Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Seks grader i dag, pøsregn, og storm i kastene. Fin dag for termodress og motorsag.

tre2.jpg

Presisjonsfelling mellom mors busker.

tre3.jpg

Ikke så tøff uten greiner og penthouse, nei.

bkfra.jpg

Første bilde i helfigur bakfra.

bdpl1.jpg

Klar til å starte tilpasningen av plattformen.

Redigert av 10ta9c (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk merket opp plattformen mellom bygene, men måtte inn i garasjen for å få saget.

bdpl2.jpg

Kjøpte ny stikksag for anledningen. Etter den forrige tok kvelden har jeg nøyd meg med en billigsag jeg hadde liggende. Type 129,90 på Rema. Når det gjelder stikksag lønner det seg å spandere på seg en til rundt tusenlappen. Stor forskjell, både i kraft og presisjon. Så kan man heller spare det inn igjen på vinkelsliper og boremaskin. Her klarer billigmodellene seg oftest godt nok til hobbybruk.

bdpl3.jpg

Kan egentlig brukes som den er, men går for en mer integrert løsning. Har ikke noen endelig plan, men finner nok ut av det etter hvert. Har i alle fall bestilt fenderlist.

bdpl4.jpg

Noe i den stilen kanskje.

Link to post
Share on other sites

Plukket av diverse fra hekken i dag. Eksosen skal også flyttes til andre siden.

hekk1.jpg

Bak ristene fant jeg silke kasser.

hekk2.jpg

Har også to vifter som ser ut til å kunne passe her. Sikkert utlufting av motorrom. Gjetter at det har stått bensinmotor tidligere.

hekk3.jpg

Sånn. Mange hull å tette. Blant annet et hull jeg nylig saget til eksos fra dieselvarmeren. Viste seg al hekken var alt for tjukk for eksosgjennomføringen. Pyttsann, bare å borre nytt. Gleden med gammel båt.

 

Endelig opphold, og grunning av tak.

ps30.jpg

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med diplom i pressisjonssaging. Lar du treet ligge der det er slipper du sikkert unna gressklipping, om sommeren engang kommer dit du bor.

Skulle nesten tro du har "rappa" noen ideer fra badeplatformen til REM. Synes det blir helt herlig. Liker innstillingen din. Siden rista ser ut til å være galvanisert. Trenger du sikker ikke bekymre deg for "galvanisk" tæring heller :confused:

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg rapper noen ideer fra REM etterhvert. Plattforma ble fin den, men prisen passer dårlig med dette prosjektet. Blir litt harry med en plattform som er dyrere enn resten av båten. Risten er av kompositt. Eller glassfiber, for oss ikke går i dybden på kjemiske sammensetninger.

Plenen er ingen bekymring når man har klipper å sitte på, og sommeren kommer nok bare sola snur.

Link to post
Share on other sites

Sommeren kom i går, men arbeidskvelden ble ødelagt av bål og grilling. I dag regnet det småjævler, og temperaturen var tilbake på det normale.

bdpl6.jpg

På med presenning.

bdpl5.jpg

Likevel rant det en elv rundt fenderlisten, og dryppet friskt. En akvedukt måtte konstrueres for anledningen.

bdpl7.jpg

Har brukt den ru siden av risten opp for best heft for polyesteren. Her var det naturligvis fullt av vann. Måtte bruke en god time med varmepistol for å få den tørr.

bdpl8.jpg

Endelig et lag glassfiber.

bdpl9.jpg

Med tanke på hva som er praktisk å oppbevare bak på på plattformen, slik som fendere, dregg, kalesje, tauverk og fiskeutstyr, er nok dette en bedre løsning. Om jeg får laget en kalesje vil denne normalt sett ikke være oppslått. Kan være greitt å ha et skikkelig oppbevaringsrom der den (og bøyler) ikke er i veien.

Link to post
Share on other sites

bdpl10.jpg

Heftet fast plattformen til hekken, og la på et lag til med matte og polyester.

bdpl11.jpg

Brukt vevd matte denne gangen. Håper å slippe unna noe videre overflatebehandling, og male rett på.

jmtr.jpg

Kjøpte jollemotor i dag. Splitterny :sweat: Men siden det er til jolla, teller det egentlig ikke.

Bare 13 kg. Kan nesten puttes i lomma.

