Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Fortsettelsen fra: "Jotun sin Penguin Hardtop 2 komponents maling er kjøpt inn. Gråten satt nesten i halsen når jeg sto i kassa hos farvehandler'n og de slo in DEN prisen på malingen... "


Ja, turen til fargehandleren var liksom en slags milepel for meg. Endelig skulle jeg få male over det jeg hadde snekret, støpt, sparklet og slipt så mye. Jeg visste fra før hvilke farger jeg skulle velge.

 

Bare én gang før har jeg malt båt. For tre år siden pusset jeg opp min "FLUKT", en Grimsøy 26 som hadde fått nokså matt skrog etterhvert. Båten var desverre malt med Bengalack av forrige eier, som tydeligvis gjorde en slett jobb (antageligvis fusket han med grunnarbeide) og malingen begynnte å slippe enkelte steder. Så jeg hadde ikke annet valg enn å fortsett med Bengalack - noe jeg fortalte litt om i BP-tråd - Male om glassfiberskrog med Bengalack.

 

Resultatet av denne jobben var jeg ganske så fornøy med og jeg husker spesiellt denne fargekombinasjonen av skrogfarge (Penguin - 3032 SIV) og fargen på 'snobberanden' (Penguin - 2006 - KORALLRØD). Syntes at de to fargene gikk bra sammen. Her er et bilde.

 

Snobberanden_27.jpg

Fargene: Jotun / Penguin 3032 - SIV i skroget og 2006 - KORALLRØD i snobberanden:

 

 

Jeg vet ikke hva det var - :confused: antageligvis var jeg litt utafor p.g.a. prisen på denne 2-komponentsmalingen (224,-/ 0,4lt.), mens jeg sto og plukket boksene ned fra fargehandlerens hylle denne torsdagen. Skulle ha 6 bokser med SIV og 2 bokser med KORALLRØD. Han hadde bare 4 bokser igjen av den første fargen og 2 av den røde. Så jeg plukket med meg det som var og betalte og gikk - bare ba han om å bestille flere bokser av SIV til uken etterpå.

 

Kommet hjem, så satt jeg bare bæreposene med malingen i kjelleren og glemte hele saken, mens jeg vasket ned båten (forrige kapittel). Påfølgende lørdag - 13. sept. 2008 - var jeg endelig kommet så langt at jeg kunne begynne å male og været var også passe. Et time før jeg skulle begynne, tok jeg boksene opp av posen, ristet dem godt og satte dem opp-ned på blandebordet mitt i kjelleren.

 

Det var da jeg oppdaget fadesen! :headbang: Jeg hadde plukket med meg feil rødfarge! :smash:

 

HardTopp'en finnes i to rødfarger - Korallrød, som jeg skulle ha og Kutterrød, som jeg plukket med meg. Jeg hadde altså to bokser med Kutterød, det var lørdag ettermiddag og fargehandleren stengte kl 14:00 - :cryin: Hva gjør man? Male Kutterød, selvfølgelig og male over senere med Korallrød.

 

Og slik ble det, mine venner, at min malerkarriere startet med feil rødfarge.... :rolleyes:

 

t_231.stroektak1.jpg

Kutterød er en ganske så mørk rødfarge med en del blått i seg. I litt dårlig lys ser den neste svart ut!! Den virker hardt og bastant, kald og dominerende - helt motsatt den lune, optimistiske og glade Korallrød som jeg skulle ha. Men, jeg satt nå igang.

 

 

t_231.stroektak2.jpg

Jeg var så gira at jeg måtte bare gjøre noe - og maling ble det.

Og, ja - det er maskeringstape du ser på bildet der, under malings-sølet!!

 

t_231.stroektak3.jpg

Å male med 2-komponen er en liten påkjening syns jeg - spesiellt når literprisen er nesten 500,-

Du har heller ikke så mye tid på deg, malingen tørker nesten mens du ruller. Man skal IKKE rulle tilbake over allerede malet flater - da blir det ruglete (små luftblærer kommer av at mohair-rullen 'lugges' av en allerede halvtørr malingsfilm), noe jeg hadde tendenser til før jeg skjønte opplegget.

