Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Gikk fint an å slå inn disse boltene.

drev10.jpg

Bare å svinge drevet, så ble det plass å slå den helt gjennom. Kastet bort en del tid på å spekulere i dette før jeg fant ut at det var bedre å slå det i stykker, enn å kaste bort tiden med å lete på nettet.

drev11.jpg

Her fant jeg hemmeligheten bak tilten også. Stempelet presser ned stangen som stikker opp, og åpner dermed låsingen før den fortsetter å presse drevet opp. Har vært litt skeptisk til å leke for mye med tiltmotoren siden jeg ikke kan se om låsingen faktisk slipper før drevet blir presset bak. Ser ut til å fungere fint.

Så var det bare å plukke av drevet.

drev12.jpg

Under var det en del svart masse. Tydeligvis for å beskytte boltene som ikke er rustfri. Noen spesiell grunn til å ikke bruke rustfrie bolter under vannlinja?

drev13.jpg

Belgen så i grunnen fin ut. Kjølevannslangen virket litt sprø.

drev14.jpg

Bytter begge siden jeg har det oppe.

drev15.jpg

Stussen for kjølevannsinntaket er mye tæret, så den blir også byttet. Fikk den ikke av siden det var unbrakoskruer i tommer. Djevelens verk disse tommene. Kastet bort en halvtime med å prøve 300 nøkler og bits fra et utall skuffer og verktøykasser. Blir nok en tur på Biltema etter steinalderverktøy i morgen.

Samme dritten holder tilten.

s6302338.jpg

Motoren durer og går men ingenting skjer. Svaret ligger under et par unbrakoskruer i tommer.

drev16.jpg

Kan ikke finne noe slark i knuten, så jeg regner med at den er ok.

Propell er ofte oppgitt å passe til VP 270-290 drev. Nå har jeg funnet ut at dette også innbefatter 250-drev. Noen har vel glemt at det eksisterer.

Spørsmålet jeg står igjen med er. Hvor langt er er langt boss? Min gamle propell er ca 90mm. Er dette langt eller kort?

propell.jpg

Volvo skal ha 3500 for en slik. Finnes billigere på nettet. Men da er det enklest å bestille riktig.

Link to post
Share on other sites

Under var det en del svart masse. Tydeligvis for å beskytte boltene som ikke er rustfri. Noen spesiell grunn til å ikke bruke rustfrie bolter under vannlinja?

 

Spørsmålet jeg står igjen med er. Hvor langt er er langt boss? Min gamle propell er ca 90mm. Er dette langt eller kort?

 

Disse boltene har vært rustfrie på alle VP drev jeg har hatt (270 og 280), spørs om ikke uorginale bolter er brukt hos deg.

 

Dersom du har et 250 drev så er jeg ganske sikker på at du skal ha propell med kort boss. Konen er sikret med låseplate hos deg og ikke en ekstra senterbolt, er den ikke?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Disse boltene har vært rustfrie på alle VP drev jeg har hatt (270 og 280), spørs om ikke uorginale bolter er brukt hos deg.

Stusset litt siden det konsekvent ikke er bruk syrefast. Heller ikke festeboltene gjennom skroget. Kunne hatt noe med strekkfasthet å gjøre, men det er vel helst snakk om å spare noen ører til irritasjon for senere eiere.

Dersom du har et 250 drev så er jeg ganske sikker på at du skal ha propell med kort boss. Konen er sikret med låseplate hos deg og ikke en ekstra senterbolt, er den ikke?

Jo, den er sikret med senterbolt. Dette stemmer ikke med beskrivelser jeg har funnet av 250/270-drev. Muligens er her gjort noen endringer underveis.
Link to post
Share on other sites

Angående propellen din. Det er flere som reparer propeller med godt resulatet.

Takk for tipset, men denne har nok sett sine beste dager. Ble vel smidd til et vikingskip i sin tid. Får man ny til rundt 1500 er det bare snakk om å finne rett type. Selv for en Sunnmøring.

Kan no vel ikkje fare sørover for å reparere propell, han bur no midt i det "maritime clysteret" på sunnmøre.

Har en bror som jobber på Rolls. De har vel gjerne noe liggende, men tvilsomt om jeg har nok oppdrift. :diving:
Link to post
Share on other sites

Tenkte du kunne legge litt sveis i den slik at du kunne få testa turtallet før du handla ny?

