Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Hei 10ta9c

Ser at ting begynner å ta form nå. Likte godt instrumentplasseringen over vindu. Dessuten ser jeg at du har det elektriske anlegget på stell. Veldig bra. Kommer til å bli en lys og trivelig båt som du kan kose deg med. Skulle ønske jeg hadde halvparten av den energien du har. Eneste jeg har hatt litt vondt i magen for er alt støvet du har tilgodesett alt det elektriske utstyret med. Nå er det snart vår og håper du kommer i mål før sjøsetting.

Link to post
Share on other sites

Kommer til å bli en lys og trivelig båt som du kan kose deg med.

Har blitt veldig lys etterhvert. I vinter har jeg klart meg med spottene som arbeidslys. Mye enklere enn å dra rundt på løslamper med ledninger som ender opp i all verdens floker på et øyeblikk.

Eneste jeg har hatt litt vondt i magen for er alt støvet du har tilgodesett alt det elektriske utstyret med.

Ligger nok mest på overflatene. Mest fra saging og pussing av treverk. Går som regel bra.

Dårlig med tid denne uken, men har fått presset inn litt mer maling i listing.

k2.jpg

 

k1.jpg

 

sgr1.jpg

 

sgr2.jpg

Så får jeg prøve å lage en funksjonell løsning for sittegruppen.

sgr3.jpg

Tilpasset biter å legge over bordet.

sgr4.jpg

Som også skal fungere som rygger i sittemodus.

sgr5.jpg

Både skapdøren..

sgr6.jpg

..og nedganger skaper problemer. Må nok til med endel fikse løsninger.

Link to post
Share on other sites

Du bør kanskje ha en beskyttelse ring rundt bassern din så du ikke sparker inn elementet ved et uhell. Fås på BT. Inspirerende arbeide må jeg si. Hvor mye tror du båten din veier nå i forhold til orginalt?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Du bør kanskje ha en beskyttelse ring rundt bassern din så du ikke sparker inn elementet ved et uhell. Fås på BT. Inspirerende arbeide må jeg si. Hvor mye tror du båten din veier nå i forhold til orginalt?

Har lett etter noe som egner seg som beskyttelse for bassen. Hvor på BT finner man dette?

Gjetter på at overbygget og det selvlensende dekket veier ca 200kg. Innredningen er vel noenlunde som originalt. Kanskje totalt pluss 100 kg. Motoren er sikkert tyngre enn den originale Volvoen. Sier vi pluss 400 kg burde vi være innenfor.

Båten veide 3tonn da jeg fikk den (Inkludert 200 kg skrot), og vil tippe 3,3 nå. Utrustet for normalt bruk (Uten øl) ca 3,5t.

Skal bli moro å sjekke vannlinjen når den kommer på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Når blir det sjøsetting da tror du?
Rekker jeg det før November, blir det i år. Viss ikke står den nok til våren. Trenger uansett sommerferien til utvendig sparkling og maling, så det er uaktuelt å sjøsette før til høsten.

Gjorde en innsats med sittegruppen i dag.

bk1.jpg

Saget ut luke i benken, og festet det tidligere omtalte vippesystemet.

bk2.jpg

 

bk3.jpg

Planen var at ryggen skulle følge med når benkplaten ble vippet over, men det ble det ikke plass til.

bk4.jpg

Her i motsatt stilling.

bk5.jpg

Uforutsette kollisjoner måtte ordnes med stikksag.

bk6.jpg

Andre siden måtte også justeres for å passe inn i terrenget.

bk7.jpg

Fester for seteryggen.

bk8.jpg

Limer ryggen på en fibo-tresbo plate og henger den opp på denne måten.

bk9.jpg

 

bk10.jpg

Samme på motsatt side.

bk11.jpg

Her må ryggen våre lav nok til at skapdøren kan åpnes.

bk16.jpg

Kunne festet ryggen i skapdøren, men det ble for trangt. Egentlig skulle jeg droppet hele greia, men da mangler jeg en del når den skal gjøres om til køye.

