10ta9c Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Sa de noe hvorfor den var tatt ut? Nei, det viste de ikke. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
10ta9c Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Hekkport https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16622/port1.jpg Siden jeg holder på med siste finish på rekka, var det på høy tid å sage ut en hekkport. Det virker nok litt unødvendig nå, men skal etterhvert forhøye rekka med ca 20cm stålrekke. Kunne lagd porten dypere, men måtte da sage ut en solid bit av originalskroget. Redd for å svekke konstruksjonen. Saget litt på skrå for å hindre at porten kiler seg fast. For å kunne komme ombord uten stige, eller akrobatiske øvelser tenker jeg å bygge om badeplattformen på denne måten. Her illustrert med en bagasjeromsmatte fra en Mazda6 og en pappkasse fra Maritim. Beholder den gamle plattformen, minus plank, som underlag. Fester "pappkassa" til hekken, og kiler plattformen under. Siden den vil stikke ca 50cm utenfor supporten, må jeg bygge en rimelig selvbærende konstruksjon. Tenker divinycell og ca fire lag på hver side. Siden dette treet står langt inne i den tenkte plattformen, må jeg finne en måte å enkelt kunne montere den på sjøen. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
volfro Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Treet fjernes enkelt med motorsag. Spektakulær mazda plattform må man si. Når blir det sjøsetting? (har forresten ikke vært noe til temperatur ennå, og sola snur om 2 uker) Link to post
10ta9c Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 har forresten ikke vært noe til temperatur ennå, og sola snur om 2 uker Nei, 10 grader i dag. Sur vind. Føltes som fem. Rekorden i år er 13 grader blir det sagt.(Men det var kanskje i sola?) Måtte likevel gjøre noe plastearbeid. Brukte dobbel herder og varmluftpistol. Trenger ferien til sluttspurten, så det blir tidligst sjøsetting i august/september. Har vurdert å sage ned treet, men kan ikke bare la 10 meter tre ligge å slenge. Kviste og kappe det har jeg rett og slett ikke tid til. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
SF Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Nei, 10 grader i dag. Sur vind. Føltes som fem. Skal kanskje ikke nevne da at vi bikket 21 grader i dag og at jeg måtte til med kortbokse for ikke å renne helt bort da jeg var i båten i ettermiddag. Fikk du tak i primer som går til Biltema topcoat? 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
10ta9c Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Fikk du tak i primer som går til Biltema topcoat? Fant denne hos en lokal malingsguru. Samme sak, bare dyrere. Om vi ikke akkurat rant bort, hadde vi en flott sommerdag også her i går. Fikk benyttet anledningen til å grunne. God timing, for bare to timer senere kom regnet. I neste oppholdsperiode blir det samme behandling på taket. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
10ta9c Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Angående badeplattformen, ser det ut som eysteind allerede har bygget det jeg har planlagt. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/61763-prosjekt-jeg-har-en-plan-utvidet-badeplatting-paa-p35/page__view__findpost__p__857592 Dette gir kanskje et bedre inntrykk enn bagasjeromsmatte og pappkasse. Formen på hekken er også noenlunde beslektet. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Polarn Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Denne tråden kommer jeg til å stemme på på årets prosjekttråd Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
10ta9c Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Denne tråden kommer jeg til å stemme på på årets prosjekttråd Takk, da slipper jeg å melde meg inn i Jahn Teigen klubben. Avspasserte i dag i håp om å gjort ferdig det verste støvarbeidet. Fire timer, og et fjell av støv senere. Mye slurv her oppe. Igjen er problemet hastverk og skarpe kanter. Blir å slipe vekk alle luftlommer, og legge på et lag til med glassfiber. Prøvemontering av hekkport. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Viknes 6BY Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Dette er så bra. Hvor tar du all motivasjon fra.? Leser og koser meg, mens jeg tar meg en øl. Viste tråden til min far som bygget selv bygg på 70 tallet. Han kjente seg igjen. Fantastisk kjekt å lese. Som nevnt, jeg er innom hver dag og venter spent på forsettelsen. Link to post
10ta9c Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Hyggelig at tråden kan leses med øl. Forferdelig grisevær i dag. både temperatur, vind og regn var uforenelig med arbeid på taket. Fant frem diverse til dieselvarmeren, satt på varme og stengte døra. Satt inn en Y i skapet bak dassen. Monterte ekstra dyse på dassen. Inntak for varmeren. Fra luftinntaket på styrbord side. Og inn på varmeren. Gikk til slutt tom for slangeklemmer. Tanken kom på plass igjen, da jeg endelig fikk tak i rustfritt patentbånd. Fylleslange. Lufteslange. Her er stussen ca dobbelt så stor som slangen. Må finne på noe lurt. Til dieselvarmeren. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
10ta9c Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Usikkert vær i dag, så jeg avventet med noe småplukk. Fylte på noen kanner diesel. Her ca 30 liter. Reserve merket ligger på 20 liter, eller 40 ved to tanker. Skulle være tilstrekkelig til å komme seg til nærmeste pumpe. Kjørte så varmeren noen timer. Blåste friskt ut av alle dysene. Ble vannvittig varmt på badet etter en stund. Her manglet også ventilasjon. Tidligere gikk denne rett ut av skroget her. Siden skottet til badet er flyttet frem, måtte jeg nå legge opp en slange. Trakk slangen noen cm gjennom skottet og snittet opp enden. Klemte den fast til skottet med en gammel pc-vifte. Denne blir liggende inne i skapet. Vifta trakk 0.1 A, og blåste overraskende friskt. Skulle være istand till å trekke ut uønskede odører. Klarnet etterhvert opp, og med en temperatur på nesten 13 grader, var det bare å gripe muligheten. Startet med profilene mens jen vurderte retning og hastighet til diverse mørke skyer. Etter noen gløtt av sol dristet jeg meg til å legge på resten også. Bare 11 grader da jeg var ferdig, men brukte ca 15% ekstra herder, så det burde gå bra. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
