Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

:wflag:

 

Jeg må bare takke Nils1 som kom med forslaget og p-kaill som tok tak i det og sendte meg IM, pluss alle dere andre som er så velvillige og sjenerøse med å hjelpe til med å få nytt kamera. Det er helt utrolig hvor flott en gjeng vi har her på baatplassen, og at solidariteten fremdeles lever - gleder meg STORT - det er ennå håp for menneskeheten!

 

Jeg takker for tanken, initiativet, for spontaniteten og hjertevarmen, men takker - aller høfligst - nei til forslaget. Jeg må nok klare dette selv, men hvis noen av dere vet om et brukbart brukt kamera, så kan dere jo gi meg tips per IM eller e-post (finnes i profilen min, tror jeg).

 

Og hvis dere fremdeles har så forferdelig lyst til å 'rulle krona' så vil nok sikkert baatplassen.no sitt driftsbudsjett trenge litt påfyll. Husk på at Ingar driver dette flotte stedet vårt på frivillig / ideéll og ulønnet basis!

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter_S (og alle dere andre)

 

Jeg - og alle andre respekterer selvsagt din avgjørelse - og håper du finner et brukbart kamera - fort -

så vi ikke mister deg her inne :smiley:

 

For min egen del - snur jeg mer enn gjerne hundrelappen til entusiasten ingar -- ante faktisk ikke at dette

var drevet på ideell basis.

 

Blir jo litt samme greien som at du må ha kamera -

ikke kamera ingen Walter_S ( og andre seff) sine flotte tråder

ingen baatplassen.no - ingen tråder i det hele tatt.

 

Om noe har klart for seg hvordan man gir bidrag til baatplassen.no - gi meg gjene et ord.

 

Så da Walter_S er det bare å se å få deg et kamera litt fort----

vi venter --

 

Skulle jo vært der på stabelavløpningen vi vettu :-))

 

Som tidligere sagt - lykke til videre :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei venner, dere skjønner at vi er blitt avhengig av Walters tråd og den mannen uten et kamera ville ha blitt som en forferdelig solformørkelse her på BP. Vi som tok initativet ønsket å glede en person som gir oss mye glede og gir av seg selv her på forumet. Men selvsagt respekterer Walters vilje med å avstå vårt tilbud.

Vi gleder oss til forsettelsen....

 

Om de ildsjeler som driver BP som nettsted ønsker det som et tema om bidrag for drift så hvorfor ikke legge opp en ny tråd på det.

Link to post
Share on other sites

Hei kjære venner og bidragsytere! :cheers_wine:

 

Endå en gang takker jeg for gårsdagens spontane tilbud om hjelp til å kjøpe digitalt kamera til meg, noe jeg selvfølgelig må klare selv. Har behov for å utdype situasjonen noe, slik at det ikke oppstår flere missforståelser. Når jeg uttrykte meg slik i # 293:

 

...Min gode, gamle Olympus Camedia C-3000 fra 2001 begynner å svikte meg!! Må skaffe meg nytt (brukt!) digitalt kamera, ellers ....

...så er det nettopp slik. Kamera mitt har begynt å fuske. Det har ikke gitt opp helt ennå, men jeg misstenker at det er begynnelsen på slutten. Det er en elektronisk feil (CPU'en?) som gjør seg gjeldenede av og til. Når jeg trykker ned utløserknappen så skjer det av og til ingenting og ofte kommer eksponeringen først etter 5-10 sekunder. Virker som CPU'en ikke får all informasjon (raskt nok) og derfor nekter, eller reagerer sent.

 

Hadde ikke trodd at f.eks. CPU'en skulle svikte først, det er jo bare digital behandling som foregår, uten noen form for slitasje forøvrig. Hadde heller trodd at zoom-mekanikken skulle paje først, der er det jo bevegelig mekanikk som kan bli slitt. Men det må også sies at jeg har brukt kamera mye og alle steder, også ombord i nybygget og det siste året med ytre påvirkning av f.eks. støv fra polyester- og sparkel-slipingen i båten, har sikkert ikke bidratt til å akkurat forlenge livet til et digitalt kamera. :nono: Dette støvet har i allefall tatt liv av utrolige 5 stk slipemaskiner hittil!!!

 

Nå er det slik at bare tanken på at min kjære følgesvenn (C-3000) fra utallige, ja faktisk alle båt- og fisketurene, skulle gi opp helt - fyller meg med panikk! Og nettopp det at jeg har vært så fornøyd med C-3000 er jo det som gjør at jeg får enda mere panikk. Greier jeg å finne en verdig etterfølger?

 

Men jeg regner med at det går seg til.

 

....for guds skyld - vi må handle raskt for å se fortsettelsen....

 

Så, fortsettelse SKAL det bli, foreløpig fremdeles med mitt C-3000 - om en jeg må sette den fra meg og vente, av og til - eller i siste instans så får bare mobilen min duge. Men bilder skal det bli!!

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Åssen slipemaskiner snakker vi om Walter_S ?

 

Vel, vi snakker om planslipere av diverse størrelser og merker:

verktoey_allefem_1.jpg

Mest Black & Decker som er svak, ikke tåler støv. Den første som ga opp var Biltema sin plansliper (den blå øverst til venstre), men det var ikke så rart, den har jeg hatt i snart 4 år før jeg begynte med MALAIKA og den har brynt seg skikkelig i trebåten MORILD hvor jeg slipte rent hele innerskroget (brukte en halv sommer til det).

 

Så var det 2 av disse B&D (Øverst til høyre) som ga opp etter kort tid - den dårligste av de tålte kun en uke (!) i poyesterstøv! før den skar seg. Fikk byttet begge to uten problemer, hvorav en av de nye (innbyttede) også har gitt seg 3 uker etterpå. Så, det var 3 av disse B&D Planslipere som gikk ad dundas.

 

 

verktoey_tomus.jpg

 

Disse slipemusene fra B&D er jo bare vitsen! Det burde stå på esken: "OBS! Må bare brukes til å slipe treverk". Jeg kjøpte de fordi de er lette i vekt. Når du står på en stige og sliper oppover hodet på deg, så setter du pris på at verktøyet ikke veier 2 kilo! Og så kommer man letter til på trange steder (de har en utbyttbar spiss-pute foran) gode å holde i over lang tid (Gel-puter) og bra av/på bryter. Men det hjelper jo ikke når de ikke tåler lengre slipeperioder i polyseter- / 2-komp.-sparkel-støv! Sleit ut 2 stykk av disse, den tredje har begynt å forandre tonen og variere hastigheten. Det er første tegn på at det går til helvete. Jeg tror disse B&D maskinene har motordrev og tannhjul lagd av plast, som slites fort ned av agressiv støv.

 

 

verktoey_clasohlsen.jpg

Kjøpte også en Clas Ohlson plansliper - tenkte da har jeg prøvd det også. Same shit - different wrapping! Etter knapp en uke begynnte den å variere i omdreining, lyden ble "ulete" og til slutt så ristet håndtake mere enn slipeputa! Dritt - kast det i søppelsjakta!!

 

 

verktoey_kappsag.jpg

Kappsage mi er jeg fornøyd med. Et-eller-annet jallamerke - "Power Line", kjøpt hos Maxbo i Særp for 880,- Går som bare det, har stått ute , under pressenning hele vinteren og brukt hver dag. Knallgod. Eneste aber - ikke el-brems. Ellers ok for prisen.

 

 

verktoey_snekkerverksted.jpg

Biltema sin bordsag er pålitelig og stødig. Litt spinkel anleggskanter med korte løp, men ellers godt nok for meg og jobben den ble satt til. Brukt den mye, spesiellt til å splitte lange lister, dele opp stendere, osv.

