Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

...Ser at du spurte om noe info om Tromøy sjektene for en stund siden. Jeg har ganske mye siden jeg kjenner båtbyggeren som drev Tromøy plast, Hans Johnsen...
Takker for opplysninger ang. Tromøy 23. Har Hans Johnsen (om han fredeles lever) lagt inn årene når det gjelder båtbygging eller er han fremdeles aktiv?

 

 

... Hvilket lim bruker du?

Syrefaste skruer = ja

lim = ja

men SPIKER :eek: NEI - NEI!!

 

Av limsorter har jeg brukt 2 typer - avhengig av hva, når og ikke minst HVOR jeg skulle lime. Cascol vannfast trelim...

 

..når det var kaldt...

343898_X_2004-07-06_104250.jpg

 

...når det var vanlig temperatur..

341704_X_2004-07-06_104237.jpg

 

 

...og Polyuretan-lim når det var til noe som var spesiellt utsatt for vann- / fuktighet...

343446_X_2007-06-29_092840_357.jpg

...dvs, alt som ikke kunne tettes fra alle kanter etterpå.

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Fortsettelse: "Med alle lukene på plass så var det å vende seg til taket av styrhuset igjen og endelig legge tett tak på, "


Sjarkhuset uten tak ser jo unektelig litt uferdig ut. Det var på høy tid å gjøre noe med det:

t23_taketinnvendig.jpg

 

De 3 "takbjelkene" som går på tvers (her er de fremdelse trehvit) er egenlig kun der av ren praktisk og av kosmetisk grunn, og har ingenting med konstruksjons-styrken å gjøre - selv om takets styrke jo ikke blir værre av det.

t23_3bjelkeritaket.jpg

 

Praktisk for at innertaket skal deles opp i mindre arealer og kosmetisk fordi at disse bjelkene - som er noe "nedsunket" i forhold til resten av taket - skal illudere ja, rett-og-slett takbjelker...

 

Disse takbjelkene, som i neste bildet er blitt beiset - skal være brune (teakfarget) og lakkeres til slutt...

t23_innertaket1.jpg

 

...mens selve panelet skal males i "eggeskallfarge" eller 3032 SIV (Jotun) som den originalt heter...

t23_innertaket2.jpg

 

....nettopp p.g.a. at den billige Merantifinéren er så tynn (uten slitelag) og ikke kan brukes som innredning, slik den er.

t23_innertaket3.jpg

 

utover det vill jeg ha en litt gammeldags "look" med stender og dragere i "teak" mens resten er malt i benhvit / eggeskall

t23_innertaket4.jpg

Én god dags arbeid og en stiv nakke samt ditto skulder gikk med på å måle ut, skjære til og skru opp alle panelplatene, som jeg skar ut av 9mm Meranti kryssfinerplater. Det er et helvete å jobbe slik over hodet på en. Armene blir tyngre og tyngre etterhvert og nekter til slutt å gjøre jobben sin... :sweat:

 

 

Med "ferdig" innertak så var det å se på yttertaket. Her ser man litt av selve konstruksjonen. Solide mål på underlaget skal gi et stabilt og sterkt tak....

t23_kabelroeritaket_110408_03.jpg

 

Her skal det brukes 15mm vannfast kryssfinér som underlag og 2 lag med glassfiber / polyester oppå....

t23_yttertaket1.jpg

 

....platene skjæres til....

t23_yttertaket2.jpg

 

...og settes på plass mens det underliggende bjelkelaget må tegnes oppå platene for å vite hvor man skal sette skruene!!

t23_yttertaket3.jpg

 

Litt ubehagelig å jobbe oppunder selve presenningstaket. Det er bare krype-plass oppå der og ryggen - og KNÆRNE!! - får seg en utfordring!

t23_yttertaket4.jpg

 

Det gjør ikke saken bedre at det plutselig har blitt sommervær og sola steker ned på presenningen i mange timer, så svetten hagler....


Fortsettes:

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
...Takk for at du bidrar til at Bp forblir et intresant forum. God sommer.

Takk for vennlige ord - og god sommer til deg og dine også! :seeya:

 

Båten blir ikke veldig fram tung da?
Se, det kan jeg ikke svare deg på, Tohatsu - fordi jeg ikke vet. Vi får jo se når jeg sjøsetter "Malaika" en gang utpå høsten... :diving:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Svart (redigert)

Fortsettelse: "...og settes på plass mens det underliggende bjelkelaget må tegnes oppå platene for å vite hvor man skal sette skruene.."


