Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Gass.

gass1.jpg

Planlegger å bygge en gasskasse her ute.

gass4.jpg

Kan bygge den 20cm inn i bakveggen ved dekk. Har 35 cm fra rekka til luka.

Hvor stor flaske trenger man, og hva er størrelsen på en slik flaske? Har ikke funnet fysiske mål på nettet.

Bør holde til en uke med kaffekoking, og tre-fire enkle middager. (Kun gass på komfyr)

Link to post
Share on other sites

Rettelse, jeg har 2 kg gassflaske. Full flaske veier 3,5kg. Denne er ca 33cm høy med en diameter på 20cm, du må legge litt til på høyden for ventilen på toppen.

 

2kg_gassflaske.jpg

 

Hos meg er det bygd en kasse i teak for oppbevaring av flaska. Den har lufting i bunn og akterdekker er selvdrenerende, så ved en evt lekasje vill dette gå på til sjø og ikke ned i båten.

 

kasse_for_gassflaske_2.jpg

 

Om en 2kg flaske er tilstrekkelig til vårt bruk vet jeg ikke enda men vil tro det.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nei, ingen pause, men har stort sett vært på jobb sammenhengende de siste ukene. Det lille jeg har gjort, har vært fullstendig bortkastet.

Som nevnt, hadde jeg lett frem det perverst kostbare monteringssettet, og har nå med mye plunder fått hivd opp skiten.

eks.jpg

Eksos

ex2.jpg

 

ex3.jpg

Forbrenningsluft

l3.jpg

Brukte kappet fra eksosslangen til dette. (Medfølger ikke)

l2.jpg

 

l1.jpg

 

Luft til lugar.

vl.jpg

Fått lagt opp slanger (medfølger ikke), og dyser også, men det hadde jeg glemt å ta bilder av.

En ting hadde jeg derimot glemt før jeg la ned alt dette arbeidet. Prøv om dritten fungerer. Særlig når man kjøper brukt.

Koblet opp etter alle kunstens regler, slo på bryteren, og ventet meg viftestøy og diverse.

f1.jpg

Alt jeg har oppnådd så langt er et grønt lys,

f2.jpg

og et rele?(blå boks nede til venstre) som bråker en stund, før panelet går over til mailfunction.

Ingen antydning til start av hverken vifte eller pumpe.

 

Foreløpig har jeg et grønt lys til ca 6000 kroner, og jeg kan slå det både av og på.

God lørdagskveld :cheers:

Link to post
Share on other sites

hvordan går det med motoren?

Status, motor.

Instrumenter: Temperatur og oljetrykk må kobles opp, men skulle gjerne brukt de 12V instrumentene jeg har. Trenger da en motstand av ukjent størrelse. Alternativet er å bytte disse. Kostnad, ca 1200.

 

Dynamo:

sawafuji.jpg

Denne finnes i titusenvis rundt om i verden. Det er fremdeles mulig å få kjøpt den eksakt samme dynamoen.

kobling.jpg

Hvordan disse tre ledningene skal kobles, er derimot en derimot et av historiens største mysterium.

Alternativet er en ny dynamo. 55A Bosh koster 1350 på Biltema. Tilpasning av braketter og reimskiver vil muligens ta tid, og tidsnød jo allerede det største problemet.

Dette skulle også løse problemet med turteller. Aner ikke hvordan turteller har vært koblet på denne motoren, men har ingen W-utgang på dynamoen. Hvordan får man korrekt turtall. Vil tro at utvekslingen mellom dynamo og motor varierer. W-utgangen vil vel gi turtallet på dynamoen og vise turtall for motor på turtelleren. Er forholdet mellom dynamo og motor såpass likt på de forskjellige motorer at dette ikke er noe å ta hensyn til?

 

Eksos: Kommer over en og annen tretomms potte på Finn, men dise er solgt omtrent før de er lagt ut.

Ny potte er temmelig dyrt:

4216_auto.jpg

3500

eller

eks2.jpg

støpe en sånn selv.