Ja, det hadde vært det beste. Kan teste den som den er og bytte på sjøen. Etter slitasjen å dømme, virker det som propellen har vært i bruk i lenger tid i den tilstand den er.

Men da må jeg få ordnet denne liften.

bilde0276.jpg

Sitter dønn fast, og jeg greier ikke dele den. Har forsøkt det meste, og banket på den til alt innhold i garasjen havnet på gulvet. Er det linksgjenger har jeg forseglet den for all fremtid, men det virker usannsynlig. Har nå overlatt den til en hobbymekaniker som tok utfordringen.

Var på handletur hos Gulliksen på lørdag. Han hadde alt jeg trengte på lager. Temmelig unikt nå til dags.

vlvod.jpg

ca 1400 var slitt ikke ille for Volvo å være.

Nevnte tidligere at styringen var svært treg. Forsøkte å få inn noe grease uten hell. Smørenippelen viste seg å være full av tørr grease, og potte tett. Fikk tatt den ut og gjort den ren. Naturligvis var det litt for trangt over, så jeg fikk ikke gjengene til å entre før jeg hadde filt av noen millimeter av glassfiberen over. Trangt, jævlig, og vips var hele arbeidskvelden gått for å rengjøre en smørenippel. :headbang:

smnpl.jpg

Nå kom greasen ut på de rette stedene, og styringen ble lett og fin.

Er ellers godt igang med storrengjøring i maskin og lasterom.

renmtr.jpg

Målet er å få fjernet all skit og rust, og få malt hele røkla.

Om du gir oss litt input om motor (max turtall og hk, evt typebetegnelse) samt utveksling i drev, så er det kanskje mulig å få dratt ut noen eksklusive BP-medlemstips om propellvalg :smiley:

Ikke lett dette. Vet ikke hvor VP merker utvekslingen, men det er fire alternativer.

AQ 250

Electro mechanical tilt

PZ Nr. 2500001-2519326

Oil:

Same as engine

Qty: 2.2 liters (2.32 US qts)

Ratio:

A = 1.35:1

B = 1.61:1

C = 1.89:1

D = 2.15:1

 

Motoren: Hino EH700, 165 hk, 3000 rpm.

Propell: 15x19 (Forøvrig kort boss kunne Gulliksen fortelle. Det skal faen ikke være lett.)

Link to post
Share on other sites

Koble inn gearet, og tell så hvor mye inngående aksel må rotere for å få propellakselen til å rotere en hel omdreining.

Får gjøre det. Hadde jo vært såre enkelt om de gadd merke skiten på en enkel måte.

Har ellers brukt noen kvelder på å vaske i kjelleren. Utrolig mye dritt som tyter frem overalt. Begynner å bli bra nå. Kan se fargen på motoren. I kveld er derimot kona på jobb, så jeg kunne ikke dra i båten. Heldigvis var jeg klarsynt nok til å skru av dynamoen i går kveld, så jeg kunne pusle med den hjemme. Å finne ut hvordan de bygget pyramidene er barnemat mot å finne ut hvordan denne dynamoen skal kobles.

kobling.jpg

Problemets kjerne er denne koblingen. Rød, grønn og blå ledning. For å komme videre med dette, må den obduseres. Hva som befinner seg inne i denne klumpen har jeg mindre begrep om. Nok en gang er jeg på dypt vann uten badeand.

Dagens kapittel blir altså: Dynamo by dummy.

dyn2.jpg

Undre et deksel fant jeg denne saken. Gjetter på laderegulator.

Under der igjen, to børster. Hvit ledning på den ene. Blå og rød på den andre. Også koblet sammen med en tredje ledning som forsvinner ned i mørket.

dyn4.jpg

De tre ledningene jeg er ute etter forsvinner også samme veien. Her må mer åpnes.

dyn5.jpg

Her har jeg fått delt den i mindre biter.

dyn6.jpg

I fra stator går det tre ledninger. En motor skal egentlig ha tre faser for å gå rundt. Siden dette er en omvendt motor, er det nok det samme her.

dyn7.jpg

Disse tre ledningene går inn på den ene av to halvsirkler som er fester i ene enden av dynamoen. Det virker som en dårlig ide å koble disse tre sammen på en skinne, men det ser ut til å være isolert mellom ledningene og skinnen. Videre går det ledning fra disse koblingspunktene, og over til den andre halvsirkelen. Her er det koblingspunkter på samme måten.

dyn8.jpg

Videre går det gule ledninger fra disse igjen, og inn på en helstøpt klump. Fysikken tilsier vel at en slik roterende sak vil produsere vekselstrøm, så da må dette være en likeretter. Ut fra denne finner vi de mystiske ledningene hvit/blå og hvit/rød. (Den blå går sammen med rød og blå fra regulatoren, og til rotor via den ene børsten.)