 

 

t_231.stroektak4.jpg

..og har du først blandet sammen A + B så er det bare å stå på til boksen er tom og/eller flaten er malt.

 

 

t_231.stroektak5.jpg

Før jeg begynte selve jobben, gikk jeg rundt hele båten og planla nøyaktig hvor jeg skulle starte, hvilken vei jeg skulle male meg bortover og hvor jeg skulle avslutte eller møt-meg-selv - jeg måtte også passe på at jeg fikk med meg både over og undersiden av karmen.

 

 

t_231.stroektak6.jpg

...samt at jeg ved en anledning måtte komme meg oppå selve taket og ta selve flaten der også, krabbende på knærne malte jeg meg fra akterkanten forover mens jeg rygget - og så måtte jeg holde av cirka 1/2 meter umalt karm slik at jeg kunne klatre ned igjen også - :crazy: uten å bli rød både her-og-der....

 

På begge langsidene sto jeg på den nokså smale esingen, holdt meg fast i tak-karmen med én hånd og malte (rull) med den frie hånden. P.g.a. den borbaskede presenningen, som nesten lå helt inntil den nymalte karmen -

 

t_23presseningtaket.jpg

enda jeg spilte ut pressenningstengen så godt det lot seg gjøre, ble dette en litt slitsom arbeidsstilling, med nesen bare 10-20cm fra den nymalte karmen - noe jeg etterhvert kjente godt og ble litt "bling" i "bollen". :crazy:

 

 

 

Taket ble nå malt til slutt og jeg var utslitt :sweat: (har lett for å gire meg opp og kjase / stresse) og glad - selv om det var feil rødfarge... :nono:

 


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ikke fra butikkhyllene for oss vanlige konsumenter. Mulig det finnes større kvanta å få for de som driver næring / båtbyggereier f. eks. Men det er en flott maling / lakk. Blir så blank og hard, så.

:yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Heisan ! Har fulgt denne tråden helt fra starten, og lurer på en ting.....Hvordan blir stabiliteten på skuta når den er ferdig ? Den er jo blitt betydelig tyngre i toppen etter ombyggingen....må vel en del mer ballast i bunnen for å holde tyngdepungtet lavt.

Mere vekt, større dypgang, anslagsvis hvor mye ?

Link to post
Share on other sites

innlegg nr.: Xxx

.....Hvordan blir stabiliteten på skuta når den er ferdig ?

:confused:

 

Dette har vi hatt oppe før. Se: ---> Innlegg Nr.: 174

 

...Personlig så er jeg ingen ekspert og har ingen forutsetning for å kalkulere stabiliteten...



ok67 / Ludde30 og andre som har tilbudt seg å hjelpe til = Angående minnekort (xD-Picture Card) så avventer jeg til selve kamera og det store xD-kortet på 2Gigabyte ankommer, så får jeg / vi se. Takker alle for tilbudet så langt. :smiley: Fikk allerede et minnekort på 16MB fra Hafrsfjord i posten idag - Takk skal du ha, Hafrsfjord / Arne Ø. :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Aner ikke hva det gjør i Oslo, siden det er kjøpt i sandefjord...

Det tør vel ikke ta turen rett over fjorden - et ikke sjøvandt xD-Picture Card! - bare vent, vi skal nok lære deg.... :lol:

 

 

;o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Taket ble nå malt til slutt og jeg var utslitt :sweat: og glad :smiley: - selv om det var feil rødfarge..."


 

Dagens bolk av bilder trenger vel nesten ingen kommentarer, de er nærmest selvforklarende. Det vi ser her, er første strøket av 3032 SIV på overbygget og styrhuset - 14. september 2008. :smash:

 

 

t_231.stroekstyrhus1.jpg

Jeg malte første strøket KUN der hvor jeg har støpt - altså alle NYE flatene. Man ser her tydelig skille mellom gammelt (ikke malt) og nytt (malt) på bl.a. sidedekket. Dette gjorde jeg for å jevne ut den voldsomme forskjellen på densitet på underlaget, kontrasten mellom det som var nystøpt - som nærmest var mørke-grå-blå, ja, enkelte steder nesten svart - og det som er gammelt, som jo er en slags mettet og lys gul-beige 'kommune-farge'.