Vi har sett hvordan de 15mm takplatene legges på bjelkelaget og skrus fast.

t23_yttertaket1.jpg

 

I fronten skulle styrhustaket ha en buet form.

t23_finnerundingforan1.jpg

 

Å finne den rette buen var ikke bare-bare...

t23_finnerundingforan2.jpg

 

Med hjelp av en tynn-tynn furulist fant jeg til slutt den rette buen som øyet kunne godta:

t23_finnerundingforan3.jpg

 

Etter en del små endringer ble platene tilskjært..

t23_kutterundingforan1.jpg

 

 

...med den rette...

t23_kutterundingforan2.jpg

 

...avrundingen.

t23_kutterundingforan3.jpg

 

 

Og slik ble den seendes ut:

t23_kutterundingforan4.jpg

 

Vi må huske på at jeg hadde planlagt et slikt tradisjonellt sjarktak med slike kanter rundt hele veien.

malaika_doghouse2.6_800x450.jpg

 

På MORILD hadde disse sidekantene (og for- og akterkant) en helling innover i toppen på ca 10º - dette er harmonisk for øyet.

morild_taket.jpg

 

- det ville jeg også ha her, nettopp av den grunn at rette kanter og lodrette flater vil gi et kasse-aktig inntrykk. I tillegg må det være litt luft mellom styrhusveggen og underkant av taket - taket må ha LITT avstand utover. Når jeg betoner LITT på den måten her så har jeg sett eksempler på selvbygg hvor dette takutspringet har blitt FOR stor (stikker for langt utover), slik at man nesten ikke kommer forbi styrhuset, på utsiden - ikke uten å lene seg utover (!!!) for ikke å komme i konflikt med taket. Husk også at det som regel er skuldrene (den bredeste delen på et menneske) som vil være akkurat i høyden der takutspringet er, når man skal passere der.

 

På MALAIKA fant jeg ut at jeg ville ha 40mm takutspring (dette fordi sideveggens 7º helling på styrhuset utgjør akkurat disse 40mm innover...) - før karmene kom på plass. Så, finérplatene ble skrudd på takbjelkene med 40mm stikkende utenfor på sidene. Slik:

t23_takutspring.jpg

 

 

Og nå er vi over i et tema som er litt "tricky" for å si det på utenlandsk.

 

Fordi jeg ikke på forhånd hadde tenkt på hvordan jeg skulle feste disse sidekarmene til dette "bare" 15mm tykke takutspringet måtte jeg nå finne en løsning. Taket er jo blitt ganske så stort, flatemessig. Faktisk 190 lang og 1,83 bred! Og skru på disse "10º-lodrette" karmene bare mot en 15mm tykk snittkant (bildet over) var ikke bare umulig p.g.a. for lite anlegg, det var også umulig p.g.a. høyden på byggeplassen (jeg kunne jo ikke leie inn et stillas for å få gjordt dette...) og tranga under presenningen gjorde det umulig å få armslag til snekring. Dessuten ville man ikke ha 100% kontroll over nøyaktigheten der oppe og bare en par millimeter feil ville bli lett synlig på en nesten 2 meter lang karm!

 

Jeg har sagt det før og det kan ikke gjentas ofte nok - til selve snekring, støping og fysik bygging av båten går det bare ca 1/3 til 1/4 del av tiden. Resten går med på å fundere, planlegge og tenke ut løsninger!! :confused: Så det ble noen runder med "the brain and I" før jeg fant en løsning.

 

Jeg trengte større anlegg mot taket slik at tak-karmene fikk en solid forankring, samtidig som jeg ikke kunne gjøre det på plass, p.g.a. høyden fra bakken, begrensningen under presenningen og en umulig håndtering av 2-meter lange karmer for en enkel mann (jobber helt alene uten noen for for hjelp). Det var bare en utvei = PREFABRIKERING!! :smash:

 

t23_takutspringvinkel1.jpg

Platens som stikker utover styrhuset ble skjært med 10º vinkel i kanten. På selve karm-platen (karmen skal ha en høyde på 14cm) ble det så limt og skrudd 2 stk. nøye tilskjærte lister med de riktige vinklene på 10º i forhold til karmen, slik at disse 2 listenes lang-side tilsammen dannet et spor på nøyaktig 15mm. Etter nøye utregning på karmens lengder (delte opp hver sidekarm i 2 enheter) kunne så disse karmene skyves på plass, innpå den vannrette platekanten som stikker ut, og på denne måten festes til taket.

