlig til å måle opp hull. Etter utallige kontrollmålinger endte jeg opp en god cm feil. Som vanlig.

Link to post
Share on other sites

Der kan du jo skjære ut en ring i ett eller annet matriale og legge på, så syns det ikke at du har bommet.

Lurer på en ting, ser ikke ut til at du har behandlet plater og innredning ellers før du har montert duppeditter, eller har du tangt og skru alt ned igjen for og behandle innredning?

Link to post
Share on other sites

eller har du tenkt og skru alt ned igjen for og behandle innredning?

Ja, det er greiest sånn. Blir stadig forandringer og justeringer, så nå monterer jeg opp alt, og lar det synke inn. Når jeg er helt sikker på at alt er praktisk og funksjonelt skrur jeg ned igjen utstyret og tar finishen.

Link to post
Share on other sites

Nei, ingen fare. Fikk så vidt kommet i gang igjen denne uka.

Startet på badet.

isolasjon.jpg

Fikk noe isolasjon med en som hadde hatt den stående i lang tid. Noe stiv , men gratis. Skal bruke denne å isolere taket i lugaren, og skroget over vannlinjen.

isolert.jpg

 

bilde028.jpg

Måtte holde den på plass i lang tid før kontaktlimen heftet, men det ble bra til slutt.

sageplate.jpg

Kledde så med kappet fra deleveggen mellom bad og lugar.

 

Gjennomføringen fra vasken måtte flyttes.

utvask1.jpg

La en remse glassfibermatte over hullet og støper igjen utenfra senere.

utvask2.jpg

Monterte ny gjennomføring under vasken.

bilde033.jpg

Omsider ferdig, og fuget.

ferdig1.jpg

 

ferdig2.jpg

Gikk tom for hvit plate, så jeg brukte noen rester jeg hadde liggende over dassen.

ferdig3.jpg

Feil farge, men fungerer. Nå kan folk pisse oppetter veggene så mye de måtte føle for.

Defrosterslangen til vinduene kom litt mer i veien enn jeg hadde tenkt meg.

defslange.jpg

Hadde vært bedre med en 90 grader for tilkobling av slangen, men det har jeg ikke kunnet finne. For å fordele luften til dysene, har jeg lagt respatexplater mellom to stivere, og plastet tett rundt. Dette tomrommet fordeler luften ut til de fire vindusdysene. Enkelt og holdbart skulle jeg tro. Respatexplater fant jeg en hel haug av på loftet hjemme. 2-3 mm tykke.

 

Siden det nå begynner å bli tidlig mørkt, er det praktisk å få opp noe fast belysning. Disse led lampene fra Biltema er rimelige, og gir imponerende dårlig lys.

biltemaled.jpg

Etter å ha testet en, stakk jeg oppom Biltema og kjøpte en hel haug til. Teorien er at mange nok dårlige lamper må til slutt gi nok lys.

Startet så å legge himling i styrehuset.

tak1.jpg

 

tak2.jpg

Brukte 5mm finerplate kalt luan?. Aner ikke hva dette er, men den var billig, og kvistfri.

Koblet opp lampene gjennom en bryter på dashbordet.

tak3.jpg

Da har jeg en bryter som slår på alle spottene, men kan samtidig slå av hver enkelt ved å trykke på glasset.

Neste blir å isolere og legge tak nedenunder. Tror jeg.

 

 

Måtte du ta ut aluminiums-ramme til vinduet helt ut for å ta på skottbekledning på, eller skrudde du ramme delvis ut og presse skottkledning under ramme?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Måtte du ta ut aluminiums-ramme til vinduet helt ut for å ta på skottbekledning på, eller skrudde du ramme delvis ut og presse skottkledning under ramme?

(Husk å slette det som ikke trenger være med i sitatet. Det ble et voldsomt langt innlegg) :smiley:

 

Oppe har jeg ikke skottbekledning. Finéren bygger allerede så mye at jeg neppe ville fått plass. Derfor har jeg bare sparklet og malt innvendig. Nedenunder skal jeg derimot legge ny skottbekledning, og regner med å måtte ta ut rammene for å legge på ny. Problemet blir nok å løsne skruene. Men er de først løse, er det like greit å ta ut vinduene. Mye lettere å skjære til kledningen da.

 

Fikk tatt ei lita økt nå på kvelden og lagt ferdig taket i aktre lugar/gang.

 

lugarferdig1.jpg

Stor fargeforskjell på platene, men de skal likevel males.

lugarferdig2.jpg

 

lugarferdig3.jpg

Link to post
Share on other sites

Har i dag kommet meg frem til captains cabin.

forpigg5.jpg

Isolering. Ser lite ut, men tok meg en og en halv time å skjære til og lime opp dette. :headbang:

forpigg6.jpg

Møysommelig arbeid å sage til platen også. Heldigvis er den svært fleksibel, så jeg klarte å få den på plass i et stykke.

forpigg7.jpg

Videre fremover ser det meget bra ut, så det lar jeg få stå.

lysferdig.jpg

Da var alt av taklys montert opp, (bortsett fra badet). Fint å slippe dra med seg lamper overalt. Ikke arbeidslys akkurat, men nok til å finne veien.

Link to post
Share on other sites

Skal si du greier å få båt av dette, og at du greier å lage så mange rom uten at plassen virker å bli for liten

Litt overasket selv også. Viser bare at bredde er vel så viktig som lengde. Forskjellen på fks. 2,60 og 3meter er formidabel.

Et oversiktsbilde av ventilatorene.

ventilatorer2.jpg

Ikke vakkert, men nyttig.

Satt av en dag til rydding.

rote.jpg

Mye bedre...

rydde.jpg

..og du verden så mye verktøy som dukket opp.

Så var turen kommet til badet.

isodass.jpg

Isolering. Svært mye kondens her inne. Liten tvil om at isolering er på sin plass.

dasstak.jpg

Plater og lys.

dasstak2.jpg

Ferdig. Siste biten blir inne i skap. Styrekonsollen ligger rett over.

Blir nok en cognac i kveld. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Var en snartur i båten i dag, og tenkte å gjøre litt detaljrydding. Det første jeg kom over var en eske med gummifliser som jeg skal bruke på dørkene. Fremfor å stue den vekk, eller bære den bort i garasjen, la jeg like godt flisene ned på dørken. Siden det medførte en del kapping, gikk formiddagen på å "rydde" vekk denne ene pakken.

belegg2.jpg

 

belegg4.jpg

 

belegg5.jpg

 

belegg1.jpg

Fikk ikke helt nok, men har lagt på badet tidligere. Siden dette var "gratis" rester, kan jeg med god samvittighet koste på meg det som mangler.

Da jeg monterte himlingsplatene i kabinen, fjernet jeg kablene til vhf og radio.

himling9.jpg

Fant ut at det ikke var noen god ide å ha hull i taket over platene.

Vil nå ta alle kabler bak her,

kabel1.jpg

og opp gjennom taket på utsiden.

kabel2.jpg

Praktisk å trekke kablene videre opp i en targabøyle, og få hele taket fritt for antenner og diverse. Dette gir også ca 5 kvadrat tumleplass oppe på taket. I en 26 foter må man utnytte plassen.

targa2.jpg

Tarabøyle blir da vinterens garasjeprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Etter to og en halv måned med regn, kom endelig solen. :cool: I går med frost, og i dag også med varme. Siden sommeren er tilbake benyttet jeg anledningen til å plage en kompis tidlig på morgenen. :sleep: Før han hadde fått klarnet tankene hadde han sagt ja til å hjelpe å sette inn igjen vinduene. For godt denne gang.

bakfra.jpg

 

side.jpg

Vinterklar uten presenning.

forfra2.jpg

Etter å ha fått fjernet vinduer og lister bra benken nedenunder, var den for første gang på lenge tom. Det passet derfor ypperlig å ta ombord putene for tilpassing.

 

Forpigg:

puteforpigg.jpg

De fire fremste putene dannet den originale køya, og stoffet her virker å være av god kvalitet. Madrassen bak er kledd i noe tynt gardinstoff, og burde egentlig byttes. Tiden får vise hva det blir, men det får i alle fall duge som mal.

 

Lugar:

putelugar1.jpg

 

putelugar2.jpg

 

Sittegruppe i kabin:

putekabin.jpg

Skikkelig helbom med dette stoffet skulle jeg mene. :puke: Har en stor madrass til, som lå på styrbord side i lugaren. Denne skal jeg dele opp, og bruke som rygger i sittegruppen.

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg hevet taket i kabinen, passet ikke lenger denne platen hvor radio og diverse er montert.

gammel.jpg

Samtidig ville jeg flytte kompasset rett foran førersetet.

I garasjen fant jeg en passende 10mm plate med respatexoverflate.

ny4.jpg

Dessverre kom VHFen litt for nær kompasset, og "drar" det to grader. Blir muligens bedre om jeg bytter plass på battmeteret og radioen. Har nok plate til et forsøk til.

En jobb som hastet mer, var å feste vinduslistene skikkelig. Blir ikke tett med en skru i hvert hjørne. Noe som ble ettertrykkelig bevist av værdemonene i går kveld.

Dagen i dag gikk dermed med til å borre og skru inn skruer rundt listene.

s6300015.jpg

Tidkrevende og lite synlig fremgang. Kjedelig. Ca 30 skruer rundt burde holde. Heller 10 for mamge enn to for lite. Så får jeg vente på regnet igjen for å se om det blir tett. Regner med at neste byge er rett rundt hjørnet. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ferdig med siste vinduet i dag. Litt kinkig flytte kosollen uten å måtte koble fra alle ledningene.

forankonsoll2.jpg

Da dette var gjort, kunne jeg endelig sette på plass, og montere konsollen permanent.

festekonsoll2.jpg

Skrudde den fast i lekten bak,

fugekonsoll1.jpg

og limte/fuget rundt kantene.

fugekonsoll2.jpg

Så kan jeg omsider rydde opp i ledningsrotet, og ordne ting permanent.

festekonsoll.jpg

Siden konsollen stadig har blitt blitt flyttet på, har jeg ikke kunne feste opp, eller korte inn kablene. Har også utsatt montering av ratt og slanger til styringen. Mye å gjøre nå. Blir gøy. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette går jo strålende!