10ta9c Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Pusset vekk de verste toppene på taket. Fremdeles mye å sparkle. Mange små blandinger med seig sparkel, der trådene baller seg sammen om man arbeider for mye med den. Trolig 3-5 kg sparkel, der halvparten pusses bort i hauger av støv. Tid for alternativ tenking. Her har jeg tynnet ut ca 0,7 kg sparkel med like mye polyester. Brukte en tube herder. (Beregnet til 1,5 kg sparkel) Aner ikke om dette fungerer, men den som intet våger, er en pyse. Denne blandingen var fantastisk å jobbe med. Hele taket tok ca 15 minutter, og guffa startet å herde etter 13. Ble nok til hele taket, og resultatet ble strøkent. Etter en halvtime virket herdingen upåklagelig. Badeplattform. Etter å ha forkastet flere mer eller mindre gode ideer kom jeg til at dette kunne være tingen. Kompositt, eller elefantrister er utrolig sterke. Stives denne opp på rette måten, trengs kun et par lag glassfiber på toppen for syns skyld. Denne er på 3x1 meter, og trengs bare rundes litt i hjørnene. Så var det det forbaskede treet da. Drysser gjør det også.... Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Hobby 430 Sport Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Skjær ned de stygge treet sånn at du får arbeidsfred.. og så varmer de godt til vinteren!!! Gleder meg til og se båten på sjøen når den er ferdig!! så utrolig mange gode løsninger på alt! O Erland med båtførerbevis Link to post
Javi Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Så var det det forbaskede treet da. Drysser gjør det også.... ! Link to post
yngvar.johnsen Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Hvor har du kjøpt "elefantristen". Link to post
Pathfinder Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Jeg hadde en nabo som mente trær var hellige. Ikke var hun Budist heller. Men jeg kan ikke skjønne at du orker å ha dette treet voksende opp gjennom hekken (På båten) Utrolig fin tråd du har. Link to post
MagneO Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 (redigert) http://www.astrup.no/id/208 Astrup har glassfiber gangrister (Grating som det heter i offshorebransjen) Mvh Redigert 15.Juni.2010 av MagneO (see edit history) Link to post
10ta9c Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Hvor har du kjøpt "elefantristen". Tok den med fra jobben. Mener vi får dem fra Ahlsell. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
volfro Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Vi får de også fra Ahlsell. Noen eksempler på dimensjoner. Meiner det heiter glassfiberrist grå, sklisikker. FD-FR 914x3048x38mm 38mmhøyde FD-FR 1000x1990x30mm 30mmhøyde FD-FR 1219x2438x38mm 38mmhøyde FD-FR 1219x3658x38mm 38mmhøyde Så ligg det noe ifra NTJ AS tilbake i 2003. De er grønne med anti skli belegg. 30x30mm åpning 28mm høyde 1000x2000x28mm 30x30mm åpning 28mm høyde 1000x2500x28mm Eller kaskje alu elefantrister? Ifra 2003 dette også: Rister & Trading Aluminiumpanel / elefantrist Lengd a 6m. Bredde 150mm Aluminiumpanel / elefantrist Lengd a 6m. Bredde 100mm Priser varierer med hvor god avtale du har (ev. hvor god du er til å prute) Koster litt. Link to post
10ta9c Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Takk for utfyllende info, volfro. er vel det vi kaller spisskompetanse. ! eller Motorsag er vel noe av det tøffeste som finnes, (kun slått av gravemaskin). I spillet GTA, kan man virkelig utfolde sin kreativitet med dette redskapet. Mot et forsvarløst tre bør min gamle slitne Jonsered likevel ha gode odds. Siden forumet er samstemt for felling, gikk jeg til eier, (min mor) og tiltalte treet for feilparkering. Pussig nok tok hun ikke betenkningstid før hun ga fellingstillatelse på bakgrunn av at treet var en pest og plage, og røyter over alt. Tiltalte. Dessverre er treet også bebodd. Okkupantene er av dette slaget.. ..og er ikke i humør for tvangsflytting før ungene har flyttet ut. Etter størrelsen å dømme er det ikke lenge igjen. Dagens økt bestod forøvrig av pussing. Et par timer med 40-papir. Så finsparkel. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Polarn Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Hvordan er det med denna motoren din, har du fyra den ennå? Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
10ta9c Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 har du fyra den ennå? Ja, det gjorde jeg i april i fjor. Oppstart Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
10ta9c Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Fikk pusset ned finsparkelen i går. Virker glatt og fint, men med noen småsår rundt forhøyningen i midten. Rakk likevel å gjøre mye før regnet kom, så får vi se hvor lenge det varer. Søndag virker lovende. Rakk bare ti minutter i båten i dag. Akkurat nok til å montere en vuvuzela. Fikk dette med en kollega som hadde byttet det ut med et større. Lyden virket lovende. Får teste med kompressor i morgen. Er snart bare radar som mangler her oppe nå. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Pathfinder Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Ikke rart at det blir kniving her. Hvem har førsteprioritet på treet? Feller du det ikke nå, blir båten din norges største fuglekasse. Ser ikke bort fra at skjæra vil prøve å hevde seg her. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn