Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Imponerende planlegging og gjennomføring. Hold motet oppe. Det er en imponerende innsats du har lagt ned både i arbeid og beskrivelse, og den største/vanskeligste delen av prosjektet ditt er vel gjort nå? Tror du har gitt innspirasjon og arbeidslyst til mange her som har hatt ting de selv skulle gjort i båten. Har litt småtteri med glassfiberstøping selv som jeg har gruet litt for, men som er blitt for bagateller å regne, etter å ha fulgt denne flotte tråden. Baatplassens utvilsomt beste tråd, etter min mening. :cheers::flag:

Link to post
Share on other sites

Hvis baatplassen.no hadde hatt en "tread of the year-pris", så hadde jeg stemt frem denne med alle stemmer jeg har, Walter. Fortsatt SÅ inspirerende og lærerikt å følge med!

 

Og: I og med at du har det selvdrenerende dekket så å si ferdig, begynner det jo for alvor å lukte både tang og makrell av prosjektet. Minst jevngodt med å se lyset i enden av tunnelen, det.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Meget imponerende Walter, både det rent fagmessige og illustrasjonsmessig. Går de aller fleste prosjektartikler i div båtblader en høy gang det her. En ting jeg alikevel lurer på. Hvor bred er "Kanal Grande"? I en Fjord jeg hadde tidligere var nok kanalsystemet underdimensjonert da det ofte tettet seg med møkk og dritt. I Fjorden lå kanalsystemet skjult under dørkplatene, og det ble fort plundrete å rydde dørken og løfte dørkplatene for å inspisere/rengjøre. Du har jo et åpent kanalsystem, og vil se flaskehalsene så fort de oppstår. Du legger sikkert opp til å spyle ut fiskeslo og andre godsaker etter hver tur også regner jeg med?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Ferdig plastet dørk, akterskott og motorbrønn-kanter: og støvsugd - og vasket - og ryddet - og bare stå og stirre på dørken og være lykkelig over at det værste nå er over! :sweat:"


Så var vi igang igjen, da....! ;o)

 

Nå har jeg vært "borte" fra baatplassen en stund og har en del å ta igjen i prosjektbeskrivelsen min. Fraværet var betinget av til dels manglende lyst både til å jobbe ombord i Malaika og å skrive om det (var ikke noe å skrive om heller...) og andre personlige prioriteringer som måtte komme først. Nå får vi se å bli ferdig med dette her, slik at vi snart kan sjøsette båten! ;o)

 

t23_dreneringshull_babord.jpg

I en av de forrige kapittlene fortalte jeg at jeg lagde dreneringshullene til den selvlensende dørken FOR stor. D.v.s. jeg brukte for stor hullsag, noe som plaget meg litt. Dessuten så hadde jeg et 3"-hull på babordsiden som trengte til tettning. Hullet var etter at eksosen måtte legges om p.g.a. den nye dørken.

 

t23_dreneringshull_styrbord.jpg

Som man ser så ER hullene for store...

 

t23_dreneringshull_akter.jpg

man risikerer at makrelled "spreller" seg bortover og ut i friheten igjen!

 

t23slipesistedoerk1.jpg

Her - den øverste av de 2 "'hvite' rundingene, øverst til høyre i bildet - er dette "tilovers-blevne" hull etter eksosen som jeg også måtte tette. Det nederste hullet er dreneringen som ble for stor... :rolleyes:

 

Heldigvis så har jeg tatt vare på alle skrog-biter etter utskjæringene, slik at jeg fant igjen akkurat den biten som har sittet der. Neste billedserie viser hvor enkelt det var å tette dette hullet. Mye enklere, og antageligvis mye penere også, enn å plaste igjen hullet på "vanlig" måte med nedslipt skrå-kant og glassfibermatte i flere lag.

 

t23_hullisiden1.jpg

Her er 'Eksos-hølet' og 'pluggen' som jeg hadde tatt vare på. Rett under handa - ved lillefingeren - er et av dreneringshullene, som jeg reparerte på samme måten som dette eksos-hølet...

 

t23_hullisiden2.jpg

Her er 'pluggen' hengslet i riktig posisjon (lik avstand rund baut) med Gaffa-tape...

