Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Når tror du det blir sjøsetting ??
Rart hvor mye som kommer i veien. Sist uke fikk jeg ikke mer enn 2-3 timer i båten. Kun en halvtime på hele helgen. Om det fortsetter i dette tempoet blir det nok en vinter til. Hadde et håp om å sjøsette til høsten, men vi får se. Abstinenser blir ikke noe problem da jeg har hodet fullt av planer for de neste 200 årene. Litt surt at livet er så kort.

 

Byggskum-trikset ditt er kopiert av meg i dag - helt supert.
Kan ikke ta æren for dette, men har planer om å prøve det i en eller annen sammenheng. Du tenker nok på Grimsøy26.
Link to post
Share on other sites

Har fått gjort skammelig lite denne uken. Skoleavslutninger, fotballkamper, og diverse andre gjøremål har satt prosjektet på tomgang, og på lørdag måtte jeg på Biltema for påfyll.

biltema.jpg

Når tusenlappene suges ut av visakortet i rekordfart, tar man seg i å tenke om denne sparkelen og malingen har den ringeste nytteverdi. Flyter like godt med rå glassfiber i overbygget. Har jeg ikke zappet raskt nok forbi Jan Thomas på zombiekassa? Vel, for sent å snu nå. Får bare håpe denne ladningen holder.

 

Har vært i litt i tvil om tv'n jeg kjøpte tidligere takler 14V, og har parkert den på et av barnerommene i påvente av jeg skulle tørre prøve, eller skaffe meg en omformer. Man kan naturligvis ikke bare fjerne noe fra et barnerom uten bråk, så jeg måtte først kjøpe en til for å erstatte den jeg tok ut. Etter å ha kjent på hvor mye varme 220-12V omformeren produserer, kom jeg frem til at det måtte være galskap å sette denne sammen med en 24-220V omformer. Regner med at omformerene ville trekke mere strøm enn tv'n. Så jeg klippet ledningen og lot det stå til.

tv2.jpg

Virket fremdeles etter noen timers bruk. Så langt, alt vel.

 

Litt arbeid har jeg fått gjort.

slipedekk.jpg

Slipt og pusset på disse opphøyde platene. Har fått sånn noenlunde avrundede kanter, og er klar til å plaste. Slipt vekk det svarte belegget, siden polyesteren hefter dårlig på dette.

 

Da jeg så dette prosjektet var nominert til årets prosjekt, så jeg egentlig ingen spenning i det. Oddsen for at Walter ble suveren vinner, var nok mindre enn seier til Brasil mot Tufte. For å gjøre det litt mer spennende lovte jeg meg selv å kalle båten Jahn Teigen om jeg fikk null stemmer. Så stor takk til dere åtte som reddet stakkaren for en skjebne verre enn forlis. :lol:

Link to post
Share on other sites

flott tråd, men hvorfor er du usikker til om tv'en takler 14 volt? eller mente du 24 :eek::confused:

 

En såkalt 12 volt tv- eller andre 12 volt produkter tåler normalt fint 14 volt da det er tatt høyde for evt ladespenning i ett 12 volt system som typisk er rundt 14 volt.

Link to post
Share on other sites

Blingsa litt på byggskum - trikset - det må nok tilegnes grimsøy-gutten. Men det funka som fan,trodde det ikke først

men er nå overbevist.

Har brukt mye polyestersparkel opp gjennom tidene, men å blande aeroseal og polyster er helt utrolig - er nærmest blitt

helt hekta på det, det blir en kjempefinish .

Var i dag og kjøpte 10 liter Aeroseal pulver på Selfa Arctic AS i dag, kosta kr. 30.- ex.mva pr. liter.

