Walter_S Svart 19.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 ...når man skal støpe under dekk er å finne seg en plate der man sauser på polyester, så legger du duken på med den "glatte" siden ned. Så sauser du på og fortsetter... Morsomt at du nevner det. Gjør det på samme måten, bare glassfiberbitene ikke er for store. Jeg har en 'finsk' kryssfinérplate (den mørke med glatt og hard ytterfinér) hvor jeg har tapet fast slik Pizza-papir eller Bake-papir som inneholder silikon. Oppå der legger jeg strimler av glassfiber-vev, dynker og gjennombløter den med polyester, og ruller ut luften av strimlen. Før den blir helt gjennomsiktig (viktig å være raskt der...) løfter jeg denne strimlen og 'klasker' den på plass så godt det lar seg gjøre. Funker kjempefint! Skal glassfiber-støpen plasseres på sugende underlag så 'maler' / væter jeg stedet først med polyester, er det glatt og tett underlag så bare legger jeg den bløte glassfiber-biten på og ruller ut. Poenget med Pizza-papiret er jo den at når man er ferdig med denne jobben så er det bare å tørke av polyesteren som sitter på papiret, og plata er klar til neste gang. :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 19.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 (redigert) Fortsettelse fra: "Styreposisjonen skal føye seg inn i båtens linjer...." Forfra: Bakfra: Når jeg da i siste avsnitt snakket om å montere styresnekka i frontpanelet til styreposisjonen, så høres det så enkelt ut at man egentlig ikke tenker så mye over det. Sannheten er den at det forut for dette ble noen hektiske timer, ja, dager, før jeg faktisk kom så langt. For det første. Den gamle styreposissjonen min før ombyggingen var ca 1 meter lenger akterover (nærmere roret) og p.g.a. økt avstand passte selvfølgelig ikke den gamle styrekablen mer. Den var blitt ca 80-90cm for kort. Dette visste jeg om da jeg 'planla' ombyggingen, og allerede i slutten av mars iår fikk jeg på BP tak i en brukt Teleflexstyring som var 'en del' lengre, til en overkommelig pris. Da jeg fikk styringa i posten så den slik ut. Jeg har vært borti en maken styring en gang før, og husker derfra at snekka faktisk kommer i 2 deler. Illustrert her: 2 deler. Del 1= selve rattsnekken. Del 2 = monteringsflensen. Hvorav monteringsflensen monteres i et 60mm hull i frontpanelet og festes til denne med 4 stk 8mm bolter. Slik som her. Når flensen er montert, føres selve rattakselen på styresnekka inn bakfra, styrt av disse langsgående sporene som finnes i både flensen og snekka, hvoretter snekka går i inngrep. Etter det så låses disse 2 delen sammen med en låsering i stål. Låsering markert med rød pil: Slik sitter denne låseringen nedi monteringsflensen og låser de 2 bitene sammen. Problemet mitt var bare at man trenger et 'spesialverktøy' som vanligvis følger med når man kjøper ny styringet, for å skru ut denne låseringen. Og jeg manglet selvfølgelig slik verktøy! Her er gjengen til låseringen: Etter å ha brukt en hel dag med å reise rundt i Fredrikstad til diverse båtutstyr-forhandlere og båt-reparatører for om muligens få lånt et slik verktøy og ikke fikk napp, måtte jeg innse at jeg måtte lage slik spesialnøkkel selv... Det første var å finne et rør med passende diameter som kunne brukes. Min gode kompis Willy hadde et passende emne liggende i garasjen sin - han er som meg - kaster aldri noe!!! Så var det å hive seg over røret med vinkelsliper og prøve å gjenskape profilen som måtte til for å få inngrep på denne låseringen. Det ble en del gjetning fordi jeg ikke kom til og måle nedi der, det var for trangt. Låseringen sitter ca 50mm innover i monteringsflensen! Det ble noen hektiske timer i kjelleren min og benken min var et sant kaos... Jeg må innrømme at jeg er ikke noe glad i metallarbeidet generellt, fordi jeg ikke har noe særlig erfaring i det. Har meget stor respekt for en hylende og gnist-spyttende vinkelsliper. Men til slutt så fikk jeg da ført dette røret med de to 'piggene' inni monteringsflensen og til å 'ta i låseringen' og fikk skrudd de to delene fra hverandre. Låseringen markert her med rød pil. En bitteliten seier for meg (egentlig følte jeg at jeg var ganske flink) og metallsløyden var slutt for denne gang. Her en forstørrels av alle delene. Fortsettes: Redigert 20.Oktober.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
