Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Nå er det for sent, jeg tar ikke av hele lyskasteren og klippe av kabelskoene bare for å tre gjennom denne gjennomføringen.

 

 

...

 

Alternativt kan du legge over disse gjennomføringene som ser ut som "kapper" topp å bruke på stående flater og du slipper å koble fra, fant ikke noe bilde på dette

Link to post
Share on other sites

Ohoi, vi er mange, mange som følger med med ørneblikk og suger lærdom til oss. Pluss at vi blir overveldet og inspirert av din arbeidsglød og -glede, Walter.

 

Men: Ved gjennomlesning litt bakover i tråden for å få med meg noen detaljer, tok jeg deg faktisk i en stor feil, nemlig denne:

 

(...) Og for å si det som det er, så vil nok de fleste skumme gjennom denne tråden ved bare se på bildene likevel. Ikke mange som har ork og høre på "båt-gubben" preike om ditt-og-datt... :

For det er ikke sånn! Vi leser minst like mye som vi ser på bildene. I visekunstens aller største høydepunkter opplever vi det spesielle at melodi og tekst betyr like mye og går opp i en høyere enhet. Sånn er det med kombinasjonen av bilder og tekst i denne tråden også!

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Hekksjø og Sovd her over!

Har faktisk foreslått for Walter å legge fram tråden for et forlag og se om

den ikke kunne bli gitt ut. Tips, erfaringer og underholdning i lange baner her!

( Men han virket ikke overivrig på å eksponere seg på den måten!)

 

Og etter at jeg ved selvsyn på et meget hyggelig besøk hos Walter, fru Kari og Samson, fikk se alle de fine detaljene ombord i Malaika, får jeg nesten litt prestasjonsangst når jeg snart skal ta fatt på

samme slags arbeid. Jeg har nok hverken tålmod eller ferdigheter til å matche dette.

 

Men du inspirerer mange med tråden, lykke til med resten! Og ikke glem at det er masse fine opplevelser knyttet til å bruke båten også!

 

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

...Eg vil og ha sagt at eg aldri leder folk ut i galskap med vilje.

He-he. Jeg akseptere denne, Magne - tror ikke noe dårlig om andre folk, jeg!

:smiley:


...I visekunstens aller største høydepunkter opplever vi det spesielle at melodi og tekst betyr like mye og går opp i en høyere enhet. Sånn er det med kombinasjonen av bilder og tekst i denne tråden også!

Dette var fint sagt, Hekksjø, og er nesten så det blir flaut! :blush: rødme :blush: rødme :blush: rødme

 

Men, jeg takker for konfekten... :lol: ...og at du gidder å lese teksten så nøye.

:cheers:

 

... Og ikke glem at det er masse fine opplevelser knyttet til å bruke båten også!

 

...Enig med hekksjø her, teksten din er minst like inspirerende som bildene.

 

...Blandingen av detaljerte bilder, saklig tekst, digresjoner og Samson-bilder gjør denne tråden noe utenom det vanlige.

 

 

Takker alle for vennlige ord. Det gir inspirasjon til å fortsette i samma duren. :smiley:

 

Det er ikke fritt for at jeg av og til - i mine mørkeste stunder :sweat: - lurer på hva i h**s**** jeg holder på med og hvorfor...

 

 

Prækas!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Det begynner å bli noen opptatte brytere og sikringsholdere...."


 

Det blir en kort-kort føljetong idag. Egentlig mest for å få blåst ut noe frustrasjon jeg sitter inne med, frustrasjon angående en del "slurv" på materialer, kjøpt hos "hoffleverandøren" Biltema! :smash:

 

Sak 1:

 

De fleste har vel fått med seg at jeg har satset på 2 stk. av disse bryter-og-sikringspanelene fra Biltema:

t23_090619_01sikring.jpg

Artikkelnummer: 25-8815

 

De ser "profft" ut, bygger lite i høyden (tykkelsen) og 2 slike dekker akkurat mitt behov. Dessuten kommer de med LED-lys i bryteren (lite strømforbruk) og har automat-sikring. Så lang alt vel. Det er først nå i det siste at jeg har blitt oppmerksom på en "konstruksjons-" og / eller "produksjons"-feil.