 

Kjølevann til defroster og varmtvannstank må jeg på lagt opp, samt isolere motorrommet. Dette har jeg derimot liggende i garasjen.

Link to post
Share on other sites

12V har jeg. Det er kombinasjonen av 12V instrument og 24V giver som er problemet.

Siden jeg for en gangs skyld er i besittelse av et koblingskjema fant jeg ut at dieselvarmeren manglet jord. Jorden jeg hadde koblet gikk kun på glødepluggen som er isolert fra resten av godset. Varmeren tente nå umiddelbart med en skikkelig røyksky.

eksos.jpg

Etter kort tid var derimot røyken ikke lenger synlig.

Frostnatt med påfølgende sluddbyger la et godt grunnlag for test av varmeren.

dse1.jpg

Den regulerbare dysen har jeg plassert under førerplassen. Har også flyttet defrosterdysen ut hit, så slipper jeg å legge slangen innom dassen.

dse2.jpg

Fikk i stedet et par hull å tette.

Dysen med fast åpning fikk jeg plassert nede ved trappen.

dse3.jpg

Det ble raskt fin temperatur, men støyen fra inntaket for forbrenningsluft er aldeles hysterisk. Forsøkte å la den suge rett fra motorrommet, men da flyttet mye av støyen seg inn i båten. Å legge en finger foran inntaket hjalp mye, så det er kanskje ikke all verden som skal til. Som nevnt brukte jeg resten av eksosslangen til forbrenningsluft. En annen type slange vil muligens være bedre. Noen som har erfaring med dette.

Mangler slange for inntaksluft for å få installasjonen komplett.

vrlu.jpg

Må finne ut hvor jeg skal ta luften fra, så jeg får målt opp og bestilt.

Link to post
Share on other sites

Skammelig lite fremgang de siste seks ukene, men nå ser jeg enden lyse i tunnelen. I dag hadde jeg attpåtil nesten fri, men ble litt handlingslammet siden jeg ikke hadde lagt en plan, og fått giret meg opp. Prosjekt gasskasse står egentlig for tur, men snøbygene utenfor inviterte ikke til denslags utskeielser. Omsider plukket jeg frem landstrømsinntaket og fyrte opp dieselvarmeren, mens jeg spekulerte i hvor jeg skulle plassere det.

lstr.jpg

Hadde sett for meg å sette det gjennom bakveggen, og rett inn i sikringsskapet, men så gikk det opp for meg at dette kom i konflikt men skyvedøren. Løsningen ble å montere det i rekka like bak.

lstr2.jpg

Virket naturlig å montere det på innsiden, men ved nærmere ettertanke satte jeg det på utsiden. Lang styggere, men så slipper man risikere å snuble i kabelen inne på dekk, eller å smadre lokk og kontakt ved uvøren manøvrering av campingstoler under påvirkning av rusmidler.

Trakk inn kabelen og koblet til landstrømsentralen. Fikk etter en liten omrokering plassert denne inne i sikringsskapet.

lstr3.jpg

Siden denne kontakten kun skal brukes av batteriladeren, legger jeg ikke opp jording til batteriminus eller gods. Ingen grunn til å invitere til tæring. Ser ikke bort fra snarlig oppgradering av landstrømmen, men skilletrafo eller lokalt jordplan blir ikke vurdert i denne omgang.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt fant jeg en lyddemper for forbrenningsluft på Seatronic. Nå var denne originalt ment for en slags leketøysvarmer, og var noe underdimensjonert. Den gikk faktisk inn i slangen jeg hadde lagt opp, men jeg satser på at det blir nok luft likevel.

idem.jpg

Forskjellen var enorm. Null lyd fra luftinnsuget, og bare en lav putring fra eksosen avslører at varmeren er i gang. Inne er også støyen redusert til det minimale. Etter isolering av motorrommet, vil den nok ikke kunne høres overhodet.