Link to post
Share on other sites

En såkalt 12 volt tv- eller andre 12 volt produkter tåler normalt fint 14 volt da det er tatt høyde for evt ladespenning i ett 12 volt system som typisk er rundt 14 volt.
Kan ikke finne noen steder i bruksanvisningen der det er nevnt at denne tv'n er beregnet for bruk uten omformer. Kan være tilfeldig av den har 12V inn. Derfor var jeg usikker om den takler spenning på 14V. Ser ut til å gå fint, men tviler på at garantien dekker havari med dette oppsettet.
å blande aeroseal og polyster er helt utrolig - er nærmest blitt

helt hekta på det, det blir en kjempefinish .

Om jeg skjønner deg rett, blander du polyester med aeroseal til en passe tykk masse som kan strykes på med sparkelspade. det må da være suverent å lage en skikkelig mannfolkblanding på et par tre liter å gyve løs. Har irritert meg grønn på at glassfibersparkelen kun kommer i fingerbøl. For å ikke snakke om prisen.
Link to post
Share on other sites

Aeroseal er et hvitt polyesterpulver. en såkalt "filler" og en kan blande det så tynt og tykt en bare vil.

Jeg bruker å blande 0,5 ltr. om gangen,men en kan blande 2-3 liter om en vil,men da må en stå på før det blir stein i bøtta. Mye bedre å jobbe med, både påføre ,slipe og lett og forme.

Min eksentrersliper "den største Dewalt" med regulerbar hastighet er perfekt,

denne har masse å si for å få jobben profft gjordt - kostet flesk, men er verdt hver eneste krone.

Diametern på disken er 150mm og en får kjøpt storpakker med 50 slipepapir til ca. kr. 250.- på Byggmakker.

Skal komme tilbake med bilder når jeg går i gang, nå regner det som sat.. her nord.

Redigert av p-kaill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helgas stusselige fremgang

Plastet dekket

plastedekk.jpg

Mye pirkearbeid her. Gjør ikke mer med overflaten. Strukturen i glassfibermattene får fungere som sklisikring.

Så da vår det bare å smøre på grunning.

primedekk.jpg

Satser på tre strøk med to-komponent mens jeg jobber med lukene. Disse tar jeg ute, eller i garasjen siden dekksmaling ikke lar seg kombinere med annet arbeid ombord.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Bortsett fra tre tre strøk med maling...

maltdekk1.jpg

 

maltdekk2.jpg

..har jeg ikke fått gjort en dritt.

Bare ligget på stranden og sløvet. :cool:

stranda.jpg

Meget motvillig, selvsagt. Men sommeren på disse trakter er uberegnelig, og kan være over før den har begynt. Med tre barn, og 500 meter til stranden skal man argumentere godt for å få lov å tilbringe helgene i båten.

 

Neste del av prosjekt dekk, er å plaste og male lukene.

maltdekk3.jpg

Så får jeg bare håpe på dårligere vær.

Link to post
Share on other sites

Samme her, dette været tar knekken på en allerede sprukket sjøsettingsplan.
Du burde kanskje bruke mindre tid til å spikre paller. :lol: Ser fin ut skuta di utvendig. Men det er vel det indre som teller. (Og tar tid)

Har pakket bort badeballen nå. Tilbake til +10 og regn. Skulle være fine forhold for båtprosjektet, men du verden så mye annet som skal gjøres når man har ferie. Har stått på fra morgen til kveld med tapetesering, maling, flislegging, og brukte de siste fineværskveldene på å male garasjen som heftet fremdriften i høst.

bilde003.jpg

Har likevel fått ferdig lukene.

ferdigluke.jpg

Skikkelig stygt med synlige hengsler, og attpåtil står de feil vei.

hengsle.jpg

Kan ikke snu dem heller, da de er ment for å monteres slik. I tilegg er det meget innbruddsvennelig med skruene lett tilgjengelig.

Egentlig skulle jeg ha kanter rundt lukene, men måtte da byttet ut platene siden de var litt knappe i forhold til lukekarmen. I stedet har jeg forsøkt i tette mellom luken og karmen med slike tetningslister.

pakning1.jpg

Har lagt dem dobbelt rundt lukene....

pakning3.jpg

...i håp om å stoppe vanndråpene som snor seg rundt kanten, og blir hengende under.

