Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Jeg vet ikke om jeg har nevnt det tidligere eller du vet det fra før men har du prøvd å gjøre ren rulle,kost,aluminiumsrulle,hansker med varmt grønnsåpe vann?

Polyester løser seg opp i varmt grønnsåpevann,jeg bruker å blande en bøtte varmt vann godt med grønnsåpe i og la verktøyet stå nedi i 10-15 min og så ta det opp og grave det reint med hanskene på.Men etter denne rengjøringen bør en skylle verktøyet veldig godt i varmt vann.Grønnsåpa er fantastisk men polyester liker den ikke....

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "...etter støping, sparkling og sliping ser døren slik ut."


Vi er kommet frem til den 10.09.2008 og det ser faktisk ut til at jeg er ferdig med de grøvste bygge- og støpejobbene. Polyester, herder og glassfibermatta - det lille som er igjen, får stå i fred. Engangshandskene, som det har gått med 3 esker, tilsammen 300 stk; er det fremdeles nok av. 5 liter Aceton må kjøpes inn, det blir den 3. dunken jeg kjøper til 192,- / 5 liter.

 

Vi er kommet til det stadiet hvor jeg skal forberede vasking av hele båten. Må bli kvitt alt det støvet som ligger rundt omkring - for snart skal vi MALE!!! :flag:

 

Men, før det - det er alltid noe som kommer først - så må jeg demontere alle de små beslagene som sitter på dekk, kroker til fenderoppheng o.s.v. og mattslipe alle områdene hvor jeg IKKE har støpt selv. D.v.s. alle områder - over fenderlisten, som har vært uberørt av byggearbeide - så som fordekk, akterdekk og sidedekkene med fotlisten ned mot fenderlisten - alt må slipes for at malingen skal få skikkelig heft! Grunnen til det er jo at jeg male hele båten over fenderlisten, ikke BARE det som er nytt, som jeg har bygget selv. Det må jo bli en helhet, alt sammen!! Malingen skal jo binde det gamle og det nye sammen, slik at man ikke lenger ser hvor hva var.

 

Så da er det bare å gå igang med slipemus og 180-korn papir pluss en slipekloss samt stålbørste, gardintrapp, feiekost og godt humør til jobben. En hel dags jobb bare det, skal jeg si deg. Men så er vi nesten i mål, da.

 

Så må båten bli ren!!

 

Da er det først feiebrettet sin tur. Den får danse ballett gjennom hele båten, sammen med feiekosten. Oiii hvor det går (og støver... :rolleyes: )! Så er turen kommet til den heseblesende og etterhvert tungpustne støvsugern - som egentlig selv trenger å bli støvsugd, den ser ikke ut!! - ut med den stinne støvsugerposen full av slipestøv og inn med en nye en. Har bare 3 poser igjen - det får holde. Hvorfor skal 5 stk. støvsugerposer koste 96,- kroner? At vi finner oss i å betale 20,- kr. for et lite stykke sammenbretta papir?

 

Etter mekanisk fjerning av støv er det vanlig plastbøtte, lunkent vann og mikrofiberkluter som skal ut og krige! Støvet må dø! Rensligheten må seire! En ny dag går med...

 

Nå, endelig kommer siste forberedelse (trodde jeg...) før selve malingen - Oi det skal bli flott!! Alle nybygg-flatene må tørkes over med ren klut, vætet i aceton. For en stinkende jobb! Gummihandsker og Torky-rull, samt en dunk med aceton. Basillene skriker og bærere seg, fettet forsvinner - det gjør også en hærskare av edderkopper som jeg har vært plaget med, og til slutt sitter vi igjen med en ren båt - klar til å bli malt! :smiley:

 

Men, heller ikke nå kan vi begynne med det som er morro - vi må jo MASKERE først!! Fenderlisten er svart og båten skal stå frem i en ny og varm benhvit- / eggeskall-aktig farge eller som Jotun / Penguin fagmessig sier = 3032 SIV - det blir fort søl som ødelegger inntrykket og som man aldri klarer å rette opp igjen. Nei, maskeringstape og kniv og på med krum rygg. En ettermiddag senere er det endelig såpass klart at vi virkelig kan begynne å male - nå håper vi bare på tørt og litt lunt vær - og til helgen (13. + 14. sept.) er det meldt akkurat dét!