 

 

t_231.stroekstyrhus2.jpg

Her ser man også den gamle delen, nederst og den nye og nymalte delen øverst. Legg merke til maskeringen av vinduet i halvdekket....

 

 

t_231.stroekstyrhus3.jpg

...her også. Mye jobb å maskere, og så skal man jo være nøye med sånnt, det lønner seg!

 

 

t_231.stroekstyrhus4.jpg

Husk også på at den rødfargen man ser her...

 

 

t_231.stroekstyrhus5.jpg

...ikke er den endelige, men feil rød-farge - les om denne fadesen og klabb-og-babb med rødfarger i forrige kapittel!

 

 

t_231.stroekstyrhus6.jpg

KUTTERØD er etter min smak alt for mørk, kald, upersonlig...

 

 

t_231.stroekstyrhus7.jpg

...og skal snart erstattes av 2006 KORALLRØD som blir den endelige rødfargen på sjarktaket. :yesnod:

 

 

Mere er det ikke å si om denne delen av malingen. Første strøket er alltid kjedelig. Det er først når andre og enkelte steder, tredje strøket kommer på at man virkelig ser forandringen på båten fra "stygg andunge til hvit svane" - man ser at glansen kommer frem og først da fornemmer man den ordentlige farven som skal være sluttresultatet.


Fortsettes:

:seeya:


P.S.: For morgendagens nye 'føljetong' om andre strøket 3032 SIV på overbygg og styrhus i "soga om den massakrerte og oppskjærte halvdekkeren", har jeg gjordt klar 17 nye bilder!

:tongue:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Og så blir det kvitt skrog med raud fartstripe...

Du har gjettet riktig, ja - har lyst til å ta skroget også - som du sier, hvit (3032SIV) i skroget og overste bordgang i 2006 KORALLRØD, men det blir det hverken tid eller råd til dette året. Jeg må bare se å få sjøsatt skuta så fort som mulig - helst før utgangen av hummerfiske.

 

Vi får se til neste sommer....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Aner ikke hva det gjør i Oslo, siden det er kjøpt i sandefjord :-)

Ho-ho!

 

Se hva postmannen hadde med seg idag!

c450_pakken.jpg

 

c450_utpakket.jpg

Takk skal du ha, ennå en gang, Bavaria32Sport! :o))

 

Måtte ta testbilder med én gang...

 

test1.jpg

Gårdsplassen min:

 

test2.jpg

Der jeg jobbet idag, henge opp omstyrings-sveiven til Sabben:

 

Toppers!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Det er først når andre og enkelte steder, tredje strøket kommer på at man virkelig ser forandringen på båten fra "stygg andunge til hvit svane" - "


 

Vel, idag så trengs det vel ingen større kommentarer fra meg. Dette er 2. strøket hvit, som ble malt tirsdag, 16.09.2008

 

Nybygget og det som var fra før henger nå bedre sammen, i og med at jeg har malt både nytt og gammelt. Det blir litt mere helhet over båten. Det er først nå at man begynner å få et inntrykk av både fargen og glansen på malingen. Gjør bare oppmerksom på at den rødfargen vi ser, fremdeles er feil rødfarge. Den mørke Jotun 2001 KUTTERØD skal senere overmales med den mere vennlige, blide og lysere 2006 KORALLRØD. Bildene kommer noe senere.

 

:seeya: Får jeg be dere med på en kort omvisning?

 

t_232.stroekstyrhus1.jpg

# 1 - Dekselet til luka foran på overbygget.

 

 

t_232.stroekstyrhus2.jpg

# 2 - Styrhusdøra:

 

 

t_232.stroekstyrhus3.jpg

# 3 - Motorkasselokket:

 

 

t_232.stroekstyrhus4.jpg

# 4 - Utsikten fra styrhuset 1

 

 

t_232.stroekstyrhus5.jpg

# 5 - Utsikten fra styrhuset 2

 

 

t_232.stroekstyrhus6.jpg

# 6 - Baugen:

 