Jo, stort sett. Men merker at det blir tyngre å svelge motgang til lenger jeg kommer i prosjektet. Ting har nok gått litt for glatt i det siste.

"Katastrofen" som et øyeblikk tok motet fra meg, kom fullstendig uventet, og fra en komponent som ikke har vært tilkoblet på flere måneder.

Som nevnt, skulle jeg rydde opp i konsollen, og montere saker og ting permanent. Startet med å montere et par gadgets.

battmeter.jpg

Battmeter

intevallbryter.jpg

Intervallbryter.

Men da jeg kom til ekkoloddet..

lodd.jpg

(arkivbilde)

...var det slutt på moroa. Det var dødt. Åpnet og sjekket stømtilførselen til kretskortet. Den var ok. Ingen tegn til fukt, støv, brudd eller brente komponenter. Sovnet stille inn. En bagatell, men utrolig irriterende. Tok meg nesten to dager å få tilbake gnisten.

Fortsatte så med isolering i forpiggen.

isolforpigg.jpg

Og limte på skrogtrekk.

skrtrforpigg.jpg

Gikk med resten av isolasjonen til den ene siden, så jeg mangler nok 4-5 m3.

Link to post
Share on other sites

Så var helga ferdig, og er for en gangs skyld rimelig fornøyd med fremgangen.

Siden jeg gikk tom for isolasjon, fant jeg noe billig liggeunderlag å bruke på resten.

koeyeiso.jpg

Litt vanskelig å jobbe med, men det finnes ingen alternativer om man må ha det på dagen.

Kontaktlim har jeg mistet troen på, og gått over til dette.

casco.jpg

Absolutt å foretrekke.

trekk.jpg

 

koeye5.jpg

Har vurdert dør frem til køya forut, men ente opp med forheng.

fpg.jpg

Har derfor satt opp vegg i underkant. Er forøvrig en del fra benken fra styrbord side.

fpg2.jpg

Ferdig med isolering og skrogtrekk i forpiggen. (under vinduene)

forfra3.jpg

Har fått på plass litt maling.

fpgtak.jpg

Bare ett strøk så langt. Bruker enkomponent oljemaling innendørs.Blir bra med rull.

Link to post
Share on other sites

Mye maling de siste dagene, og mye igjen. Måtte derfor bryte av med litt mannfolkarbeid i dag. Powertools og mye støy. Må ta kjerringarbeidet i små doser, ellers vet man ikke ordet av det før man sitter og syr gardiner.

nedgng.jpg

Nedgangen til lugaren er noe besværlig. Valget står mellom limbometoden eller å dra seg baklengst ned i fuglekassa. Rask forovervendt nedstigning kan i verste fall ende med smertefull skalpering. Dette 15cm utkappet tror jeg skal bedre situasjonen.

nedkapp.jpg

Om dette er nok, får tiden vise. Bruker fremdeles den gamle leideren, og den er ikke tilpasset høyden.

gammeltrapp.jpg

Den lyse bjelken viser hvor den gamle dørken var. Her må en helt ny konstruksjon til.

En annen ting som har gitt meg hodebry er denne benken.

stobenk.jpg

Det ene problemet er at det er litt trangt bak ryggen.

storkant.jpg

Her kunne jeg kappe vekk 10 cm.

litenkant.jpg

Bort med det.

Det andre problemet var at det ikke var plass å sitte forovervent. Løsningen trodde jeg måtte være å lage skinner, så benken kunne flyttes delvis bak under bordet når man ønsket å sitte i den retningen. Dette måtte imidlertid være en etgrepsmekanisme lik den i et bilsete. Etter å ha spekulert lenge på mulige, og billige, løsninger, dukket det frem en helt ny løsning på problemet. En mindre benk.

sagbenk.jpg

Ut på dekk for en kjapp ombygging....

litenbenk.jpg

...og inn igjen med en smal benk. For smal til å sitte behagelig på, men plass til beina på begge sider.

Men man skal da sitte komfortabelt, når man nyter en lille en. Og her har vi planen, som er er så enkel at jeg ikke kan fatte hvorfor jeg ikke har tenkt på det før.

En enkel mekanisme..

vippe.jpg

..som gjør at sitteplaten..

vippe2.jpg

..enkelt kan vippes fra side..

vippe3.jpg

..til side. Og stolryggen følger med. Benken kan festes rett i dørken, og alle mine problemer er løst. Kanskje med unntak av hvor jeg skal gjøre av innholdet i benken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...