Den like mystiske grønne ledningen finner jeg her.(Grønn pil)

dyn9.jpg

Ut fra stator er det samlet sammen noen tråder som blir til hvit/grønn på første bildet.

Konklusjon: Grønn er koblet til stator. (Var det ikke noe som ble kalt felt?)

Rød og blå kommer begge fra likeretter. Siden dette er en helstøpt klump er det umulig å si mer om den saken.

Og hva nå?

Hjelp søkes.

Link to post
Share on other sites

God Kveld , blir en flott båt dette , jeg ble skikkelig engasjert og søkte litt på nettet.

Hvis det er en Hino wo6e som står i båten , så fant jeg en manual med koblingskjema til dynamo 24v 45 amp, denne

er desverre på spansk men kan kanskje hjelpe ?

Gi meg et hint hvis du er intressert.

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd å regne litt på propellalternativer med forskjellig utveksling:

 

1,35:1 er sjeldent, men hadde faktisk passet best her, da din motor går med forholdsvis lavt turtall. Da kunne du prøvd en 16x15 eller en 15x17 propell, som er "normale" dimensjoner for den farten vi kan forvente her.

1,61:1 er mest sannsynlig, da det er det mest normale for dieselmotorer. Da passer også 15x19 propellen din ganske bra. Med rundt 20% slipp kan du da forventet 22-23 knop på full fart, marsjfart 18-20 knop med 2600-2700 RPM.

Har du 1,89:1 bør du skaffe en 14x21 propell, eller akseptere en max fart på ca 19-20 knop med 15x19 propellen. 14x21 er ikke helt optimalt i denne farten.

Har du 2,15:1 har du et problem, da finnes det ikke passende propell å få tak i til dette turtallet og denne farten.

 

Et annet spørsmål er om et 250 drev faktisk tåler dreiemomentet til motoren? Vet du hva max dreiemomentet på motoren er? Jeg vet ikke hva et 250 drev tåler, men det er det sikkert noen andre her som har peiling på?

Redigert av Ra Balder (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig ville jeg ikke brukt allverden av tid på å reparere den gamle drevløften. Du kan forholdsvis enkelt vippe opp drevet manuellt, de få gangene det trengs: Få et tau under/foran bunnen av drevet, sett gear i forover, løft opp og sett fast.

 

Gamle drevløft fungerer som regel ikke fordi de aldri blir brukt....

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en Hino wo6e som står i båten , så fant jeg en manual med koblingskjema til dynamo 24v 45 amp, denne

Hei, har EH700, men det kan være samme dynamo. Send meg gjerne en link til den manualen. Kan ikke finne den selv. Noe matnyttig finner man ofte uansett. Spansk går som en lek. (Med google translator)

 

Jeg har prøvd å regne litt på propellalternativer med forskjellig utveksling:

Flott. Skal snarest finne utvekslingen. Hva har vekten å si for dette regnestykket?

 

Et annet spørsmål er om et 250 drev faktisk tåler dreiemomentet til motoren? Vet du hva max dreiemomentet på motoren er? Jeg vet ikke hva et 250 drev tåler, men det er det sikkert noen andre her som har peiling på?

Vet ikke dreiemomentet. Er vel en ganske vanlig motorerstørrelse? 6cyl, 6,5liter. Slaglengden varierer vel ikke av betydning blant disse motorene. Har lett etter info om dette selv, men har ikke funnet noe om hverken motor eller drev.

 

Forøvrig ville jeg ikke brukt allverden av tid på å reparere den gamle drevløften.

Kommer ikke til å koste på den noe i denne omgang. Har en flens som passer over hullet. Ser heller ikke noe problem å sjøsette uten denne. De greier seg de med fast propell også.

Link to post
Share on other sites

Her kommer linken med koblingskjema til dynamoen. Du må registrere deg for å få tilgang, men det finner du jo ut av.Hvis ikke det funker, send meg en IM med mail adressen din, så sender jeg pdfèn.

 

www.workshopservicemanuals.com/manuals/...manuals/.../Hino-Motors-w04d-models-and-w06e/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...