Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Hekkport

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16622/port1.jpg

Siden jeg holder på med siste finish på rekka, var det på høy tid å sage ut en hekkport. Det virker nok litt unødvendig nå, men skal etterhvert forhøye rekka med ca 20cm stålrekke. Kunne lagd porten dypere, men måtte da sage ut en solid bit av originalskroget. Redd for å svekke konstruksjonen.

port2.jpg

Saget litt på skrå for å hindre at porten kiler seg fast.

For å kunne komme ombord uten stige, eller akrobatiske øvelser tenker jeg å bygge om badeplattformen på denne måten.

bd1.jpg

 

bd2.jpg

Her illustrert med en bagasjeromsmatte fra en Mazda6 og en pappkasse fra Maritim.

bd3.jpg

Beholder den gamle plattformen, minus plank, som underlag. Fester "pappkassa" til hekken, og kiler plattformen under. Siden den vil stikke ca 50cm utenfor supporten, må jeg bygge en rimelig selvbærende konstruksjon. Tenker divinycell og ca fire lag på hver side.

bd4.jpg

Siden dette treet står langt inne i den tenkte plattformen, må jeg finne en måte å enkelt kunne montere den på sjøen.

Link to post
Share on other sites

har forresten ikke vært noe til temperatur ennå, og sola snur om 2 uker

Nei, 10 grader i dag. Sur vind. Føltes som fem. Rekorden i år er 13 grader blir det sagt.(Men det var kanskje i sola?)

s6300110.jpg

Måtte likevel gjøre noe plastearbeid. Brukte dobbel herder og varmluftpistol.

 

Trenger ferien til sluttspurten, så det blir tidligst sjøsetting i august/september.

Har vurdert å sage ned treet, men kan ikke bare la 10 meter tre ligge å slenge. Kviste og kappe det har jeg rett og slett ikke tid til.

Link to post
Share on other sites

Nei, 10 grader i dag. Sur vind. Føltes som fem.

 

 

Skal kanskje ikke nevne da at vi bikket 21 grader i dag og at jeg måtte til med kortbokse for ikke å renne helt bort da jeg var i båten i ettermiddag.

 

Fikk du tak i primer som går til Biltema topcoat?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Fikk du tak i primer som går til Biltema topcoat?

ps17.jpg

Fant denne hos en lokal malingsguru. Samme sak, bare dyrere.

Om vi ikke akkurat rant bort, hadde vi en flott sommerdag også her i går. Fikk benyttet anledningen til å grunne.

ps18.jpg

 

ps19.jpg

God timing, for bare to timer senere kom regnet.

I neste oppholdsperiode blir det samme behandling på taket.

Link to post
Share on other sites

Angående badeplattformen, ser det ut som eysteind allerede har bygget det jeg har planlagt.

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/61763-prosjekt-jeg-har-en-plan-utvidet-badeplatting-paa-p35/page__view__findpost__p__857592

Dette gir kanskje et bedre inntrykk enn bagasjeromsmatte og pappkasse. Formen på hekken er også noenlunde beslektet.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden kommer jeg til å stemme på på årets prosjekttråd

Takk, da slipper jeg å melde meg inn i Jahn Teigen klubben.

 

Avspasserte i dag i håp om å gjort ferdig det verste støvarbeidet.

ps22.jpg

 

Fire timer, og et fjell av støv senere.

ps23.jpg

 

Mye slurv her oppe. Igjen er problemet hastverk og skarpe kanter. Blir å slipe vekk alle luftlommer, og legge på et lag til med glassfiber.

 

Prøvemontering av hekkport.

ps21.jpg

 

ps20.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette er så bra. Hvor tar du all motivasjon fra.? Leser og koser meg, mens jeg tar meg en øl. Viste tråden til min far som bygget selv bygg på 70 tallet. Han kjente seg igjen.

 

Fantastisk kjekt å lese. Som nevnt, jeg er innom hver dag og venter spent på forsettelsen.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at tråden kan leses med øl. :cheers:

 

Forferdelig grisevær i dag. både temperatur, vind og regn var uforenelig med arbeid på taket. Fant frem diverse til dieselvarmeren, satt på varme og stengte døra.

dv11.jpg

Satt inn en Y i skapet bak dassen.

dv10.jpg

Monterte ekstra dyse på dassen.

dv12.jpg

Inntak for varmeren.

dv13.jpg

Fra luftinntaket på styrbord side.

dv15.jpg

Og inn på varmeren. Gikk til slutt tom for slangeklemmer.

 

Tanken kom på plass igjen, da jeg endelig fikk tak i rustfritt patentbånd.

tk9.jpg

Fylleslange.

tk12.jpg

Lufteslange.

tk11.jpg

Her er stussen ca dobbelt så stor som slangen. Må finne på noe lurt.

tk10.jpg

Til dieselvarmeren.

Link to post
Share on other sites

Usikkert vær i dag, så jeg avventet med noe småplukk.

Fylte på noen kanner diesel.

tkfl.jpg

Her ca 30 liter. Reserve merket ligger på 20 liter, eller 40 ved to tanker. Skulle være tilstrekkelig til å komme seg til nærmeste pumpe.

