Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

båten er vel oppe i 28 fot nå

Stemmer ganske bra det, ja. Ca 860cm fra baug til badeplattform. Kan vel ikke kalle den en 28-foter, men det hjelper lite å bestille bryggeplass etter vannlinjemål.

Ellers takk for hyggelige tilbakemeldinger. Det kan derimot ta litt tid for jeg får sparklet ferdig, og malt.

vaer.jpg

Likner mistenkelig på varselet fra forrige uke, og uka før der. De positive er at temperaturen stadig når nye høyder.

Link to post
Share on other sites

En plate, bøyd til i en profil som danner undertrykk på baksiden i fart. Montert foran gjennomføringen fra sewagetanken, eller dritertanken på norsk, vil dritten bli sugd ut når man åpner overbordventilen. Erstatter da en dyr og kanskje trøblete pumpe.

 

Høres og er sikkert enkelt å gjøre, men for en "lek"-mann som meg :crazy: hadde det vært flott med en enkel skisse.

Hvor stor fart må du ha for at ejektorpumpa skal fungere? :confused:

 

Flott tråd. Ivrer etter fortsettelsen

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Lavtrykkene vil ingen ende ta, og torsdagen hadde det meste.

vaeret.jpg

Startet med kalt, regnbyger - skyet oppholdsvær - plutselig veldig varmt, tilløp til sol - mye kaldere, mørkt torden, haglbyge, syndeflod - tunge regnbyger, tett tåke - blå himmel, sol - regnbyger, tåke - sol - regnbyger.

Brukte regnbygene til innearbeid.

vuvu2.jpg

Parkerte kompressoren inne i kjøkkenskapet..

vuvu3.jpg

..og trakk opp slange til skipsvuvuzelaen. La frem ledning til hornknapp, og tutet i vei. Skuffende lastebillyd, men det får duge.

La opp lys på badeplatformen.

lbd3.jpg

 

lbd2.jpg

Siden jeg måtte trekke ledninger bak, satt jeg likegodt inn et par i rekka også.

lbd1.jpg

I dag har vi hatt hatt skyet oppholdsvær med ekstremt skiftende temperatur. Klar for å dra en tur i båten, og skyene er sprekkferdige etter å ha holdt seg i hele dag. Slusene åpnes nok straks jeg kommer ut av døra.

Jo, sommeren er herlig, og i dag starter ferien.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg venter på at kona skal komme tilbake fra shopping, tenkte jeg å oppdatere et skammens kapittel fra litt tilbake.

 

Ellers venter jeg på deksforskuvning for dieselfylling og lås for hekkport fra Fagverktøy (Bestiller fra Flak)(31 dager)(43 dager).Intet nytt.

 

AGM batterier fra Hyttebutikken er ennå ikke sendt etter 18 dager (30 dager) Eller er de det?

htbtk.jpg

Patina i Ørsta virker ikke å ha kjennskap til at Hyttebukken på nett eksisterer. Telefoner dit fører til uvitende personer ber deg ringe personer som ber deg ringe på igjen senere. Disse nye oppringningene ender med at de skal ringe tilbake. Noe som ikke skjer. Oppsøkte butikken personlig for å hente batteriene, men ble møtt av hoderisting,og spørrende utrykk. Noen tilbud om å undersøke saken ble ikke fremlagt.

Henvendelser til Hyttebutikken ender med at "noen" skal undersøke og ringe tilbake. Dette skjer naturligvis ikke.

 

bogsnes.jpg

Bogsnes Marine har siste måned hatt status "levert" på denne bestillingen. (47 dager)Henvendelser på mail besvares ikke.

 

Bestilling fra Maritim (18.06) er behandlet 21.06. Maritim har ikke noen videre statusoppdateringer på sine bestillinger. Status???

 

Handlet endel på diverse ikke båtrelaterte nettbutikker. Her er oftest behandlingen av ordren hurtig. Statusen korrekt oppdatert, og sporingsnummer tilgjengelig. Viktigst av alt. Er ikke varen på lager, så blir du informert om dette, gjerne med forventet leveringstid. Kan dette være så FOBANNET vanskelig for båtbutikker? Eg berre spyr. :puke:

Link to post
Share on other sites

Beste er vel å hente varene direkte

Ja, men det er dårlig med båtbutikker her på Sunnmøre. De har lite utvalg i butikken, og det oftest lang ventetid på det som bestilles.