SandAnker Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Her ser vi at det går videre i godt tempo, Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 Dette var ei stilig løysning! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Stella Ulefoss Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 hvor er Walter ? Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 hvor er Walter ? Han er vel i båten å jobber Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Håper ikke jeg har jaget han bort? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Sjarkens venn Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Jeg går snart på veggene her hvis ikke Walter viser sitt nærvær snart... Sitér dette innlegget Link to post
Solgangsbris Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Stakkars mann. Han må jo få tid til å gjøre litt arbeid før dere begynner å mase om dokumentasjon. Den som venter på noe godt...................osv. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 (redigert) Fortsettelse fra: "Men til slutt så fikk jeg da ført dette røret med de to 'piggene' inni monteringsflensen og til å 'ta i låseringen' og fikk skrudd de to delene fra hverandre." Sist snakket vi (det var vel mest meg som bablet i vei.... ) om styring og styresnekke. Dagens tema er styrekabel. Her må jeg kopiere et lite avsnitt fra sist, hvor jeg redegjør for hvorfor jeg måtte bytte styringen min. Sitat: "Den gamle styreposissjonen min før ombyggingen var ca 1 meter lenger akterover (nærmere roret) og p.g.a. økt avstand passte selvfølgelig ikke den gamle styrekablen mer. Den var blitt ca 80-90cm for kort. Dette visste jeg om da jeg 'planla' ombyggingen, og allerede i slutten av mars iår fikk jeg på BP tak i en brukt Teleflexstyring som var 'en del' lengre, til en overkommelig pris." - Sitat slutt Den gamle styrekablen rekker (selvfølgelig!) ikke frem til snekka! 'En del lengre' enn den gamle var visst et romslig begrep, men da jeg kjøpte den var jeg bare glad for i det hele tatt å få tak i en brukt styring. Teleflex sin T 71FC er en solid styring med såkallt 'planetgear' og klarer en belastning på 340kg (er avsett til 235hk utenbordmotorer). Og jeg fikk kjøpt den brukt av et medlem her på BP. Det er først nå i det siste, når det ble aktuellt, at jeg begynnte å 'bekymre meg' for selve lengden på kabelen. For de som ikke kjenner til det, eller som aldri har montert ny styring. Slike styrekabler må / bør kjøpes akkurat til passende lengde, avstanden mellom styresnekke og selve styre armen bak på roret. Selve avstands-målingen er litt innviklet - hør her: "Mål fra inngangen på styresnekka til midtstilling motor (ror). ved styrerørsmontering, legg til en fot. Ved bytte til ny kabel, mål strømpen og legg til 56cm. Regn så om til fot og rund oppover." vel, noe 'flytende' forklaring for mitt haue! Uansett, jeg hadde nå en brukt styring, ukjent lengde. Alt jeg visst var at den var 'en del lenger' enn den gamle. Godt nok for meg. Så jeg begynnte å tre styrekabelen bakfra, d.v.s. fra selve rorstammen akterut og fremover. Det å baske med en slik lang og ikke minst, solid (les: stiv og uhåndterlig) styrekabel, nar man er alene er ikke bare enkelt. Kablen skulle tres gjennom en del trange passasjer før den var fremme i styrhuset. Allerede den først meteren inne i styrhuset