 

Etter alt arbeidet på dekk, er det fullt av slipestøv og all verdens rusk nedenunder. Beste måten å fjerne dette på er å spyle og lense ut. Fant derfor frem, og monterte lensepumpa.

lense1.jpg

 

lense2.jpg

(Det er ikke solen vi ser på bildet, men dekkslyset, som er til god hjelp under presenningen på regntunge dager)

Siden den forrige lensepumpen var en liten pinglepumpe, ble skroggjennomføringen alt for liten.

skrgj1.jpg

Måtte bytte den med en større. Vanligvis skikkelig trasig å få av gamle gjennomføringer, men i dette tilfellet kunne jeg bruke en hullsag som gikk akkurat utenpå den gamle, og slapp dermed også problemet med å lage hull uten å kunne bruke senterborr.

skrgj2.jpg

Sånn ble det.

skrgj3.jpg

Nå ble den andre gjennomføringe skikkelig stygg, og skulle vært byttet. :nonod:

Før jeg rakk å koble strøm på herligheten, var klokken blitt masse, og jeg måtte tyne alle 50 hestene på Atosen for å rekke

barnehagen i tide.

Beklager mobilbildene, men kan ikke finne igjen kameraet for øyeblikket.

Link to post
Share on other sites

Pallene var god og ha når jeg skulle drive og klatre langs skutesiden på babord side må vite. :smiley: Det begynner å bli ferdig innvendig hos meg også. Fikk tak i en ferskvannspumpe til pantryen, gadd jo ikke se hvor mye den leverte i minuttet så jeg satt den på plass og spruten sto nesten i taket. Det viste seg at den leverer 44 liter i min. I meste laget når jeg bare har en kran foreløpig. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det viste seg at den leverer 44 liter i min.
Det var en alvorlig kapasitet for en trykkvannspumpe. Fikk koblet opp lensepumpen min, og spylt skikkelig nedenunder. Denne gir 160 liter/min og gir et kraftig trykk gjennom en 30mm slange. Mye mer effektivt å rengjøre på denne måten enn å måtte vente på at vannet skal renne ut av seg selv.

lense3.jpg

 

Monterte inn et vindu for å teste vindusviskere. Tenkte jeg skulle prøve med paralellarm, og plukket med meg et par sett fra biltema. Hvordan dette virker i praksis, er vanskelig å se for seg, så her var det bare å gå til verket med 90% sjanse for å misslykkes.

Startet med å borre et hull i senter over vinduet, og et ved siden av for å få montert adapteren for paralellarm.

visker1.jpg

visker2.jpg

Viskerbladet ble da stående i senter av vinduet. (Trodde jeg, siden jeg holdt viskerarmen opp ned)

Akslingen fra viskermotoren (TMC)....

tmc.jpg

...stikker noe langt ut, og fjæren i viskerarmen gir et veldig hardt trykk mot ruten. Må nok montere motoren slik at den ikke stikker så langt ut. Tror det kan lette litt på trykket.

visker3.jpg

Måtte smøre zalo på ruten for at den ikke skulle stoppe opp, og fikk denne dekningen.

visker4.jpg

Som ventet, ble ikke dette bra. Som vi ser er det hullet til adapteren som skulle vært i senter, og ikke motoren. Får da en forskyvning mot venstre på vinduet. Et annet problem er området som ikke blir dekket øverst på vinduet. Fra førerstolen blir dette midt i synslinjen, og ikke bra nok. Å montere viskermotoren nede er da løsningen. Men her blir det vanskelig å finne plass.