 

 

t23_090807_15el.jpg

Når jeg nå, etterhvert, kobler til ledning til disse bryterne/sikringene så oppdager jeg at...

 

 

t23_090723_30elpil.jpg

...FLATSTIFTEN [Blå pil] som min kabelsko skal tres på IKKE er standard! :headbang:

 

Vanlig standard på (i hvertfall de jeg har vært bort i) flatstifter (utvendig) og kabelsko (innvendig) er 6,4 mm - mens denne Biltema-flatstiften er på 4,6mm !!! :smash:

 

Jeg vet ikke hva BILTEMA mener om det - det er i alle-fulle-fall for sent for meg å reklamere. Greia er jo montert og tatt i bruk for lenge siden. Jeg tror - og det er selvfølgelig en konspirasjonsteori (som jeg sikkert får pepper for....) - at Biltema har kjøpt disse billig, antageligvis et partikjøp fra en eller annen kinesisk fabrik, hvor ansvarlig produksjons-ingeniør har missforstått tegningen og snudd tallene på krav-spekken.

 

Han leste sikkert 6,4mm men hadde en dårlig dag og ga feilaktig odre om 4,6mm til produksjons-linjen.

 

Etter at denne fabrikken har produsert x-antall hundre-tusen av dette panelet, har noen oppdaga fadesen og vraket hele partiet. Noen smarte oppkjøpere fra Biltema kom over disse vraka paneler og har kjøpt dem for slik-og-ingenting!

 

Missforstå meg rett, men jeg er vanligvis ganske så fornøyd med Biltema sine produkter (i forhold til prisen) men her har de ikke gjort leksen sin! Kabelskoen som går på flatstiften sitter dårlig, vipper liksom fordi den ikke får riktig (trang) kontakt. Dette er irriterende og jeg må etterklemme hver kontakt med ei fin nebbtang for at dette skal gå bra.

 

Men irriterende er det! :smash:Noen som har meninger om disse målene? Finnes det ikke en internasjonal standard for slike koblinger? Eller er disse 4,6mm-pinnene beregnet på lodding?


 

Sak 2:

 

Biltema sin nye serie av LED-belysning er utrolig bra, synes nå jeg da. Men det er en liten detalj ved en av disse, artikkenummer: 26-0017 som irriterer meg noe....

26-0016_l.jpg

 

Se her:

 

t_090812_05biltema.jpg

Lyset er konstruert meget bra og lyset er ganske så hendig, i og med at den kan vris nesten 180º og således blir den ideelle "køye-lampen" eller som punktbelysning over et-eller-annet. LED-pærer lyser godt gjennom buet og slipt lampeglass.

 

 

t_090812_17biltema.jpg

Det er lednings-stumpene som irriterer meg. Som vi ser av bildet så er de bare hhv. 45mm og 70mm lang!

 

 

 

t_090812_07biltema.jpg

Ikke særlig enkelt å koble disse. Ihvertfall ikke slik at de stygge kablesko / flatstift ikke synes etter monteringen. Kabelen som sitter på lyset skulle vært en del lengre, i hvertfall en 100 - 120mm, slik at man kunne skjule selve koblingen bedre. Slik det er nå, så ligger jo kabel-koblingen like ved selve lampen og er meget synlig. Umulig å gjemme.

 

Typisk kina-dritt som nok holder mål som belysning, men som av praktiske årsaker blir mindre pen å se på.... :smash: ...og så jeg som har kjøpt 4 slike! :headbang:

 

 

...og hvis noe synes at jeg er en sur "grinebitere" så har de helt rett. Slurv irriterer meg!

 

 

Synspunkter? Noe annet man kunne gjøre anderledes?

 

Mulig at å skjøte-lodde med lik ledning hadde vært tingen, og å tre krympe-strøpe over for å skjule loddingen? Men jeg har lest at lodda kabler ikke er bra ombord i en båt - stemmer det?

:confused:


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Slapp av walter... ,-) Du får kjøpe standard kabelsko på 4,6 mm også (Tror til og med du får de på biltema eller Clas O).... Lodding av ledninger i båt er ok bar du sørger for å tette skjøten godt.