Ellers har jeg omsider fått montert opp viskerne. Hele opplegget er gjennomgående dårlig, og kokt sammen av mindre begavede individer. Dette gjelder forøvrig båtutstyr generelt.

vsker7.jpg

Montert viskermotorene over vinduene, inne i konsollen. Var misfornøyd med denne plasseringen sist jeg forsøkte, men der er ingen gode alternativer. Fordelen er at motorene blir skjult innvendig, og akslingen er beskyttet mot lekkasje utvendig. Gikk ned til 100*, og monterte viskeren litt høyere. Fikk litt smalere dekning, men mistet ikke så mye i høyden.

vsker2.jpg

Koblingspunktene på viskeren (TMC) er tåpelig nok plassert inn mot skottet. Om en kobling løsner, må man terse av viskerarmene (om det i det hele tatt er mulig)og løsne motoren fra skottet.

vsker6.jpg

Inne i boksen er det på amatørmessig vis "loddet" på to kondensatorer som blir presset nedover hver gang armen kommer i endestilling. En perfekt oppskrift til tretthetsbrudd.

Paralellarmen (Biltema) er meget svakt konstruert.

vsker3.jpg

I tillegg er fjærtrykket altfor sterkt, og ikke justerbart. Det fører til at viskerbladene kollapser under presset fra fjæra, og skaper sin egen undergang. Genialt. Kan muligens starte med å bytte viskerbladene med en type som ikke er ser ut til å være gjenbruk fra en T-Ford.

Viskerne styres fra dette panelet.

vsker4.jpg

Kan kjøre viskerne enkeltvis, og med forhåndsinnstilte intervall. Trinnløs intervallbryter som er standard i de fleste billigbiler fra 80-tallet, hadde vært å foretrekke, men så var det dette med båtutstyr..

Max strømtrekk gjennom dette panelet er 1.5A (24V) Siden viskerne trekker nærmere 2A styrer panelet et relekort.

vsker5.jpg

Kan bare bruke en hastighet med dette panelet. Har koblet til lav hastighet. Har trukket ned kabel for høy hastighet, og kan sette inn et ekstra bryter for kontinuerlig drift på høy hastighet om jeg føler behov.

vsker1.jpg

Da var jobben gjort. En temmelig tidkrevende seanse. Gjenstår bare å tette alle hullene etter diverse feilborringer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er ikke paralellarmene justerbare?

Paralellarmene er justerbare, men ikke fjærtrykket. Viskerbladene presses nå altfor kraftig mot ruten, og konstruksjonen er for spinkel til at dette vil holde særlig lenge.

Sist fredag kom sommeren. Dessverre var jeg bortreist når dette fenomenet inntraff, men fikk lagt inn lange dager onsdag og torsdag til pussing og sparkling av badeplattformen.

bdplpr.jpg

Lukene fikk jeg fra Oceanshop. Bestilt/ordrebekreftelse 16 juli, e-post med varer sent (med sporingsnummer) 19 juli. E-post +sms med hentemelding fra posten posten 21 juli. Totalt fem dager. :smiley: :smiley: :smiley: Stor applaus. Ellers har jeg omsider mottatt batteriene og Flak varene som nevnt tidligere. Fra Maritim (42 dager) og Bogsnes (61 dager) er det imidlertid tyst som i graven. Foruten lukene fikk jeg også nye skroggjennomføringer. Klør etter å komme i gang med dette også, men har lovet å gjøre tusen ting hjemme i ferien. Ferie er knallhard jobbing, og dagene blir fremdeles altfor korte.

Siden jeg hadde grunning igjen etter badeplattformen, og denne måtte brukes kjapt, gikk jeg videre til lugartaket.

fdk.jpg

Det er brukt grunning under de mørke feltene. Denne har ikke fått tørke, og malingen har kokt sammen til en seig guffe. Skikkelig kliss å få pusset vekk.

fdk2.jpg

Her nede på gelcoaten. Lys grå av farge.

fdk3.jpg

Pussig nok var denne full av porer. Hva kan dette komme av?

