Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

...Det er jo en ekte sjark du har og ikke noe jåle båt.

:giggle:

He-he, må jo innrømme at jeg egentlig har en slags "lissom-sjark" da. Fassongen er nok der, men den praktiske bruken er det så-som-så med! Fisket her i disse områdene blir dårligere og dårligere. Torsken er utrydda. Sei kommer bare innom en par-tre ganger per år. Bare sild og makrell (er ikke fisk! :tongue: ) er det som er igjen. Har jo også skrinlagt fiske-kum - noe jeg har ønsket meg i mange år!

 

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:giggle:

He-he, må jo innrømme at jeg egentlig har en slags "lissom-sjark" da. Fassongen er nok der, men den praktiske bruken er det så-som-så med! Fisket her i disse områdene blir dårligere og dårligere. Torsken er utrydda. Sei kommer bare innom en par-tre ganger per år. Bare sild og makrell (er ikke fisk! :tongue: ) er det som er igjen. Har jo også skrinlagt fiske-kum - noe jeg har ønsket meg i mange år!

 

 

:o)

 

Ok det vettu Walter, men designen er fremdeles helt riktig!

Link to post
Share on other sites

:giggle:

He-he, må jo innrømme at jeg egentlig har en slags "lissom-sjark" da. Fassongen er nok der, men den praktiske bruken er det så-som-så med! Fisket her i disse områdene blir dårligere og dårligere. Torsken er utrydda. Sei kommer bare innom en par-tre ganger per år. Bare sild og makrell (er ikke fisk! :tongue: ) er det som er igjen. Har jo også skrinlagt fiske-kum - noe jeg har ønsket meg i mange år!

 

 

:o)

 

 

Her høres du ut som en feskar :yesnod:

Prøv å få med nåkka om dårlige feskprisan og høye diselprisa så blir det bra!!!!

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra. "...men den var jo grei, fordi jeg trenge dette panelet til å legge opp de viktigste kursene like ved styreposisjonen."


 

Innlegg # 1032 var i fra 27.07.09 kl.: 19:18 - og det er jo noen dager siden, det. Fant ut at jeg måtte legge inn en oppdatering snart, og det kan like godt være idag, som i morgen. Denne gangen skal jeg ikke prøve og bortforklare, eller på annen måte, prøve å unskylde meg selv for at det går så tregt med det elektriske. Kan jo bare nevne at det faller ikke naturlig inn under kose-jobbing, hos meg. Snekring, ja - men strekke ledninger... :nonod:

 

Forrige (ordentlige) føljetong-innlegg var på mange måter en sammesurium av "hva-skal-vi-finne-på-i-dag"-fortelling hvor jeg avslutningsvis har "lovt" å være mere "seriøst" neste gang - som jo er nå! Håper derfor at jeg idag kan bidra til litt mere struktur! :tongue:

 

23-07-2008

 

t23_090723_04el.jpg

Av med takpanelet (innertak) for å gjøre plass til ledninger. Jeg hadde forberedt kanaler (borret opp under selve byggingen) for å legge kabler langskips, men glemte helt å lage hull for tverrgående ledninger.

 

 

t23_090723_06el.jpg

Ble en del borring med masse sagflis og støvsugern fikke kjørt seg godt...

 

 

t23_090723_08el.jpg

Etter å ha målt meg frem - med ikke så reint lite med både dividering og subtrahering :crazy: kom jeg til at det er stor forskjell på å måle inn- og utvendig, gitt - borret jeg inne-i-fra for kablene til navigasjons-lanterner (styr- og ba-bord).

 

 

t23_090723_14el.jpg

Traff ikke så aller værst - skulle ha kommet ut der hvor blyant-krysset er men...skitt-la-gå - man kan vel spandere en 10-12millimeter, vel...?

 

 

t23_090724_01el.jpg

Teste om jeg har dette med pluss og minus inne...

 

 

 

t23_090725_21el.jpg + t23_090724_05el.jpg

Så kom de første 4-ledere på plass...

 


 

t23_090723_19el.jpg

Oppunder takoverhenget akterut hadde jeg planlagt noen innfellte utelys. Fant ut at jeg hadde plass til 2 stk LED-lamper, hver på 1 Watt :cool: med slike lamper kan man sløse strøm.

 

 

t23_090723_25el.jpg

Alle ledninger klare nå.

 

 

t23_090723_26el.jpg

Sett inne-i-fra.