Prosjektet ditt blir forøvrig MEGET bra...... Blir sugen på å ta en runde i egen båt også :-)

Link to post
Share on other sites

He, he jeg har akkurat i dag liret av meg en frustrasjon over de som solgte meg skroggjennomføringen, samtlige slangenipler er feil.

For å omskrive Øistein Sunde: En båtbyggers liv er en fest.

 

Jeg har ikke noen forslag til løsninger på ditt problem, men jeg ville bare skryte uhemmet av den "spiralkabelløsningen" din i andre bilde. Dette var en genial løsning.

Link to post
Share on other sites

...Du får kjøpe standard kabelsko på 4,6 mm også

 

Er du sikkert på det? I alle katalogene som jeg har tilgang til er målene 6,4mm for det "store" (vanlige) og 2,8mm tungebredde for de smale - men ikke 4,6mm....?

 

- har du en link til disse 4,6mm'erne?

 

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Mulig at å skjøte-lodde med lik ledning hadde vært tingen, og å tre krympe-strøpe over for å skjule loddingen? Men jeg har lest at lodda kabler ikke er bra ombord i en båt - stemmer det?

Det ville ikke jeg betenkt meg på. Best hvis du kan feste ledninger nær skjøten på begge sider. Om så er, lim skjøten til skott/dørk/tak med en solid kladd Sikaflex eller tilsvarende. Får du lagt det inn i et trekkerør begrenser du bevegelsene.

Er lampene konstruert så de lar seg åpne uten å ødelegges? I så fall kan det være mulig å bytte ledningen eller skjøte inni lampa.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

På side 49 i biltemakatalogen har de flatstifthylse med tungebredde 4,8 mm. Art. nr. 35-758 og 35-761. Disse er til og med gullbelagte! Desverre ser det ikke ut til at de har stift med denne bredden, bare hylse... ?

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to post
Share on other sites

På side 49 i biltemakatalogen har de flatstifthylse med tungebredde 4,8 mm. Art. nr. 35-758 og 35-761.

Problermet med de er at de finnes kun for 2,5 mm² og 4 mm² kabel (beregnet for forsterkere og høytalere) men ikke for 1,5 mm² som jeg trenger....

 

 

Men takker for tipset!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har de også hos Maritim. Flatstifthylse 4.8

Takker for denne, Sjømann-22!

 

Sendte kona avgårde med riktig Maritim-artikkelnummer på en lapp. Trengte 2 esker (á 10stk) for tilsammen 56,- siden jeg har 2 x 8 slike sikringer / brytere. Da Kari kom hjem med de, prøvde jeg med en gang. Dette var noen skikkelig forseggjordte kabelsko / flatstifthylse fra HELLA i Tyskland (til kr. 2,80 / stykk så bør de jo være fine da....) pakket omhyggelig i blisterpack

 

 

t23_090723_30elpil.jpg

De gikk IKKE på denne stiften, nei!

Stiften virker å være for tykk og for bred! :confused: i forhold til HELLA-hylsen.... :cryin:

 

Nå ble jeg virkelig forbanna - fant frem skyvelære og målte bredden på stiften til 5,2mm - Hva gir du meg for den?

 

....

:headbang:

 

Nå er jeg jo like langt, da....

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette er en trivelig tråd å følge.

Begynner å bli svung på skuta nå, Walter-S. Jeg likte elopplegget ditt. Mye bra arbeid der.

Elektriske firmaer kan skaffe skottgjennomføringer av profesjonell kvalitet til alle størrelse kabler. De finnes i både messing, syrefast, aluminium og plast om det skulle være nødvendig. Men til småbåtbruk går det lenge med Sikaflex.

Har et ordtak til deg:

"Den som ikke kan fuske det slag,

er ikke fagman nok i sitt fag".

Link to post
Share on other sites

...Er lampene konstruert så de lar seg åpne uten å ødelegges? I så fall kan det være mulig å bytte ledningen eller skjøte inni lampa.

 

Denne tanken har jeg også tenkt, jensP - men kablene er loddet innerst i lampa på et trangt og vanskelig tilgjengelig sted og i tillegg er + og minus-kabelen knytt sammen i en Gordisk knute, like etter loddingen, så det tør jeg ikke røre. Men å skjøte-lodde selve kabelen for å få lengre "sladd" skal jeg prøve!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg virkelig forbanna - fant frem skyvelære og målte bredden på stiften til 5,2mm - Hva gir du meg for den?