visste jeg at kabelen var for lang! Ikke bare litt for lang, men nesten 1 1/2 meter! Det var å slåss me'n, å bøye og true, og kveile opp og slippe ut og teipe og binde fast og jeg-vet-ikke-hva , men den var for lang. Her følge det noen bilder av diverse forsøk med å korte inn denne halvannen meter. Til slutt så fant jeg akkurat den rette bøyen / diameter på 'omkjøringen', samtidig som visningen til selve inngangen på styresnekka var i riktig vinkel, og det er den nødt for å være! Bildet viser jo hvordan jeg tegnet opp og tegnet over i både rødt og grønt - resultat av en gal manns besettelse og fortvilte forsøk med å få det til! For å få til en mere permanent og tilpasset 'krøll' ... ...måtte kabelen festes med forskjellige 'remedier' langs det glatte innerskroget. Her er vi iferd med å 'vinne kampen' mot denne strie stålslangen, som så ut til å ha sin egen vilje. Her er den temmet og lagt i 'lås' bak noen kryssfiner-biter som gir den den permanente retingen. Forresten: Den 'spettete' fargen på innerskroget finnes det en forklaring på. Les litt lenger nede i siste avsnitt. Rett visning til inngangen på styresnekka. Terminalen låses fast med de to 6mm boltene. Slik: Lenge var jeg redd for at jeg måtte kjøpe en ny og kortete kabel, fordi jeg ønsket selvfølgelig at denne kabelen skulle monteres slik at den ikke var så synlig, men det ville ha ment den korteste og skjulte veien, rett under selve sidekks-kanten - der hvor den nederste brunbeisete listen går fra døren bak, frem til selve styreposisjonen. Jeg hadde faktisk allerede slipt innerskroget matt - det er derfor det er slik 'spraglete' på bildene - og hadde tenkt å male det med 2 komp. Jotun HardTopp, slik at det blir lys, lekkert og lett å holde rent, under der. Slik ser det nå ut, etter at også hendlen til omstyringa er på plass. Nå har jeg spart meg en ca 1.200,- som en ny styrekabel ville ha kostet, men så må jeg til gjengjeld 'kamuflere' denne tilovers-krøllen og det mattslipte innerskroget bak. Som man ser, nye løsninger gir nye utfordringer, eller som det heter på utenlandsk - "you win som, you loose some.." Fortsettes: Redigert 28.Oktober.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Det var en grunn til at jeg monterte hydraulisk i Taulen. Jeg bakset også med teleflexen der, inntil strømpa knakk..da var løpet kjørt. Og som den skrotnissen jeg er , så hadde jeg pumpe og sylinder liggende, skaffet for en billig penge. Det er jo ingen trøst for deg da men.. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 (redigert) Trøst og trøst, Per Christian... Jeg hadde faktisk et meget sjenerøst tilbud om å overta en rimelig hydraulisk styring av en her på BP - men jeg liker ikke tanken på å måtte huske på og slå over denne by-pass-ventilen, hver gang jeg skal skifte fra innestyring til utestyring og omvendt. Én gang kan det være slik at jeg i farta glemmer meg og står det med rorkulten i handa - uten at styringa virker - mens en 5.000-tonner er på vei ned mot meg - og jeg ikke har tid til å løpe inn for å ta denne by-pass'en...! Like ikke dette scenario'et! Capisce? Redigert 27.Oktober.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Jeg må ikke slå over bypass ventilen, rattet dreier bare med, om jeg styrer med rorkult og omvendt. Blir bare litt tyngre Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 (redigert) Hvis det skulle skjære seg med strømpa så ligger tenfjordstyringa her ennå (med mitt salgstempo ligger den her til neste år også) 30 meter slange også, bare til å klemme på nye stusser på ønsket lengde Redigert 28.Oktober.2008 av M/Y LUCIELLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 har noen kutta tråden ? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Eller har han tatt en litt lang 5 minutter kanskje Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 "Eller har han tatt en litt lang 5 minutter kanskje " Der ser du, kjære Walter - du har lagt egget. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 He-he!! Den med båtbygger-dop var god, den! Kan jo fortelle deg at jeg pleier å kjøpe 4 slike bokser (du er herved advart - ikke prøvesmak en gang!) i uken på Nordby Supermarked for kr. 12,- (SEK) per boks! Jada, jeg ER hekta!!! - men så har jeg jo lagt røyken på hylla den 22. april i fjor. Har faktisk ringt til produsenten av kjeksen i Sverige og fortalt hvor avhengig man blir av disse kjeksene - og spurte hvilket "stoff" de brukte i baksten for å få frem denne avhengigheten (beroende på svensk...). Tror at svaret var kardemomma... Eller er han vårt på Nordby kjøpesenter og kjøpt "båtbygger-dop" og blitt stoppet på grensa... hmmm Mulig han gikk over grensa si på 4 esker i uka. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 6.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2008 Fortsettelse etter: "Slik ser det nå ut, etter at også hendlen til omstyringa er på plass. Nå har jeg spart meg en ca 1.200,- som en ny styrekabel ville ha kostet, men så må jeg til gjengjeld 'kamuflere' denne tilovers-krøllen og det mattslipte innerskroget bak." Sirkus og brød til folket! Jeg ser jo at publikumet begynner å bli rastløs og urolig. Kjære venner - har dere noen gang tenkt over at jeg, tross alt, har et liv utenom båtbygging også? Har familie, hus, tomt (plenklipping, løvraking og snømåking), bil (skifte til vinderhjul), unger (voksne, javel, men likevel unger som krever fars bistand av og til...), barnebarn som skal skjemmes bort og en hund som trenger mosjon. Og så kan man jo ikke bli helt asosial heller fordi om man har en båt ståendes i hagen sin. Venner og slekt må pleies med jevnlig oppdatering av andre gjøremål enn glassfiberstøp og 2-komponents maling. Dette krever også samtaler som for en gangs skyld IKKE dreier seg kun om maritime drømmer... Dessuten er denne årstiden full av motiver for en ivrig fotoamatør, man må få med seg høstfargene. Etter å ha brukt hele ettersommer og høsten til å forsøke og bli ferdig med båten (trodde jeg til å begynne med), uten å bidra noe særlig på "hjemmefronten" så var jeg pokker nødt til å gjøre noe i og rundt huset. Bl. annet står det nå oppstablet 2 favner med bjørkeved i vedskulet, slik at vi så nogenlunde kan holde varmen i et gammelt og glissent hus fra 1936. Diverse andre gjøremål og familiemiddager, etc. etc; krever også sitt. Idag hadde jeg faktisk besøk av et BP-medlem, her på Tangen. Plutselig så sto Verrie / Perlen der og kikket inn under presenningen. Det var hyggelig å endelig få hilst på deg Steinar! Velkommen igjen. Men, så er vi igang igjen i denne "never-ending story'en". Det skjer liksom ikke de store forandringene ombord i >MALAIKA< for tiden. Mesteparten av dagene går med på å småpusle og ikke minst og 'sitte og fundere / filosofere' over hvilken innredning jeg vil / må ha / greier å få til med mine egne hender (ingenting skal kjøpes ferdig!) og ikke minst, hvordan skal jeg angripe dette med ny innredning. Hvor begynner man? Styring og styreposisjon jobbet jeg med sist...remember? Vel, det første jeg måtte gjøre før jeg kunne tenke på og bygge opp noe innredning, var å heve den innvendige dørken noe. Etter at jeg hevet dørken ute med 220mm ble det rett-og-slett for stort nivåforskjell ute og inne. Man måtte ta seg for og støtte seg til skott og vegg, når man kom utenifra og inn, slik var trinnforskjellen. For å unngå dette måtte dørken heves med ca 75mm. Samtidig med det, skulle fundamentet til innredningen legges. De gamle dørkplatene skal erstattes av nye, slik at jeg kunne bruke det gamle underlaget for å tegne litt med tusj. Her prøvde jeg meg frem med å tegne opp hva jeg trengte av fotplass innenfor døren, og hva som kunne