Fikk med nesten halv tank bensin. Det kaller jeg service. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ble ikke tid til mer en en drøy halvtime i dag. Har spekulert litt i å lage en form, eller snarere en forskaling til sidene. Polyuretanskive hadde hvert fint, men det hadde ikke Biltema inne. I stedet fant jeg et par plater med gulvisolasjon som jeg hadde til overs fra noe tidligere oppussing. Disse er stive som en tykk finerplate så lenge strukturen er intakt. bøyer man på den blir den myk som glava.

bdpl12.jpg

Skar ut bitene med en sløv kniv, og hefter det sammen med spiker.

bdpl13.jpg

Konstruksjonen er nå stiv nok til at den kan brukes som form. Kantene var enkle å runde ved å skrape med en kniv.

Pakker den inn i plast før støping, og bruker den til begge sider

Link to post
Share on other sites

Gjorde et par forsøk med formen.

bdpl13b.jpg

Første forsøk med en søppelsekk som slippmiddel.

bdpl14.jpg

Resultatet ble vel kreativt, siden plasten utvidet seg kraftig når den kom i kontakt med polyesteren.

bdpl15.jpg

Andre forsøk brukte jeg et slags plastbelagt papir. Tapet kantene for å gi minst mulig flater som kunne utvide seg.

Resultatet ble like kunstnerisk som den første. Dermed hadde jeg i det minste to like. Og i overkant mye sparkling å se frem til.

bdpl16.jpg

Dreneringsrørene montert.

bdpl17.jpg

Etter å ha slipt bort 5mm gelcoat i ei støvføyke uten like, fik jeg støpt fast vangene. Begynner så smått å ta form.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips til neste gang. Vanlig brun pakketeip, gjerne fra BT hadde gjort susen.

bdpl18.jpg

Ja, det fungerte. Her det som skal bli siden på kassen/trinnet. Tapen heftet knapt mot underlaget, men bulet likevel ikke.

 

Hvor mange lag med duk eller matte er det du bruker på en slik støp?

Minst mulig. Brukte to lag med tynn matte på vangene. Fortsetter å legge utenpå etter montering til det blir stivt nok. Med fornuftig bruk av forsterkninger, kan det spares mye polyester, matte og ikke minst vekt. Papp er ypperlig til å lage profiler som forsterker mer en mange lag med matter.

Link to post
Share on other sites

bdpl19.jpg

Forsterket opp bakstykket, og lagt på tre lag matte.

bdpl21.jpg

Former for toppen av kassen, har jeg skjært ut av isoporlokk fra frysekasser. Her ville ikke pakketapen hefte, men gaffatape holdt såvidt.

s6300039.jpg

Disse glassfiberlukene har jeg funnet i fjæra for flere år siden. Tenkte de sikkert kunne komme til nytte en gang.

bdpl22.jpg

Fasongen på hekken, gjør at mye av kassen blir gjemt under, og trinnet blir for lite. Eller kassen blir så stor at den dekker nesten hele badeplattformen. Bruker derfor en slik luke som trinn.

bdpl23.jpg

Gjør trinnet selvbærende med rester av elefantristen, og sparer dermed en del arbeid med å forsterke kassen.

bdpl24.jpg

Såo far, såo godd.

Link to post
Share on other sites

Da var delene heftet sammen, og former til de siste detaljene bygget.

bdpl25.jpg

Den nederste er mest av kosmetisk karakter, mens den øverste er av sikkerhetsmessige grunner. Særlig i situasjoner med nedsatt manøvreringsevne grunnet påvirkning av ildvann etc. ville dette overhenget være rene fellen.

bdpl26.jpg

Link to post
Share on other sites

Da var konstruksjonen i grove trekk ferdig.

bdpl27.jpg

Skal legge på et par tre lag matter her og der. Så en masse pussing og sparkling.

bdpl28.jpg

Venter på fenderlist fra Maritim (17 dager)og luker fra Bognes (34 dager).

Ellers venter jeg på deksforskuvning for dieselfylling og lås for hekkport fra Fagverktøy (Bestiller fra Flak)(31 dager).

AGM batterier fra Hyttebutikken er ennå ikke sendt etter 18 dager.

Terningkast: :sad: :sad: :sad: :sad: :sad:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sittet pal og lest hele tråden og er helt imponert over pågangsmot og oppfinnsomhet.:eek:

Har planer om et lite prosjekt selv, så før jeg får startet suger jeg til meg alt av ideer og kunnskaper jeg kan finne her på tråden.

Gleder meg til fortsettelsen. Stå på.. :cheers:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...