Sparklet over det verste, og fikk klint på resten av primeren.

fdk4.jpg

Planlegger å male så snart som mulig. I dag er det derimot noe fuktig. I følge yr blir det regn i helgen og hele neste uke, men vi får se. Feilprosenten i langtidsvarselet er oppsiktsvekkende høy.

Link to post
Share on other sites

Fikk endelig malt litt i dag. Siden det sluttet å regne tidlig, gikk jeg over med sandpapir og aceton. Tok en middagspause da det kom noen dråper, men siden bygen passerte hårfint dro jeg tilbake.

En mørk sky truer, jeg myser opp, ser på malingen, avventer. Plasserer skrutrekkeren under lokket på malingsboksen. Skyen ser på meg og spør "Do you feel lucky, punk" Jeg tenker "Desperat er ordet. Desperat" Popper av lokket, rører, og starter å rulle på Skyen ler hånlig, og en halv time senere passerer den med en vegg av regn bare noen få hundre meter foran baugen. Flere mørke skyer ypper seg langt borte, men innser at slaget er tapt. Det løser seg opp, og ser faktisk ut til å klarne litt. Kanskje et håp for andre strøket i morgen?

mlng1.jpg

 

mlng2.jpg

 

mlng4.jpg

 

mlng5.jpg

 

mlng6.jpg

Ingen tvil i at det trengs to strøk. Fluene møtte tallrike opp for å inspisere resultatet.

Link to post
Share on other sites

Så du er ikke fornøyd med været :confused: Her ute i havgapet er det bare sol og sommer.

Eg var på land på borgstein for en måned siden og hadde akkurat samme følelsen da eg holdt på med striper og 2 komp. maling. Måtte ta natta til hjelp.

Lykke til videre, det nærmer seg nå. Og vi får en fantastisk fin høst, det har eg bestemmt.

Link to post
Share on other sites

Strålende nesten klarvær i dag. Nettopp ferdig med nye åtte timers sammenhengende slit, og fått på andre strøket. Ingen fare for regn i dag.

mlng7.jpg

 

mlng8.jpg

 

 

 

Så du er ikke fornøyd med været :confused:

Joda, været er strålende. Nå er det bare å plassere de støle lemmene på sofaen og vente på at malingen skal tø... regne vekk. Hvor pokker kom den djevelske bygen fra. :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:

Men du må passe på å få deg litt ferie også så du ikke blir utbrent da :yesnod:

Utbrent nå.

Link to post
Share on other sites

Regnebygen som kom for å hedre malingsarbeidet, var heldigvis ensom og kortvarig. Tror ikke den gjorde noen større skade. I dag høljer det derimot ned mer enn noen sinne. Sikkert hevn for gårsdagen, som var usedvanlig tørr. 18 grader og lettskyet er ikke hverdagskost, og da var det bare å hive ungene i båten og utforske fjerne farvann. Dvs Havågneset på Eisund. Et omstridt område der hytteeier har tatt seg til rette og laget sandstrand, samt opparbeidet og beplantet et større område med eksotiske vekster.

ff2.jpg

Fin og langgrunn strand av skjellsand midt i "hagen" til hytteeier. Føles litt frekt å ta seg til rette her, men slik er loven, og hytteeier har selv invitert til bruk av stranden gjennom pressen. (Etter å blitt truet til å fjerne alt sammen)

ff3.jpg

Særdeles barnevennlig.

ff1.jpg

Litt prosjekt må man ha i dette ferieinnlegget også. Fikk byttet vindskjermen i Liboen. 5mm polykarbonat. 700kr for et stykke på 130x40cm hos Glasverkstaden i Ørsta. Ikke så ille det, og fantastisk å kunne se gjennom vindskjermen igjen.

Den som utforsker dype skoger finner litt av hvert. Foruten store mengder blåbær, snublet jeg over denne prammen.

ff4.jpg

 

ff7.jpg

Rene båtpornoen.

 

ff6.jpg

Konklusjon: Naturen har muligens fått i overkant mye hjelp her på Havågneset, men det er utenlukkende av positiv karakter.