 

Så før vi dypper malerkosten og -rullen, tar vi oss en kort tur rundt hele båten for å se tilbake på hva og hvordan vi har byggt, støpt, sparklet og slipt (...og grått og ledd og bannet og svertet, og drømt og ønsket at man aldri hadde begynnt dette vanvittige prosjektet...o.s.v. :lol: ) - og nå de siste dagene, feid, støvsugd og vasket først med vann og siden med aceton:

 

t23_doerhengslet5.jpg

Bakkveggen - eller akterskottet som det heter på orntli'... :wink:

 

 

t_23vaskefoermaling1.jpg

Ytterskottet på styrbord-side med forhøyet cockpitt-karm som strekker seg akterover, styrhus-skottet med "det vemmelige hullet" i den buete 'nedover-bakken' du ser der - men som nå er borte...

 

 

t_23vaskefoermaling2.jpg

Selve styrhuset med sjarktak...

 

t_23vaskefoermaling3.jpg

...utskjært og hevet dekk som ble til overbygg med luke foran....

 

t_23vaskefoermaling4.jpg

...her sett fra en annen, ikke fullt så heldig vinkel.

 

t_23vaskefoermaling5.jpg

Her er hele greia sett forfra. Legg merke til den slette overgangen mellom gammelt og nytt.

 

t_23vaskefoermaling6.jpg

Og her helt nede på dekk-nivå. Skillet mellom gammelt og nytt voldte mye besvær. Det ble mange timer med sparkling og sliping for at det skulle bli så jevnt, og etter malingen så usynlig, som mulig.

 

t_23vaskefoermaling7.jpg

.....og litt fra siden / forfra. Sidedekket består av både gammelt og nytt...

 

 

t_23vaskefoermaling9.jpg

...som man ser her hvor skillen har blitt sparklet og slipt bort.

 

t_23vaskefoermaling8.jpg

Selve styrhuset, sett fra andre siden, med styrhusvinduene, som skaffet meg mang en søvnløs natt...

 

 

t_23vaskefoermaling10.jpg

...inntil jeg fant riktig fassong og radius for harmoniske hjørner og linjer.

 

 

t_23vaskefoermaling11.jpg

Så er vi tilbake på andre siden, ved 'vannavviseren' som går over i den forhøyede karmen rundt cockpitten, og litt av "dass-huset" til venstre...

 

 

t23ferdigdoerk1.jpg

Og til slutt, selve den selvlensende dørken bak, med alle lukene, akterskottet og karmen rundt motor-rommet.

 

Takk for rundt-turen, folkens - neste gang vi møtes så blir det å se på malings-spann til nesten 500,- / literen. Jotun sin Penguin Hardtop 2 komponents maling er kjøpt inn. Gråten satt nesten i halsen når jeg sto i kassa hos farvehandler'n og de slo in DEN prisen på malingen... :crazy:

 

Håpe på godt vær og dyppe maler-rull og -pensel blir derfor tema til neste gang i denne evigvarende "soga om den avskjærte halvdekkern og gjenoppbygde kombisjarken til Walter_S"


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja, han derre Kråkerøy-gubben har sannelig prestert den mest fengende dokumentaren man har vært borti på lange tider! Men - nå må han da snart ha hatt brukbart malevær i tilstrekkelig mange dager ... ? :confused:

He-he. Du er inne på noe vesentlig der, Arvid A! Jeg tok meg den frihet (frekkhet) å invitere meg selv for å se på prosjektet for en tid tilbake. Skal ikke legge skjul på at jeg var temmelig så nysgjerrig, siden jeg har sett båten før ombyggingen også.

Men Walter var gjestfriheten selv. Han stod ute og ventet på oss.( Meg og kona) Å du verden for en forandring det er på denne båten. Og så bra det blir! Gleder meg bare til å se det ferdige prosjektet nå. Men det spørs om jeg får sett den live før til sommeren igjen. DET kommer til å bli en lang ventetid. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sendt over et Olympus digital kamera + USB leser til Walter_S (kameraet har ligget i skuffen, bedre at noen tar det ibruk). Men minnebrikken som følger med jukse/funker ikke slik den skal (sliten original 16MB). Er det noen her inne som har en xD minnebrikke som kan sendes til Walter_S?