Slik - sett fra "utsiden":

t23_takkarmutvendig1.jpg

 

Og slik, sett fra "innsiden":

t23_takkarminnvendig1.jpg

N.B.: De siste 2 bildene viser "forsøket" på en slik prefabrikering og ikke endelig produkt. Derav unøyaktigheten ved nedre listen.

 

Jeg gjorde noen forsøk og fant ut at med slik anlegg, limt og skrudd - og etterpå plastet over - så ville disse tak-karmene bli solide nok til å holde seg fast i!


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
... Laminering ???

 

:yesnod: er nok eneste mulighet, ja. Litt fåfengt å prøve å bøye 15mm kryssfinér. :sweat:

 

Du får vente og se i neste episode av soga...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Svart (redigert)

Fortsettes: "...limt og skrudd - og etterpå plastet over - så ville disse tak-karmene bli solide nok til å holde seg fast i..."


 

Dét å finne den rette buen var en prøvelse. P.g.a. de tredelte og 3-vinklede styrhusvinduene måtte ikke buen bli for flat, det hadde sett rart ut. Den kunne heller ikke bli for rund (spiss) fordi jeg skulle bøye 2 stk 6mm kryssfinérplater over buen. Og jeg var litt usikker...

t_23_rundingforan1.jpg

 

...hvor bøyelig en 6mm X-finér var. Prøvde å bøye litt på forhånd og fant ut at det var forskjell på platene, pluss at bøyen på langs (2,44m) var forholdsvis grei, mens den var nesten umulig på tvers (1,22m) - men det hadde sikkert noe med hvilken vei det tykkeste finér-laget lå - vet ikke?

t_23_rundingforan2.jpg

 

På det største (midt over det midterste av de tre vinduene) så er avstanden fra buens ytterkant inn til fronten på styrhuset 10cm.

t_23_rundingforan3.jpg

 

Det blir romslig oppå der - kanskje jeg skal lage 'fly-bridge' her. En sjark med fly-bridge - vil ikke det være noe nytt? ;o)

Én av grunnene for at taket ble så lang (den siste stripen med ruter nederst i billedkanten er overheng) var jo at...

t23_heletaket.jpg

 

...jeg ville ha ca 30cm med takoverheng akterut, for å skygge over døra. Noe vi ser på neste bilde...

t23_karmakter3.jpg

 

...og her også:

t23_karmakter1.jpg

 

Så kom karmen akterut på plass.

t23_karmakter2.jpg

 

Babord:

t23_babordtak.jpg

 

Styrbord:

t23_styrbordtak.jpg

 

Når man tar slike bilder av et styrhus neden-ifra, så ser det nesten ut som en Donald-båt - spesiellt fordi man bare ser 2 av de tilsammen 3 frontvinduene av gangen - p.g.a. perspektiven og den fortegningen som skapes av et vidvinkelobjektiv. :lol: Når jeg ser på den 2 siste bildene så tenker jeg på Walt Disney's første tegnefilm "Steamboat Willie".... :lol:

 


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Svart (redigert)

Fortsettele: "Én av grunnene for at taket ble så lang var jo at jeg ville ha ca 30cm med takoverheng akterut..."


Neste naturlige steget var å få til denne buen foran på taket. Resten av "karmen" på sjarktaket skar jeg ut i 15mm vannfast X-finér, men å bøye 15mm X-finér til denne fronten er en håpløs oppgave. Løsningen måtte bli å bruke 2 stk 6mm X-finér laminert oppå hverandre, pluss et ekstra lag med glassfiber, for å få samme styrken / stivheten som resten av karmen. "Omkretsen" av denne halvsirkelen var 1.96 cm - så jeg skar til en lang nok (og godt med overmål bred) 6mm plate til å begynne med, for å "føle-meg-frem" som det heter.

 

Nå var det jo ikke bare-bare å feste denne overstore plata utenpå denne kun 15mm tykke kanten, det kan jo alle se, at det ikke nytter!

t_23_rundingforan1.jpg

 

Da kom jeg til å tenke på mine venner, klossene som jeg benyttet meg av tidligere...