 

 

verktoey_bordasgplusshoevl.jpg

på saga: Båndsliper fra B&D er bra, traust og jævlig tung å holde i! Dyre slipebånd, Biltema sin passer ikke til den - MÅ kjøpe originale og dyre B&D slipebånd - Utpressing!!

Billighøvelen fra "Q-ett-eller-annet" er grei nok for den jobben jeg brukte den til.

 

 

verktoey_stikksag1.jpg

Stikksaga fra Bosch er bra, har fått kjørt seg skikkelig. Lett å styre, eter seg ba innover i både treverk, kryssfinér og glassfiber.

 

 

Vinneren av denne konkurransen er - Artikkel 17-004 fra Biltema:

17-004_l.jpg

Dette er en unik SLITER! Den maskin der kjøpte jeg sammen med Biltema sin store plansliper i 2005, for å slipe innerskroget på trebåten MORILD ned til trehvit. Allerede da fikk den gjennomgå.

Og nå i all dette støvet, mens de andre falt fra én etter én - Lille blå holdt ut og går ennå! Helt utrolig, på slutten brukte jeg nesten bare den, så den har fått ekstra mye å slite med. All æren til den lille slipe-musa fra Biltema!

 

Ellers så har jeg bruk CO sin håndoverfres = Grei nok

Bosch sin vinkelsliper har virkelig fått kjørt seg i DET støvet, ikke noe problem!

Diverse batteridriller - 1 12V fra B&D som gjorde all skruingen og det var mye! Og en 14V av et-eller-annet Jallamerke, kjøpt for 199,- hos Maxbo, brukt kun til forborring - helt greit!

 

Bikkja mi heter Samson og synes ikke noe om B&D og CO, nei...

verktoey_samson.jpg

 

 

Og det var Walters verktøy-kavalkade!

 

:o)

 

N.B.: Alle bildene her er tatt med mobilen.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ang digitalkamera.. MYE har skjedd siden 2001 og det er fryktelig få (om noen) som ikke er bedre enn det kameraer du har. Det som jeg tror du ville satt pris på er et som er tilsvarende i størrelse og som har litt håndtak.. Det vet jeg jeg setter pris på iallefall.. Hva med et Nikon Coolpix P80?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Takk for den, du, Belgarath - den må jeg lese om!

Ellers så ser jeg helst at vi tar spørsmål om digitale kameraer i den tråden det hører til, nemlig "Digitalkamera" på Off Topic !

 

:o)

Takk for opplysningen, den så interessant ut - og så har den 27mm vidvinkel! :flag:

 

...MYE har skjedd siden 2001 og det er fryktelig få (om noen) som ikke er bedre enn det kameraer du har...

 

Forresten, ikke snakk slikt om kamera mitt - :wink: søsterkamera (en størrelse større) ble kåret til tidenes beste digitalkamera og slo ut selveste Canon EOS 10D speilrefleks (som var 4 ganger så dyrt som Olympus Camedia) og selveste Nikon D100 til 23.500,- (!! :crazy: ) i en forbrukertest i august 2003

 

Slå den'a!

:lol:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Angående slipemaskiner: Min gamle eksentersliper fra 1990 har blitt brukt MYE, og etter noen måneder med sliping av 2.komp sparkel ga den opp ånden (ville knapt nok gå rundt). Den ble liggende i kjelleren et par år før jeg under en opprydding tenkte å kaste den. Men nysjerrig som jeg er av natur så måtte jeg jo åpne den først og se hvor feilen lå! Det viste seg at utgående lager (et standard tett kulelager) var fullt opp med slipestøv, og lot seg knapt rikke! Et nytt lager til en femtilapp (uoriginalt), en skikkelig renblåsing med trykkluft (mye støv i bryter blant annet) og maskinen var god som ny! Og jeg bruker den faktisk fremdeles! En skikkelig sliter av en maskin!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ett spørsmål ang. slipemaskiner.