 

t_232.stroekstyrhus7.jpg

# 7 - Styrhus 1:

 

 

t_232.stroekstyrhus8.jpg

# 8 - Styrhus 2:

 

 

t_232.stroekstyrhus9.jpg

# 9 - Styrhus 3:

 

 

t_232.stroekstyrhus10.jpg

# 10 - Styrhus 4:

 

 

t_232.stroekstyrhus11.jpg

# 11 - Vannavviser, babord og karm rundt cockpitten:

 

 

t_232.stroekstyrhus12.jpg

# 12 - Akterskottet:

 

 

t_232.stroekstyrhus13.jpg

# 13 - Bakveggen 1:

 

 

t_232.stroekstyrhus14.jpg

# 14- Bakveggen 2:

 

 

t_232.stroekstyrhus15.jpg

# 15 - Bakveggen 3 med døråpning og vannavviser:

 

 

t_232.stroekstyrhus16.jpg

# 16 - Døråpning og vannavviser styrbord:

 

 

t_232.stroekstyrhus17.jpg

# 17 - Styrhuset på styrbordsiden:

 


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Får jeg be på en kort omvisning...

 

 

Noe lang vei for meg å reise, men du har kommet langt siden sist jeg var hos deg. Ser kjempebra ut herfra mørekysten. Lykke til videre og må helsa holde deg oppe slik at du får mange fine fisketurer med båten :cheers_wine:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Leser din tråd med stor fryd, det er en mega jobb du har tatt på deg, som nå nærmer seg slutten.

Håper bygget ditt står til forventningene, og at båten kommer til å gi deg stor glede.

 

Jeg rullet en båt med båtmaling og fikk som du disse små lufblærene som kan se ut som små krater hvis man er skikkelig uheldig.

Kjøpte denne på Clas Ohlson , jeg rullet på malingen,trakk denne etter, resultat speilblank overflate ( 1 komp. maling). mener det burde fungere for deg også.

Tørket av den med filler ettervert som den ble for mye maling i den.

 

malingsstryker.jpg

 

PS: når denne båten er ferdig du skulle vel ikke ha et annet prosjekt det går å følge på samme viset, for dette er intresant og lærerikt det du holder på med.

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Det er først nå at man begynner å få et inntrykk av både fargen og glansen på malingen..."


God kvaill, godtfolk! :smiley:

 

Dagens føljetong handler om den selvlensende dørken ute (som har fått sitt første strøk maling av Jotun sin 2-komponentsmaling, 'HardTop' i farge 3032 - SIV) + cockpittkarmene. Kommentarer unødvendig.

 

t_231.stroekdoerken12.jpg

 

 

t_231.stroekdoerken22.jpg

 

 

t_231.stroekdoerken32.jpg

På akterdekket ligger den nederste 'rammen' til motorkassen. Rammen er 'opp-ned' slik den ligger her. Denne passer som 'fot-i-hose' nedpå den lave karmen rundt motoren. Karmen - som er synlig på den første 2 bildene - er ca 60-80mm høy og støpt i ett sammen med dørken, slik at alt er vanntett. Knappen med 'Vis' på, aktiverer et bilde av den øvre delen av motorkassa, som jeg allerede har vist frem på fredag, 26.09.

Her er toppen av den 2-delte motorkassen:

t_232.stroekstyrhus3.jpg

 

t_231.stroekdoerken42.jpg

 

Overgangen fra styrhusets sideskott ned til dekket er jeg litt stolt av. Først går skottet over i det jeg kaller for 'vannavviser' som igjen går over i cockpittkarmen. Vannavviseren skal stoppe og lede vekk vannet som eventuellt kommer rennende ned fra fordekket, enten i form av regn fra oven, eller sjøvann som brekker over fordekket. :sweat:

 

 

Her tok jeg med et ekstra bilde av dette for å illustrere meningen med vannavviseren.

t_231.stroekdoerken62.jpg

 

Her ser man tydelig nødvendigheten for noe som tar seg av vannet. Løpet nedover sidedekket fra fordekket har ganske så bra fall.

 

 

t_231.stroekdoerken52.jpg

 

Her er den forhøyete cockpitt-karmen:

 


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...