 

t23_hullisiden3.jpg

...hengslene gjør at man kan løfte opp 'pluggen' og smøre kanten på den inn med glassfibersparkel (Biltema)...

 

t23_hullisiden4.jpg

...slik ser det ut inne-i-fra...

 

t23_hullisiden5.jpg

...så fester man en tape nederst og lar den størkne...

 

t23_hullisiden6.jpg

en bit Gaffa-tape til for sikkerhets skyld...

 

t23_hullisiden7.jpg

...og så var det hullet reparert. På innsiden legges 2 lag med 450g glassfiber for styrkens skyld. Til venstre ser man det nye 'eksos-hølet' som p.g.a. den selvlensende dørken måtte flyttes noe fremover. Og i midten dette dreneringshullet som ble 'strupet' med omtrent 50% - magler bare litt sliping i kanten.


 

Neste trekke er - Motorkassa:

 

t23_motorkassa1.jpg

Rundt motoren er det støpt opp en kant på ca 5-6cm, som danner basis for selve motorkassen. Motorkassen blir delt opp i 2 deler - nederste 'ramme' som bare fjernes av-og-til (ved service / oljeskift, etc.) og en øvre del med selve kasselokket på, som enkelt kan vippes av for daglig stell, som visuell kontroll, peiling av olje, etc.

 

t23_motorkassa2.jpg

Her snekres den nederste 'rammen'....

 

t23_motorkassa3.jpg

..og satt på plass blir den seendes slik ut..

 

t23_motorkassa4.jpg

..denne danner nå basis for den øvre delen, selve kasselokket.

 

t23_motorkassa5.jpg

Her er 'råbygget' av øvre kasselokket på plass. Den ble noe mere komplisert enn jeg forventet, p.g.a. at jeg ville ha fall 2 veier...

 

t23_motorkassa6.jpg

...fallet skal drenere regnvannet vekk fra 'hjørnet' - øverst i billedkanten. Vannet skal ledes akterover (hit) og til styrbord. Selve lokket måtte selvfølgelig avrundes i omkretsen pluss freses 'rund' i kanten, slik at glassfibermatten kunne brettes uhindret rundt.

 

t23_motorkassa7.jpg

Slik ser den ut underifra...

 

t23_motorkassa8.jpg

...her plaster vi underste 'rammen'....

 

t23_motorkassa9.jpg

...mens 'lokket' har fått seg plastlag her. 3 lag med 450gr glassfiber / polyester på topp - jeg skal jo kunne stå på det og sikkert slite på lokket på andre måter også (hummertener?)

 

t23_motorkassa10.jpg

Og her er 'herligheten' - avrundet 2 veier - og sparklet og slipt 3 ganger. Den rare åpningen foran er til omstyrings-spaken.

 


Fortsettes:

:seeya:

 

Ja-da, TMe - jeg kommer snart med en forklaring på den 'røde' kulen.... ;o) ...ganske så 'snedig' opplegg, ser du. Rør-i-rør - sier ikke mere akkurat nå.

:tongue:

 

Vi prækas...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...En ting jeg alikevel lurer på. Hvor bred er "Kanal Grande"?

Hei rem! :o)

 

"Kanale Grande" er stor nok til regnvann og vanlig spyling av sildeflass og sei-skæl. Kanalene er åpen slik at jeg til enhver tid vil se om - og hvor - det eventuellt stopper opp. Skal heller ikke krysse Atlanteren med 'Malaika' derfor er dimensjonenen for dagstur-på-Lera.

 

;o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvor mye har du lært i løpet av denne tiden, selv om du sikkert har vært borti en del elemnter fra før, må det jo være en bratt læringskurve i løpet av prosjektet her.
...Hva er egentlig forkunnskapene dine, har du jobbet som båtbygger eller lignende?

 

Til dere begge to:

Har selvfølgelig lært enormt mye, har aldri vært borti noe slikt før. Har heller aldri bygget noe særlig mer enn en puslete, liten lettvegg i huset. Så forkunnskapene mine var minimale - Men - LYSTEN, den var stor - og det er lysten og viljen som er drivkraften.

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du gjør en utrolig jobb Walter - håper du holder ut resten og :-)

Når slike prosjekt nermer seg slutten - eller en stor milepel - kan det av og til skorte på

overskudd og arbeidslyst - plutselig er det et "annet liv " utenfor "teltet" som banker på-

Har vært der selv Walter.