Dette er ille. Den mest vanlige størrelsen på desse, 6,3 mm er egentlig 1/4 ". Den størrelsen som er kalla for 4,8 mm er 3/16 " Men då å komma med ein mellomstørrelse, som ingen har hørt om, synes meg virkelig ille, :headbang: faktisk :puke:

 

Magne (som har montert nokre hundre av slagsen)

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Kabelen som sitter på lyset skulle vært en del lengre, i hvertfall en 100 - 120mm, slik at man kunne skjule selve koblingen bedre"


 

Sak 2:

 

Biltema sin nye serie av LED-belysning er utrolig bra, synes nå jeg da. Men det er en liten detalj ved en av disse, artikkenummer: 26-0017 som irriterer meg noe....

26-0016_l.jpg

 

Se her:

t_090812_17biltema.jpg

Det er lednings-stumpene som irriterer meg. Som vi ser av bildet så er de bare hhv. 45mm og 70mm lang!

 

 

 

t_090812_07biltema.jpg

Ikke særlig enkelt å koble disse. Ihvertfall ikke slik at de stygge kablesko / flatstift ikke synes etter monteringen. Kabelen som sitter på lyset skulle vært en del lengre, i hvertfall en 100 - 120mm, slik at man kunne skjule selve koblingen bedre. Slik det er nå, så ligger jo kabel-koblingen like ved selve lampen og er meget synlig. Umulig å gjemme.

 

Når jeg idag, siterer meg selv så har det sin grunn. Etter mye tenking på dette problemet med LED-lyset med de korte kabel-sladdene ble det mye fundering, dividering og subtrahering og alskens besvergelser (kallte opp "han der nede" en par ganger også.... :rolleyes: ) til det gikk et lys opp for meg. Og plutselig fikk jeg en idé, og la en plan som var tima og tilrettelagt til minste detalj...

 

Til venstre i bilde en av lampene som har fått en tradisjonell kabelsko-kobling med (ildrød) krympestrømpe på. Det var slike koblinger jeg ville unngå fordi de synes så godt! :headbang:

 

t23_090814_01_led.jpg

Jeg er ikke så glad i å lodde. Mest fordi jeg aldri har lært det ordentlig, og uttrykk som fluss-middel og harpix sier meg egentlig ingenting, bortsett fra at det hjelper til for å få en god lodde-forbindelse - tror jeg... :rolleyes:

Det måtte bli å lodde / skjøte en lengre "sladd" på lampene, for å få avstand mellom selve lampen og selve koblingen til 4-leder'n med strøm i!

 

t23_090814_08_led.jpg

Og en halv time senere lå de to køye-lampene slik med nye og lengre (30cm) ledninger, innhyllet i gul og pen krympeslange.

 

 

t23_090814_10_led.jpg

Fant frem noen mahogny-biter som skulle brukes som "basis" og som holder for disse LED-lampene.

 

 

t23_090814_14_led.jpg

Borre hull gjennom, tre ledningene gjennom, og...

 

 

 

t23_090814_15_led.jpg

...montere disse helt innerst i baugen....

 

 

t23_090814_19_led.jpg

...der hvor køyene en gang skal være. Og etter litt kobling og pluss og minus, så ble det faktisk lys der også.

 

Nå har vi ordnet med det ene Biltema-problemet - som ikke er et problem lenger (bare en del ekstra-arbeide som jeg kunne tenkt meg å være foruten), men slik er nå livet her på Tangen - Ingenting går på skinner - fordi, da hadde det jo vært et tog og ikke en båt!

 


 

Prækas! (og fortsettes...)

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har et ordtak til deg:

"Den som ikke kan fuske det slag,

er ikke fagman nok i sitt fag".

 

Takker for den, trikker'n - denne skal jeg ta vare på - tror jeg skriver'n av og henger 'n i båten, så kan jeg bare peke på den, når han Willy (amatør-filosof og streng kvalitets-kontrollør fra båtforeningen min...) peker på diverse ting han har å utsette!

 

:lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...