 

Så da var det å skjære til noen biter av 30x48-lekt og legge disse klossene i sandwich-fassong - dobbelt - én oppå og én under plata, som du ser her - og sette noen skruer tvers gjennom. Dermed har jeg økt anlegg ganske bra, samtidig som jeg har noe å feste tvingene i.

t23_klosseribuen1.jpg

 

1. forsøket:

t23_klosseribuen2.jpg

 

Og så etterhvert bortover...

t23_klosseribuen3.jpg

 

Til slutt så satt nå den tynne plata hvor den skulle. Husk på! den er altfor høy på dette stadiet! :crazy:

t23_fastspenntbue1.jpg

 

Nå må det jo sies at jeg tuklet ganske lenge med en lang (2m +), forholdsvis smal (20cm) og bare 6mm tynn plate oppå taket av overbygget og prøvde - med bare 2 armer og 2 hender - å plassere dette langsmed den halvrunde kanten. Ingen enkel affære! Denne lealause platen syntes å leve sitt eget liv. Bortsett fra at jeg hadde 2 armer og 2 hender for lite, så var de armene jeg hadde alt-for-korte!! :sweat:

 

Når jeg sto midt foran buen (i midten) og prøvde å plassere plata mot kanten av taket, så rakk jeg selvfølgelig ikke ut til enden for å bøye plata på plass - og fikk heller ikke sjekket om den var lang nok... Slapp jeg midten og gikk ut til én av endene så var plata HELT uregjerlig. Til slutt så fikk jeg festet midtene av plata sånn omtrent i midten av buen og fikk festet en tvinge på'n - Sakte jobbet jeg meg utover - én tvinge her og én tvinge der - til jeg kom uti enden på'n - da var pinadø plata i feil vater! For lavt på den ene siden og for høyt på den andre. På'n igjen, og tukle-tukle...

 

Til slutt så borra jeg et skruehull i plata (målte helt nøyaktig midten) satt i ei 4,2x32mm skrue og forborra et tilsvarende hull i kanten på den 15mm'n og fikk (med hjelp av 2 hender, 2 tvinger - og det var like før jeg tok i bruk tunga også...) skrudd skruen inn. Nå hadde jeg en altfor lealaus og altfor stor "propell" med et spenn på over 2 meter!

 

Ja-ja, jeg kunne ha bedt naboen om hjelp - men jeg ville klare meg selv! :smash: Til slutt så klarte jeg kunsten å feste "lealaus'en" til buen med riktig vater og alt. Puhhh...

 

Nå var det å se på skjøtene ytterst. Her er babord sidevangen som møter frontplate (den høye er fronten)...

t23_vinkelbabord.jpg

 

 

..og det samme på styrbordsiden...

t23_vinkelstyrbord1.jpg

 

..en gang til styrbord...

t23_vinkelstyrbord2.jpg

 

....og her sett underifra! (husker ikke hvilken side - spiller ingen rolle heller)... :crazy: Poenget er jo at dette ga noen helt spesielle vinkler å ta hensyn til for å tilpasse alt så teit som mulig! Sidevangene med 10º helling innover i toppen møter en frontplata i bue. Fikk nå merket av godt og så var det å demontere alt sammen for å skjære til disse små justeringer....

 

t23_vinkelunderny.jpg

...og så opp igjen for å prøve seg frem - passer det? Nei, litt til her og litt der....det ble en del løping opp-ned leideren og noe banning var visst også inn i bildet... :blush:

 

Til syvende og sist så satt nå alt der hvor det skulle sitte og det ble riktig fint - også med plate nummer 2 (2 stk 6mm plater skulle lamineres) på plass!

t23_klosseroppaa1.jpg

 

Nå ble de første klossene byttet ut med nye, skråskjærte som samtidig skulle bli hulkil til støping av polyester og glassfiber....

t23_klosseroppaa2.jpg

 

Skjøten ble nærmest perfekt...

t23_vinkelstyrbord3.jpg

 

..så var det å gå ned på bakken og se hvordan det tar seg ut på avstand...

t23_sjekkevinkelen1.jpg

 

...joda, buen så greit nok ut....

t23_sjekkevinkelen2.jpg

 

 

...men frontplata var fremdeles for høy. Øverst var den "level" med resten av karmen, men nederst stakk den nesten 1 cm for langt...

t23_buenpaaplass.jpg

 

Ja-ja - da var det å merke av riktig høyde og demontere alt sammen igjen for å skjære til disse 2 stk 6mm for så å montere det hele opp igjen... for 'nt gang! :crazy:

Var det noen som sa "lystbåt"? ;o)


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Et imponerende prosjekt som krever kløkt og energi, noe som Walter synes å ha i massevis. Blir spennende å følge dette prosjektet til endes.