Men gleden når du omsider er ferdig - den er enorm - og du kjenner det ikke før du er der.

 

Ta den tiden du trenger Walter - "but never give up" :wflag:

 

Lykke til :flag:

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse etter: "Og her er 'herligheten' - avrundet 2 veier - og sparklet og slipt 3 ganger. Den rare åpningen foran er til omstyrings-spaken."


 

Denne 'rare' fassongen på motorkasse-fronten kommer av at jeg lagde motorkassa FØR jeg fikk noen til å sveise forlenger på omstyringen og dermed tenkte 'litt feil' når det gjaldt bevegelsen til denne....

t23_motorkassa10.jpg

 

Poenget var jo at jeg skulle sveise (!!!) en 90º forlenger til Omstyringsakselen og denne skulle da stikk ut av her....(vet det er vanskelig å forklare - de som kjenner Sabben vet hva jeg snakker om, dere andre - bare hopp over!)...og siden selve omstyrings-veiven p.g.a. motoren helling ikke er i lodd men heller ca 7º akterover i toppen. Når jeg da sveiser en 90º --->

 

t23_omstyringsveis2.jpg

---hendel på'n så vil jo dens bevegelse ikke være i vater, men pendle litt opp-og-ned, p.g.a....Ja, og der tok teorine min en feil vei - jeg bommet, rett-og-slett!! Det viser bare at teori og praksis virkelig ER to forskjellige ting. :rolleyes:

 

t23_motorkassa11.jpg

Her er motorkasse-lokket på plass (før sveisingen) ....

 

t23_motorkassa12.jpg

...og her er dagens utgave, slik den ser ut nå. Tilpasset og 'skreddersydd' ETTER at omstyringshendelen var sveiset på plass. Jeg fikk heldigvis hjelp til å sveise, turde ikke selv.... :blush: ...men det tok tid. Tapte vel nesten 14 dager av fremdriften.


 

I denne frustrerende tiden mens jeg gikk og ventet på en sveiser - jeg var nok langt nede i kjelleren for om muligens å hente litt mere inspirasjon!! - så benyttet jeg tiden til å slipe ned undervannsskroget.

 

t23_undervannsskrogetslipt.jpg

Min gode kompis Willy fra båtforeningen meldte seg i sommer frivillig til å skrape av all løs bunnstoff, som lå i tykke lag, men jeg ville ha det helt rent. Dermed var det 4 dager med stiv nakke, såre skuldrer, ømme knær, blå og rød snørr og enda en ødelagt slipemaskin - den 5. hittil!!!

 

Men så, en vakker dag var det gjordt - båten var REN - og jeg har bestemt meg - aldri mer slik en jobb!!!


 

Neste oppgave: Cockpitt-kanten.

 

P.g.a at jeg hevet dørken ute med ca 200mm for å få selvlensende dørk, så ble jo cockpitt-karmen - som før var i behagelig trygg høyde - noe for lav for min smak. Ideéllt så ville jeg jo ha syrefast stålrør-rekke, hele veien rundt, slik jeg hadde på <MORILD> men det er for dyrt - og tar for lang tid - foreløpig. Så jeg bestemte meg for å støpe en karm på ca 11cm oppå den eksisterende karmen, som jo bare var en 2-3cm.

 

t23_cockpittkanten1.jpg

Dette bilde viser avslutningen på styrbord sideskott, hvor jeg lagde en slags 'vannavviser' for regnvannet som kom rennede ned fra fordekket.

 

t23_cockpittkanten4.jpg

Og her ser man innersiden av den opprinnelige cockpittkarmen hvor jeg allerede har slipt vekk topp-coat'en for å få bedre heft for nytt støp.

 

t23_cockpittkanten2.jpg

Her er denne vannavviser'n, formet i laminert tre og støpt inn med glassfiber / polyester, som leder regnvann ned på skarndekket (heter det dèt?), sett fra en annen vinkel.

 

t23_cockpittkanten3.jpg

Sett fra siden. Den nye karmen skulle jeg henge på denne vannavviseren (som igjen sitter faststøpt i sideskottet) for å få til en linjemessig og ikke minst, styrkemessig helhet.