beslaglegges av innredningen. Denne 2-dimensjonale tankegangen funker ikke alltid (meget sjelden faktisk) som man tror. Det er vanskelig å tenke seg høyden på ting! Når vi løfter på første lemmen så ser vi en kabelgate som selvfølgelig ligger i veien og som må legges om først. Én ny dørk-bjelke har kommet på plass (bare på liksom, lissom). I mellomtiden tilpasses noen nye dørk-bjelker og det klargjøres for sliping av gelcoat på innerskroget, siden disse bjelkene skal festes til skroget. De løse, langsgående lekte-biter er der kun for å sjekke riktig nivå som nivelleres opp. Her er et nærbilde av 2 av disse fundament-bjelkene. Har pakket dem inn i plastfolie på enden. Dette fordi jeg skal støpe dem fast i innerskroget, men ikke direkte tre-mot-plast. Jeg er ute etter en viss justeringsmulighet, opp/ned, og derfor støpes kun "eselører" enten på begge sider eller bare på én side av bjelken. Her er en til med første støpelaget på gang. "Eseløre-støping" igang på alle tre bjelker. Dagen etter. Polyesteren er tørr og stiv. Siden polyester ikke fester til denne plasten, er det bare å løfte av bjelken og man sitter igjen med et perfekt festepunkt. Det må slipes litt i kanten for å unngå at man skjærer seg på den skarpe eggen. Flere "eselører"... Her synes passformen. Nå er det bare å nivellere bjelken, borre to 6,5mm hull tvers gjennom alt, ha i to stk. 6mm syrefaste bolter og skru til med sprengskive imellom. Basta! Her er alle 3 bjelkene fastmontert i skroget og en siste nivellerings-sjekk foretas. Ett lag med 68mm x 36mm rekke på høykant + ett lag med 48mm x 30mm på flata (heter det flasken?) senere. Dørken er hevet, samtidig som jeg nå har et solid fundament under, til å bygge innredning vidre på. Fortsettes: Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ben Sin Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Kjære venner - har dere noen gang tenkt over at jeg, tross alt, har et liv utenom båtbygging også? Nei, det har vi ingen forståelse for! Godt å se fremgang i båtbyggingen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 ----- slik at vi så nogenlunde kan holde varmen i et gammelt og glissent hus fra 1936. Trekkfult hus fra 36? Hm - du har ikke vurdert 2 lag med 450 grams matte - rikelig med polyester --- og en høvelig tokomponent maling ? så er nok trekken borte hehe spøk til side Walter_S - den festemetoden for dørkbjelkene var genial. du imponerer stadig Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Husker tilbake på slutten av 60-tallet da jeg gikk på barneskolen og vi hadde en streng lærerinne og dersom en fikk "eselører",såkalte bretter i læreboka ja da blei det baluba. Jeg var vel ikke den flinkeste med å ikke lage eselærer og har siden hatt en såkalt eseløre-fobi. Men nå har du Walter lært meg at eselører kan brukes til noe fornuftig og selvsagt skal jeg benytte metoden ombord hos meg når jeg skal legge dørken i styrhuset. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 8.November.2008 Del på Facebook Svart 8.November.2008 Har du hurtigomstyring på denne maskinen? Vet du noen om hvordan man setter opp en ekstra styrekonsoll ute, med ratt, omstyring og gassregulator? Sitér dette innlegget Link to post
tromøy 22 Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 Hei walter. Har lest gjennom prosjektet ditt i helgen og er mektig imponert. Har vokst opp i tromøyer og kjøpte meg i sommer etter lang leiting en 22 tromøy. Personlig syns jeg en tromøy skal ha det smale fiske overbygget eller være åpen , men du har satt et nytt syn på saken.... Veldig dristig prosjekt, men du har tatt den helt ut, og jeg syns virkelig du kan være stolt........ Sitér dette innlegget Link to post
tromøy 22 Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 og forresten her er min tromøy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.