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

:cheers: Først vil jeg takke Bavaria32Sport for at han tenkte på meg og foræret meg dette kamera - Hjertelig!! Godt å ha hvis min egen C-3000 nå virkelig skulle "paje"helt - da er i allefall prosjekttråden sikret fortsatt mange gode bilder! :flag: ...og jeg har et reserve-kamera som jeg kommer til å sette pris på, Bavaria32Sport! Ennå en gang takk! :o))

 

Når det gjelder minnebrikke, et xD-Picture Card fra Olympus så er det jo ikke snakk om manglende penger til å kjøpe et slikt et. Mener å ha sett et kort på nettet størrelse: 1Gb til noe rundt 380,- / 400,- kroner

 

MEN, husk på at dette er et eldre kamera som faktisk har en begrensning på 256Mb når det gjelder minnebrikke - og det er det nesten umulig å oppdrive idag. Så dette kamera vil ikke kjenne igjen et minnekort på størrelse med 1 Gb... :nonod:

 

Det er jo slik at det har gått inflasjon i disse minnebrikkene de siste par årene. Moderne kamera'er har jo idag både 8 - 10 og 12 Mp bildebrikker og da blir bildefilene tilsvarende store - ergo trenger man stor lagringsplass - f. eks 1 - 2 eller 4 Gigabyte!!!!

 

Men dette kamera det er snakk om her, har en 4Mp-bildebrikke og da holdt det med 256Mb kort.

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Da er et 2GB kort bestilt og påvei i posten til Walter. Fikk en henvendelse pr IM av p-kaill som kjøpte brikke til Walter :-) Godt gjort!

Kameraet går imorgen, så satser vi på fine bilder i tiden som kommer. Ha en trivelig høst :-)

 

Walter_S: Alt årner seg for snille gutter vet du :-) Lykke til med båten.

 

mvh

 

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

...MEN, husk på at dette er et eldre kamera som faktisk har en begrensning på 256Mb når det gjelder minnebrikke - og det er det nesten umulig å oppdrive idag. Så dette kamera vil ikke kjenne igjen et minnekort på størrelse med 1 Gb... :nonod: ...

 

:smiley: Jeg er helt målløs, guttær, jeg vet dere vil meg bare vel og dere er så ivrige til å hjelpe til at jeg nesten ikke vet hva jeg skal si til det - men jeg må jo minne om hva jeg selv har skrevet, lenger oppe, for ca en time siden - dette kamera vil ikke kjenne igjen slik et kort på 2GB - fordi den har en begrensning på 256Mb - ialle fall ifølge denne her brosjyren for Olympus Camedia C-450, hvor det på side 3 står: "...opptil 256Mb"

 

:confused:

 

:blush:

 

:smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Vanligvis er det et adresserings spørsmål. dvs at du bare ser de første 256 MB. samme greiene med disker på over 128 GB osv. Går det, så går det :-)

 

Ibrosjyren står det "In the near future ...." Tyder på at det takler mer, men de hadde ikke mer tilgjengelig dengang.

Her står det max 512 MB :-) http://www.fixya.com/support/t593615-olympus_c450_zoom

 

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Fort og gæli, men tanken teller jo :wink:

Både tanken og gjerningen teller så ABSOLUTT!!

 

Vanligvis er det et adresserings spørsmål. dvs at du bare ser de første 256 MB. samme greiene med disker på over 128 GB osv. Går det, så går det :-)

Yes! Vi satser på det - ennå en gang takk for alt!

 

Hører du, p-kaill - sender de varmeste hilsener nordover også!! :o) Hjertelig takk for ditt resolutte bidrag!

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke stresse deg ihjel med prosjektet, Walter. Det er veldig lite torsk å få nå så du går ikke glipp av så mye :rolleyes:

Nå har vel du sikkert noen "lure" plasser hvor det alltid er fisk å få, men det er kanskje ikke så mye å få der heller nå.

Skal sannsynligvis tusle en liten tur i morgen - Kanskje du vil ha et lite avbrekk.. ?

Link to post
Share on other sites

...Kanskje du vil ha et lite avbrekk.. ?

 

Ha'kke tid, OLPI - skal male 2. strøket på dørken i cockpitten imorgen - må benytte den fine male-temperaturen som er for tiden, serru. Sikkert blikk ute på Lera..... :rolleyes: Men takk som byr!

 

:seeya:

 

P.S.: Båten skal på vannet før 1. november - iallefall... :tongue:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...