Føljetongen blir ikke laaaaang som du sier, når det presenteres på en slik måte som det blir gjort her... Rene poesien jo.....

Lykke til videre, og følger spent med utviklingen. :flag:

Link to post

Hei!

Kjempeflott prosjekt. Ikke bare har du stor arbeidslyst, men en kan også se at du kan det du holder på med.

Følger ivrig med på tråden din. Har blitt et lite høydepunkt hver gang du legger ut bilder.

 

Til sist et lite tips... Jeg vet ikke om det er bare middlertidig du har lagt inn vinduspakningene på "brovindua", men ikke ha skjøten på den sorte pakningen nede. Vinduspakningene på min hansvik 18 HT er montert slik ,og jeg har hatt problemer med lekkasjer i skjøten :headbang: . Har fått vite at det ikke er annet å vente at de lekker for skjøten på pakningen skal være oppe og skjøten på den hvite "naten" skal være nede.

Du vet kanskje dette, men jeg klarte bare ikke å sitte å se på uten å si ifra

 

Lykke til videre... :seeya:

Link to post
...Hva slags plater skal du bruke i himlingen i styrhuset?

t23_innertaket1.jpg

 

Er forsåvidt ferdig med å legge platene. Det ble 9mm vannfast kryssfinér som jeg siden skal plukke ned igjen og male med Drygolin vindusmaling (diffusjonsåpen) oljemaling. Da skal jeg også ta stilling til hvilken isolasjon jeg skal ha på oversiden der.

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Svart (redigert)

Fortsettelse: "...merke av riktig høyde og demontere alt sammen igjen for å skjære til disse 2 stk 6mm for så å montere det hele igjen..."


Etter å ha tilpasset begge disse 6mm platene og ta av litt på høyden slik at de var like høye som resten av karmene, var det å laminere de sammen:

t23_laminertbue_17.jpg

 

Alt av tvinger jeg har...

t23_laminere2.jpg

 

..ble tatt i bruk...

t23_laminere3.jpg

 

..til tvingeballetten!

t23_laminere4.jpg


Tyngdekraft er noe herk!

 

Sir Isaac Newton, der han satt under et tre, fikk et eple i hodet og dermed begynte å definerte tyngdekraften i boken "De mundi systemate" får ha meg unskyldt, - men livet er vanskelig nok uten denne hersens gravitasjon!

 

Etterhvert som tiden for å plastlegge sjarktaket nærmer seg, desto mere er jeg opptatt av at jeg antageligvis må støpe glassfiber / polyester oppunder tak-karmen, om jeg så vil eller ikke!!!

 

:cryin: Det er DISSE stedene som må plastes! :eek:

t23_oppundertaket2.jpg

 

Altså legge glassfibermatte, væte den med polyester og få dette til å henge opp-ned! Ikke nok med det, skal det bli riktig bra, må glassfibermatten strekkes fra undersiden, rundt nedre kanten på karmen, oppover 14cm med karm, over toppkanten og ned igjen på innsiden av karmen!! :headbang: CARAMBA!! :smash:

 

Det er selvfølgelig her denne hersens tyngdekrafta eller gravitasjon kommer inn.

 

Å støpe slik glassfiber / polyester er ille nok på loddrette flater (f. eks. utsiden av styrhuset), fordi (p.g.a. av han Newton...) polyesteren siger og samler seg gjerne nederst på matten i "pløser", mens matten øverst er nokså tørr. Gjenntagende oppover-rullinger med malerrullen hjelper noe på det, men det er ikke alltid man har tid til det, og ikke får med seg siget heller. Det er først når du skal slipe / sparkle / slipe at siget oppdages og gir ekstra-arbeid!