 

 

t23_090723_32el.jpg

LED-lampene gjøres klar til kobling. Krympestrømper på og kabel-sko (rundstift og rundstift-hylse) pressa ferdig.

 

 

t23_090723_35el.jpg

Bingo - der var'n! :saint: 4 dioder i hver lampe gir plenty lys til mørke vinternetter.

 

25-07-2009

 

t23_090725_03el.jpg

Så blir det å teste navigasjonslanternene...(var det grønnt på styrbord og rødt på babord... :confused: eller var det omvendt? :wink: )

 

t23_090725_05el.jpg

...ser jo greit ut...

 

t23_090725_12el.jpg

...helt utrolig mye lys i fra...

 

t23_090725_15el.jpg

...bare 6 dioder i hver lanterne og bruker nesten ikke strøm!

 

 

t23_090725_20el.jpg

Lednings-virvarret's 1. og innledende stadiet!

:seeya:


 

Dagen etter var det bare regnvær hele dagen. Kjedelig med innedager, men noe må man jo finne på.

 

t23_090727_03el.jpg

En par løse dioder (jeg elsker disse diode-duppedittene!!!) ble redningen min. Monterte de slik at lysene kommer på når jeg skrur på hovedbryterene til forbruksbanken. Ville ha dette for å varsle meg, hvis jeg skulle glemme å skru av hovedbrytern, når jeg går hjem for dagen. Og siden dette sikrings-skapet står rett ved utgangsdøren så er sjansen for at jeg ser diodene lyse, ganske så stor.

 

Edit: Har glemt dette bilde...

t23_pano_sikringsskaphoyde.jpg

 

 

 

t23_090727_06el.jpg

Samson har også en "innedag", sammen med meg, ombord i <MALAIKA> og holder et våkent øye med alt jeg gjør. Riktig ivrig blir han selvfølgelig når jeg tar meg en kopp kaffe og romstrerer i kakeboksen!!! :lol:

 

 

t23_090727_09baksiden.jpg

Ba baksiden av styreposisjon - vi ser dasj'en her - har jeg laget et lite sikrings-panel og fordeler-skinne for de tingene som skal slå's på fra dasjbordet. Dessuten ligger det her 6 kurser klare til eventuelle instrumenter, så som ekkolodd, kartplotter, etc. etc.

 

 

t23_090727_10forsiden.jpg

Her er det lille panelet, til høyre for dasj'en, rett over rattet, med plass til navigasjonslys, lyskaster og horn - de tre viktigste kursene som må være raskt tilgjengelig. Må lage noen ekstra brytere til vindus-viskerne.

 

 

t23_090727_11el.jpg

En del lamper som venter på montering...

 

 

t23_090727_13el.jpg

...og noe av det viktigste verktøy til elektrikker-arbeid.

 

 

t23_090727_15el.jpg

Og esken med det "rare i" -. alle mulige kombinasjoner av kabelsko, -hylser og rundstift og mange mer, alt i 3 farver (rødt - blått og gult) til hver sitt kabeltverrsnitt. Pluss en hel haug med krympestrømper i alskens farger og tykkelser!

 

 


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Først takk til Nils1, M/SBastard og Suggen(i sundet) for gode innspill, i spørsmålet om lanternemast. Takker spesiellt Suggen(i sundet) for velvillig tilbud om assistanse når det gjelder å sveise i syrefast. Jeg har foreløbig tatt en "pause" når det gjelder avgjørelsen om mastens utseende og utforming. Jeg kommer nok på en løsning etterhvert!

:seeya:


(...og så var det...) Fortsettelse fra: "alle mulige kombinasjoner av kabelsko, -hylser og rundstift og mange mer, alt i 3 farver (rødt - blått og gult) til hver sitt kabeltverrsnitt. Pluss en hel haug med krympestrømper i alskens farger og tykkelser!"


 

Etter mange uker med daglig regnvær fikk vi noen dagers oppholdsvær - ja, faktisk solskinn hele dagen lang - og da måtte jeg benytte anledningen til å teste ut noen behandlingsmåter for å få dette falmede, matte og nokså oksiderte skroget på <MALAIKA> i nogenlunde skikk igjen.