bk13.jpg

Da blir det omtrent sånn. Får gjøre fintillpasningen når jeg får kona til å så nye trekk.

bk14.jpg

Her forre benk i aktre stilling.

bk15.jpg

Da var jeg ferdig her for nå, men har mye arbeid igjen på andre siden.

bys1.jpg

Bakom her må også fikses.

bys2.jpg

Kle igjen siden og få det tett mot motorrom, lage bakvegg for skuffer og skap, legge opp slanger for hydraulisk styring, og mye mer. Påskeferien blir nok i båten i år også. Kan ikke tenke meg en bedre ferie. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jobbet litt med byssa.

bys9.jpg

 

bys3.jpg

 

bys4.jpg

Da er det tett mot motorrom.

bys7.jpg

Kledt igjen bak skuffer og skap.

bys5.jpg

Benkplaten rundt vasken var slitt og gammel, så jeg fant frem noe kapp, og saget ut en ny.

bys6.jpg

Ikke samme farge, men who cares.

s6300087.jpg

Har også fått byttet om hengslene på øleskapet. Mer praktisk når det åpner denne veien.

bys8.jpg

Link to post
Share on other sites

bys10.jpg

På tide med siste grovfinishen i byssa.

bys11.jpg

Kledt rammeverket med tynnplater og sparklet

bys12.jpg

Malt.

bys13.jpg

Komfyren har fått seg en omgang med med oppretting da den var noe herpa. Nå trenger jeg bare nye knapper, så blir den fin.

bys14.jpg

 

bys15.jpg

 

bys16.jpg

Har lett etter USB inngang for innfelling. Dette har jeg ikke funnet noe sted.

rt3.jpg

I mangel av noe bedre har jeg borret et hull og limt fast kabelen. Var så heldig at jeg hadde firkantborr som passet akkurat.

kkrt1.jpg

Siden jeg er litt lat, kjøpte jeg kikkertholder på Biltema. Naturligvis passet ikke sånn uten videre.

kikrt2.jpg

Etter en omgang med stikksaga, kom den på plass.

rt1.jpg

Ellers har jeg det meste på stell. Litt støvsuging..

rt2.jpg

...og kosting av dekk, så blir det strøkent.

Link to post
Share on other sites

Firkantborr er veldig kjekke til sitt bruk. Akkurat som bjelkestrekkere. Selges i enhver jernvarehandel med respekt for seg selv. I motsetning til de som har respekt for kunden, de pleier ikke å ha...

Forøvrig synes jeg nok det tidvis ser ut som at du har mer bruk for hjemmehjelp enn firkantborr. :smiley:

 

Men mer seriøst: Jeg ville montert en eller annen varmebeskyttelse på undersiden av vippe-skjærefjøla du har over komfyren.

Og en USBport for fastmontering må det da gå an å finne på en utrangert PC?

Redigert av Ra Balder (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Sånn firkantborr! hvor selges de??
I alle svenske butikker. Biltema og Clas Ohlson har godt utvalg.

 

Forøvrig synes jeg nok det tidvis ser ut som at du har mer bruk for hjemmehjelp enn firkantborr.

Ja, se det.

ryd1.jpg

 

ryd2.jpg

 

ryd3.jpg

Fortsatte med skuffer og skap også. Satser på fjerne alt av "det kan jeg kanskje få bruk for", og heller ta den korte veien til garasjen om det skulle vise seg å slå til.

 

Jeg ville montert en eller annen varmebeskyttelse på undersiden av vippe-skjærefjøla du har over komfyren.

Og en USBport for fastmontering må det da gå an å finne på en utrangert PC?

Varmebeskyttelse har jeg ikke tenkt på . Er brenneren varm lenge etter bruk?