 

Men nå måtte jeg forholde meg til denne oppunder-støpingen som jeg definitivt ikke har lyst til fordi ubehagelige effekter - som er ille nok på loddrett flater - så som søl, sig, kliss, vansker med å få polyesteren oppover fordi den renner nedover kosteskaftet fortere enn du greier å fordele den der oppe. Polyester i øyet eller i beste fall, på brillene, er heller ikke noe man ser frem til. Så var det stresset med å holde øyet med det lille polyesteret du har greid å få opp dit - holder glassfibermatten seg på plass? Siger den eller polyesteret? For ikke å snakke om ubehagelige arbeidsstillinger oppe i høyden med minimal fotfeste - én hånd til å holde seg fast med - den andre full av polyester-søl, stiv nakke, hekseskudd og andre prosaiske og unødvendige plager...

 

Jeg kunne plukke ned de 4 prefabrikerte sidekarmene som vi snakket om i innlegg # 207

t23_prefabrikasjon1.jpg

 

..og som enkelt kunne skyves på plass igjen, styrt med hjelp av disse listene:

t23_takkarminnvendig1.jpg

...slik at disse kunne plastes ferdig på forhånd, under kontrollerte forhold.

 

Som sagt, så gjordt. Glassfiber er tilskjært til hver enkel seksjon...

t23_prefabrikasjon2.jpg

 

..og selve plastingen kunne gjøres på bakkenivå...

t23_prefabrikasjon3.jpg

 

...hvor jeg hadde mye bedre kontroll over prosessen, spesiellt med å rulle ut luft og å få glassfiber-veven til å sitte inntil hele veien rundt...

t23_prefabrikasjon4.jpg

 

...spesiellt over karm-kanten (som krever mye presis og forsiktig jobbing) som er ganske smalt = godt avrundet 15mm kryssfinér:

t23_prefabrikasjon5.jpg

 

 

Når det gjelder buen foran, så har jeg nok planlagt noe lignernde - nettopp p.g.a. at jeg hater å få polyestersøle nedover hendene mine. Som du ser av nedestående bilde så er selve buen forløpig kun skrudd fast i de "hvite" takplatene -->

t23_kutterundingforan4.jpg

Etter at buene var laminert sammen, skrudd og limt fast til disse "hvite" 15mm takplater, kunne jeg løsne den "hvite" plata - med buen på - fra takbjelkene og snu den rundt - på plass.

 

Det hadde vært for tung å håndtere og ta den helt ned på bakkenivå, den er tross alt 2 meter lang....

t23_prefabrikasjonbuen.jpg

 

....men jeg kunne ihvertfall stå oppreist og plaste under kontrollerte forhold her også. Her ferdig plastet underside (nå opp!) pluss over nedre karm-kanten og opp igjen over fronten!

t23_prefabrikasjonbuen2.jpg

 

Etter å ha størknet, ble den slipt noe og så snudd tilbake til riktig posisjon...

t23_prefabrikasjonbuen3.jpg

 

..og skrudd fast i takbjelkene igjen....

t23_prefabrikasjonbuen4.jpg

 

...og her er buens underside støpt ferdig - uten en dråpe polyester på avveie!

t23_prefabrikasjonbuen5.jpg

 

Etterhvert kom også de nå tørkede og slipte sidevangene på plass:

t23_vangenepaaplass.jpg


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
...Sitter her og venter på neste inn legg jeg.. :drink:

Da er det godt at du har ferie og god tid..... :lol: ...det er mulig du kommer til å slippe opp for :drink: ...imens!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Til Walter S: Det med slitasje og vondt på knærne kan ordnes lett med Biltemas knebeskyttere, art 15-102. Ellers igjen: Takk! Takk! Takk! Vet du at det du lager her på BP er en reinspikka lærebok?

 

Til alle oss andre: La dere merke til i innlegget hans fra 26.06.08 hva han bruker som båtbyggerdop? Jo, Smålandskringla fra GodBiten Konditori. Skal vi kanskje gå sammen om et fellesinnkjøp, alle vi som har jobber vi egentlig skulle ha gjort, emn aldri er kommet igang med, på båtene våre?

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
.....om det er bare middlertidig du har lagt inn vinduspakningene på "brovindua", men ikke ha skjøten på den sorte pakningen nede...
Takker for at du er oppmerksom nok og gidder å ta bryet verdt og si i fra, men - ja, disse gummilistene brukte jeg bare for å se hvordan styrhuset ville ta seg ut. De er fra den gamle tresnekka jeg ribbet den 21. mai...

halvesnekka2.jpg

...og skal ikke brukes på Malaika. Vet at skjøten på gummipakning skal være oppe i midten og låselista skal skjøtes nede i midten.