 

Dørk:

Har ikke fått ferdigstilt dørken innvendig siden jeg manglet noen fliser belegg. I påvente av at det skulle dukke opp noen rester, har jeg utsatt å kjøpe en hel pakke. Nå kom jeg omsider over noen slike rester. Litt tykkere, men nær nok. Kan også leke meg med spenning opp til 10000Volt på disse.

g1.jpg

 

g2.jpg

 

g3.jpg

 

g4.jpg

 

g5.jpg

 

Riktig flott, slitesterk, vannbestandig, og ikke minst gratis. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Endelig fikk jeg eliminert skjøteledningen gjennom dørsprekken.

ls2.jpg

 

ls1.jpg

Nå kan jeg omsider ordne pakninger, og ferdigstille døren.

Men først var det gasskassen.

gk1.jpg

Vurderte å sage ut av akterskottet, og felle inn kassen, men kom til at den kunne fungere som sitteplass fremfor å bli en 15 cm vorte som stakk ut uten mål og mening.

Finish følger.

Link to post
Share on other sites

blir bra dette. hvor fikk du tak i gulvbelegget

Gummigulv

 

 

Sånn går no dagan. (En guide til å rote bort kostbar tid)

 

Etter noen hektiske måneder på jobb, skulle fredagen bli startskuddet for en ny giv på prosjektet. Med tid til rådighet skulle ting gå unna. Startet derfor med å avspasere fredagen. Før jeg kunne starte i båten, måtte derimot garasjene ryddes, og søppla kjøres bort før stengetid. Planen var å ha alt klart på hengeren torsdag kveld, men sånn gikk det ikke. Først klokken 1500 var jobben unnagjort.

Nå var plenen long overdue for skalpering, og siden klipperen gikk kruken sist høst, hastet jeg avgårde og kjøpte første og billigste el-klipperen jeg kunne finne. Denne kom i en haug løse deler, og krevde nok en halvtime med montering. Endelig i gang, viste det seg at bladet satt fast hver gang klipperen ble stoppet, og jeg måtte vri det en halv runde for hånd hver gang jeg skulle ha den i gang igjen. Mot slutten av seansen, løsnet bladet. Trolig på grunn av at kniven bråstopper hver gang klipperen stoppes. Kan virke som en selvdestruerende sikkerhetsfunksjon. Skrudde fast kniven, og satte i gang med siste stykket. Det luktet nå svidd gummi, kom litt røyk fra klipperen, og til slutt ramlet kniven av igjen. Skrudde den fast tre ganger til, og fikk slått siste kvadratmeteren. Endevendte klipperen etter made in Cina merket, men fant ut at den var tysk. Den går uansett på først fly hjem.

Siden været var strålende, måtte det grilles. På butikken etter grillmat, men panikken raskt bygget seg opp. Flamberte terrassen med alt for mye tennveske, og serverte svarte pølser som fremdeles var kalde inni. Nå var klokken blitt 1800, og ungene sto fast på Super Mario Galaxy. En halvtime med Wii-en måtte til for å slå denne hersens Bowser, samtidig som min bror ringte og spurte etter redningsvestene han hadde liggende i naustet. De hadde jeg ikke sett, og etter litt diskusjon, kom han frem til at også jolla manglet.

Etter at bilen ble stjålet en onsdagsnatt i vinter, var ikke overaskelsen stor da jeg litt etter kunne konstatere at det hadde vært lømler på ferde igjen. Låsen i døra var intakt, med de hadde regelrett spasert gjennom veggen. Brorens kajakk til 30000 lå heldigvis igjen, sammen med seilbrett, strømaggregat og diverse mer kostbare ting.

Kjørte en runde til de nærmeste havnene og slo av en prat med det faste klientellet. En hadde sett en jolle som lå på land noen hundre meter bortenfor, men den passet ikke helt til beskrivelsen. Tok likevel en titt, og fant jolla som nå var blitt svart.

Før

jolle.jpg

Etter

jle.jpg

Foruten om å male den svart (med bunnstoff), har synderen skrudd av toftene foran og bak. Rotet vekk den ene åren og åregaflen. En gummislange på ripen vitner om at den har blitt brukt til garn eller linefiske. Fikk dratt med meg jolla til nærmeste bilveg, hentet henger, og fikk satt den tilbake i naustet. Nå var klokken blitt 2200, og jeg brukte resten av kvelden til å dunke hodet i veggen. :headbang: Tid i båten: Nada. Fremgang på prosjektet: Nix. Forbanna: Ja

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått jobbet litt mer med gasskassen.