USB fra en PC kan nok funke, men det blir noe lodding, da.

thKAB-usb-forl-1.5m-magnet.jpg

Kunne montert noe sånt nede ved konsollen, men må dra kabelen rundt vinduet, så det blir ganske langt. Får heller greie meg sånn som det er.

Link to post
Share on other sites

Varmebeskyttelse har jeg ikke tenkt på . Er brenneren varm lenge etter bruk?

USB fra en PC kan nok funke, men det blir noe lodding, da.

 

Ja, kjelunderstell og -holdere er voldsomt varme i det du slår av. Legger du rent, rørt treverk rett nedpå dette, KAN du risikere at det tar fyr. Det vil iallfall se svart og svidd ut ganske fort.

Men det er like mye til beskyttelse når fjøla står oppe, og du fyrer opp ovnen. Da vil varme slå oppover langs fjøla, mer på en gass ovn enn en normal komfyr. Finn deg en tynn syrefast plate av noe slag å sett på. Et gammelt benkebeslag ville vært perfekt emne.

 

Jeg ville ikke trodd at litt lodding var noe som helst utfordring for deg, du har jo dokumentert til gagns at du fixer det meste? :smiley:

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Ra Balder. Skal se å få ordna noe før jeg skal utøve mine manglende talenter fremfor komfyren.

Likte utførelsen av trekke på den ene rygstøtten
Min omgang med stoff, begrenser seg til dette nivået. Heldigvis har kona denslags som sin store lidenskap. Når jeg er definitivt ferdig med maling og støv, feier hun nok innom og trekker om rubbel og bit.
Link to post
Share on other sites

Tror jeg nøyer meg med å feie over.

Når det gjelder rydding har det tatt litt av. Og godt er det.

Her: Ting man finner under en benk.

rd4.jpg

Mye til lagring i garasjen, og mye søppel.

rd5.jpg

Bluss, utgått Feb. 1980

rd8.jpg

Tvilsomt brannslukkingsapparat med Volvo klistremerke. Dette fungerte faktisk ennå.(Ble testet utendørs)

rd7.jpg

Som ny brødkniv, og fancy klesknagger.

rd9.jpg

Deler av kontorstol. Viktig å ta vare på.

rd10.jpg

Et stk. gambling device.

rd6.jpg

Filter og impeller for sjøvannspumpe. Kjekt å ha.

rd11.jpg

Ting jeg ikke viste at jeg hadde.

 

Ting man ikke finner under en benk.

rd12.jpg

 

dyse.jpg

Kjøpte fire, montert tre. Har hele tiden regnet med at den siste skulle dukke opp under rydding, men den har nok reist til planeten for enslige sokker.

Ellers rent og pent nå. Trengs litt oppdeling for å få det funksjonelt.

Link to post
Share on other sites

Etter en obligatorisk påsketur, men klister, plussgrader, flatt lys og tilløp til snømangel...(Uten appelsin og kvikk lunch)

tor.jpg

...var det godt å få gjort noe fornuftig i båten.

Satte opp ledspotten jeg fant midt over bordet.

tor2.jpg

 

tor1.jpg

Kan være kjekt å ha, i mange sammenhenger.

Satte inn egen bryter for denne, og egen kurs.

tor3.jpg

Fikk også montert kontrollen for kjøleskapet.

tor4.jpg

Det virket fremdeles. Montering av påskepils er under planlegging.

Link to post
Share on other sites

Siden påsken er over, har jeg bestemt meg for å la innredningsarbeidet ta en pause og konsentrere meg om motor med tilbehør.

Først ut er styringen.

paa1.jpg

Her har jeg tre tilkoblinger. Har koblet, og trekt bak slanger fra disse to koblingene, men aner ikke hva den tredje er til. Den med gammel slange. Noen som vet?

paa2.jpg

Absurd dyrt monteringsett for dieselvarmer. Latskapen tok overhånd. :nonod:

paa3.jpg

Holderen for VHF mikrofonen dukket omsider opp fra en bortgjemt krok.