Kjørte så varmeren noen timer. Blåste friskt ut av alle dysene. Ble vannvittig varmt på badet etter en stund.

Her manglet også ventilasjon.

dv14.jpg

Tidligere gikk denne rett ut av skroget her.

Siden skottet til badet er flyttet frem, måtte jeg nå legge opp en slange.

dl1.jpg

Trakk slangen noen cm gjennom skottet og snittet opp enden.

dl2.jpg

Klemte den fast til skottet med en gammel pc-vifte. Denne blir liggende inne i skapet.

Vifta trakk 0.1 A, og blåste overraskende friskt. Skulle være istand till å trekke ut uønskede odører.

Klarnet etterhvert opp, og med en temperatur på nesten 13 grader, var det bare å gripe muligheten.

ps24.jpg

Startet med profilene mens jen vurderte retning og hastighet til diverse mørke skyer.

Etter noen gløtt av sol dristet jeg meg til å legge på resten også.

ps25.jpg

Bare 11 grader da jeg var ferdig, men brukte ca 15% ekstra herder, så det burde gå bra.

Link to post
Share on other sites

Pusset vekk de verste toppene på taket.

ps26.jpg

Fremdeles mye å sparkle. Mange små blandinger med seig sparkel, der trådene baller seg sammen om man arbeider for mye med den. Trolig 3-5 kg sparkel, der halvparten pusses bort i hauger av støv.

Tid for alternativ tenking.

ps27.jpg

Her har jeg tynnet ut ca 0,7 kg sparkel med like mye polyester. Brukte en tube herder. (Beregnet til 1,5 kg sparkel)

Aner ikke om dette fungerer, men den som intet våger, er en pyse.

Denne blandingen var fantastisk å jobbe med. Hele taket tok ca 15 minutter, og guffa startet å herde etter 13.

ps28.jpg

Ble nok til hele taket, og resultatet ble strøkent. Etter en halvtime virket herdingen upåklagelig.

 

Badeplattform.

Etter å ha forkastet flere mer eller mindre gode ideer kom jeg til at dette kunne være tingen.

bdp1.jpg

Kompositt, eller elefantrister er utrolig sterke. Stives denne opp på rette måten, trengs kun et par lag glassfiber på toppen for syns skyld.

bdp2.jpg

Denne er på 3x1 meter, og trengs bare rundes litt i hjørnene.

Så var det det forbaskede treet da. Drysser gjør det også....

Link to post
Share on other sites

Vi får de også fra Ahlsell. Noen eksempler på dimensjoner. Meiner det heiter glassfiberrist grå, sklisikker.

FD-FR 914x3048x38mm 38mmhøyde

FD-FR 1000x1990x30mm 30mmhøyde

FD-FR 1219x2438x38mm 38mmhøyde

FD-FR 1219x3658x38mm 38mmhøyde

 

Så ligg det noe ifra NTJ AS tilbake i 2003. De er grønne med anti skli belegg.

30x30mm åpning 28mm høyde 1000x2000x28mm

30x30mm åpning 28mm høyde 1000x2500x28mm

 

 

Eller kaskje alu elefantrister? Ifra 2003 dette også: Rister & Trading

Aluminiumpanel / elefantrist Lengd a 6m. Bredde 150mm

Aluminiumpanel / elefantrist Lengd a 6m. Bredde 100mm

 

Priser varierer med hvor god avtale du har (ev. hvor god du er til å prute) Koster litt.

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende info, volfro. er vel det vi kaller spisskompetanse.

 

screenhunter_02_jun._14_22.42.gif!

eller

stihl.jpg

:yesnod:

 

Motorsag er vel noe av det tøffeste som finnes, (kun slått av gravemaskin). I spillet GTA, kan man virkelig utfolde sin kreativitet med dette redskapet.

Mot et forsvarløst tre bør min gamle slitne Jonsered likevel ha gode odds.

 

Siden forumet er samstemt for felling, gikk jeg til eier, (min mor) og tiltalte treet for feilparkering. Pussig nok tok hun ikke betenkningstid før hun ga fellingstillatelse på bakgrunn av at treet var en pest og plage, og røyter over alt.

tre.jpg

Tiltalte.

 

Dessverre er treet også bebodd.

reir.jpg

Okkupantene er av dette slaget..

skjaere.jpg

..og er ikke i humør for tvangsflytting før ungene har flyttet ut. Etter størrelsen å dømme er det ikke lenge igjen.

 

Dagens økt bestod forøvrig av pussing. Et par timer med 40-papir.

s6300006.jpg

Så finsparkel.

Link to post
Share on other sites

Fikk pusset ned finsparkelen i går. Virker glatt og fint, men med noen småsår rundt forhøyningen i midten.

ps29.jpg

Rakk likevel å gjøre mye før regnet kom, så får vi se hvor lenge det varer. Søndag virker lovende.

 

Rakk bare ti minutter i båten i dag. Akkurat nok til å montere en vuvuzela.

tut1.jpg

Fikk dette med en kollega som hadde byttet det ut med et større. Lyden virket lovende.

Får teste med kompressor i morgen.

tut2.jpg

Er snart bare radar som mangler her oppe nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...