Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Er skeptisk til sparkel, og bruker helst fugemasse til det meste. Her måtte det sparkel til, og siden det ikke bør være noe bevegelse akkurat her satser jeg på at det går bra. Glassfibersparkel er bedre, men...

sommern kommer plutselig
:sweat: ..ja,nettopp. Har ikke et millisekund å miste.
Link to post
Share on other sites

I dag var jeg kommet såpass til hektene igjen at jeg var istand til å behandle tyngre verktøy, og bestemte meg for å fortsette rundt hjørnet mot akterskottet.

bkvg1.jpg

Her passet den gamle teakdøren til lugaren ganske så bra inn.

bkvg2.jpg

Skikkelig kvalitetsdør, men må nok males pga. mange hull.

bkvg3.jpg

Etter en del saging og skruing kom det hele på plass.

bkvg4.jpg

Rommet under må bevares som beinplass i sovesalongmodus.

bkvg5.jpg

Og rommet bak må bevares som stuverom.

bkvg6.jpg

Det får bli morgendagens prosjekt.

Link to post
Share on other sites

Du er jammen flink til å støpe og bruke glassfiber gett.
Flink er vel å ta hardt i, en en bøgtrøster skulle nå la seg gjøre å få klint på. Om du holdt mat og drikke, og jeg holdt til på dine trakter, kunne vi hatt en avtale på det. Men siden jeg kan bli veldig tørst etter slike dugnader, er det kanskje rimeligere å leie en proff. :drink:

Ikke bare enkelt å finne gode løsninger under sikringsskapet. Første problemet dukket opp da jeg skulle feste benken under.

bu1.jpg

Benken kom litt for langt ut på dørken, og over luken til motoren. Tømme benk, lirke den ut, skru, sage og skru igjen. Masse ekstraarbeid, og masse tid.

Fikk omsider montert den på plass, og forlenget siden på skapet ned til dørken.

bu2.jpg

 

bu3.jpg

Kablene ned til motorrommet måtte skjules, samtidig som jeg beholdt rommet under skapet.

bu4.jpg

Omtrent sånn hadde jeg tenkt det skulle bli.

bu5.jpg

Separat stuverom under her.

bu6.jpg

For ting man ikke trenger så ofte.

bu7.jpg

Noe finish bør påregnes.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har vært meget opptatt med en annen hobby den siste tiden og fått alt for lite tid i båten. Litt maling har jeg likevel fått unna.

mlg1.jpg

Fått kledt igjen styrbordsiden, og fått hengt opp igjen tven litt lenger fremme.

mlg2.jpg

Viktig å få båten ol-klar. Ellers hadde det nok blitt lite fremgang de nærmeste ukene.

I garasjen har jeg startet på prosjekt targabøyle.

tg.jpg

Mildværet i helgen skulle by på mulighet til å varme opp garasjen til plastetemperatur. I går regnet det forøvrig. Første gang på ca to måneder. Et utrivelig gjensyn, men Gamle Erik må vel få late vannet iblant han også.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått satt sammen bøylen.

tg2.jpg

På toppen brukte jeg en Fibo-tresbo plate. Skulle være godt egnet å feste utstyr i.

Prøvemontering:

tg3.jpg

 

tg4.jpg

Skulle ikke bli for dominerende.

Problemet nå er at jeg etter intens fyring, kun fikk garasjetemperaturen opp til seks grader. (-0,5 ute) Må nok rigge meg opp med noen Kw til, om sikringene holder.

Link to post
Share on other sites

En gassovn kunne nok gjort susen, men jeg får prøve å bruke det jeg har. To 2000W vifteovner tok sikringene, så neste forsøk var å minske volumet som skulle varmes opp. Med noen presenninger fikk jeg rigget opp et telt i hjørnet på garasjen.

 

tg6.jpg

Inne i teltet greidde jeg å få temperaturen opp i 12 grader. Ikke ideelt, men med litt ekstra herder gikk det bra.

Før jeg kom så langt måtte jeg legge kabelrør opp langs ene beinet.

tg8.jpg

Har brukt tre 30mm rør. Trenger plassen til tv, radio, og VHF-antenne. Lyskaster, lanternekabler og plass for radar.

tg9.jpg

 

tg5.jpg

Så var sidene kledt igjen, og pussing/runding av hjørner står for tur.

Inne i teltet var det omsider klart for plasting, men fikk gjort lite pga. sosiale sammenkomster.

tg7.jpg

Link to post
Share on other sites

OBS: Hva som ser bra og lite dominerende ut på land kan endre seg fort når du kommer på sjøen! Det vet jeg av egen erfaring.

Og en liten bekymring til: Har du kontroll på vekta på alt du nå har montert inn i båten? For meg som bare ser på bildene ser det jo ut som at det har blitt endel kg etterhvert?

 

Men generelt må jeg slutte meg til applausen - det er utrolig hva du får til!

Redigert av Ra Balder (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

hvordan vil du feste bøylen til taket?
Blir hengslet i forkant. Har ikke bestemt meg for hvordan jeg skal feste den bak, men det hadde vært greit med en løsning som gjør det enkelt å løsne den om den skal legges ned.

 

Hva som ser bra og lite dominerende ut på land kan endre seg fort når du kommer på sjøen!

goldreserve2.jpg

Ja, det kan nok bli for mye av det gode. Men det er bedre å gi folk en god latter, enn å forsvinne i mengden

 

Har du kontroll på vekta på alt du nå har montert inn i båten? For meg som bare ser på bildene ser det jo ut som at det har blitt endel kg etterhvert?

Har hele tiden hatt fokus på å holde vekta nede. Har brukt mye 4 mm finer fremfor tunge teakplater. Tyngdepunktet er derimot litt høyt ettersom motoren bygger vel mye. Bredden er derfor viktig, og tre meter burde sikre stabiliteten. Skal bli spennende å se om jeg får den opp i plan. Om ikke, får jeg bare melde meg inn i 7knops klubben og ta livet med ro.

 

I garasjen går det stadig fremover. Har fått plastet, pusset over, og lagt på et lag med Biltema grå.

s6300005.jpg

Så er det bare å hive seg over sandpapiret.

Link to post
Share on other sites

Etter vel overstått vinterferie har jeg fått trukket frem og koblet kabler og antenner.

kabelstrekk.jpg

Slik blir gjennomføringen fra tak. Så slipper man bekymre seg for lekkasjer. I tillegg er nå hele taket ledig for annet bruk. Fks. soling. Tok meg 5-6 timer å strekke kabler borre, tre, og koble.

ski.jpg

Til sammenligning bruker en fireåring ca. 20 minutter fra han får ski på beina første gang, til han er en relativt habil skiløper.

 

Men til slutt kunne jeg sitere sjefen:

"La det bli lys"

lyss.jpg

"Og det ble lys"

Link to post
Share on other sites

Litt mer innredning.

bbf1.jpg

Tid for å kle igjen fremfor luftinntaket til defrosteren.

bbf2.jpg

Et hjørne å runde. (Og masse støv)

bbf3.jpg

Gikk greit å bøye 4mm plate i ganske kort radius.

bbf4.jpg

Lekting.

bbf5.jpg

Plating.

bbf6.jpg

Maling.

bbf7.jpg

Brukte siste døra fra den gamle baderomsinnredningen. I redusert utgave.

Da skulle denne siden være klar, og jeg kan endelig få montert benkene permanent.

Fikk også montert panelet for lyskasteren og skrudd på en list på toppkonsollen.

bbf8.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...