 

Grunnen til dette elendige utseende er jo at båten har stått på land (p.g.a. eierns bortgang) en stund før jeg kjøpte båten. Båten ble sjøsatt uten at det ble gjort noe med skroget som sådan (tror jeg...jeg har i hvertfall aldri polert denne båten), og siden jeg satte båten på land for ombygging for 2 år siden, har det heller ikke skjedd noe på denne fronten. Så, jeg har en del å ta igjen, som man ser. Jeg har regnet ut at jeg må ta igjen ca. 4 års vanskjødsel.... :rolleyes:

 

t23_090801_02skrog2.jpg

Brukte 3 forskjellige metoder for å se hva som ga best resultat. Dette er ikke noe vitenskapelig forsøk, bare en intern test. :smiley:

 

t23_090801_01skrog.jpg

Det var 3'ern som ga best resultat, som man ser.

 

t23_090801_04skrog.jpg

Grundig vasking med

- 1. sterk såpevann

- så 2. skrubbing med Hugos

- 3. masse skylling med ferskvann og så

- 4. polering med Vaselinolje!

 

Tiden vil jo vise hvor bestandig denne behandlingen er, men det er nå nesten 14 dager siden polering og regnvannet preller fremdeles av som "vannet på gåsa".... :tongue: Foreløpig er det bare disse "prøvefeltene" som er behandlet. hele skroget tas, når jeg er ferdig med det elektriske.


 

Så var det tilbake til det elektriske igjen....

t23_090801_07el.jpg

Her står drillen rett ut av innertaket - hva i hels**** er det som foregår?

 

 

t23_090801_13el.jpg

Jo, Maritim har et suverent dekkslys, med 35Watts halogen-pære i, som jeg fant ut at jeg ville ha på plass akkurat der!

 

 

t23_090801_15el.jpg

Grunnen til det er at den er ypperlig egnet til å lyse ned på motorkassa mi. Jeg vil ha skikkelig lys, HVIS jeg skulle måtte ordne noe nedi motoren en gang og det er mørkt ute.

 

 

t23_090801_17el.jpg

Ikke noe som er værre enn å "mekke" med en hånd opptatt av å holde en lommelykt.

Dessuten var dekkslyset helt vanntett, med en mykplast-hette og et syrefast beslag. Egentlig et beslag til å feste lampa på en mast, oppunder salingshornet. Men med litt tilpasning egnet den seg ypperlig til mitt bruk.

 

-----------------------------------------

 

Så fikk jeg øyne opp for disse innstøpte LED-lampene, eller disse "curtesy-lights" som det så fint heter i katalogen til Maritim. Små lamper med en 25mm sokkel som kan monteres forsenket og som nesten ikke bruker strøm. ½ Watt per lampe er jo ingeting.

 

t23_090802_21el.jpg

Her har jeg forsenket 2 av disse oppi takfremspringet over døren inn til styrhuset. Lampene gir rødt lys (man kan få de med rødt, blått og hvitt lys). Teorien bak fargen og denne plasseringen er å ha en svakt nattbelysning på dekk for ikke å ødelegge nattesynet.

 

Forresten, så er alle disse små, runde LED-lampene (innstøpt i epoxy) fra Biltema. Til kr. 44.- per stykk.

 

t23_090802_34el.jpg

"Dette er en test"!

 

 

t23_090802_19el.jpg

...og det også....

 

 

t23_090802_35el.jpg

...og det - sett inne-i-fra....

 

 

t23_pano_lysbak_600x460.jpg

Her ser man hvordan lyskjegelen konsentrere seg om motorkasselokket, så det blir sikkert bra når (eller hvis!) jeg må til med å "mekke" nedi der... :crazy:

 

 

------------------------------------

 

Litt generellt om hvordan jeg jobber: Er "sykelig" opptatt av kortslutninger og prøver samtidig å ha minst mulig åpen metall eksponert til salt-luften ombord, med oksydering av kobber-ledningen som følge, noe som etter hvert vil føre til strømtap og muligens varmgang.....? Tror jeg... :rolleyes:

 

t23_090803_06el.jpg

Dette er verktøy som er flittig i bruk for tiden.

 

 

t23_090802_01el.jpg

Her en kabelsko-kobling hvor jeg (hvis det er plass til det) bruker isolerte kabelsko og rikelig med krympestrømper hele veien. Som sagt, målet er minst mulig åpen metall som blir eksponert for saltluft.

 

 

t23_090802_11el.jpg

En forgrening...

 

 

t23_090802_12el.jpg

...blir seendes slik ut. Antageligvis "overkill" - som det meste jeg foretar meg - men, jeg liker å ha marginene på min side. Og så blir det holdbart da.... :rolleyes:

 

 

t23_090803_07el.jpg

Jeg satser på 2 adskilte kurser til innebelysning, hvorav det en er med vanlig hvitt lys (LED alt sammen) og en kurs med svakt rødt, indirekte belysning for nattseilas - LED-lamper der også.

