Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

I helga hadde vi årets første høststorm. Rogeri er for tiden i varmere strøk, og har derfor bedt meg om å se etter båten.

På lørdag formiddag ringer han;

"heisan, korsn e været"

"joda nåkka oppgang e da jo, sterk storm i kastan"

 

Så kommer neste spørsmål;

"Kor da går med sjarken tel han Walter?"

"jauda, no går da i HardTop førr tia"

 

Så;

"ha du sett etter båten min"

 

 

Ja sånn går no dagan

 

Høvdingen

Link to post
Share on other sites

I helga hadde vi årets første høststorm. Rogeri er for tiden i varmere strøk, og har derfor bedt meg om å se etter båten.

På lørdag formiddag ringer han;

"heisan, korsn e været"

"joda nåkka oppgang e da jo, sterk storm i kastan"

 

Så kommer neste spørsmål;

"Kor da går med sjarken tel han Walter?"

"jauda, no går da i HardTop førr tia"

 

Så;

"ha du sett etter båten min"

 

 

Ja sånn går no dagan

 

Høvdingen

Stort klarere kan ikke prioriteringen av de store verdensbegivenheter for tiden uttrykkes!! :yesnod:

Føler du presset, Walter_S? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Blir flott dette. Har også startet med Jotun hardtop, foreløpig på noen små flater, men er plaget med bobler/nupper. Rullet rett på polyester/sparkel, innendørs i ca 20 grader, så det burde være optimale forhold. Mulig det blir bedre etter pussing, og et strøk til. Det jeg lure på er om du brukte primer, i tilfelle hvilken type? Pusset du mellom strøkene? Mulig denne planstrykeren som Wicma refererer til kan være løsningen. Har forøvrig sett at de som skal ha skikkelig finish på ståldørker ruller først, for så å stryke over med kost. Som du sier, prisen er til å grine av, så da bør resultatet bli best mulig.

Link to post
Share on other sites

...pusser du lett mellom hvert lag med "lakk"?

Ifg. farvehandleren min så kan man overmale nytt strøk innen 24timer uten å mattslipe. I og med at det er såpass lav temperatur ute - lakken er ikke gjennomherdet før det er gått 48 timer ca. - så 'drøyer' jeg disse 24 timene til 36. Ellers, så er det å fare over med fineste pussepapir først, ja!

 

Rogeri:

1) - "heisan, korsn e været"

 

2) - "Kor da går med sjarken tel han Walter?"

 

3) - "ha du sett etter båten min" ...

Den der var noe av det beste jeg har lest, Høvdingen! Du får nå send de varmeste hilsener tilbake til Rogeri, og si at jeg setter pris på hans omtanke for "sjarsjken min" :cheers:

 

...Føler du presset, Walter_S?

Jepp - det gjør jeg - jeg blir helt stum...

 

Kan komme til å bli litt "tomt" her kanskje, når Walter_S er ferdig...

Ingen fare for det guttær - ihvertfall ikke før jul (dette året :wink: ). Det er mye ugjordt ennå, vindusrutene skal settes i, masse som skal bygges innvendig, ordne med nye el-tavle, styreposisjon (husk på at jeg har revet ut nesten hele innredningen også) styring, gass og omstyring skal plasseres. Takplatene skal plukkes ned og grunnes + males, taket skal isoleres, reisverket innvendig skal oljes.....Oi-oi-oi - sååå mye og såå lite tid igjen til jul!! :sweat:

 

Og ikke glem sjøsettingen da!! :diving:

 

:lol:

 

Så, føljetongen kommer til å fortsette utover, hvis dere orker flere kapitler da...

:tongue:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...men er plaget med bobler/nupper.

 

...om du brukte primer, i tilfelle hvilken type?

 

Pusset du mellom strøkene? Mulig denne planstrykeren som Wicma refererer til kan være løsningen.

 

Hei 10ta9c!

 

Innendørs med 20º er jo helt perfekt!

 

Har også rullet rett på polyester / sparkel. Ifg. 'boken' til Jotun skal man prime først med Jotun AntiPest - har ikke jeg gjordt. Visste ikke om det, før jeg begynnte å male.

 

Det der med å stryke etter, enten med malepute eller fordriver, går an hvis man bare skal male små områder. Men slik jeg malte hele overbygget så er det bare å glemme. Da MÅ man være minst 2 mann! Det er stress nok for å få sammenhengende malingsfilm på skott og dekk. Malingen tørker jo nesten på rullen!

 

Påfør maling én vei (enten lodd- eller vann-rett) og rull ut den andre veien - og da IKKE att-og-frem med rullen. Bare ÉN VEI!! Bobler / nupper kommer av at du sansynligvis kommer tilbake på områder som allerede har begynt å 'sette seg' litt. Det er denne herde-filmen som tar tak i rullen din (mohair?) og lugger - som igjen resulterer i bobler/nupper.

 

Prøv en gang og bare male fremover - ikke på noen måte tilbake på en allerede malt / påført flate! Jeg vet det er vanskelig, ja, av-og-til nesten umulig å IKKE komme innpå noe du har malt for ett minutt siden - så på en båt da, som har så mange kroker, nivåer og små flater. :nonod:

 

:o)

 

Håper at dette hjelper deg noe og at du forstår hvor jeg vil hen med forklaringen min.

 

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

har fulgt denne tråden med stadig større beundring, men har ikke kommentert før nå.

Dette gir inspirasjon til egne små og litt større prosjekter.

Men, en tanke slo meg, og det er at det ser litt glatt ut på dekk?!

Har du noen tanker om å lage felter med sklisikring av noen slags type?