Hvor ømfintlige for fint støv er slipemaskiner som går på luft?

 

Jeg har lyst til og anskaffe meg en større brukt luftkompressor, og begynne og handle luftverktøy.

 

Walter,; kanskje maskinene hadde holdt lenger om du hadde montert støvsuger til maskinene?

Bare en tanke

Link to post
Share on other sites

Black & Decker er det værste drittverktøyet jeg vet om. Elendig kvalitet i tillegg til at det ikke er spesielt billig. Forstår forstsatt ikke at det er folk som kjøper slik dritt enda. De er ikke et hakk bedre enn det billigste av det billige kina-verktøyet, men koster fort mye mer. Håper du tar det bryderiet med å levere de tilbake etterhvert som de slites ut. Jeg har begynt å kjøpe kvalitetsverktøy istedet da jeg ikke har råd til at verktøyet går i filler mens jeg er på jobb, men det er en annen sak. Fortsett å bruk black og decker, lever det inn og forlang nytt til forhandleren blir dritt lei. Du klare sikkert å slite ut minst 5 maskiner til før båten din er ferdig. Spennende prosjekt forresten! Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Elektromaskiner og glassfiberstøv er en meget dårlig kombinasjon. Når jeg er ferdig for dagen blåser jeg ren maskinene

med trykkluft. JEg bruker 2 vinkelslipere en Metabo (den har jeg kutteskive på) og en Flex (denne har jeg sliperondell på) da slipper jeg å skifte fram og tilbake.Flex sliperen er en fantstisk maskin og er på hele 1300w,har nettopp skiftet

kullbørster på denne og importør Trond Wikant AS er en fantastisk leverandør.Så har jeg en Dewalt DW447 Eksentrersliper 150 mm med trinnløs regulering,herregud for en kjempemaskin,den er nærmest utrolig når en sliper glassfiber/glassfibersparkel.

Skruepistol har jeg en Borsch 14,4V med 3 batterier - har hatt denne i 5 år helt fantastisk maskin,men kanskje litt tung.

Kapp og Kapp og gjæresag er Elektra Beckum - upåklagelig.

 

Men så har jeg ei B&D superfil,ja den er jo grei den ,men en dag lånte jeg fruen den for hun skulle slipe noe på et gelender og da skvatt sverdet til h...vete, så innlevering er det neste.

Kjøpte en BD elektrisk høvel fordi en luring sa at å høvle glassfiber var kjempegreier - denne ligger i esken ennå

den er ikke prøvd.

 

verktoey.jpg

Link to post
Share on other sites

Begynner å ligne på at det trengs en egen elektroverktøyerfaringstråd her - akkurat som digitalkameratråden.

 

Noen som gidder å ta bryderiet med å starte opp en? For jeg gjør det antagelig ikke - av den enkle grunn at jeg ikke har erfaringer å komme med på dette området.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

"Tack så mycket" for den linken, eysteind!

Spørsmålet er: Kunne jeg ha sjekket om det var en sånn tråd her fra før?

Svar: Ja. Men gjorde jeg det?

Takk igjen!

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

P.g.a. mitt bruksmønster, p-kaill.

 

For det meste så brukes båten av meg selv allene ombord, for dags-fisketurer. Ut om morningen og inn på sen ettermiddag - og det hele året. Da har jeg ikke bruk for noe annet enn ei bøtte m. lokk = "bucket an' chuck it". Porta-Potti'en tas i land.

 

Én, kanskje to ganger i året, om sommeren, regner jeg med at jeg vil ha med kona på en ukes tur nedover den svenske skjærgården. Bare oss to, og mest i uthavner (har ikke sans for overfylte gjestehavner og har ikke bruk for skjøteledning heller). Det er da Porta-Potti'en kommer ombord. Madamen vil ha litt "bekvemmeligheter" når vi overnatter.

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...