 

Her går hovedkabelen videre til neste punkt i innerbelysning (hvitt).

 

 

t23_090803_14el.jpg

...mens selve forgreningen går opp til pantry-lyset. Kabelen blir selvfølgelig strammet etterpå og dermed skjult.

 

 

 

t23_090802_18el.jpg

Så ble det lys over pantry'et. Et armatur med 3-trinns-bryter. Av / full styrke / halv styrke med 54 LED-punkter.

 

 

 

t23_090802_13el.jpg

Det begynner å bli noen opptatte brytere og sikringsholdere.

 

 

 

t23_090805_02el.jpg

I tillegg til å merke hver ledning med etiketter og kabelnummer - (ifg. båtforeningens hobbyfilosof Willy, - noe forferdelig pirk og bortkasta tid!) - noterer jeg hver kurs, hva den går til, og hvilke punkter hver enkel ledning mater. Så får vi se, om jeg greier å holde styr på alt dette - også om noen år..... :crazy:

 


 

Fortsettes (når jeg har mer å fortelle - og vise):

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette med elektrisk er tidkrevende greier, men det blir jo flott da.

Ble bra med de rød ledlampene, så da fikk jo jeg ideer om disse i egen båt :headbang::wink:

 

Jeg har bare nummerert, men skal lage ett ark med nummerne og hva de går til på ett ark som skal lamineres.

Dette laminerte arket henges da i strømskapet.

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Dette laminerte arket henges da i strømskapet.

 

:cool: God idé, Per Christian! Det var noe jeg IKKE har tenkt på - bra med utveksling av tips og erfaringer.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

godt med litt oppdateringer igjen. det er helt utrolig hvor dyktig og nøyaktig du er Walter så dette blir nok en dama i klasse for seg selv.

 

kjørte litt sakte forbi deg igjen i går å tittet litt på skuta. var på vei ut for å ta en tur med terna te ho mor fra tangen

 

keep up the good work

Link to post
Share on other sites

Først må jeg bare si at du gjør et supert arbeid Walter. :flag:

Nesten sånn at jeg har lyst å invitere deg til å flytte nordover når du er ferdig med <MALAIKA> :yesnod:

Har nemlig et nytt prosjekt på gang her oppe, inspirert av deg og din fantastiske tråd.

 

Siden tråden din er dominert av bilder og forklaringer drister jeg meg till å snike inn et "lite" bilde av mitt nye prosjekt på ca 28-30 fot :blush:

dsc00979.jpg

Link to post
Share on other sites

...kjørte litt sakte forbi deg igjen i går å tittet litt på skuta. var på vei ut for å ta en tur med terna te ho mor fra tangen...

Du får stoppe neste gang - jeg "biter" ikke - så skal du få en "omvisning" og ganske sikkert en kopp kaffe også!

:seeya:

 

 

...drister jeg meg till å snike inn et "lite" bilde av mitt nye prosjekt på ca 28-30 fot

dsc00979.jpg

Tøfft!

Du blir ikke arbeidsledig på en stund, der!

 

 

:smash: Vi krever selvsagt at du dokumentere alt du gjør og legger det ut her på BP i egen prosjekt-tråd! :tongue:

 

 

...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tøfft!

Du blir ikke arbeidsledig på en stund, der!

 

 

:smash: Vi krever selvsagt at du dokumentere alt du gjør og legger det ut her på BP i egen prosjekt-tråd! :tongue:

 

 

...

 

For å ta det siste først: Skal prøve å dokumentere så godt som mulig, men kan ikke love en prosjekttråd på høyde med "Walter og Samson pusser opp" :lol:

 

Så til det første utsagnet joda, liker spesielt godt formen på rorhus/bakke.

Og når man får skrog og motor praktisk talt gratis og betalere Rema1000pris for gearet er det greit at det er litt jobb med det hele :flag:

Link to post
Share on other sites

t23_pano_lysbak_600x460.jpg

Her ser man hvordan lyskjegelen konsentrere seg om motorkasselokket, så det blir sikkert bra når (eller hvis!) jeg må til med å "mekke" nedi der

Eg sit her med ein gammal biltemakatalog (2005), med bilde av ei flott kabelgjennomføringsnippel med varenr. 25-359. Den overgår "ein klatt silikon" i både tetthet og eleganse. Desverre kjem eg ikkje inn på biltema si nettside i øyeblikket, so eg kan ikkje verifisera dette nummeret.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Jeg satser på 2 adskilte kurser til innebelysning, hvorav det en er med vanlig hvitt lys (LED alt sammen) og en kurs med svakt rødt, indirekte belysning for nattseilas - LED-lamper der også.