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "...selvlensende dørken ute har fått sitt første strøk maling av Jotun sin 2-komponentsmaling, 'HardTop' i farge 3032 - SIV + cockpittkarmene"


 

Dagens bilder er fra 2. strøket rødt på taket. Som dere (muligens) husker så malte jeg første strøket med feil rødfarge. Klabb-og-babb med malingsbokser og 'vips' så hadde jeg KUTTERØD tak isteden for KORALLRØD - som det var meningen hele tiden. Men nå er taket KORALLRØD og jeg begynner å like båten mye bedre med denne mere vennlige og fyrrige rødfargen enn den gamle Kutterød, som etter min mening, var for mørk!! :smash:

 

Av rasjonaliseringsmessige grunner (det tar tid å skrive rapport også, laste opp bilder, etc.) så står det bare nummer under bildene - kommentarer er vel her overflødig?

 

t_23andrestroekkorallroed1.jpg

# 1:

 

 

t_23andrestroekkorallroed2.jpg

# 2:

 

 

t_23andrestroekkorallroed3.jpg

# 3:

 

 

t_23andrestroekkorallroed4.jpg

# 4:

 

 

t_23andrestroekkorallroed5.jpg

# 5:

 

 

t_23andrestroekkorallroed6.jpg

# 6:

 

 

t_23andrestroekkorallroed7.jpg

# 7:

 

 

t_23andrestroekkorallroed8.jpg

# 8:

 

 

t_23andrestroekkorallroed9.jpg

# 9:

 

 

Disse brune 'flekkene' på dørken ute, og som synes på de siste 3 bildene, er bare utklippt brunt pakkepapir, festet med maskeringstape. Dette for at ikke dørken skal bli skitten av tråkket opp-og-ned båten. Jeg har ennå igjen å male 2 strøk med HardTopp på dørken....

:rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Har du vurdert å ha en mørkere farge på dørken?...

 

:yesnod:

Been there - done that!

t_23moerkdoerken1.jpg

 

Bilder kommer om noen dager...

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Trenger du noe utstyr Walter?

Trenger alltids noe mer, har bare det mest nødvendigste. Men, akkurat nå så har jeg ikke hode for annet enn å bli ferdig og få sjøsatt - før vinteren kommer! :O)

 

... jeg vil jo tro at det er bedre å påføre dette med lakksprøyte?

Kommer du og sprøytelakkerer for meg da?

 

I en ideell verden er alt så greit, liksom....jeg maler jo ikke med rull fordi jeg like det, men fordi jeg ikke har noe annet valg! :sad:

 

Det er klart at det ville vært bedre - ingen tvil! Jotun sin HardTop er jo egentlig en sprøyte-lakk. Men det er jo ikke bare-bare å sprøyte heller da!!

 

Først og fremst må du ha utstyr (grisedyrt!). Så må du kunne det også (Tar tid å lære! Hvem skal lære meg?). Så må du maskere / avdekke hele båten - har du prøvd å spraye rød maling på et tak, når styrhuset er hvit? Så må du ha kontroll på omgivelsen, nytter ente å sprøytemale når båten står ute og det blåser liten kuling! Kjøre båten inni en hall?

 

Joda, det hadde vært bedre å sprøytemale båten - men jeg må jo bare nøye meg med det jeg klarer / kan selv og har penger til....

 

 

... det ser litt glatt ut på dekk?! Har du noen tanker om å lage felter med sklisikring av noen slags type?
Ja, det har jeg. Kan ikke ha det som det er.

 

:yesnod: Hvis jeg hadde hatt penger nok til det, så hadde jeg bestillt noe som heter TREADMASTER dekksbelegg i 'Diamond Pattern' og skjært til og limt på. Har vært ombord i noen seilbåter i England som har dette, og det har en helt utrolig friksjon og samtidig en meget effektiv vanndrenerende effekt. Det er nesten som du tryner, første gang du går ombord, så god fotfeste blir det med Treadmaster.

marine_swatch.jpg

 

Jeg bruker båten hele vinteren og da må en kunne gå på dekk uten å havne i vannet! :o) På selve dekket foran og sidedekkene akterover har jeg tenkt å lime striper med sklisikker tape (50mm bred) - har hatt dette på 2 båter før og det funker meget bra. Det som er dumt er at Biltema nå bare har svart tape - før så fikk man det i både gult og hvit. Og svart tape på hvit dekk, jeg vet ikke...?

 

I cockpitten, eller den selvlensende dørken bak, der har jeg allerede maskert og lagt på et lag med sand som jeg har malt over - blir meget god friksjon av det også!

:o)

Bilder av det kommer senere...

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker båten hele vinteren og da må en kunne gå på dekk uten å havne i vannet! :o) På selve dekket foran og sidedekkene akterover har jeg tenkt å lime striper med sklisikker tape (50mm bred) - har hatt dette på 2 båter før og det funker meget bra. Det som er dumt er at Biltema nå bare har svart tape - før så fikk man det i både gult og hvit. Og svart tape på hvit dekk, jeg vet ikke...?

 

 

Såntno heter "griptape" og kan skaffes i ark eller på rull hos din lokale skateboard sjappe :lol: Brukes oppå skateboards for å få feste til skoa..

Helt sant. Finn no "kids" og spør hvor de selger sånt nær deg. Hvis ikke finnes det garantert på nett.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Såntno heter "griptape" og kan skaffes i ark eller på rull hos din lokale skateboard sjappe. Brukes oppå skateboards...

Takk for utmerket tips, Brynjar - har noen 'kids' (med lang skyggelue - bak-frem - og sæggebukse (og kvisete tryne... :lol: )) som bor tvers over veien, skal spørre de!

 

ja eller lim på noen piggskater

:lol::lol:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...