:seeya:

Takker ellers for vennlige ord!!

 

...må spørre hvilken type x-finer du bruker og event. pris ?..
hei p-kaill!

Se litt i denne tråden om kryssfinér hvor jeg skriver om hva jeg mener om MERANTI-finér - også kallt for "Østen-finér". Har brukt mest av denne typen p.g.a. pris. Maxbo-priser på Meranti per plate (1,22 x 2,44)

9mm = kr. 389,-

12mm = kr. 489,-

15mm = 609,-

Typiske "hull" i finer-laget i Meranti-finéren! :headbang:

drittmeranti.jpg

 

Noen steder har jeg spandert en bedre (...og dyrere) type, nemlig vanlig furu-finér og / eller bjørkefinér som er tettere (tyngre!) har flere lag og er helt UTEN hulrom. Hadde jeg visst det jeg vet idag, så hadde jeg spandert bjørkefinér på hele jobben! Til innredning er Meranti HELT ubrukelig fordi selve ytter-finéren som er rød-aktig brun, er sååå tynn, sååå tynn, at det er en vits - enkelte steder er det tynnere enn papir! Det går ikke an å slipe noe der... :cryin:

 

- Det med slitasje og vondt på knærne kan ordnes lett med Biltemas knebeskyttere, art 15-102.

- ...hva han bruker som båtbyggerdop? Jo, Smålandskringla fra GodBiten Konditori.

- Ellers igjen: Takk!...

 

He-he!! :lol:

 

Den med båtbygger-dop var god, den! Kan jo fortelle deg at jeg pleier å kjøpe 4 slike bokser (du er herved advart - ikke prøvesmak en gang!) i uken på Nordby Supermarked for kr. 12,- (SEK) per boks!

 

Jada, jeg ER hekta!!! - men så har jeg jo lagt røyken på hylla den 22. april i fjor. Har faktisk ringt til produsenten av kjeksen i Sverige og fortalt hvor avhengig man blir av disse kjeksene - og spurte hvilket "stoff" de brukte i baksten for å få frem denne avhengigheten (beroende på svensk...). Tror at svaret var kardemomma... :tongue:

 

Når det gjelder knebeskyttere så kom tipset ditt noe sent fordi jeg nå er ferdig med hele taket - men jeg skal vurdere å gå til innkjøp av slik utstyr når jeg bygger om min neste båt... :lol:

 

...og undertegnede takker for vennlige ord, Hekksjø! :yesnod:

 

Jeg får vel spandere bilde på deg også, Hekksjø.... ;o)

baatbyggerdop.jpg

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Biltemas knebeskyttere kan anbefales på det varmeste! Jeg bruker dem hver gang jeg skal arbeide med noe på kne (f.eks i motorrommet som ligger under dørken). Bruker dem til og med når jeg skifter dekk på bilen! En himmelvid forskjell med og uten! Bare prøv og se!

 

Glimrende tråd Walter, sjekker hver gang jeg er innom om du har lagt inn noe nytt! Jeg er imponert av at du klarer å ta så mye og bra bilder og dokumentere underveis, selv har jeg som regel mer enn nok med å gjøre selve jobben! Tror knapt nok jeg husket å ta et eneste bilde under mitt motorbytteprosjekt, selv om jeg holdt på fra november til april! :blush: Hver gang jeg hadde behov for å ta bilder, hadde jeg glemt kameraet hjemme... :headbang::headbang:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei index - og god sommer - mens jeg husker på det! :o)

 

Ved siden av båtliv så er fortografering hobby #2, så det faller naturlig for meg å ha med kamera alle steder, dog er det noe risikabelt nå i disse sparkle- og slipe-tider p.g.a at slipestøv og digitale kamera'er ikke er de beste venner. Prøvde en stund å bruke min Mobil (Sony Ericsson K810 - et-eller-annet) den er jo enklere å ha med å gjøre rent størrelsesmessig, men det ble bare sorgen - alt for slett kvalitet på bildene! :smash:

 

Dokumentering faller naturlig for meg, jeg jobbet i mange år med på bygge databaser (i Windows) og har du ikke dokumentasjon dér så er helvete løs!!! Det er jo litt artig også å ha en slags fremdrifts-logg, for senere beskuelse (når vi, tannlaus og demens, sitter på gamlehjemmet og mimrer)!

:wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...