Link to post
Share on other sites

Det passet som hånd i hanske at du monterer viskermotor med paralellstag, . Jeg kjøpte motor på biltema og paralellstag i tillegg og får ikke uventet ikke dette til å stemme så for ikke å sende dritten ned i skauen fortsetter jeg på spiseplassen i stedenfor. Hadde jo liksom tenkt å få skuten sjøsatt men sjåføren er på ferie, ganske utrolig. Trenger de ferie som "bare" sitter der hele dagen. :smiley: (er lastebilsjåfør selv). Kunne jo leid inn en annen men det koster jo en formue, er jo så gjerrig med alt utenom med båten.... :flag:

Link to post
Share on other sites

Flaks at jeg dreit meg ut først, så slipper du å lage sveitserost av din båt. Siden overbygget mitt er hjemmelagd, er det grei skuring å lappe et hull eller ti. Forøvrig er det helt klart en uting at folk tar ferie når det måtte passe dem. Det er naturligvis akkurat da du trenger dem. :lol:

Link to post
Share on other sites

Alltid greit å la andre stå for prøving og feiling vet du men hva er opp og ned på denne viskermotoren da. På min er det noe som ligner på en justering med kontramutter på den ene siden, lurer på hva det er for noe morsomt. :smiley: Jeg har fremdeles to uker igjen av ferien så det er jo håp om motortest enda må vite, men begynner det å knipe med tiden så får jeg vel finne en sjåfør som ser ut som han er på konkursens rand og trenger kjappe gryn. :lol:

Link to post
Share on other sites

På min er det noe som ligner på en justering med kontramutter på den ene siden, lurer på hva det er for noe morsomt.
Kan ikke se hensikten med denne. Står ingen ting i bruksanvisningen.

 

Forøvrig går det heller trått. Holder på å helrenovere et bad, så min allerede mikroskopiske fritid er beslaglagt en stund fremover. Er nok også fare for syvdagersuker på jobben ut august, og vel så det. Uansett blir det nok ikke sjøsetting før til våren, og dessverre magert med oppdateringer fremover.

Link to post
Share on other sites

Fikk lurt meg til en snartur i båten i går. Fikk en dekoder av en kollega som hadde kjøpt seg ny tv med innebygd.

dekoder.jpg

Skal være dårlige greier disse boksene, men siden det det var gratis, og 12V, så jeg ingen grunn til å ikke prøve.

tvantenne.jpg

Billig antenne fant jeg på net on net (250 kr)

antforsterker.jpg

Koblingene på forsterkeren er omvendt. Antennekabelen passer på "to tv", og fra dekoder går inn på "to ant". Denne kan svenskene ha for seg selv. Kastet den i skrothaugen.

tvbilde.jpg

Bilde ble det lell. Nrk 1,2 og 3. Måtte sende inn overgangskjema til riks tv for å få kort. Skjemaet passet ikke helt til å ta over boks uten kort, men fylte det ut med diverse kommentarer, og fikk tilsendt kort etter en drøy uke. Overraskende smertefritt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Meget dårlig fremdrift de siste to månedene. Har knapt vært hjemme før sengetid, og prosjektet har naturligvis gått i opplag. Siden jeg har vært så heldig å måtte være hjemme med syke barn to formiddager denne uken, har jeg fått lett rundt på diverse forum etter en løsning på dynamogåten. Godt stoff for Dan Brown dette.

kobling.jpg

Videre finnes denne kontakten. Rød, grønn og blå.

Aner ikke hvordan denne skal kobles, og kan heller ikke finne noe på nettet. Muligens kan jeg finne ut noe mer ved å åpne den, men om noen har greie på dette, og ønsker dele sin kunnskap, så har de muligheten her.

Langt ute i den store verden, kom jeg omsider over denne forklaringen.

"Red goes to the alternator's positive output connection

Blue is the output of the regulator and goes to the alternator field connection. This connector provides variable voltage to the rotating part of the alternator and determines how much power it generates.

Green or brown is the wire that goes to ignition, and it is used to turn the regulator on"

En bra start, om dette er riktig, men er fremdeles usikker på den blå ledningen. For en amatør virker denne forklaringen noe kryptisk. Håper noen har et tips.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...