Sparklet, og satt på hengsler og lås.

gks1.jpg

Laget drenering fra bunn av kassen til overbord.

gks3.jpg

Kjøpte to billige skroggjennomføringer på Biltema. Monterte en ut av kassa, og en overbord. Slange i mellom.

Dette måtte gjøres før jeg setter tilbake dieseltanken, siden det ikke er tilkomst etterpå. Andre ting som måtte gjøres, var å montere stigerøret for dieselvarmeren.

tk1.jpg

Nå hadde jeg vært forut for min tid, og sveist inn et sånt, men siden dette fulgte med i det skammelig dyre monteringssettet, måtte jeg nesten bruke det.

Fylleslange og lufting måtte også festes før dieseltanken kunne settes ned igjen. Med akrobatiske bevegelser som hadde gått rett hjem på Norske talenter, fikk jeg festet lufteslangen. Før jeg skulle gjenta operasjonen med fylleslangen, fikk jeg en ide om å åpne fyllelokket.

tk2.jpg

Her var jeg naturligvis sjanseløs. Ingen makt i verden kunne få opp dette. Siden jeg heller ikke har fire meter armer så jeg kunne holde mutteren på baksiden, ble løsningen brutal bruk av drill. Fyllingen på andre siden var like håpløs. Nok en gang må jeg nok på nett og bestille. Har ennå ikke sett snurten av forrige bestilling fra Maritim som jeg bestilte 7.Mai. Ikke rart jeg bruker Biltema til det jeg kan. Håpløst å vente en måned på noe du skulle hatt i går.

Synes heller ikke noe om denne patenten. Tror jeg bytter til denne:

1269.jpg(Ca 700 for to)

eller

paafyllingplastfuel.gif(160 for to)

Hadde tenkt å pusse og sparkle litt utvendig denne helgen, men sommerværer ble avløst av 6 grader og regn. Klarnet opp på kvelden, men da ble det bare kaldere. Likevel fikk jeg klint på noe grunning på gasskassa.

gks2.jpg

Mens jeg ventet på at regnet skulle gi seg, byttet jeg opphenget for tven til en tiltbar type.

tvtlt.jpg

Igjen Biltema. Oppdaget etterhvert at mens sideveis og ovenfra innsynsvinkel er meget bra, er nedenfra helt håpløst. Kun personer på 190 kunne sitt å se tv. Nu ble det meget bedre.

Døren har ikke gått i lås siden jeg hevet taket i fjor sommer.

s6300049.jpg

Dette tok kun en halvtime å fikse. Videre blir det å sette på pakninger. Vertikalt skulle det gå bra med standard pakninger, men oppe og nede skulle jeg hatt børstepakninger. Noen som vet hvor man kan få kjøpt slike?

Link to post
Share on other sites

Siden temperaturen ikke innbyr til utendørs plastarbeid, startet jeg prosjekt lyddemper inne i garasjen.

vl1.jpg

Fant en passende form.

vl2.jpg

La på tre lag matte og polyester. Kuttet toppen...

vl3.jpg

..og trakk formen ut av det ferdige produktet. Glatt som en barnerompe.

vl4.jpg

La på tre lag på en Fibo-Tresbo plate..

vl5a.jpg

..og plastet beholderen til plata.

vl6.jpg

Ølbokser hadde riktig diameter som slangestusser.

vl7.jpg

Formen skrelles av.

vl8.jpg

To be continued.

Link to post
Share on other sites

Kvelden gikk for det meste med til å overvære en begredelig tegneseriekamp mellom Hødd og RBK2. Her må det skjerping til om oppholdet i skammens divisjon ikke skal bli langvarig. :nonod:

Tilbake i garasjen rakk jeg å borre, tilpasse, og feste stussene på lyddemperen, før klokken ondskapsfullt viste at det var slutt på morroa.

vl9.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...