Testbenk for instrumenter. Meget praktisk med disse krokodilleklemmene.

paa4.jpg

Styrbord tankmåler. Ser ut til å fungere helt fint.

paa6.jpg

 

paa5.jpg

Dette fra den andre tanken viser fult hele tiden. Vandringen blir også helt feil. Får klare meg med en inntil videre. Med forbruk fra begge tanker er det uansett nok.

Link to post
Share on other sites

synes du er velde flink du tar mye av det du har (ikke bare nytt) og gjør om og setter i stand tålmodig dame i huset ??.Har selv et prosjekt en Fjord 21 HT som jeg har revet ut alt i driver med å sette inn nytt akterspeil har tatt av hardtopp og dekk får å komme til bedre ligger noe bilder ute her en plass . hilsen olympic 21

Link to post
Share on other sites

tålmodig dame i huset ??
Ja, veldig. Siden det har vært perverst mye overtid siste åra, blir all resterende tid, og litt til, brukt i båten, mens hagen gror igjen og skjuler huset som forfaller. Men så lenge man holder julaften og 17.mai hellig, går det gjerne bra.
Så du hadde skrevet dette nå...
Det gjør godt å få bekjenne sine små synder.
paa1.jpg
Siden ingen har noe bedre forslag, plugget jeg denne tredje nippelen og fylte opp olje. Styringen fungerte fint, men drevet var utrolig tungt å svinge. Måtte bruke et to meter rør for å klare å rikke det for hånd, mens det gikk greit å legge over med rattet. Tror likevel jeg må til med noe grease et sted før jeg røsker sylinderen av akterspeilet.

Tankmåleren har jeg fått opp å gå.

inst.jpg

Da jeg ryddet litt opp inne i konsollen fant jeg ut at ledningene til loddet ga bare tre volt. Tidligere har nok hjernen oppfattet dette som 13, og jeg konkluderte med at loddet var gåent. Det viste seg at det levde i beste velgående med en ny, og hel jording.

hmn.jpg

Neste instrument var måleren for vann.

Her var det ingen reaksjon. Tok den ut, og fant ingen flottør.

vn1.jpg

Satte på flottøren fra giveren som ikke virket fra dieseltanken.

vn2.jpg

Nå fungert den opp til halv tank, så gikk den i peak. Det viste seg at flere av viklingene var slitt av i "målespolen"

Siden alt er koblet opp, noterer jeg meg likevel to instrumenter

bilde0081.jpg

Link to post
Share on other sites

Neste instrument er kjølevanntemperatur.

tmp.jpg

Her har jeg en 24V giver på motoren, mens instrumentet er 12V. Tenkte å legge giveren i varmt vann og teste den med både 12 og 24V, men det innebærer diverse demonteringer for å komme til å skru den ut. Som man kan trenger jeg 40 grader for å få utslag, og det hadde ok å ha dette i orden før jeg kjører motoren varm.

vdo.jpg

Løsningen er i følge VDO å legge inn en motstand (Rv) på plusslederen inn på instrumentet. Et slikt 24V-kit med motstand og pære koster 70 kroner på nettbutikk i US, men 1000 kroner i frakt. Litt drøyt for en simpel motstand. Alt jeg trenger å vite er størrelsen på denne.

Har også testet dette kompressorhornet.

tut.jpg

Nok lyd, men etter min mening feil lyd. Et temmelig patetisk skingrende ul. Med 24V ble det bare mer av det samme. Ingen lyd for mannfolk med båt over 10 fot. Hvordan kjøper man så horn med båtlyd? Ikke ligger det ved lydfiler på nettbutikker, og heller ikke i butikker får uten videre teste før kjøp. Noen med erfaringer med horn i økonomiklassen?

10601-02.jpg

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1127...upkey=006002010

En slik løsning er klart mest elegant, mens dette

w10620_25-00.jpg

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1209...upkey=006002010

er i overkant harry. Er det derimot det som skal til for å få båtlyd, så er det samme for meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...