Link to post
Share on other sites

Været er totalt uforutsigbart. Enkelte dager ser det ut til å skulle regne hele dagen uten å komme en dråpe, mens andre dager kommer det regn ut av ingenting. Det eneste sikre er at det kommer regn en aller annen gang i løpet av et døgn, og at dette ikke tørker uten hjelp. Utstyrt men trykkluft, filler, lange kvelder, og et pågangsmot en idiot verdig, har jeg omsider kommet i mål. Siden både andre og tredje strøket er blitt ødelagt av regn, har jeg endt opp med fire strøk de fleste steder.

mal1.jpg

Tok en masse bilder med speilreflekskamera. Dette blir jo helt håpløst etter opplasting. Piksler store som hus.

mal12.jpg

Bedre med et surt mobilbilde i halvmørket. Får ta med meg møkkakamera og ta nye bilder i morgen.

Link to post
Share on other sites

betyr det at du snart skal ha den på sjøen?

Nei, har ikke gjort noe fornuftig med den i ferien. Bare jåleri. Blir å flytte ned i maskinrommet å gjøre noe fornuftig i tiden fremover. så får vi se.

Mere bilder med skikkelig (dårlig) kamera.

mfd2.jpg

 

mfd3.jpg

 

mfd4.jpg

Full av vann, selvsagt.

mfd5.jpg

 

mfd6.jpg

 

mfd7.jpg

 

mfd9.jpg

 

mfd8.jpg

Blir komprimert til søppel uansett. Stiller man seg et par meter fra skjermen, myser, og legger godviljen til ser det ganske ok ut. Er i alle fall fornøyd med resultatet selv. Noe kunne vert bedre, men bra nok.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker for lovprising. :tongue: Ble egentlig litt mett av å ha kommet over denne bøygen. Har greid å snu nesa mot de nærmeste omgivelser. En hel del ting å ta fatt i hjemme som jeg har utsatt for lenge. Tok naturligvis en skikkelig opprydding først.

stryd.jpg

Tre sekker med søppel og et par kilo i støvsugeren. Kan ikke fatte når jeg har fått tid til å dra ombord alt dette.

Så var det omsider tid for å starte i en ende igjen. Ble bak denne gangen.

drev1.jpg

Drevet er så vidt jeg kan tyde AQ 250. Man kan lese om 270-drev til øynene faller ut, mens 250 virker å være en godt bevart hemmelighet.

drev2.jpg

Positivt at det kan vippes opp. Skjer ingenting når jeg kjører tiltmotoren, men første skritt er å finne ut hva som egentlig skal skje. Får se om jeg kan bli noe klokere av å ta av drevet. Det må jeg uansett gjøre for å skifte belg og kjølevannslange.

drev3.jpg

Eksosen er ikke i bruk. Står en rustfri plate i gjennomføringen. Dessuten er røret innvendig kraftig tæret, så jeg går for eksos gjennom hekken og over vannlinjen. Føler meg mest komfortabel med det.

drev4.jpg

Stussen for kjølevannsinntaket er også i dårlig forfatning, så den vil jeg bytte om det er mulig å få tak i ny.

 

Tappet ut oljen.

drev6.jpg

Ser ikke ut til å være brukt. Heller ingen tegn på at den lekket ut noe sted. Så jeg tror jeg dropper noen større inngrep her.

drev5.jpg

Denne bolten lot seg løsne.

drev7.jpg

Dekselet som ga tilkomst for gearwiren var litt verre, men lot seg overtale med rå voldsbruk.

drev8.jpg

Nå skulle alt være løst, bortsett fra disse hersens boltene i sidene.

drev9.jpg

Har tatt av låseskruene, men kommer ikke til å banke dem ut. Om jeg svinger drevet, ser det ut til at de kan bankes inn. Går dette, eller risikerer jeg å kile dem faste for evig tid? Tør ikke ta skikkelig i, siden jeg ikke vet hvordan dette er konstruert.

s6302320.jpg

Propellen gikk også greit av. Noen har tatt seg en god jafs fra det ene bladet. Resten er også temmelig slitt, så den må nok byttes.

prop1.jpg

Problemet er at jeg ikke får testet denne stigningen. Surt å kjøpe ny (hest brukt) propell, og finne ut at den er feil. :confused: Kan heller ikke finne propeller med denne betegnelsen. Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...