Bare en kommentar til fargen på lyset. Er du helt sikker på at du vil ha RØDT lys? Mye informasjon i kartene er rød, og med rødt lys forsvinner dette. Båthavner, dieselfylling og slikt klarer du deg vel uten, men røde fyrsektorer kan det være greit å se, og markering av sjøkabler, luftspenn og slikt.

 

Du har kanskje handlet allerede, men hvis ikke ville jeg vurdert blått lys istedet for rødt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

... flott kabelgjennomføringsnippel med varenr. 25-359.

Hei Magne / Dinamo!

 

Vet du hva?

 

Jeg hadde / har 2 stk. slike 10mm gjennomføringer liggendes klare til akkurat dette bruket - MEN, selvfølgelig har sveitserost-hjernen min tatt "kortids-ferie" akkurat i det jeg strakk ledningene gjennom dette hullet. Ble vel for ivrig til å koble og presse kabelsko og smelte krympestrømpe at jeg glemte hele gjennomføringen!! :smash:

 

Nå er det for sent, jeg tar ikke av hele lyskasteren og klippe av kabelskoene bare for å tre gjennom denne gjennomføringen. Silikon får holde. Skal gjøre det bedre neste gang jeg får en gjennomføring. Har igjen kabel til topplanterne, ankerlanterne pluss VHF-antennen som skal gjennom taket - da får jeg nok bruk for disse Biltema-dingsene. :yesnod:

 


 

...Du har kanskje handlet allerede, men hvis ikke ville jeg vurdert blått lys istedet for rødt.

 

Du er inne på noe der, ja. :yesnod: Har faktisk diskutert dette med svigersønnen, ang. det å miste røde sektorer på papirkartet. Han påstår at "..man venner seg til det.." - som han selv har erfart da han tjenestegjorde ombord i en MTB hvor han bl.a. var navigatør om natten.

 

Men, alt er ikke tapt, Herman - jeg har ikke kjøpt inn disse diodepærene til den innvendig belysning enda. Hadde tenkt å ta en tur imorgen og handle, da jeg trenger noe annet også. Da skal jeg kjøpe 3 stk av de med blått lys.

 

Takk for tipset!

 

:seeya:

 

 

...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har igjen kabel til topplanterne, ankerlanterne pluss VHF-antennen som skal gjennom taket - da får jeg nok bruk for disse Biltema-dingsene.

Hei Walter_S. Disse gjennomføringene er IKKE egnet til VHF-antennen. Jeg hadde noen tilsvarende gjennomføringer til lanternene før, men fikk problemer med korrosjon/dårlig kontakt etter noen år. Fjernet de, og la opp ny kabel uten skjøt (kjøpte svanehals i stedet). Siden du har gjort deg så stor flid med resten av installasjonen, så ville jeg ikke hatt flere skjøter/gjennomføringer enn høyst nødvendig.

Link to post
Share on other sites

...Disse gjennomføringene er IKKE egnet til VHF-antennen....

 

Du har selvfølgelig rett, nab.

Jeg så etter nå, hvilken kontakt - Biltema 25-359 - DINAMO anbefalte i innlegg #1066. Denne typen dekkskontakt vil jeg ikke ha igjen. Hadde en tilsvarende på en annen båt for noen år siden. Bare sorgen, holder ikke tett...

 

Den kabelgjennomføringen jeg mener (og trodde DINAMO også refererte til) er denne her ---->

 

10220-00-08-10-12.jpg

Slike har jeg liggende for fremtidige gjennomføringer av diverse kabel - også VHF-antennekabel.

 

 

 

:smiley:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Når eg no får opp biltema si nettside, og ser kva bilde som kjem opp på 25 - 359, so er eg enig i at dette ikkje er å anbefala. Derimot, det som er 25-359 i den gamle katalogen min, er nøyaktig det du, Walter trudde det var. Eg vil og ha sagt at eg aldri leder folk ut i galskap med vilje.

 

Magne

 

PS. Eg har sjekka litt rundt i biltema si nettside, og mistenker at dei har feil bilde på 25-359.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...