 

t23_cockpittkanten5.jpg

Og her fikk jeg 'lekt' meg med klossene igjen. Hver kloss er festet med polyestersparkel til underlaget (som ble slipt ren for topp- / gel-coat), til neste kloss og skrudd med 2 stk lange 4,8mm skruer fast i glassfiberen under. For å få riktig høyde ble det plass til 2 stk klosser i høyden, med glassfibersparkel immellom og igjen toppskruer ned i den undere raden med klosser.

 

t23_cockpittkanten6.jpg

Produksjon på klosser med avrundet topp (her fikk jeg bruk for min overhånd-fres) ble satt igang. 18 klosser på styrbord og 14 klosser på babord.

 

t23_cockpittkanten7.jpg

Alle klossene på plass. De følger buen i cockpitt-karmen nokså bra. Derette ble buen sparklet med flere lag glassfibersparkel med lange tråder i og formet og slipt...

 

t23_cockpittkanten8.jpg

...og så kom selve støpingen av glassfiber over. 2 lag med 450gr matte og polyester.

 

t23_cockpittkanten9.jpg

Den akterste enden ble skråskjært...

 

t23_cockpittkanten10.jpg

...en passe avrundet avslutning støpt oppå med glassfibersparkel...

 

t23_cockpittkanten11.jpg

Sparkle og slipe hele karmen flere ganger...

 

t23_cockpittkanten12.jpg

Og til slutt så var karmen på plass, sterk som bare det...

 

t23_cockpittkanten13.jpg

...slik at jeg kan føle meg noe tryggere!


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Sparkle og slipe hele karmen flere ganger. Og til slutt så var karmen på plass, sterk som bare det slik at jeg kan føle meg noe tryggere!"


Nå skulle døren på plass og dørhengslene tilpasses:

 

t23_doerenute2.jpg

Den forbaskede døren, som jeg, etter alle kunstens regler støpte med avstiving på baksiden for at den IKKE skulle slå seg,

 

 

t23_doerenute3.jpg

...slo seg likevel. Den ble skakk. Det er enorme krefter i glassfiber, når den tørker og stivner til... :headbang:

 

t23_doerenute4.jpg

Denne døren som jeg viste...

 

t23_doerenute5.jpg

...her før skulle nå monteres. D.v.s. hengslene ble kjøpt og klargjordt. Nå skulle jeg finne løsningen på et 'eselspark' som jeg har tildelt meg selv. Min gode venn, amatørfilosof og med-medlem i Søndre Kråkerøy's Båtforening, Willy Appelgren sa det så treffende: "Du sparker deg sjøl i rævva, gang på gang, Walter!"

 

Joda, grunnen til oppstyret er jo den at jeg har et akterskott som heller 7º forover i toppen og i dette akterskottet skal jeg da plassere en dør.

 

t23_doeren2.jpg

For å få karmen (og døren) i lodd måtte karmen flyttes lenger inni skottet nederst, såpass at når den var i lodd så skulle døren øverst være i flukt med skottet. D.v.s. karmdybden nederst måtte være større enn øverst. M.a.o. så skulle hele dørens lengde ta inn 'skrå'en' på 7º - og det er denne konstruksjonen Willy ikke syntes noe om - Amatører og dilletanter! sa han..... :lol: Willy har aldri vært særlig diplomatisk i sine uttalelser.

 

Personlig syntes jeg det var en elegant måte å gjøre det på og vil heller ta merarbeide med det. P.g.a. dørens tyngde ville jeg ha vekten fordelt på 3 stk hengsler, noe som selvfølgelig ikke gjør jobben med å montere, noe enklere... :rolleyes:

 

t23_doerhengslet1.jpg

Og her har vi nederste hengsel. Som man ser så er karmen her såpass mye dypere (p.g.a. akterskottets helning) at jeg må fore ut døren slik at hengslet kan ligger jevnt an. Det mangler ca 25mm.

 

t23_doerhengslet2.jpg

Utforing på plass (2 stk 12mm kryssfinér-biter oppå hverandre) - hengslet ligger nå rett.

 

t23_doerhengslet3.jpg

"Same shit - different wrapping" - kunne man si om midtre hengsel. Her mangler det ca 15mm. Utforing på plass.

 

t23_doerhengslet4.jpg

Så skal vindusåpningen skjæres ut - vippesaga koser seg og smatter... :smiley:

 

t23_doerhengslet0.jpg

Øverste hengsel kunne brukes som den var - der oppe var dørbladet i flukt med akterskottet.

 

t23_doerhengslet5.jpg

Da er alle tre hengsler på plass - man skulle ha minst 4 hender til en slik jobb!

 

t23_doerhengslet6.jpg

Døren går opp og igjen, dog med en del knirk i de ikke alt for forseggjordte Biltemahengsler. Gangjernet er dårlig tilpasset og 'knepper' litt ved belastning.

 

t23_doerhengslet7.jpg

Mange timers justering, banning og mange besvergelser senere, så glir døren elegant på plass. Vi har en vinner! - og så må hele skiten demonteres igjen, fordi utforingene jo må støpes fast og støpes over med glassfiber / polyester.

 

Og her gjorde jeg en ny tabbe!

 

Disse utforingene ble først limt på plass med Polyurethan-lim - det sterkeste jeg har. Limet er best under press, så jeg monterte døren igjen, limte utforingene på døren og satte i hengselskruene - for å presse hele skiten godt sammen over natta for å få best limstyrke.

 

Maga-Tabbe!! Dagen etterpå skulle jeg skru ut skruene - NIKS!!! Polyurethanen hadde slått klørne i skrue-gjengen og holdt fast! Utrolig hvor sterkt dette limet er. Det endte med at jeg knakk 9 av 10 skruehoder (rustfrie 4,8mm x 32mm) rett av! Forb**na sk*t! :sweat:

 

På ny matte hengslene flyttes, såvidt det var for å få plass til nye skruer, ved siden av de som var knukket og som sto igjen i godset i døren. Etterpå måtte ørten tilovers-blevne skruehøl sparkles igjen.

 

Det er slike opplevelser som gjør livet verdt å leve.....

 

Noen dager senere...

t23_doerhengslet10.jpg

...etter støping, sparkling og sliping ser døren nå slik ut. Bildet tatt med mobilen! Min gode, gamle Olympus Camedia C-3000 fra 2001 begynner å svikte meg!! Må skaffe meg nytt (brukt!) digitalt kamera, ellers så blir det dårlig rapport her! :wflag:


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Bildet tatt med mobilen! Min gode, gamle Olympus Camedia C-3000 fra 2001 begynner å svikte meg!! Må skaffe meg nytt (brukt!) digitalt kamera, ellers så blir det dårlig rapport her! :wflag:


 

Fortsettes:

:seeya:

 

:eek::eek:

 

Gi mannen et kamera - fort!!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

:eek::eek:

 

Gi mannen et kamera - fort!!

 

Hvis vi legger en hundrings eller så i bordet hver til Walter

- så tipper jeg vi er så mange som vil bidra - som takk for en fantastisk reise i dette prosjektet

at han kan kjøpe seg et nytt kamera - og fortsatt glede oss med sin repotasje!!!!!!

 

Dette burde vi fikse folkens

 

Noe som bor i nærheten av Walter som kan organisre dette ?

 

Min hundrelapp ligger klar !

Redigert av Nils1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....Min gode, gamle Olympus Camedia C-3000 fra 2001 begynner å svikte meg!! Må skaffe meg nytt (brukt!) digitalt kamera, ellers så blir det dårlig rapport her!

 

Hallo folkens :o) - er i gang til å finne ut HVA jeg skal ha ---> HER i tråden 'Digitalt kamera' på 'Off Topic'-Forumet har jeg en føler ute.

 

Jeg har vært så fornøyd med min Olympus Camedia (den kostet 8.400,- den gang :eek: ..og det var mye penger da!), at jeg ikke har sett til høyre eller venstre når det gjelder digitale kamera'er (..hadde bare øyne for min elskede...(gosh-a-meg) at jeg rett og slett ikke fulgte med.

 

Derfor er jeg nå helt på jordet av hva som rører seg i dette markedet, må oppdatere meg først og må sette meg inni hva som kan være en passe etterfølger - innenfor et desverre begrenset budjett - er blitt pensjonist imellomtiden og har ikke de inntektene jeg hadde i 2001.

 

Leter på finn.no og Blocket.se hver dag og nileser kamera-tester til langt utpå natta...

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...